کد خبر 538736
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵

نتایج تازه ترین مطالعه نشان می‌دهد که میزان تجارت جهانی سلاح طی سال‌های اخیر با افزایش روبرو شده و آمریکا تسلط خود بر بازار جهانی تسلیحات را با افزایش فروش به آفریقا، آسیا و خاورمیانه، گسترش داده است.

 به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری فرانسه، موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم در گزارشی که امروز دوشنبه منتشر شد، اعلام کرد: حجم مبادلات تسلیحات نظامی در جهان طی سال های 2011 تا 2015 میلادی بیش از 14 درصد نسبت به 5 سال قبل از ان رشد داشته است. آمریکا و روسیه نیز همچنان بزرگترین صادرکنندگان اسلحه به شمار می روند.

بزرگترین وارد کنندگان تسلیحات نظامی جهان نیز در این مدت هند، عربستان سعودی، چین و امارات متحده عربی بوده اند.

این گزارش ضمن اشاره به تجاوز عربستان سعودی به خاک یمن، افزود: ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از سلاح های آمریکایی و اروپایی در یمن استفاده می کنند.

آمریکا در این مدت به 96 کشور جهان تسلیحات نظامی صادر کرده است. با توجه به افزایش تنش‌ها و درگیری‌های منطقه‌ای، آمریکا همچنان بزرگترین صادر کننده تسلیحات جهان به شمار می رود.

بیشترین سهم در صادرات تسلیحات نظامی آمریکا را عربستان سعودی داشته و این کشور به همراه سایر کشورهای خاورمیانه به تنهایی 41 درصد تسلیحات آمریکایی را خریداری کرده‌اند.

علی رغم کاهش قیمت جهانی نفت، فروش و ارسال سلاح های نظامی به کشورهای خاورمیانه طی 5 سال گذشته متوقف نشده است. روسیه در مکان دوم این فهرست قرار دارد و سهم این کشور در بازار جهانی تسلیحات طی سال های گذشته با 3 درصد افزایش به 25 درصد رسیده است. البته تحریمهای غرب موجب شده است تا صادرات تسلیحات روسیه طی سال های 2014 و 2015 با کاهش روبرو شود.

هند بزرگترین وارد کننده تسلیحات روسی به شمار می رود. صادرات اسلحه به آفریقا، آسیا و اقیانوسیه و خاورمیانه طی سال های 2006 تا 2010 و 2011 تا 2015 میلادی با افزایش چشمگیری روبرو شده ولی در این مدت صادرات اسلحه به اروپا با کاهش همراه بوده است.

چین با پشت سر گذاشتن فرانسه و آلمان به سومین صادرکننده بزرگ تسلیحات نظامی در جهان تبدیل شده است. صادرات تسلیحات نظامی چین با رشد 88 درصدی روبرو بوده است. بیشترین تسلیحات نظامی چین به کشورهای آسیایی به خصوص پاکستان صادر شده است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    هند آخه با چه تهدید امنیتی روبروست که این همه اسلحه میخره؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس