کاش دولت محترم به جای اینهمه تعریف و تمجید از برجام و آنهمه بزرگنمایی درباره دستاوردهای آن فقط در چند جمله - تاکید می‌شود فقط در چند جمله - برای مردم توضیح می‌داد که زیر این تابلوهای رنگارنگ و چشمک‌زن کدام دستاورد قابل اشاره‌ای برای معیشت مردم، اقتصاد کشور و عزت و اقتدار ایران اسلامی جای دارد؟ آیا این، انتظار بی‌جایی است و یا توقع زیادی است؟

به گزارش مشرق، حسین شریعتمداری طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت:


1- می‌گویند ناصرالدین‌شاه در یکی از روزها که به قصد شکار از شهر بیرون رفته بود با مشاهده گله آهوان درپی آنها اسب تاخته و از همراهان و ملازمان رکاب دور افتاده بود. شامگاهان خسته و کوفته به کاروانسرایی رسید و مصلحت آن دید که شب را به استراحت بگذراند تا ملازمان رکاب او را یافته و همراه آنان به پایتخت بازگردد. دروازه کاروانسرا بسته بود. ناصرالدین شاه دق‌الباب کرد و کاروانسرادار از پشت در پرسید کیست؟ ناصرالدین شاه به روال شاهان در پاسخ گفت؛ ما، سلطان‌بن‌سلطان، خاقان بن خاقان، شاه‌شاهان، سایه خدا بر سر ایران، قبله عالم، سلطان صاحبقران، اعلیحضرت شاهنشاه ایران هستیم! کاروانسرادار که حسابی گیج شده بود از پشت در به فریاد گفت؛ ان‌شاءالله خدای سبب‌ساز و بنده‌نواز در این شب سرد برایتان سرپناهی فراهم آورد، اینجا یک کاروانسرای کوچک است و برای اینهمه آدم جا نداریم!

2- بزرگنمایی فراتر از «گزافه» و «اغراق» درباره برجام که این روزها فضای تمامی نشست و برخاست‌ها و مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های رئیس‌جمهور محترم و برخی دیگر از دولتمردان را به خود اختصاص داده است، در حالی است که دولت محترم هنوز به این سؤال ساده و دم‌دستی - و البته بسیار ضروری - نه فقط پاسخ روشنی نداده، بلکه اساسا هیچ پاسخی نداده است که در مقابل امتیازات نقد فراوانی که به حریف تقدیم کرده‌ایم، غیر از چند «وعده نسیه» که آنهم یکی پس از دیگری نقض شده و پوچ از کار درمی‌آید، چه دستاورد دیگری داشته‌ایم؟! تا آنجا که وقتی گفته می‌شود «به افتخار برجام دست بزنید»!  دقیقا نمی‌دانیم باید به کجای آن دست بزنیم؟ و برای کدام دستاورد، هورا بکشیم؟!
می‌گویند و اصرار دارند همه بپذیرند که «برجام فتح‌الفتوح بوده است»! «برجام بزرگترین دستاورد تاریخی ملت ایران است»، «برجام به معجزه شبیه است»! «برجام یعنی تسلیم قدرتهای بزرگ جهان در مقابل ایران»! «اهمیت برجام از فتح خرمشهر هم بیشتر است»، «برجام سایه شوم جنگ را از سر مردم ایران برداشته است»! «برجام نه فقط بزرگترین پیروزی در تاریخ انقلاب بلکه بزرگترین پیروزی در تاریخ ایران است»!  «برجام نقطه آغاز شکوفایی اقتصادی است»!  برجام اشتغال‌زا، رونق‌دهنده تولید، جذب‌کننده سرمایه‌های خارجی، کارآفرین و...
کاش دولت محترم به جای اینهمه تعریف و تمجید از برجام و آنهمه بزرگنمایی درباره دستاوردهای آن فقط در چند جمله - تاکید می‌شود فقط در چند جمله - برای مردم توضیح می‌داد که زیر این تابلوهای رنگارنگ و چشمک‌زن کدام دستاورد قابل اشاره‌ای برای معیشت مردم، اقتصاد کشور و عزت و اقتدار ایران اسلامی جای دارد؟ آیا این، انتظار بی‌جایی است و یا توقع زیادی است؟!...
اما سخن در این نوشته، فراتر از برجام است، بخوانید!

3- دولت محترم هوشمندتر از آن است که نداند بسیاری از قوطی‌های پُر رنگ و لعاب ارائه شده درباره برجام، «پُر از خالی» است و اگرچه برجام به طور کامل بی‌دستاورد نیست ولی تقریبا  هیچیک از وعده‌های نسیه حریف تاکنون تحقق نیافته و در چشم‌انداز پیش روی نیز نه فقط نشانه‌ای از تحقق آن دیده نمی‌شود بلکه هر از چند گاه به جای تحقق دستاوردهایی که وعده داده شده است، بر فهرست «از دست‌‌داده‌ها» افزوده می‌شود!  که به عنوان مثال - و فقط به عنوان مثال - برخلاف آنچه در برجام وعده داده بودند، «سوئیفت» هنوز برقرار نشده و هیچ تبادل‌ تجاری قابل انجام نیست. در اولین روز اجرای برجام با افتخار اعلام شد که بیش از 1000 «ال‌سی» گشایش یافته است ولی آن روز «یکشنبه» بود و تمامی بانک‌های اروپایی در تعطیلات آخر هفته بودند و معلوم شد که ادعای یاد شده فقط یک «بلوف» بوده است و دولت محترم بعدها اعلام کرد که قرار بود 1000 ال‌سی‌گشایش یابد!
اعلام شده بود قرارداد خرید 118 فروند هواپیمای «ایرباس» با فرانسه منعقد شده است - که صرفنظر از  پرسش‌های فراوان درباره آن - چند روز بعد شرکت ایرباس رسما اعلام کرد، بدون اجازه آمریکا حاضر به فروش این هواپیماها نیست! آقای رئیس‌جمهور قول داده بود که با اجرای برجام بخش قابل توجهی از مشکل اشتغال حل می‌شود و جوانان ایران صاحب شغل خواهند شد ولی به جای آن در سفر فرانسه با شرکت در حال ورشکستگی پژو سیتروئن قرارداد بسته شد تا اقتصاد فرانسه با آنهمه جنایت و کینه‌توزی که علیه ایران اسلامی و مردم کشورمان مرتکب شده بود، از مرگ نجات یابد و برای جوانان فرانسوی شغل ایجاد شود و هنگامی که صدای اعتراض مجلس بلند شده و خواستار توضیح دولت درباره مفاد این قرارداد و چرایی آن شدند، آقایان اعلام کردند که این قرارداد «محرمانه» است! - دقیقا برخلاف نص صریح اصول 77 و 125 قانون اساسی - همین قید محرمانه بودن و مغایرت آن با اصول یاد شده قانون اساسی درباره قراردادهای نفتی نیز اعلام شده و...
اکنون جای این سوال است که دولت محترم از کدام «فتح‌الفتوح»! و یا «بزرگترین دستاورد تاریخ ایران»! و معجزه قرن! و... سخن می‌گوید و اگر آنچه در برجام از دست داده‌ایم و یا در حال از دست دادن آن هستیم، با اندک دستاورد حاصل از آن قابل مقایسه است و خود دولت نیز به فتح‌الفتوح بودن برجام اعتقاد دارد- که بعید است! - چرا دستکم به چند نمونه از دستاوردهای ملموس و عینی مورد ادعا اشاره نمی‌کند؟!

4- حالا به موضوع اصل یادداشت پیش روی بازمی‌گردیم و آن، این که دولت محترم از بزرگنمایی‌های اغراق‌آمیز درباره برجام و دستاوردهای نداشته - و یا اندک داشته- آن چه منظوری دارد؟ و کدام نقطه را نشانه رفته است؟ در این باره گفتنی است که؛
الف: بی‌تردید «نقطه مطلوب» این ماجرا در آینده‌ای بسیار نزدیک تعریف شده است. چرا که می‌دانند اغراق‌گویی درباره برجام نمی‌تواند دوام چندانی داشته باشد و افکار عمومی در فاصله‌ای نه چندان دور متوجه توخالی بودن تعریف و تمجیدهای گزاف خواهند شد.
ب: این نقطه مطلوب در کدام آینده نزدیک تعریف شده و در آینده نزدیک چه اتفاق و رخداد مهمی در پیش است؟ این سؤال، پاسخ روشن و خالی از ابهامی دارد؛ «انتخابات»

5- رئیس جمهور محترم پنهان نمی‌کند که خواستار مجلسی با حضور نمایندگان همسو با دولت است و به عنوان نمونه، ایشان در همایش استانداران به صراحت گفته بود «خواهان مجلس اعتدالی» است و البته هنوز تعریف مشخصی از اعتدال ارائه نداده‌اند و این واژه‌ را به معنای همراهی با دولت به کار برده و می‌برند! و موارد دیگری از همین دست که فهرست آن طولانی است.
اکنون می‌توان به وضوح نتیجه گرفت که تعریف و تمجیدهای غیرواقعی درباره برجام، کاربرد انتخاباتی دارد و مجموعه دولت اعتدال و مدعیان اصلاحات که متاسفانه و با عرض پوزش طی 3 سال گذشته دستاورد قابل ارائه چندانی نداشته‌اند و انبوهی از وعده‌های داده شده و تحقق نیافته در کارنامه خود دارند با بزرگنمایی درباره برجام؛
 الف: انتظار دارند بر ناکامی‌های خود در تحقق وعده‌ها سرپوش گذاشته و افکار عمومی را از مطالبه این وعده‌ها بازدارند!
ب: بر این تصورند که با معرفی برجام به عنوان «فتح‌الفتوح»! و معجزه قرن! و... چنته خالی از دستاورد خود را نه فقط «پُر»  بلکه حاوی «بزرگترین دستاورد تاریخ ایران»!  جلوه دهند و شاید بر این باورند که ارائه «این دستاورد بادکنکی»! می‌تواند آراء مردم را به حساب نامزدهای هوادار دولت فاکتور کند!
ج: ادعای «الگو بودن برجام»! و آمادگی برای «برجام 2»! در همین بستر قابل ارزیابی است و آقایان به یقین می‌دانند که اینگونه ادعاها، فقط می‌تواند کاربرد انتخاباتی داشته باشد و مردم، با بصیرت‌تر از آنند که یک معاهده با هزینه‌های سنگین را به عنوان «الگو» برای حل و فصل سایر مشکلات برگزینند! و این پرسش را نادیده بگیرند که مگر «برجام یک» چه دستاورد قابل ارائه‌ای داشته است که سخن از «برجام 2» نیز در میان باشد؟!

6- و اکنون سخنی با دولت محترم در میان است و آن، این که؛  چرا از بیان «واقعیت برجام» و توضیح درباره دستاوردهای ادعایی آن خودداری می‌کنید؟ به یقین گرد و غبار ناشی از بزرگنمایی‌های اغراق‌آمیز خیلی زود فرو می‌نشیند و واقعیت‌ها آنگونه که هست، در میدان دید همگان قرار می‌گیرد، کما این که مردم علی‌رغم آنهمه بزرگنمایی دولت محترم درباره برجام، واکنش مثبتی نشان ندادند و آن تعریف و تمجیدها را با واقعیات محسوس و ملموس از جمله چرخ معیشت خود همخوان ندیدند. از این روی به آسانی می‌توان نتیجه گرفت اینگونه اغراق‌ها نه فقط اغراق‌کنندگان را به مقصود نمی‌رساند بلکه می‌تواند به جایگاه دولت در نگاه مردم، آسیب‌های جدی نیز برساند و به قول یکی از شعرای کشورمان در اقتباس از شعر معروف «اریش فرید»  شاعر اتریشی؛ «بچه‌ها شوخی‌ شوخی به گنجشک‌ها سنگ می‌زنند و گنجشک‌ها جدی جدی می‌میرند»!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 79
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 43
  • ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    تند رو
  • ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    قسمتهایی از صحبت حاجی آقا
  • ناشناس ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    متاسفانه برجام هیچ تاثیر مثبتی بر بهبود معیشت و اقتصاد مردم نداشته و نخواهد داشت بدلیل اینکه عمده مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت است و ربطی به تحریمهای ظالمانه نداشت .
  • مهدی مرادیفر ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    غربی ها بدون چک وچانه عروس را بخانه بردند .کاش اقای شریعت مداری میگفتند ان کلید چه موقع به کار میاید وغربیها زرنگتر از انند که اینها بتوانند از انها گلی بگیرند خوش خیالی هم اندازه دارد
  • ناشناس ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    درود بر حاج حسین شریعتمداری سردار قلم .
  • کاکرو یوگا ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    برای اولین بار تو عمرم با شریعتمداری موافقم اما شریعتمداری جون 16 ماه دیگه کار روحانی تمومه حرص و جوش نخور
  • ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    من هنوز ایران را دوست دارم و به کسی رای میدهم که نگاهش به درون مملکت و عزت ایران است.
  • ناصر ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    شکر خداوند بزرگ ,,اگر روحانی چیزی در این مورد نگفت,نتایج درخشان رفتار حکومت شمایان در زندگی ومعیشت مردمان این سرزمین کاملا پیداست
  • ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    وجدان هم چیز خوبیه...آیا نیاز به زمان نیست.....برای من که تو خودرو سازی هستم افزایش تولید ، از روزی 25 دستگاه با ساعتی 25 دستگاه خیلی فرق میکنه برای امثال شریعتمداری نمیدونم!
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    مگرشما نمی گفتید تحریم ها نعمت است انهم نعمتی بزرگ ؟
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    خشم و نفرت در متن موج می زند! ا
  • ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    گذاشته که شما و احمدی نژاد بگید
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    خخخخخ اونجا که میگه وقتی میگن به افتخار برجام دست بزنید، دقیقا به کجای برجام باید دست بزنیم؟ خیلی باحال بود
  • ناشناس ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    با سلام و درود به سردار فرهنگی نظام حاج حسین شریعتمداری در این روز ولادت حضرت زینب کبری که بر همگان ان شاالله مبارک باشد جامعه امروز به اینگونه بصیرت افزایی زینب گونه نیاز دارد.دشمنان برای سوار شدن بر ملتها نیاز دارند اول انها را... و امت اسلامی همیشه نیازمند تذکر است وامروز بیشتر
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    شما هم لطف کنید نتایجی هاتون بیان کنید
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    انشالله هفت اسفند جوابشو ميگيره
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    انشالله هفت اسفند جوابشو ميگيره
  • رضا ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    روزه سکوت بگیران دیروز بلبلان امروز
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    واقعا بی انصافید اینقدر کار انجام شده که خودتون هم یکمی از این کارها گفتید؟ آخه کدوم می توانست هسته ای مارو چال کنه چه کسی عزت مارو تو جهان ازجمله تو حج امسال بالا بردکی تونست بگه که آی آمریکای بد خزانه خالیه با این تعداد کشته تو منا اینجوری ناراحت نمی شی! واقعا بی انصافید!
  • ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    آفرین
  • تاش ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    عمو حسین دمت گرم
  • اصلاحات ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    یه چیزایی رو نمی شه گفت قیچک اینا هم سرو ته مطلب رو می زنه ولی در سه مورد 1همین که دوران تورم احمدی نژاد_کیهان رو پایان داد 2همین که بساط پاکدستی رو برچید 3همین که سفارت خانه های برای بازگشت دوباره حق توحش از وزیرمون نخواستند کافیه
  • امین ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    اقای شریعتمداری عزیز حرفهایشما درست اما هنوز یکسال از اجرای برجام نگذشته شما اجازه بدیدوهمه کاری کنند میشه اقتصاد ورشکسه ایران نجات داد و
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    خخخخخ اونجا که میگه وقتی میگن به افتخار برجام دست بزنید، دقیقا به کجای برجام باید دست بزنیم؟ خیلی باحال بود
  • ناشناس ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    ديگ به ديگ ميگه روت سياه.
  • گمنام ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    شریعتمداری خیلی خیلی بی انصافه،
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    تحریم بشیم ولی صنعت هسته ای هم داشته باشیم و به دولت ها فشار بیاریم که به تولید ملی رو بیارن نه این که دارو ندارمونو بدیم آخرش هم هیچی
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    وقتی به سمت تولید داخل و بهبود وضعیت عمومی معیشت مردم و واردات کالاهای صنعتی و پایه برای تولید ملی جلو میرفتیم حرف شما درست اما گام منفی برداشته شده و به سوی پیشرفت داخلی نرفتیم که هیچ کلی کالا لوکس کم کاربرد برای عموم مردم هم خریدیم!! در این شرایط نباید سکوت کرد
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    خودرویی تولید میشه _البته اگه آمریکا اجازه بده) که طبقه خاصی از مردم فقط میتونن سوار شن که تو آمریکا به 1 درصد معروفن هواپیمایی خریده شده که باز هم طبقه خاصی میتونن سوار شن و اصلا با این نوع هواپیما سروکار داشته باشن
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    آفرین صد آفرین هزاروسیصد آفرین :)
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    جواب منطقی بده نزن و در نرو!!!
  • مهدی ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    دوست عزیز کدام یک از این حرفها با حقیقت فاصله داره؟؟ جواب بده آیا هوشیار کردن مردم و تلاش برای ممانعت از انحراف افکار عمومی و بیان حقیقت ها تندرو بودنه؟؟
  • ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    جناب شریعتمداری عزیز همین که یکم فساد اقتصادی کم شده همین که اقتصادمون در اثر تحریم نابود نشد همین که جنگ راه نیفتاد ممنون روحانی هستیم لطفا یکم اقتصاد مطالعه بفرمایید تمام مخاطبان شما که بی سواد نیستند.مشرق فیلتر نکن
  • ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    خودرو سازی یا مونتاژ فرغون های در پیت فرانسوی؟!
  • بشناس ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    برجام= از نظر تئوری برنامه جامع اقدام مشترک از نظر عملی برنامه جامع انتخابات مجلس
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    پاکدستی دوست عزیز شب دراز است و قلندر بیدار حالا زوده پاک دستی از نوع کرسنت 2 و 3 و بدتر از اون را ببینی منتها زمانی می بینی که باید شخص شخیص خودت و تک تک احاد ملت دست تو جیبشون کنند و خسارتاش را شخصی بپردازند حالا حالا ها نخواهی فهمید اراه عزیزم حداقل اینقدر شفافیت اطلاعات در دوره قبل بود که چهار تا دزد زود دستشون رو شد
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    روحانی می گوید - اما قلب تو چون مشکل دارد ، گوشت نمی شوند و نمی فهمد
  • مرتضیsk ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    و همیشه دولتِ قبلی است که به آن بهانه جوئیــد کما اینکه هرچه تا الان دارید بوضوح ازصدقه سر دولت قبل است
  • مرتضیsk ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    تخریب چیان در دولت قبل و مآس مالی کنندگان دولت فعلی !
  • مرتضیsk ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    آقای دکتر ، یعنی قلب باقیِ ملّت هم مشکل دارد و نمی فهمند !
  • مرتضیsk ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    آقای باسواد ، رکود اقتصادی گفتن رفت ولی با نامه 4 وزیر معلوم گشت اصلاً تشریف نبرده بودن ! فساد اقتصادی هم هنوز از دوران کارگزارن خیلی مانده تا رونمائی گردد بزرگواران کاندیدای ریاست جمهوری اِمریکا هم کاملاً بلعکس تو از جنگ می گویند مطالعه چیز بسیار ضروریست
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    این چراغ بصیرت تو دولت قبل چرا خاموش بودن؟
  • مرتضیsk ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    دیگران کاشتند ، ما خوردیم ؛ ما می کاریم تا دیگران بخورند
  • مرتضیsk ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    ناشناس ۱۴:۰۹ چراغ روشن بود چشم شما بصیرت لازمه نداشتن ، بی زحمت به آرشیو مطالب رجوع گردد که این بهانه مکرراً گفته شده !
  • ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    روشن بود شما خاموش بودی
  • مجید ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    منتظریم مشکل کم آبی حل بشه با برجام
  • ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    مشکل کم آبی رو اونی که دائم سدسازی رو ترویج و تشویق میکرد باید جواب بده
  • ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    واقعا بی بصیرتی کدوم جنگ واقعا شما خوابید یا خودتان را به خوابی زده ایید قرارداد های نفتی جدید می دونی چیه چیزی بدتر از کرسنت تا به حال بگوشت خورده فساد اقتصادی هم بعدا مشخصه می شه نگران اون هم نباش یعنی برای افراد مثل شما همون ن و ز خوبند که هزار میلیارد سرمایه دارند و معلوم نیست با چه رانت هایی بدست اورده اند
  • ناشناس ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    اگه پرونده کرسنت باز بشه اونوقت معلوم میشه کی پاکدسته
  • ناشناس ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    روحانی چی گفت ما نشنیدیم؟؟؟
  • ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    من آقای شریعمداری رو بخاطر راست گوییهاش دوست دارم
  • ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    بگو افراطی بهتره
  • ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    جوک نگو چقدر شاعر داریم اینجا
  • ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    خخخخخخخخخخخخخخ
  • ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    درود بر دکتر ظریف سردار دیپلماسی
  • ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    اعتدال تا20 سال بعد هم هست خیالت راخت
  • ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    مرتضی حالت خوبه؟؟؟ آره تورم چهل و دو درصد و تحریم و رکود رو از دولت قبل داریم
  • ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    آب رو بریز
  • ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    تو دولت قبل خیلی چیزا خاموش بوذ
  • ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    پیروزی با اعتدال
  • ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    رضا هزارتا لایک داری
  • ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    10 تا منفی داره جوابتو میده اونم تو این سایت!!!! جرعت داری همینو تو سایت های اصلاحات بگو
  • ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    منفی هارو نگاه خخخخخ
  • ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    درود بر اصلاحات
  • ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    خیلیییییییییییی
  • ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    احسنت درود بر روحانی
  • ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    آقا مرتضی قلب19 میلیون نفر با روحانی هستش
  • ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    بمیرم الهی
  • مش کریم ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    ناشناش جان . درست گفتی اما درست ننوشتی . یک نون کم گذاشتی البته میدانم عمدی نبوده منظورتان این بود . تند نرو اقای دولت بیکاری جوانان و اقتصاد که دلار 400 تومان بالا رفته و .... نتیجه برجام هست . روحانی مچمیگیریم.
  • هما ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    ای استاد اقتصاد ناشناش جان شما هم کمی واقع بین باش کدام اقتصاد؟؟؟؟ همین که الان هست؟؟؟ کدام جنگ ؟ جنگ با کی >>؟؟ چه کسی جرات داره؟؟؟ هشت سال دفاعمقدس را فراموش کردی >>> اینجا ایران هست مهد شجاعان و شهدا.
  • مش کریم ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    دکتر بزرگوار جدا به هدف زدی . الان این همه مشکلات اقتصادی و سیاسی و فرهنگی را دولت نمی شنود چون قلبش بیمار هست . مچمیگیریم
  • مش کریم ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    نتیجه برجام اشتغال زائی برای جوانان ایتالیا و فرانسه هست . من از طرف جوانان اروپا می گویم ... روحانی مچکریم..
  • فتنه بزک کردن شیطان بزرگ ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    جوابش توسفره مردمه... مرغ هورمونی پر... تخم مرغ یه زردشم پر... پیازم پر... مسکن احتماعی بیشتر پر... مجلس اعتدالو بچسب
  • ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    ایشون دو روز صبر کنند تازه بعد ز دو ماه امروز تونستند یک ذره نفت بفروشند. شرمنده ام از این...
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    اگر مردم مثلا دارو بخواهند که لازم است وارد شود پرداخت پول با لغو تحریمها ممکن می شود این نتیجه تاثیر بر معیشت.
  • ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    تحویل بگیر http://mashreghnews.ir/fa/news/528491/شاخص-فساد-اقتصادی-دستگاه‌ها-در-دو-سال-اخير-افزايش-يافت-نمودار
  • ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    درود بر روحانی و ظریف خخخخخخخخخخخخ
  • ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    روحانی : برجام را خدا داد !!!
  • خرزوخان ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    ای کاش حاج حسین از احمدی نژاد تاثیر تحریمها بر زندگی ایرانیان رو هم هم می پرسید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس