کد خبر 534509
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲

یک مقام مسئول در وزارت نیرو با بیان اینکه منابع آبی کشو به یکباره ۲۰ درصد کاهش یافته گفت: هیچ سد بزرگی در دولت یازدهم مجوز ساخت نگرفته است.

به گزارش مشرق، محمد حاج رسولی ها با بیان اینکه یک سد ۱۰ برابر هزینه ساخت از بروز خسارت سیل جلوگیری می‌کند، گفت: سد گتوند اهواز را نجات داد. همچنین اگر سدهاي اطراف تهران نبود، ۷۰۰ تا ۸۰۰ ميليون مترمکعب از نیاز آب شرب تهران را از هیچ منبعی نمی‌شد تامین کرد.

وي با بيان اينکه مباحثي مانند آب و اجتماع، آب و محيط زيست، آب و اقتصاد، مطالب پيچيده‌اي هستند که نياز است بيشتر به آن پرداخته شود، اظهارداشت: در بخش آب با چالش‌هاي مختلفي روبرو هستيم، و در بخش آب‌هاي زيرزميني و نقدهایی که در زمینه سدسازي به وزارت نيرو مي‌شود، از چالش‌هاي مهمي است که بايستي بيش از اين مورد توجه قرار گيرد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با بيان اينکه در ۱۵ سال اخير متوسط بارندگي‌هاي کشور از ۲۵۰ ميلي‌متر به ۲۱۵ ميلي‌متر و در ۶ سال اخير به ۲۰۵ ميلي‌متر رسيده و منابع آبي کشور به يکباره با کاهش ۲۰ درصدي مواجه شده است، افزود: نکته‌اي که هميشه بين وزارت نيرو و کشاورزي مورد نقد و بررسي قرار مي‌گيرد، بحث تامین آب شرب کشور از منابع آب جاري و زيرزميني است.

حاج‌رسولي ها گفت: بين ۶ تا ۷ ميليارد مترمکعب کل مصرف آب مربوط به آب شرب و حدود ۲ ميليارد مترمکعب هم مربوط به صنعت است و مابقي در بخش آب کشاورزي و چرخه طبیعت است. در چند دهه اخیر از سويي جمعيت افزايش پيدا کرده و از سوي ديگر نيز سرانه آب کاهش پيدا کرده که اينها باعث مشکل تامین آب در کشور شده و همین امر مسئولیت وزارت نیرو را دشوارتر کرده است.

وی در خصوص چالش سدسازي نيز با بيان اينکه در دولت یازدهم هیچ سد بزرگی مجوز ساخت نگرفته است، اظهارداشت: مراحل بازنگري و مطالعات تمام اين سدها به‌ دقت رصد مي شود و اعتقاد داريم نبايد اشتباه گذشته تکرار شود.

مشاور وزیر نیرو با بيان اينکه اگر سدها نبودند ورودي و خروجي آب در کشور قابل تنظیم نبود و بيشتر شهرهاي کشور با چالش شديد آب روبرو مي‌شدند. حاج رسولي ها خطاب به منتقدان سدسازي گفت: ما دغدغه بزرگي در خصوص آب بندرعباس داشتيم، ولي حدود يک ماه قبل بارندگي شديدي در منطقه اتفاق افتاد که وجود دو سدي در حاشيه خليج فارس باعث شد تا در مدت ۲۴ ساعت بتوانيم نياز يک ساله آب بندرعباس را ذخيره کنيم.

وي در خصوص خسارت وارده از سيل نيز بيان داشت: سدهايي که احداث مي‌شود حداقل ۱۰ برابر هزينه احداث می‌توانند در زمان بارندگي و بروز سيل، ‌جلوي خسارت‌ها و زيان‌هاي ناشي از سيل را بگيرند. این مقام مسئول در وزارت نیرو با اشاره به سيلابي که در عيد سال جاري توسط سد گتوند مهار شد، گفت: اين سد جلوي ۵۰۰۰ مترمکعب سيلاب در ثانيه را گرفت که ۳۰۰۰ مترمکعب آن کافي بود تا در اهواز به غیر از تلفات جاني، هزاران ميليارد تومان خسارت ايجاد شود.   

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    روند اقلیمی کشور نشاندهنده اینست که خشکسالی بیشتر خواهد شد. چرا روی توسعه انتقال آب از دریای عمان سرمایه گذاری نمی کنید؟ عجیب واقعا اینروزها بیشتر از قراردهای مونتاژ ماشین و واردات بی حد و حساب میشنویم الا تمرکز مالی روی اساسی ترین مسئله اقلیمی کشور که دقیقا به بخش مهمی از امنیت ملی کشور هم مربوط خواهد شد. آقایان مسئول لبخند! آبرسانی یک امر حیاتی است.
  • ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    در مناطق مرکزی و شرقی که خشک هستند، توسعه زمینهیا کشاورزی بایست متوفق شود. در این مناطق کشت جایگزین شود و محصولات پرمصرف آبی مممنوع شود. چاههای یغر مجاز برچیده شود. سیستم ابیاری مدرن و مکانیزه مثل بارنی و قطره ای. د رنهایت محور توسعه اقتاصدی این مناطق به سمت صنعت و معدن و تجارت و تروریسم تغییر جهت شود. بیشتر ایارن استعداد کشاورزی بخاطر کمبود اب ندارند. آب این مناطق بایست صرفه جویی شود. مردم حداقل اب شرب داشته باشند
  • هادی هفتکلی ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    این سد گتوند همونی نبود که آقایون بابت ساختنش به احمدی نژاد خرده میگرفتن؟جالبه هزارمیلیاردهزینه ساختش بود. و حالا در یه. قلم هزاران میلیارد سود رسونده.خدا جای حق نشسته.
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    0 0
    سدهای باقطر 70 سانتیمتر وکمتر را هم از در چاهها بر طرف کنید .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس