کد خبر 540334
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۱

حادثه مرگ ناگهانی مادر باردار چالوسی که سبب بازتاب وسیعی در سطح منطقه استان شده با اظهارنظر ضد و نقیض پزشک معالج مواجه که ضرورت پیگیری وزارت بهداشت برای بررسی دلیل حادثه را می طلبد.

به گزارش مشرق، مادر بارداری که برای زایمان به بیمارستان طالقانی چالوس مراجعه کرده بود, در وضعیت زایمان طبیعی که نتوانست فرزند خود را به دنیا بیاورد در جریان عمل جراحی سزارین فوت کرد و فرزند برای همیشه از دیدن مادر محروم ماند.

در روزی از روزهای اسفند که همه سرگرم تنور داغ انتخابات هستند, مادری با امید فراوان در انتظار  تولد فرزندش که 9 ماه او را در وجود خود نگه داشته ثانیه شماری می‌کرد و با امید گام به بیمارستان طالقانی چالوس نهاد که متاسفانه زمانی که همه چشم انتظار به دنیا آمدن فرزندش بودند, فوت می‌کند و فرزند در حالی به دنیا می آید که هیچ وقت مادر خود را نخواهد دید.

این مادر باردار از ساعت 9 صبح به بیمارستان مراجعه می‌کند و بعد از بررسی‌های اولیه مشخص می‌شود که مادر در  وضعیتی است که باید ختم حاملگی صورت گیرد که مراحل اولیه توسط بیمارستان انجام شود.

یکی از بستگان این مادر باردار می‌گوید: چند ساعتی که مادر برای زایمان طبیعی منتظر می‌ماند که در واقع از زمان زایمان آن نیز گذشته بود, متوجه می‌شوند که قادر به زایمان طبیعی نیست و از طرفی خانواده در شرایط مالی مناسبی نبودند که هزینه عمل خصوصی برای سزارین را به پزشک پرداخت کنند و به همین دلیل چند آمپول فشار برای زایمان طبیعی به وی تزریق شد.

وی ادامه داد: به دلیل عدم شرایط زایمان و اورژانسی بودن شرایط نوزاد و مادر باردار در نیمه شب برای حفظ جان نوزاد و پس از 18 ساعت درد زایمان مادر به اطاق عمل تحت عمل سزارین قرار می‌گیرد که به محض به دنیا آمدن نوزاد ,مادر به دلیل خونریزی شدید به کما رفته و به آی سی یو منتقل شده و بعد از چند روز به دلیل عدم کنترل خونریزی فوت می‌کند.

پس از فوت مادر بحث‌های گوناگونی اعم از قصور کادر پزشکی در بیمارستان طالقانی چالوس و بی پولی موجب مرگ مادر باردار شده و اینکه به دلیل فقر مالی پزشک حاضر به انجام وظیفه قانونی خود نشده به میان آمده که مسئولان مربوطه پیرامون این موضوع پاسخ داده و پرونده در دست بررسی قرار دارد.

هیچ قصوری از کادر پزشکی رخ نداد

رئیس بیمارستان آیت الله طالقانی چالوس در مورد این موضوع گفت: در جریان مداوای این مادر باردار, هیچ قصور پزشکی رخ نداد و کادر پزشکی همواره بر بالین این مادر حضور داشتند.

خواجوی گفت: بر اساس قانون ابلاغی درمانی وزارت بهداشت و درمان مادری که یکبار زایمان طبیعی انجام داده, باید  به وی فرصت داده شود تا مجددا به صورت طبیعی زایمان کند و انجام عمل سزارین خلاف قوانین بوده و باید بر اساس وضعیت اورژانس و تشخیص پزشک معالج باشد.

وی ادامه داد: از زمانی که مادر باردار پذیرش بیمارستان شد تا ساعت 6 غروب که متوجه شدیم, پیشرفت زایمان خوب نیست برای کمک به انجام زایمان طبیعی به این مادر باردار آمپول فشار نزریق می‌شود تا زایمان طیعی زودتر انجام شود که تا ساعت 12 شب همان روز مادر توان انجام زایمان طبیعی را ندارد و تحت عمل جراحی سزارین قرار می‌گیرد.

رئیس بیمارستان  آیت الله طالقانی چالوس بیان داشت:در زمان عمل جراحی سزارین, تیم پزشکی در اتاق عمل حاضر و در جریان عمل شاهد آمبولی که در واقع در هر ده هزار نفر یک نفر اتفاق می افتد انجام شد دچار آمینیوتیک شد و لخته خونی در خون این مریض رفته و دچار عارضه دی آی سی شد که در این موقع از دست کسی کاری ساخته نیست اما با این وجود تمام داروهای مورد نیاز تهیه و دو روز این مادر زنده ماند.

وی گفت: تمام تصمیم‌گیری‌های ادامه درمان در جلسات مشاوره تخصصی طی دور وز با آگاهی فوق تخصصان استانی انجام گرفت، ولی متاسفانه ماهیت بیماری در بهترین بیمارستان‌های پیشرفته هم شدیدا کشنده است.

رئیس بیمارستان آیت الله طالقانی چالوس افزود: تمام اسناد و صورتجلسات تشکیل تیم‌های پزشکی در زمان مداوای مادر باردار در بیمارستان موجود است و  پزشک‌های متخصص دیگری بالای سر بیمار حاضر شدند و 4 بار اکو و سونوگرافی انجام شد و با اطمینان کامل می‌توان گفت تیم پزشکی هیچ قصوری نداشت.

خواجوی بیان داشت: مسائل و مواردی که از طرف اطرافیان بیمار و افراد دیگر و رسانه‌ها در مورد اینکه کادر پزشکی بیمارستان مقصر مرگ این مادر باردار بوده, کذب محض است و با دلیل پزشکی و مدارک موجود در بیمارستان این موارد رد می‌شود.

وی گفت: با تمام علت‌هایی که وجود دارد, کادر پزشکی بیمارستان مقصر نبوده اما برای روشن‌سازی افکار عمومی و پاسخ قانع کننده به خانواده این مرحومه قطعا تیم پزشکی متخصص تری برای بررسی موضوع و نتیجه‌گیری کامل تشکیل و اعلام می‌شود.

خواجوی تاکید کرد: پاسخ نهایی در علت اصلی مرگ در کالبدشکافی پزشکی قانونی مشخص می‌شود.

به رسانه‌های گروهی ارتباطی ندارد پیگیری کنند، علت مرگ مشخص نیست

پزشک معالج این مادر باردار گفت: به رسانه‌های گروهی ارتباطی ندارد تا پیگیری کنند و ضمن اینکه علت مرگ مشخص نیست.

فریبا صادق, پزشک زنان و زایمان که پزشک معالج مادر باردار فوت شده بود, علیرغم تاکید مدیران بیمارستان و رئیس نظام پزشکی بر آمبولی شدن بیمار تاکید کرد: علت مرگ مادر باردار مشخص نیست و هیچ چیز معلوم نیست.

وی در پاسخ به این سئوال مگر شما در اتاق عمل نبودید و اینکه مسئولان درمانی می‌گویند بیمار آمبولی شده است, پاسخ داد: من هیچ جوابی ندارم و تیمی از وزارت بهداشت و درمان برای بررسی به بیمارستان می آیند و موضوع را بررسی و علت مرگ مشخص نیست.

صادقی در مورد این موضوع که آیا با توجه به اینکه وقت زایمان گذشته بود و برای سزارین در خواست مبلغ کرده بود یا نه پاسخ داد: رئیس بیمارستان به شما پاسخ داده و بنده اجازه مصاحبه ندارم و اینکه شما حق ندارید از من پاسخ بخواهید.

برگزاری کمسیون پیگیری علت مرگ مادر باردار در هفته آینده

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان چالوس نیز در این باره گفت: کمسیون پیگیری علت مرگ مادر باردار هفته آینده برگزار و نتیجه بررسی‌ها اعلام می‌شود.

حدیث گردکلی با اشاره به اینکه اطلاعات کافی و دقیقی در زمینه مرگ این مادر باردار در دست نیست، افزود: قطعا فوت مادر جوان آن‌هم همزمان با وضع حمل بسیار سخت و تاسف برانگیز است، اما شهروندان، خانواده این مرحومه و اصحاب رسانه نباید بدون اعلام نتایج حاصل از علت مرگ شایعاتی مبنی بر سهل‌انگاری و کوتاهی کادر پزشکی این بیمارستان را منتشر کرده و جو را متشنج کنند.

وی با تسلیت به خانواده این مادر, خاطر‌نشان کرد: با جمع‌بندی نتایج حاصل از این جلسات و آزمایشات قطعا علت مرگ این مادر باردار به اطلاع می‌رسد و از شهروندان می‌خواهیم تا روشن نشدن نتیجه خونسردی خود را حفظ کرده و از تشویش اذهان عمومی بپرهیزند.

احتمال قصور پزشکی در معالجه مادر باردار وجود دارد

دادستان چالوس نیز در مورد این موضوع و شکایت مادر فوت شده در مراجع قضایی,گفت: با توجه به طرح شکایت انجام شده, احتمال قصور پرشکی در معالجه مادر باردار وجود دارد که در دست بررسی است.

شیخ عباسی بیان داشت: روز گذشته از سوی متوفی شکایت شد و با توجه به حساسیت موضوع دستور رسیدگی ویژه ای صادر تا موضوع از همه زوایا مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: در چنین مواردی قصور پزشکی سهم بسزایی دارد اما در این مورد گزارش بیمارستان درخواست و قطعا موضوع در هیئت بدوی نظام پزشکی شهرستان مطرح و نظر کارشناسی دریافت می‌شود.

شیخ عباسی تاکید کرد: از اینکه گفته می‌شود پزشک آنکال باید سریع‌تر می آمد و کوتاهی داشت و یا اینکه سزارین انجام نشد نیاز به بررسی کامل دارد که در دستور کار قضایی قرار دارد و پزشک قانونی نیز کالبد شکافی و نتیجه بررسی‌های خود را اعلام می‌کند.

وی گفت: با توجه به حساسیت موضوع و اینکه در این مورد موضوعات گوناگون و ضد و نقیضی در جامعه پخش می‌شود, قطعا با بررسی کارشناسی و دقیق موضوع در دستور کار قرار دارد و نتیجه حتما به اطلاع خواهد رسید.

دانشگاه علوم پزشکی باید به طور دقیق موضوع را بررسی کند

فرماندار چالوس نیز در این مورد گفت: بعد از اینکه خانواده متوفی در نامه ای به اینجانب موضوع ا اعلام کرند از شبکه بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی استان, خواستار بررسی دقیق موضوع شدیم.

محمدناصر زندی بیان داشت: از اینکه خانواده متوفی کاد پزشکی را مقصر می‌دانند و از طرفی رئیس بیمارستان نیز مطمئن است هیچ کوتاهی انجام نشده لذا درخواست ما این است موضوع توسط کارشناسان مربوطه و از طریق هیئت‌های مربوطه پیگیری و مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت: نباید بدون اطلاعات کافی پزشکی در این مورد اظهار نظر کرد و درخواست ما این است سازمان نظام پزشکی شهرستان به طور ویژه این موضوع را در دستور کار قرار دهد.

فرماندار چالوس گفت: مطمئن باشید این موضوع با حساسیت ویژه و تشکیل تیم پزشکی متخصص مورد بررسی قرار می‌گیرد.

علتی بابت کوتاهی پزشکان مشاهده نشد

رئیس سازمان نظام پزشکی شهرستان چالوس در این مورد گفت: در بررسی‌های اولیه که توسط اینجانب در بیمارستان انجام شد, علتی بابت کوتاهی پزشکان مشاهده نشد.

آقازاده بیان داشت: در نظام پزشکی اگر کسی شکایتی داشته باشد شکایت خود را ارائه و در مراحل مختلفی که در این سازمان وجود دارد, مورد بررسی قرار می گیرد و علیرغم اینکه بابت این موضوع در این سازمان شکایتی مطرح نشد اما شخصا موضوع را بررسی و قصوری از پزشکان دیده نشد.

وی ادامه داد: زمان جراحی و سزارین بیمار دچار آمبولی شد و جسم اضافه تری در خون مشاهده شد و با توجه به حال وخیم بیمار دچار دی آی سی شد و خونریزی زیادی از وی رخ داد که در نهایت موجب مرگ وی شد.

آقازاده تصریح کرد: تیم پزشکی بیمارستان طالقانی چالوس شبانه روزی با تمام توان و با مشاوره فوق تخصص‌های استانی در حال انجام وظیفه بودند و کوتاهی انجام نشد.

وی گفت: قطعا تاکنون به هیچ عنوان بحث دریافت مبلغ برای سزارین مطرح نبوده و پزشک به صورت دائم بالاسر بیمار بوده است اما قطعا سازمان نظام پزشکی شهرستان با تشکیل تیم پزشکی متخصص خارج از شهرستان موضوع را بررسی و موارد  را به مراجع مربوطه اعلام می‌کند.

با توجه به گفته‌های مسئولان در مورد این موضوع و اینکه جان یک اسنان برای پزشک مهم است و از آنجایی که پزشک قسم می‌خورد تا برای نجات جان انسان کوتاهی نکند بر کسی پوشیده نیست. اما انتظار افکار عمومی این است که اینبار مقصر فوت شده را اعلام نکنیم و با بررسی دقیق واقعیت اگر آمبولی شدن بیمار است, بیان شود و اگر هر کسی قصوری داشت نیز اعلام و با وی برخورد شود.

در پاسخ افراد مختلف برخورد و نوع تعهد مسئولانه پزشک معالج جالب بود که حاضر به پاسخگویی نشد و طرح این موضوع که دیل فوت مشخص نیست علامت سئوال‌های زیادی را در ذهن‌ها ایجاد کرد که اگر علت مشخص نیست چرا رئیس بیمارستان و رئیس نظام پزشکی در بررسی‌ها به آمبولی شدن بیمار رسیدند مگر پزشک معالج در اتاق عمل نبود.

موضوع بعدی این است اگر از زمان زایمان گذشته بود چرا پزشک معالج از ساعت 6 عصر که آمپول فشار تزریق کرد تا 12 شب صبر را پیشه کرد و ناله‌های مادر  در بخش می پیچید عمل سزارین را انجام نداد و در زمان اوج وخیم بودن مادر دستور سزارین را داد آیا مگر در قانون جلوگیری از سزارین نیامده که مادری که توان زایمان طبیعی را ندارد, پزشک معالج یا پزشک آنکال مربوطه باید سزارین کند.

انتظار شهروندان چالوسی از وزیر بهداشت و درمان این است تیم بازررسی و بررسی کننده ویژه ای را برای این موضوع اعزام کند و اگر واقعا قصوری بوده که موجب مرگ مادر 24 ساله جوان شده و فرزند برای همیشه از آغوش گرم مادر محروم شد برخورد شود.

قطعا اصحاب رسانه تا اعلام نتیجه قطعی, مسئولان قضایی و پزشکی این موضوع و بررسی پیرامون آن را فراموش نمی‌کنند و انتظار همه شهروندان چالوسی این است تا موضوع به طوری دقیق بررسی شود و خدای نکرده طرح موضوع آمبولی که خود پزشک معالج اعلام می‌کند علت مشخص نیست بهانه ای بیش نباشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۷
    0 0
    نظام درمانی کشور نا کار آمد ترین و غیر قابل اعتماد ترین وضعیت را دارد - درمان تجارت شده است طبیبان در اندازه حکیم باشی های قدیم نیز تبحر ندارند
  • حسین ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۷
    0 0
    سلام.من واقعا موندم که چه زمانی قرار هست ما قضاوت های زودهنگام و البته خارج از تخصص اصلی خودمون رو کنار بگذاریم و بررسی کار رو به اصطلاح به کاردونش بسپریم؟ مشرق نیوز عزیز با توجه به سابقه ی قابل قبولی که از شما سراغ داشتیم بیشتر از اینها از شما انتظار داشتیم.آیا شما میدونید اندیکاسیون های سزارین چیه؟میدونید که یک خانوم باردار اگر قبل از زایمانش هیچ مشکلی برای زایمان طبیعی وجود نداشته باشه میتونه تا 20ساعت منتظر باشه و درد بکشه و تیم پزشکی حق سزارین ندارن ؟میدونی که داد و بیداد کردن جز اندیکاسیون های سزارین نیست و اصولا زایمان یک پروسه دردناکه و هیچ گریزی ازش نیست؟اگر واقعا آمبولی رخ داده باشه هیچ قصوری از تیم پزشکی سرنزده و جزو عوارض احتمالی سزارین محسوب میشه که در رفرانس های پزشکی رشته زنان و زایمان هم به اون اشاره شده.لطفا در نقل اخبارتون اخلاقیات رو زیر پا نگذارید و خارج از از تخصص کاری خودتون نطق نکنید.و من الله توفیق .حسین احمدی - پزشک
  • مهدی ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۷
    0 0
    بیمارستان چالوس از این بلاها سر زنان باردار موقع زایمان زیاد آورده و بیشتر مواقع حتی برای زایمان پزشک حضور ندارد ضمنا معروف شده هر کسی بیمارستان چالوس برود سالم بیرون آمدنش دست خودش نیست
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۷
    1 0
    پزشک معالج این مادر باردار گفت: به رسانه‌های گروهی ارتباطی ندارد تا پیگیری کنند و ضمن اینکه علت مرگ مشخص نیست. باید به حال پزشک نماها گریست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس