در آذرماه سال جاری 5 هزار تن کالای آمریکایی به ایران وارد شده بود که افزایش آن به 44 هزار تن در دی‌ماه به نوعی بیانگر رشد 8 برابری است و طی این مدت ارزش دلاری کالاهای وارداتی از آمریکا در دی‌ماه نسبت به آذرماه حدودا 3 برابر شده است.

گروه اقتصادی مشرق- آمار گمرک نشان می‌دهد واردات کالا از آمریکا از دی‌ماه سال جاری شتاب گرفته و نسبت به ماه قبل 8 برابر شده است.

بر اساس آمار گمرک، در 10 ماه نخست امسال حجم واردات از آمریکا به 78 هزار تن به ارزش 107 میلیون دلار رسیده است.

واردات کالای ایران از آمریکا در سال جاری روندی صعودی داشته اما از دی‌ماه شتاب گرفته به طوری که وزن کالاهای وارداتی از آمریکا در دی‌ماه بیش از مجموع 9 ماه قبل از آن بوده است.

در 9 ماه نخست امسال 33 هزار تن کالای آمریکایی به ایران وارد شده بود اما فقط در دی‌ماه 44 هزار تن کالا از ایالات متحده راهی بازارهای ایرانی شده است.

واردات از آمریکا اوج گرفت

در آذرماه 5 هزار تن کالای آمریکایی به ایران وارد شده بود که افزایش آن به 44 هزار تن در دی‌ماه به نوعی بیانگر رشد 8 برابری است. ارزش دلاری کالاهای وارداتی از آمریکا دی‌ماه نسبت به آذرماه حدودا 3 برابر شده است.

از آنجا که توافق هسته‌ای (برجام) از 27 دی‌‌ماه اجرایی شد، بنابراین آثار لغو تحریم‌ها و گشایش‌های ایجادشده ناشی از آن را در ماه‌های آتی شاهد خواهیم بود.

همچنین با توجه به این که فرآیند ثبت‌ سفارش و واردات کالا، امری چندماهه است، افزایش عجیب واردات کالاهای آمریکایی در دی‌ماه ارتباط مستقیمی با اجرای برجام در این ماه ندارد.

از این رو به نظر می‌رسد علت افزایش واردات کالا از آمریکا در دی‌ماه را باید به دوره پس از امضای برجام در تیرماه امسال و چراغ‌ سبزهایی که از داخل کشور درباره استقبال ایران از حضور شرکت‌های آمریکایی داده شد، مربوط دانست.

واردات از آمریکا اوج گرفت

احتمالا پس از امضای برجام در تیرماه، با بالا گرفتن ثبت سفارش واردات از آمریکا به تدریج کالاهای آمریکایی به مقصد ایران بارگیری شده و با طی مسیر چندماهه، موج کالاهای آمریکایی از دی‌ماه وارد کشورمان شده است.

لازم به یادآوری است یکی از توصیه های رهبر معظم انقلاب اسلامی، جلوگیری از واردات کالاهای مصرفی از آمریکا بود و به همین دلیل، وزارت صنعت از اواسط پاییز امسال، ثبت سفارش کالاهای مصرفی آمریکایی را ممنوع کرد.

بنابراین به تدریج از ماه‌ جاری و ماه‌های آتی باید شاهد اثرات ممنوعیت ثبت سفارش کالاهای مصرفی آمریکایی باشیم به طوری که این روند، صفر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس