انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری نیز همچون سایر رویدادهای تاریخی ایران در رسانه‌های خارجی بازتاب گسترده‌ای داشته است.

به گزارش مشرق، امروز انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری در حالی آغاز شد که با توجه به وضعیت خاص منطقه و مسائل داخلی و بین‌المللی، این دور از انتخابات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

همان اندازه که در عرصه داخلی، رقابت‌های انتخاباتی میان دو طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب بسیار داغ و پرچالش بود، در عرصه بین‌المللی نیز تمامی این رویدادها به دقت و از نزدیک رصد می‌شد.

خبرگزاری رویترز، آسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه، شبکه سی‌ان‌ان، شبکه ان‌بی‌سی و بسیاری دیگر از رسانه‌های بین‌المللی، آغاز رأی‌گیری در ایران را به عنوان خبری فوری منتشر کرده‌اند.

همزمان با شروع رای‌گیری در سراسر ایران، رسانه‌های خارجی هر یک فراخور رویکرد و دیدگاه خود نسبت به جمهوری اسلامی و با توجه به منافع کشورهای متبوعشان، به انعکاس اخبار مربوط به این روز پرداخته‌اند.

به عنوان مثال، پایگاه خبری «تایمز اسرائیل» در مطلبی تحت عنوان «رای‌گیری در اولین انتخابات بعد از توافق هسته‌ای ایران آغاز شد»، نوشت، این رای‌گیری رفراندومی برای حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران بعد از توافق هسته‌ای تاریخی است.

این رسانه صهیونیستی نوشته، اصلاح‌طلبان به دنبال «تغییرات دموکراتیک» بیشتر هستند و حامیان میانه‌رو روحانی اصولگرایان را به چالش می‌طلبند آنهم اصولگرایانی که مخالف توافق هسته‌ای و رابطه با غرب هستند.

«تایمز اسرائیل» همچنین نوشت، روحانی این رای‌گیری را برای جلوگیری از تسلط محافظه‌کاران در مجلس و سرعت بخشیدن به اصلاحات داخلی حیاتی تلقی کرده است.

روزنامه «جروزالم‌پست» نیز در گزارشی تحت عنوان «اولین رای‌گیری بعد از رفع تحریم‌ها می‌تواند آینده جمهوری اسلامی را شکل دهد» نوشت: این دور از انتخابات که اولین انتخابات بعد از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهان است، می‌تواند تعیین کند آیا جمهوری اسلامی بعد از سال‌ها تحریم، به خروج از انزوا ادامه می‌دهد یا نه.

در این گزارش آمده، حامیان حسن روحانی شدیدا محافظه‌کارانی را که مخالف تنش‌زدایی با غرب هستند را به چالش کشیده‌اند.

این روزنامه صهیونیستی سپس نوشت، پیش‌بینی نتیجه این انتخابات دشوار است زیرا محافظه‌کاران معمولا در مناطق روستایی بهتر عمل می‌کنند و جوانان شهری نیز بیشتر به کاندیداهای اصلاح‌طلب اقبال دارند.

خبرگزاری آلمان نیز با همان محور «اولین انتخابات بعد از توافق هسته‌ای» نوشت، انتخابات امروز اولین آزمون برای فضای سیاسی ایران بعد از توافق هسته‌ای است.

پایگاه خبری آمریکایی «بلومبرگ» نیز در گزارشی نوشت، حسن روحانی به دنبال افزایش حمایت از پارلمان از خود است. در صورتی که مجلسی همسو با روحانی شکل نگیرد، ممکن است که انتخاب وی در انتخابات بعدی ریاست جمهوری در معرض تهدید قرار گیرد.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» هم با انعکاس خبر برگزاری انتخابات در ایران نوشت، روحانی امیدوار است با استفاده از اعتباری که با برجام به دست آورده، حمایت‌ها از او در مجلس بیشتر شود تا او بتواند وعده آزادی‌های اجتماعی‌اش را پیش ببرد.

شبکه «آی‌تی‌وی» انگلیس که خبرنگار خود را به تهران اعزام کرده و برای انتخابات صفحه‌ ویژه‌ای باز کرده، نیز نوشته است: انتخابات امروز تا حد زیادی یک رفراندوم برای حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران است.

روزنامه «گاردین» نیز در مطلبی آورده، هیچ نشانه‌ای دال بر تحریم سازماندهی‌شده انتخابات وجود ندارد.

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» هم نوشته، «انتخابات حساس امروز مشخص می‌کند که حسن روحانی می‌تواند اصلاحات مد نظر خود را پیش ببرد یا این مسیر مسدود می‌شود. تبلیغات انتخاباتی در تهران بسیار فشرده بوده و طرفداران هر دو طیف به خیابان‌ها آمده بودند».
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۷
    0 0
    ملت بخاطر عشق ب رهبری وبخاطر وطن پای صندوق اومدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس