هفت سین روی خاک"، دیده ها و شنیده های آزادگان و خاطرات آنان درباره فرا رسیدن لحظات تحویل سال نو و برگزاری مراسم عید نوروز در اسارتگاهای عراق است.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، مریم سادات ذکریایی در خصوص کتاب هفت سین روی خاک گفت : این کتاب خاطرات آزادگان سرافراز درباره لحظه تحویل سال در سال های اسارت است.
 
  وی در ادامه افزود: "هفت سین روی خاک" با استفاده از دیده ها و شنیده های آزادگان استان مازندران و خاطرات آنان درباره فرا رسیدن لحظات تحویل سال نو و برگزاری مراسم عید نوروز در اسارتگاهای عراق است که تصویری متفاوت ازسال های اسارت را نشان می دهد.
 
ذکریایی تصریح کرد: مطالب کتاب در در ۳۰بخش و عنوان مستقل و جداگانه تهیه و تنظیم گردیده است برخی از عناوین فهرست کتاب که عنوان خاطرات است،عبارت است از: عیدی عراقی- داوطلب- صبح روز عید- چشم های مشتاق- ماهی شب عید- مثل حصار- حال و هوای عید- سین هفتم- ماهی آبی قرمز- هدیه سال نو- شیرینی نخودی- کارت تبریک- بارانی از نور…

نویسنده کتاب هدف از نگارش هفت سین روی خاک را ادای دین به آزادگان کشور دانست و افزود: با این  کتاب خواستم تا با برخی از افتخار آفرینان میهن اسلامیان آشناشویم  و بدین ترتیب جامعه نسبت به قشر گمنام،متواضع و صبور آشنا بشوند.

وی تصریح کرد: تصویر روی جلد کتاب هم به سفره هفت سین اسارتی اشاره دارد در این تصویر هفت تکه کاغذ که بروی آن ها تصاویر سبزه،سمنو،سنجد،سیر،سنبل،سیب و آیینه نقاشی شده است.به انضمام دو سکه عراقی و یک کارت تبریک مربوط به دوران اسارت دیده می شود.
 
ذکریایی بیان کرد: تصویر روی جلد با الهام گرفتن از خاطرات ازادگان ترسیم شده است به گفته این آزدگان  در ایام اسارت بعضی از سین های سفره هفت سین عید را که در اختیار نداشتند،شکل و تصویرش را روی کاغذ زر ورق سیگار می کشیدند و در سفره هفت سین که در بیشتر موارد یک پتو بود،می گذاشتند.

نویسنده کتاب هفت سین روی خاک خاطر نشان کرد: به گفته عزیزان آزاده، عراقی ها باورشان نمی شد که اسرای ایرانی با دست خالی این همه کار را انجام دهند بی دلیل نبوده که نیروهای عراقی به شدت از اسیران ایرانی می ترسیدند و خود این ترس که نشات گرفته از قدرت و استعداد ذاتی اسرا بود،متعرض بودند.

در مقدمه که به قلم مولف نگارش یافته و چنین می خوانیم:
 
در دفاع مقدس اسارت معنای دیگری دارد، مثل همه واژه های دفاع مقدس، که هر واژه ای معنای ظاهری خودش را نداشت و واژه ها در برابر نگرش و رفتار اسرای جنگ تحمیلی البته آنها که باور و اعتقاد و ایمان قوی و مستحکمی داشتند معنای ظاهریش را از دست داده بود.اسرا در سال های طولانی اسارت در اردوگاه های مخوف عراق در زیر پوتین ها،کابل ها،شلاق ها و شکنجه های بعثیون ثابت کردند که می توان مقاومت و ایستادگی کرد.
 
فشارهای روحی،روانی و جسمی ای که بر اسرا هر روز و هر روز وارد می آمد هیچ کدام باعث نمیشد آن ها روحیه و نشاط خود را از دست بدهند و گوشه نشینی و عزلت پیشه کنند و یا به دامان ضد انقلاب پناه بیاورند و دشمن را شاد کنند و او را به اهداف خود برسانند.
 
اسرای ایرانی همواره و به هر مناسبت و به هر بهانه ای سعی و تلاش شان این بود تا به هم دیگر خدمت کنند و دلهای رنجور و غصه دارشان از فراق وطن مرارت هجران از خانه خانواده و دیار را شاد کنند.یکی از مناسبت هایی که بهانه ی ذی قیمتی میداد به دست آن هایی که فکر و ذکرشان خدمت بود،تا دوستانشان را دلشاد کرده و دشمن را سرافکنده،عید نوروز یکی از اعیاد باستانی ما ایرانیان بود.
 

  مولف در ابتدا جهت اطلاع خوانندگان و محققان و پژوهشگران از لحظه تحویل سال در دوران دفاع مقدس،ساعات تحویل سال از سال ۱۳۶۰تا۱۳۶۹ که سال های حضور آزادگان در اسارتگاهای عراق بوده است را به صورت یک جدول درج کرده است .
 
 بیشتر خاطرات بیانگر ذوق و سلیقه و هنر اسرای ایرانی در اجرای برنامه های متنوع فرهنگی هنری در ایام عید نوروز است.
 
در این کتاب خوانندگان با چهره ای دیگر از اسارت و اسرای ایرانی آشنا می گردند،چهره ای که در آن اسیران، با ایمان و خدمتگذاری با ایثار و از خود گذشتگی و انجام خدمات داوطلبانه و با استفاده از قدرت خلاقیت و ابتکار و سود جستن از هنرو استعداد یک دیگر می کوشیدند.با تزئین و رنگ آمیزی آسایشگاه ها و تهیه پخت شیرینی،کیک و مرباو همچنین ساخت صنایع دستی و هنری کارت های تبریک برای هدیه دادن به یک دیگر به عنوان عیدی سال نو و در نهایت چیدن سفره هفت سین فضای سرد و تلخ و یکنواخت اسارت را دگرگون کنند و برای چند روز و حتی اگر شده برای چند ساعت آن فضای پردرد و رنج را به فضایی شاد و مفرح تبدیل کنند،تا کمی از غم و رنج دوری از خانه کاشانه و خانواده و حضور در سیاهی دشمن را از دوستان دربندشان بکاهند.
 
 آنان می خواستند با این کار کام تلخ شان را حلاوت و شیرینی بخشند و با تعغیر روحیه،روح امید مقاوت و ایستادگی را مجددا در اسرا بدمند و بدین ترتیب علاوه بر افزایش روحیه از افسردگی روحی آنان جلوگیری نمایند.فرار از اردوگاه در شب عید،چگونگی تهیه و پخت شیرینی کیک با امکانات ناچیز اردوگاه، اجرای یرنامه های هنری شامل تئاتر و خواندن شعر و سرود در ایام عید،تهیه وسایل هفت سین و چیدن سفره عید در هر آسایشگاه، تهیه کارت تبریک عید با امضای حاج آقا ابوترابی،دید و بازدید اسرا در روز اول عید،سفره دست جمعی در شب عید،برگزاری مسابقات ورزشی به مناسبت عید نوروز سفره هفت سین اسارتی،… از جمله موضوعات و مطالب مطرح شده در خاطرات این کتاب می باشد.
 
لازم به توضیح است مشخصات راویان و مدت اسارت شان در ذیلو پاورقی هر خاطره درج شده است.
 
کتاب (هفت سین روی خاک) یک بخش پایانی با عناون (تصاویر) نیز دارد که در آن ۱۴ قطعه عکس از عزیزان آزاده مربوط به دوران جنگ و اسارت به همراه تصاویر کارتهای تبریک ابتکاری اسرای ایران و کوپن خرید از حانوت (فروشگاه اردوگاه)درج گردیده است.
*میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس