کد خبر 537775
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶

عبدی گفت: دولت یازدهم به اقتصاد مقاومتی باور ندارد و به آن عمل نمی‌کند بلکه صراحتا برعکس آن عمل می‌کند.

به گزارش مشرق،  بیژن عبدی اقتصاددان در خصوص نگاه دولت روحانی به اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: جریان فکری که بر دولت روحانی حاکم است باوری به استقلال اقتصادی و خودکفایی ندارد. به محض اینکه خودکفایی اقتصادی مطرح می شود دولتمردان به بهانه اینکه مزیت نسبی در این بخشها نداریم و یا از واردات مزیت بهتری برای ما ایجاد می شود، ان را تختطئه می کنند.

وی با بیان مثالی در این زمینه افزود: نمود عینی این مسئله را در رویکرد دولت یازدهم در ساخت پالایشگاه به خوبی می توان دید . در دولت گذشته ساخت 13 پالایشگاه طرح ریزی شد تا به بهره برداری برسد. اما بعد از روی کار آمدن دولت آقای روحانی فرآیند کار همه این پالایشگاهها به تعطیلی کشیده شد. زیرا مدیران دولت یازدهم اصلا به ساخت پالایشگاه باور ندارند و فکر می کنند که اگر بنزین وارد کنیم، بیشتر مقرون به صرفه است.

دولتمردان به جای اقتصاد مقاومتی سفت و سخت از اقتصاد بازار آزاد پیروی می کنند

این اقتصاددان تصریح کرد: در همه صنایع دید تیم اقتصادی آقای روحانی همین است و هر کالایی که می خواهیم تولید کنیم به بهانه مقرون به صرفه نبودن از طریق واردات و ارتباط بازار جهانی آن را تامین می کنند. اسم این نگاه را هم گذاشته اند اقتصاد بازار آزاد و پیوستن به WTO. تا وقتی این نگاه حاکم باشد نباید امیدی به اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی داشته باشیم.

عبدی گفت: اصل پیوستن به سازمان تجارت جهانی اشکالی ندارد اما مبنای اقتصادی آن باید در کشور ایجادشده، مزیت صنعتی خلق شود و دولت سیاستهای حمایتی شفافی داشته باشد تا پیوستن به WTO به سود اقتصاد کشور تمام شود.

وی بیان کرد: هیچ کشوری را نمی توانید پیدا کنید که مانند ایران همه چیز را به دست خدا رها کند. در حال حاضر در دنیا همه تولیدات باید براساس بازار و میزان مزیت تامین شود، حتی آمریکا و انگلستان به عنوان مهد لیبرالیسم جهان بر بازار نظارت می کند. آنها هم هنوز حمایت دولتی در اقتصادشان حکمفرماست.

این استاد دانشگاه با انتقاد از قرائت دولتمردان از اقتصاد بازار آزاد بیان کرد: اما بعضی از اقتصاددانان نزدیک به دولت یک قرائت خیلی خاص و عجیب از اقتصاد بازار آزاد را در کشور ما پیاده سازی می کنند که هرگونه دخالت دولت در بازار یک فعل حرام تلقی شود. تا زمانی که در بدنه فکری دولت این سیاست وجود داشته باشد به نظر می رسد که هیچ کدام از دولتمردان سیاستهای اقتصاد مقاومتی را جدی نخواهند گرفت.

عبدی تصریح کرد: دولت در این زمینه 10 یا یازده کمیسیون درست کرده و یک ستاد فرماندهی تشکیل داده ولی در صحنه عمل خروجی از این جلسات نمی بینم. جالب اینجاست که این کمیسیونها و ستاد فرماندهی به دنبال درخواستهای مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی ایجاد شده است.

در برنامه ششم خروجی جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی گنجانده نشده است

وی گفت: در حال حاضر می بینیم چیزی که به عنوان اقتصاد مقاومتی در برنامه ششم توسعه منتشر شد ربطی به کارگروههای دولت نداشت. چیزی هم که تحت عنوان برنامه ششم منتشر شد، یک سری مجوز از مجلس بود که دولت خودش مراحل اجرای قانون را بگذراند و عملا مجلس را دور بزند.

با قراردادهای جدید همه پولهای آزاد شده ناشی از برجام پیشخور شد

این اقتصاددان با اشاره به قراردادهای تجاری جدید در دوران بعد از اجرای برجام به نسیم آنلاین عنوان کرد: بعد از برجام اگر قرار بود پولی آزاد شود دولت همه را در قراردادهای جدیدی که اخیرا بسته شد پیشخور کرد. هیچ کدام از دولتمردان به دنبال اولویت اقتصاد کشور نبودند، تنها گفتند ما نیاز داریم که سیستم هواپیمایی خود را نو کنیم. نو کردن سیستم هواپیمایی چیز بدی نیست اما سوال ما از دولتمردان این است که چه کسی این اولویت را تعیین کرد که ما بعد از برجام ابتدا باید هواپیما بخریم؟

عبدی خاطرنشان کرد: در بند 24 و 25 سیاستهای ابلاغی برنامه ششم توسعه توسط مقام معظم رهبری صراحتا اولویت حمل و نقل در کشور را به حمل و نقل ریلی داده است.  این یعنی صنایع مرتبط با حمل و نقل ریلی و صنایعی که کریدور شمال به جنوب را تکمیل می کند باید در اولویت قرار گیرند. متاسفانه این نقطه نظرات رهبر معظم انقلاب در برنامه ششم توسط دولتمردان عملیاتی نشد و حتی پولی هم که نیاز بود در این بخشها هزینه شود از قبل پیشخور شد.

وی بیان کرد: حتی اگر استدلال دولتمردان در خصوص خرید ایرباس صحیح باشد و قرارداد آن به صورت فاینانس باشد و فرانسوی ها پول آن را پرداخت کنند، بالاخره اقساط این قرارداد را خودمان باید پرداخت کنیم . اگر این اقساط را با دلار به غربی ها بدهیم باید قبل از آن نفت و گاز خود را بفروشیم تا دلار به دست آوریم .

این استاد دانشگاه گفت: با قراردادهای بعد از برجام صنایع داخلی تقویت نشد زیرا در رکود شدید اقتصادی قرار داریم و دولت هم اعتقاد به توان داخلی در اقتصاد کشور ندارد. مگر اینکه مانند گذشته پوست، سالمبور، محصولات نفت و گاز و بخش های محدود پتروشیمی را صادر کنیم.

عبدی با انتقاد از قراردادهای جدید نفتی بیان کرد: قراردادهای نفتی هم که براساس واگذاری منافع نفت و گاز کشور برای 25 سال به غربی ها نوشته شده و بازگشت به دوره قاجار است. یعنی با این نگاه رهبری به نفت و گاز در سیاستهای ابلاغی برنامه ششم در تضاد است زیرا ایشان معتقدند در صنایع پایین دستی و بالادستی نفت و گاز باید خودمان خودکفا شویم تا ضریب خودکفایی را افزایش دهیم که دولت اصولا اعتقادی به این باورها ندارد.

وی افزود: رهبری در سیاستهای ابلاغی برنامه ششم اعلام کرده که باید به سمت اساسنامه مستقل برای برنامه ششم باشیم ولی دولت در لایحه برنامه ششم صندوق توسعه ملی را حذف کرده و آن را تبدیل به حساب کردند که پول آن را هر طور دلشان خواست خرج کنند. و مجلس و یا نهادهای دیگر روی آن نظارت تداشته باشند.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: دولتمردان فقط در زبان ادعا می کنند که اقتصاد مقاومتی را مورد توجه قرار می دهند ولی در صحنه عمل برنامه روزمره خود را به عنوان گزارش اقتصاد مقاومتی به رهبری ارائه می دهند تا به زعم خودشان رهبر معظم انقلاب را راضی کرده باشند. چیزی که تا به حال اتفاق افتاده هیچ ارتباطی با سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی نداشته و بعضی اوقات هم این سیاستها نقض شده است.

عبدی گفت: برخی از دولتمردان مفهوم اقتصاد مقاومتی را در تعامل با غرب تفسیر می کنند در حالی که تاکید رهبری در اقتصاد مقاومتی به تنوع بخشیدن به بازارهای صادراتی بوده است و تنوع بخشیدن به این بازارها تنها از راه تعامل با غرب میسر نمی شود. اتفاقا از نقطه نظرات رهبری این گونه استنباط می شود که نباید فقط به غرب متکی باشیم بلکه باید با کشورهای آسیای مرکزی، و آفریقایی و آمریکای لاتین هم تعامل کنیم.

دولت صراحتا برعکس اقتصاد مقاومتی عمل می کند

وی افزود: یا مثلا با راه اندازی مبادلات ارزی پایاپای شرایطی را فراهم کنیم که اگر مانند سالهای اخیر تحریمهای پولی و بانکی مختلف مانند سوئیفت را بر علیه ما اعمال کردند متضرر نشویم. اما دولت نه اراده ای در این زمینه دارد، نه باوری به این مسئله دارد و نه دنبال این مسائل است و صراحتا برعکس این موارد عمل می کند.

منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس