کد خبر 541426
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۵

جیانی اینفانتینو با کسب ۱۱۵ رای بر صندلی ریاست فیفا تکیه زد تا پس از ۱۸ سال فرد جدیدی هدایت این نهاد بسیار قدرتمند را برعهده گیرد.

به گزارش مشرق، شیخ سلمان بحرینی در پایان دور نخست رای‌گیری برای انتخابات فیفا فهمید که اوضاع آنطور که تصور می‌کرد بر وفق مرادش نیست و عده‌ای از همپیمانانش که در ابتدا قول داده بودند به او رای دهند به سمت رقیب سوئیسی چرخیده‌اند. با توجه به حمایت دو کنفدراسیون آسیا و آفریقا از رئیس AFC، او انتظار داشت در دور نخست بیش از 100 رای کسب کند و در دور دوم بتواند کار را به سود خود خاتمه دهد. شیخ سلمان در دور نخست 85 رای بدست آورد و فهمید که لابی‌های اینفانتینو قوی‌تر از او بوده است. در دور دوم نیز تنها سه رای به جمع آرای شیخ سلمان اضافه شد. او باور نداشت که رقیب سوئیسی‌اش بسیار زیرکانه و سیاستمدارانه آرا را به سود خود برگردانده و توانسته نظر مثبت برخی از آسیایی‌ها و آفریقایی‌ها را جلب کند. این برای نخستین بار از سال 1974 بود که انتخابات ریاست فیفا به دور دوم کشیده می‌شد.

در نهایت جیانی اینفانتینو با کسب 115 رای بر صندلی ریاست فیفا تکیه زد تا پس از 18 سال فرد جدیدی هدایت این نهاد بسیار قدرتمند را برعهده گیرد. البته نباید حمایت بلاتر از هموطنش در این انتخابات را نادیده گرفت و قطعا او در کسب این تعداد رای برای اینفانتینو تاثیرگذار بود.

بدنبال تغییر و اصلاحات
دبیرکل 45 ساله یوفا که وکیل و مدیر ورزشی است از سال 2000 در اتحادیه فوتبال اروپا مشغول به کار شد و 7 سال بعد نیز به عنوان دبیرکل یوفا برگزیده شد. حالا با پایان عصر بلاتر، جیانی اینفانتینو کار سختی برای پاک کردن چهره فیفا از اتهامات فساد مالی و دریافت رشوه خواهد داشت. البته هنوز هم FBI و دادستانی آمریکا مشغول تحقیق در مورد پرونده فیفا هستند و هنوز هم ممکن است نفرات جدیدی به فساد متهم شوند. اینفانتینو پس از پیروزی گفت: می‌خواهیم چهره فیفا را بازسازی کنیم و تمام مردم جهان در این زمینه به ما کمک خواهند کرد.

آنچه روز جمعه در جریان کنگره فیفا رخ داد رای به تغییرات و اصلاحات در این نهاد پرنفوذ در ورزش جهان بود. افزایش اختیارات دبیرکل، نقش بیشتر برای بانوان و تغییرات در بخش‌های مختلف رهبری فیفا می‌تواند نویدبخش روزهایی خوش برای فوتبال جهان باشد . به شرطی که این حرف‌ها تنها در حد شعارهای تبلیغاتی برای کسب رای نباشد. شاید در بین کاندیداهای روز جمعه، اینفانتینو را بتوان بهترین گزینه دانست. او تجربه خوبی در یوفا کسب کرده و تغییراتی که در سال‌های اخیر در تورنمنت‌های قاره اروپا ایجاد شده، به جذابیت‌های فوتبال این قاره افزوده است.

اینفانتینو در شعارهای تبلیغاتی خود قول افزایش تیم‌های جام جهانی به 40 تیم و همچنین پرداخت 5 میلیون دلار به هر فدراسیون طی 4 سال را داده که این دومی می‌تواند فیفا را از لحاظ مالی دچار مشکل کند اما در صورتیکه این پول‌ها به درستی مورد استفاده قرار گیرد باعث پیشرفت فیفا خواهد شد.

در ماه‌های آینده تصمیم‌گیری‌های اینفانتینو مشخص خواهد کرد که آیا او همچنان دنباله رو مسیر بلاتر خواهد بود یا تصمیم دارد تغییراتی اساسی در امپراتوری هموطنش ایجاد کرده و فیفا را دوباره به جایگاه واقعی‌اش برگرداند.

منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس