مرگ قاضی‌القضات آمریکا که در طول زندگی‌اش فعالیت حرفه‌ای جنجالی داشت، آتش هراس به جان جمهوری‌خواهان انداخته است. آنتونین اسکالیا، نقش بسیار مهمی در اجرای قوانین محافظه‌کارانه طی 30 سال فعالیتش در نوک هرم نظام قضایی داشت و اکنون جمهوری‌خواهان به‌شدت از جایگزینی یک قاضی لیبرال نگرانند.

گروه بین‌الملل مشرق - «اَنتونین گرگوری اسکالیا» (Antonin Gregory Scalia) قاضی دیوان عالی ایالات متحده آمریکا از سال 1986 تا زمان مرگش در سال 2016 بود. اسکالیا در سال 1986توسط «رونالد ریگان» -رئیس‌جمهور جمهوریخواه وقت آمریکا- منصوب شد و به عنوان ستون فکری جناح محافظه‌کار دیوان شناخته می‌شد.

سرنوشت جایگزین اسکالیا چه خواهد شد؟ /// جدال دموکرات‌ها و جمهوریخواهان بر سر جانشین اسکالیا ///

اسکالیا، لیسانس حقوق خود را از دانشگاه حقوق هاروارد دریافت کرد و 6 سال در شرکتی حقوقی در کلیولند فعالیت کرد. سپس در دانشکده حقوق دانشگاه ویرجینیا مشغول به تدریس شد. در اوایل دههٔ 1970، در دولت‌های «ریچارد نیکسون» و «جرالد فورد»، به عنوان دستیار دادستان کل فعالیت کرد. اما در دوران «جیمی کارتر» دموکرات، به تدریس در دانشگاه شیکاگو پرداخت و یکی از اولین اعضای هیئت علمی جامعهٔ نوپای «فدرالیست» بود. در سال 1982، ریگان او را به عنوان یکی از قضات دادگاه استیناف حوزه کلمبیا منصوب کرد. در سال 1986، از سوی رییس جمهور به عنوان رییس دیوان عالی منصوب شد و پس از رهایی از سؤالات سخت کمیته قضایی سنا، به اتفاق آرا، از سنا رای اعتماد گرفت و نخستین قاضی ایتالیایی-آمریکایی دیوان عالی شد.

سرنوشت جایگزین اسکالیا چه خواهد شد؟ /// جدال دموکرات‌ها و جمهوریخواهان بر سر جانشین اسکالیا ///
اسکالیا در کنار بوش

حدوداً 30 سال در دیوان عالی مشغول به کار بود و در این مدت آراء و ایدئولوژی به شدت محافظه‌کارانه‌ای از خود بر جای نهاد. وی، از متن‌گرایی در تفسیر قوانین موضوعه و منشاگرایی در تفسیر قانون اساسی دفاع می‌کرد؛ سرسختانه به قدرت‌ قوه مجریه معتقد بود و باور داشت که قدرت ریاست جمهوری در زمینه‌های بسیاری باید از همه برتر باشد. او مخالف تبعیض مثبت و دیگر سیاست‌هایی بود که با اقلیت‌ها به عنوان گروه ویژه رفتار می‌کرد. اسکالیا نظرات مجزا و مستقل خود را در پرونده‌های بسیاری نوشت و غالبا نظر اکثریت دادگاه را با استفاده از زبانی تند محکوم می‌کرد.

سرنوشت جایگزین اسکالیا چه خواهد شد؟ /// جدال دموکرات‌ها و جمهوریخواهان بر سر جانشین اسکالیا ///


در نظام قضایی آمریکا در صورتی که افراد، گروه‌ها و دولت‌های محلی به این تشخیص برسند که تصمیم یک قاضی با قانون اساسی آمریکا در تضاد است، شکایت خود را نزد دیوان عالی این کشور می‌برند. قاضیان این دادگاه بعد از شنیدن دفاعیات دو طرف، هر کدام رای خود را اعلام می‌کند و در نهایت تصمیم اکثریت را قاضی ارشد یا همان رییس دیوان عالی به مردم اطلاع می‌دهد.


دیدگاه و عملکرد در پرونده‌های مشهور

قاضی اسکالیا، پیش از این، در بهار 2015 شکایت یک زن محجبه به خاطر رفتار تبعیض‌آمیز یک فروشگاه پوشاک در استخدام وی و پس از بی‌عدالتی دادگاه تجدیدنظر وارد دانسته و حق را به وی داد. فروشگاه لباس «ابرکربی و فیتچ» در سال 2008 درخواست استخدام «سامانتا اعلاوف» بانوی مسلمان آمریکایی که آن زمان 17 سال داشت به خاطر پوشش حجاب رد کرد. در پی شکایت این زن مسلمان، هیات منصفه یک دادگاه، فروشگاه لباس را به خاطر تبعیض به پرداخت غرامت بیست هزار دلاری محکوم کرد اما دادگاه تجدیدنظر ابرکربی و فیتچ را بی‌گناه شناخته بود.

قاضی اسکالیا، یک بار در سال 2005 با لحنی طعنه‌آمیز گفته بود: «تردید دارم که کسی در آمریکا بگوید "بله، ما می‌خواهیم با نگاه خارجی‌ها بر ما حکومت شود". قاضی اسکالیا در سال 2014 در مصاحبه‌ای گفت: «قانون اساسی آمریکا هیچ چیزی درباره شکنجه نگفته است. نمی‌فهمم، مگر شکنجه کدام ماده قانون اساسی آمریکا را نقض می‌کند؟! برخی هستند که به راحتی می‌گویند که شکنجه وحشتناک است. باید حق داد که برای کسب اطلاعات درباره محل بمبگذاری در مثلا لس آنجلس به اقدامات افراطی دست زده شود. برخی مسائل اصلا روشن نیستند؛ شاید اینکه برخی برای هر پرسشی پاسخی آماده دارند را بتوان بیشتر شبیه منش لیبرال‌های اروپا دانست». همچنین، اسکالیا  در می 2015 به دانشجویان حقوق گفت: «قوانین خارجی هرگز ارتباطی به روح قانون اساسی آمریکا ندارد. اصلا مهم نیست. ما قوانین خود را داریم، آنها قوانین خود را».


سرنوشت جایگزین اسکالیا چه خواهد شد؟ /// جدال دموکرات‌ها و جمهوریخواهان بر سر جانشین اسکالیا ///


طبیعی بود که اسکالیا به سبب تیپ فکری و منش سیاسی میانه خوبی با اوباما نداشت. لذا، در دوره اوباما بداخلاقی گهگاه از سوی وی نسبت به رییس جمهور آمریکا مشاهده می‌شد. مهمترین آن مربوط به این بود که تنها چند روز پیش از درگذشتش، دیوان عالی آمریکا به رهبری او، حکم کم سابقه‌ای صادر کرد که موقتا اجرای بخش محوری طرح باراک اوباما برای مقابله با تغییرات اقلیمی آب و هوای کره زمین را متوقف کرد. این طرح در تلاش برای دو برابر کردن روند تعطیلی نیروگاه های ذغالی آمریکا تا سال 2040 بود. این نگرانی در میان طرفداران محیط زیست قوت گرفته است که محافظه کاران دیوان عالی نهایتا برای همیشه مانع اجرای این طرح خواهند شد.

سرنوشت جایگزین اسکالیا چه خواهد شد؟ /// جدال دموکرات‌ها و جمهوریخواهان بر سر جانشین اسکالیا ///

ترش‌رویی قاضی محافظه‌کار در زمان سخنرانی اوباما


آنتونین اسکالیا دیدگاهی بسیار محافظه‌کارانه و تند در قبال محیط زیست داشت. وی، دستگاه قضا را محافظ محیط زیست و نه محیط جوی که از دید وی محیطی خارجی بود می‌دانست. علاوه بر این در مورد قوانین حمل سلاح نظر بر مجاز بودن آن داشت و حاضر به اصلاح قوانین مهاجرتی نیز نبود.

یکی از جنجالی‌ترین قضاوت‌های اسکالیا به موضوع آتش زدن پرچم آمریکا توسط «گرگوری لی جانسون» برمی‌گردد. وی که در طی اعتراض به دولت ریگان در سال 1984 اقدام به آتش زدن پرچم آمریکا کرد، روانه زندان گردید. وی دادخواست تجدیدنظر خود را در سال 1989 به دادگاه عالی تقدیم کرد و نظر نهایی اسکالیا این بود که اقدام وی یک «رفتار رسا» است که طبق متمم اول قانون اساسی مجاز است. در آن زمان، دادستان دالاس کانتی زنی به نام «کتی آلیس درو» بود که در مخالفت نظر اسکالیا، پرچم کشور را جزو اموال گرامی و حیثیتی آن دانست. اسکالیا در پاسخ به درو با لحنی تند و -به گفته کارشناسان- توهین‌آمیز گفت: «هرگز گمان نمی‌کردم که پرچمی که متعلق به من است، پرچم شما هم باشد». وی در سال 2002 در دفاع از حکم صادره خود در پرونده جانسون، در سخنرانی خود در دانشگاه حقوق «لوئیز اند کلارک» اینچنین گفت: «من از آدمهایی که پرچم آمریکا را آتش بزنند خوشم نمی‌آید، اما چه کنم که متمم اول قانون اساسی اجازه این کار را به آنها داده است».


سرنوشت جایگزین اسکالیا چه خواهد شد؟ /// جدال دموکرات‌ها و جمهوریخواهان بر سر جانشین اسکالیا ///
گرگوری لی جانسون در حین آتش زدن پرچم آمریکا

یکی دیگر از موارد مورد بحث مربوط به پرونده «آلونزو جی کینگ» در سال 2013 بود که به نمونه‌برداری و نگهداری «دی ان ای» متهمین و مجرمین طبق متمم 4 قانون اساسی اشاره داشت. تمامی دادستان‌های مریلند انتظار داشتند که اسکالیا با تایید این قانون، این اجازه را به مامورین اجرای قانون بدهد. اما قاضی محافظه‌کار در کمال تعجب همگان نظر مخالف این داشت و پس از اعتراض قاضی «استفن بریر» دموکرات، با به نتیجه رساندن 5 بر 4 هیئت قضات دیوان عالی، وی و همه معترضین را به سکوت فرو برد.


سرنوشت جایگزین اسکالیا چه خواهد شد؟ /// جدال دموکرات‌ها و جمهوریخواهان بر سر جانشین اسکالیا ///

یکی دیگر از پرونده‌های چالش برانگیزی که اسکالیا پشت سر گذاشت مربوط به پرونده بازیهای ویدئویی خشن در کالیفرنیا بود. وقتی «زکری مورازینی» -دادستان کل کالیفرنیا- کودکان و نوجوانان ایالت کالیفرنیا را از خرید و انجام بازیهای ویدئویی خشن «غیرسالم» منع کرد، اسکالیا وارد قضیه شد و با لحنی طعنه‌آمیز گفت: «این تعاریف یعنی چه؟ بازی ویدئویی خشن ناسالم؟ پس سالم‌های آن کجا هستند؟ اساسا نرم‌های تثبیت‌شده خشونت تعریف شده‌اند». وقتی مورازینی در پاسخ، به تاثیرات اینگونه بازی‌ها در رفتار نوجوانان اشاره کرد، اسکالیا یک پاسخ عجیب به وی داد: «این همه سخنرانی داریم و تم آنها هم خشن است، آیا باید چون به روح کودک و نوجوان لطمه می‌زند ممنوعشان کنیم؟».

چالش بزرگ با جمهوریخواهان

در حالیکه بر اساس قانون، رییس جمهور موظف به معرفی جانشین وی است و اوباما هم برای این امر اعلام آمادگی کرده است، جمهوریخواهان اعلام کرده‌اند که معرفی جانشین اسکالیا باید تا پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و انتخاب رئیس جمهور تازه به تاخیر بیافتد و همین امر موجب ایجاد تنش بین جمهوریخواهان و دموکرات‌های آمریکا شده است. اوباما نیز از طرف دیگر نمی‌تواند یک قاضی با تمایلات لیبرالی ضعیف منتصب نماید چرا که از سوی طرفدارانش تحت فشار است. «اد هنری» یکی از نمایندگان سنا در توئیتر خود آورده: «ملت آمریکا باید صدای خود را در جانشین اسکالیا بیابد اما تحقق این امر تا زمان رییس جمهور بعدی غیرممکن است».

سرنوشت جایگزین اسکالیا چه خواهد شد؟ /// جدال دموکرات‌ها و جمهوریخواهان بر سر جانشین اسکالیا ///

در حالی که اعضای دیوان عالی آمریکا توسط رییس جمهور و به صورت مادام‌العمر انتخاب می‌شوند، باراک اوباما با اشاره به وظیفه قانونی خود برای انتصاب جانشین اسکالیا گفت: «من وقت کافی برای این کار دارم و سنا هم بر اساس وظیفه وقت دارد صحبت فردی را که پیشنهاد می‌شود در زمان مناسب بشنود. این‌ از آن دست مسئولیت‌هایی است که من هم مثل بقیه آنها را جدی می‌گیرم. این بحث‌ها، فراتر از بحث‌های حزبی است و در چارچوب نظام دموکراسی ما تعریف می‌شود».

{$sepehr_media_1393084_400_300}
دانلود
گزارشی از سوابق اسکالیا و چالش جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر سر جانشینی او

دیدگاه نامزدهای جمهوریخواه ریاست جمهوری آمریکا

در میان نامزدهای جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تنها جب بوش حق «هر گونه» انتخاب در این مورد را به اوباما داده است. «دانلد ترامپ»، در توئیت جدید خود آورده: «مرگ قاضی اسکالیا، ضایعه بزرگی برای جنبش محافظه‌کار و کشور است». «تد کروز» نیز در توئیت جدید خود نوشت: «قاضی اسکالیا، یک قهرمان بود. بر ماست که بخاطر دین به او و ملت، رییس جمهور بعدی جانشین او را تعیین نماید».


سرنوشت جایگزین اسکالیا چه خواهد شد؟ /// جدال دموکرات‌ها و جمهوریخواهان بر سر جانشین اسکالیا ///
سرنوشت جایگزین اسکالیا چه خواهد شد؟ /// جدال دموکرات‌ها و جمهوریخواهان بر سر جانشین اسکالیا ///

نامزدهای جمهوریخواه ریاست جمهوری آمریکا، در مناظره جدید خود که در کارولینای شمالی داشتند، گفتند که گمان نمی‌کنند که باراک اوباما جانشینی درخور برای اسکالیا انتخاب کند. مارکو روبیو تاکید کرد که این موضوع ارجح این روزهاست و ترامپ گفت اگر رییس‌جمهور بود و 11 ماه هم وقت داشت، به این امر توجه می‌کرد.

حواشی و رد تئوری توطئه

پس از مرگ اسکالیا طیف جمهوریخواهان و طرفداران وی، خواستار عمل کالبدشکافی بر روی جسدش شدند تا علت مرگ که به نظر آنها مشکوک به نظر می‌رسید مشخص شود. ظن آنها به طرف دموکرات‌ها بود. اظهارات «سیندرلا گوارا» -قاضی عالی پرسیدیو- و چند تن دیگر از مقامات آمریکایی که در بدو امر از خفه شدن قاضی اسکالیا به وسیله بالشت سخن گفتند (و اما بعد با چرخش کامل، علت مرگ را طبیعی دانستند)، موجب شده که این روزها، بحث تا جایی بالا برود که «ویلیام ریچی» -مقام ارشد سابق پلیس واشنگتن- نسبت به بی‌توجهی دستگاه قضا به کالبدشکافی اسکالیا به شدت معترض باشد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که با مورد اسکالیا نمی‌توان همچون مورد جان اف کندی برخورد کرد. اولا کندی خیلی جوانتر از قاضی 79 ساله بود و دوما در روز روشن در وسط یکی از خیابان‌های دالاس در مقابل چشم همگان ترور شد؛ و این در حالی است که قاضی محافظه‌کار به داشتن عارضه‌های قلبی معروف بود.

سرنوشت جایگزین اسکالیا چه خواهد شد؟ /// جدال دموکرات‌ها و جمهوریخواهان بر سر جانشین اسکالیا ///
محل مرگ اسکالیا

«اریک شولتز» -سخنگوی کاخ سفید- خبر از تشکیل کارگروه توسط اوباما برای انتخاب جانشین مناسب داده و اعلام رای ندادن به انتخاب قاضی جدید از سوی اوباما را امری مضحک و تلافی‌جویانه برای انتقام‌گیری از جریاناتی مثل توافق هسته‌ای با ایران خوانده است».

سرنوشت جایگزین اسکالیا چه خواهد شد؟ /// جدال دموکرات‌ها و جمهوریخواهان بر سر جانشین اسکالیا ///
اعتراض طرفداران دموکرات به حزب‌گرایی جمهوری‌خواهان در فضای پسامرگ اسکالیا

به هر حال، اگر اوباما بتواند رای اعتماد جایگزین جدید اسکالیا را از سنا بگیرد و یا در شق دوم، جایگزین اوباما یک دموکرات باشد و او موفق به اخذ رای اعتماد یک قاضی لیبرال گردد، آرایش محافظه‌کارانه شورای قضات دیوان عالی به هم می‌ریزد و با سنگین شدن کفه ترازو به نفر قضات لیبرال، شاهد تغییر چشمگیر موضع ایدئولوژیک دیوان عالی آمریکا که از سال 1986 محافظه‌کارانه بوده خواهیم بود.

اگر اوباما موفق نشود قاضی میانه‌رو مورد نظرش را به تایید سنا برساند، احتمال دارد از تعطیلی سنا استفاده کرده و فردی را برای حداکثر دوره‌ای 2 ساله منصوب کند. به این ترتیب، جمهوری‌خواهان که کسی را تایید نکرده‌اند دور زده خواهند شد و رییس جمهوری بعدی قاضی دائم را معرفی خواهد کرد.

جنجال بر سر یک جایگاه تعیین‌کننده در آمریکا/ جدال دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر جانشین اسکالیا //////
این 20 عضو کمیته قضایی سنا مسؤول تأیید گزینه انتخابی اوباما و طرح آن در صحن سنا هستند

هم‌اکنون در محافل مختلف آمریکا، صحبت از محدود کردن دوره قضاوت 9 قاضی دیوان عالی به مجموع 18 سال است تا با توجه به 9 نفر بودن آنها، هر دو سال یک کرسی تغییر کند و در نتیجه در هر دوره ریاست جمهوری شاهد تغییر دو قاضی و ایجاد تعادل خواهیم بود. طرح پیشنهادی دیگری هم هست که نظر بر محدود کردن دوران قضاوت قاضی مورد نظر به 10 سال دارد. آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثر مردم آمریکا با این ظرح موافق هستند.


منابع:

http://www.bbc.com/persian/world/2016/02/160214_l30_us_supreme_court_justice_dies

http://www.mysanantonio.com/news/us-world/article/Senior-Associate-Justice-Antonin-Scalia-found-6828930.php

http://persian.euronews.com/2016/02/13/us-supreme-court/

http://www.theatlantic.com/politics/archive/2016/02/antonin-scalia-autopsy/463251/

http://www.mysanantonio.com/news/us-world/article/Politicians-Ted-Cruz-Donald-Trump-among-those-to-6829170.php

http://www.theatlantic.com/politics/archive/2016/02/antonin-scalias-secrets/463083/

www.slate.com/articles/news_and_politics/jurisprudence/2014/09
/justice_antonin_scalia_s_brilliant_liberal_moments_on_the_supreme_court.html


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • حسین ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    آمریکا سرزمین قتلها و ترورهای مشکوک و مرگهای دروغین. از لینکلن گرفته تا کتدی تا خبرنگارانی که وارد حوزه های ممنوعه شدند تا قتل عام صهیونیستی یازده سپتامبر که اجازه کوچکترین تحقیق در اون مورد نیست تا وقتی که صهیونیستها از خودشون هم قربانی میگیرند. حکومتی از این شیطانی تر وجود داره؟ امام خمینی چقدر دید وسیعی داشتند و درک ایشان ماورا درک همه سیاست مداران بود که در اوج اقبال و خوشنامی دروغین آمریکا در دنیا فرمودند آمریکا شیطان بزرگ هست. هر برهه از زمان یک بعد از ابعاد این جمله آشکار میشه.
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    ادم باورش نميشود كه اين هيولا مرده
  • ناشناس ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    چرا هیولا
  • صالح ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    جمله ی او در مورد شکنجه و بازی های رایانه ای خشن بسیار جالب توجه است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس