شبکه العراقیه عراق ساعتی پیش، از آزادسازی کامل شهر راهبردی الرمادی مرکز استان الانبار خبر داد. الرمادی بنابه موقعیت‌جغرافیایی خود از اهمیت ویژه‌ای برای ارتش عراق و حتی تروریست‌ها برخوردار است.

گروه بین‌الملل مشرق - شبکه العراقیه عراق ساعتی پیش از آزادسازی کامل شهر راهبردی الرمادی مرکز استان الانبار خبر داد.

مرکز بزرگترین استان عراق از دست تروریست‌ها آزاد شد/ داعش از کربلا دور شد +نقشه

موقعیت جغرافیایی و تاریخی شهر الرمادی

شهر الرمادی در حدود 108کیلومتری غرب بغداد قرار دارد، مرکز استان الانبار در جنوب غربی آنچه به مثلث سُنی عراق موسوم است، با جمعیت 900هزار نفری که بیشتر ساکنانش به عشایر الدلیم البوفهد، البوعلوان، البوذیاب، البوعساف، البومرعی،‌ البوخلیفه، البوریشه و البوعبید وابسته هستند.

این شهر از نظر تجاری و موقعیت آن بین عراق، اردن و سوریه اهمیت زیادی داشته است، همچنان که از طریق بزرگراه‌ها به بغداد و دیگر شهرهای نزدیک به مرزهای غربی عراق مرتبط است، آثار باستانی بسیار قدیمی هم در این شهر قرار داشته است. این شهر را "مدحت باشا" والی بغداد بنا کرد که طی سال‌های 1869 تا 1872 میلادی بر آن حکومت می‌کرد، در سال 1932 میلادی این شهر به‌شکل فعلی آن ساخته شد.

فرودگاه موسوم به "سن الذبان" که انگلیسی‌ها در سال 1935 میلادی ساختند، بین الرمادی و فلوجه قرار دارد و پایگاهی که نیروهای هوایی انگلیس را به دیگر پایگاه‌ها منتقل می‌کرد، در این مکان واقع در غرب رود فرات قرار داشت که ارتش عراق پس از لغو معاهده 30 ژوئن 1935 میلادی از سال 1955 میلادی، کنترل آن را به دست گرفت، این معاهده بر احداث دو پایگاه هوایی در الرمادی و الشعیبه تصریح می‌کرد.

گروهک وهابی تکفیری داعش روز جمعه 15 می 2015 برابر با 25 اردیبهشت 1394 با ده‌ها دستگاه خودرو‌ی بمب‌گذاری شده و تروریست‌های انتحاری به شهر  الرمادی مرکز استان الانبار حمله کرد و توانست به منطقه البوعلوان و مجتمع دولتی شهر از طریق رود فرات در پی حملات انتحاری خود نفوذ کند که این حملات، نیروهای امنیتی عراق را مجبور به عقب‌نشینی و ایجاد خطوط دفاعی جدید کرد، دو روز پس از درگیری‌ها، نیروهای ویژه و لشکر طلایی از مقر عملیات الانبار در منطقه الملعب (استادیوم) به شرق شهر الرمادی عقب‌نشینی کردند، همچنین نیروهای لشکر هشتم ارتش بدون اینکه دستوری از فرماندهی عالی نیروهای مسلح عراق به آنها داده شود، مقر خود در الرمادی را تخلیه کردند که این اقدامات سقوط شهر الرمادی و اشغال آن به‌دست داعش را تسهیل کرد.


اعضای این گروه در جریان حمله به این شهر ده‌ها نفر را به قتل رساندند. به دنبال این حمله هزاران نفر از ساکنان شهر الرمادی مجبور به فرار از قتل و غارت اعضای داعش شدند. تروریست‌های داعش در بدو ورود خود به الرمادی حمله به نهادها و ساختمان‌های دولتی و زیرساخت‌های این شهر را در دستور کار خود قرار دادند.

مرکز بزرگترین استان عراق از دست تروریست‌ها آزاد شد/ داعش از کربلا دور شد +نقشه

اهمیت راهبردی شهر الرمادی

-    شهر الرمادی بنا به موقعیت جغرافیایی خود از اهمیت ویژه ای برای ارتش عراق و حتی تروریست های تکفیری برخوردار است. این شهر یکی از مناطق تحت اشغال داعش بود که در مجاورت بغداد و کربلا قرار داشت و این موضوع از ابعاد تاکتیکی و مذهبی نگرانی های زیادی را برای دولت عراق ایجاد کرده بود.

-    مرز مشترک استان الانبار با سوریه و اشغال عناصر داعش در این منطقه تردد عناصر تروریستی و قاچاق سلاح در میان عناصر داعش را تسهیل کرده بود. از همین منظر تسلط بر شهر الرمادی به عنوان گام بزرگی برای تحت اختیار گرفتن استان الانبار و قطع ارتباط تروریست های این منطقه با تروریست های سوریه قابل توجه است.

-    الرمادی مرکز بزرگترین استان عراق است که یک سوم مساحت این کشور را به خود اختصاص داده است، استان الانبار به علت مساحت گسترده خود با سه کشور عربی هم مرز است و این موضوع یکی دیگر از ابعاد استراتژیک اهمیت این استان است.

-    اهمیت راهبردی دیگر این منطقه در تعداد سکنه آن است که حدود دو میلیون نفر را در بر می گیرد. بیشتر این افراد از میان اهل تسنن هستند. رویکردهای مقاومت در برابر افراط گرایان تروریستی در زمان اشغال عراق به دست آمریکایی ها از این منطقه برخاسته بود. 

-    بیشتر پروژه‌های آبی رود فرات در این استان قرار دارد. از جمله این پروژه های سد حدیثة در قسمت های بالایی فرات و پروژه الورار است که دریاچه الحبانیه را تغذیه می کند. از آنجائیکه منابع آبی اهمیت راهبردی در نقشه های توزیع گروه  تروریستی داعش در منطقه ایفا می کند، قطع شدن دست داعش از شهر الرمادی گام مهمی در عقب نشینی های آینده داعش در عراق و شکست های دیگر آن به شمار می رود.

-    مسیرهای مواصلاتی الرمادی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برای عراق و مدیریت جنگ بر ضد گروه‌های تروریستی در این کشور برخوردار است. این شهر در نزدیکی خطوط امدادی کانون های استقرار تروریست ها در موصل و الرقه قرار دارد. همچنین شهر الرمادی گذرگاه‌های اصلی بین بغداد و مرزهای عراق با اردن و سوریه را در خود جای داده است. علاوه بر اینها آزاد سازی الرمادی گام بزرگی برای آزاد کردن شهر فلوجه از دست تروریست های داعش است که دومین شهر بزرگ استان الانبار است و از دو سال پیش تاکنون در دست داعش قرار داشته و از مدتی پیش در محاصره نیروهای مردمی و نظامیان عراقی است.

مرکز بزرگترین استان عراق از دست تروریست‌ها آزاد شد/ داعش از کربلا دور شد +نقشه

لحظه به لحظه تا آزادی الرمادی

پس از آنکه این شهر طی چند ماه اخیر در محاصره نیروهای داوطلب مردمی عراق و نیروهای امنیتی قرار گرفت، عملیات جدی و گسترده برای آزادسازی آن از روز دوشنبه 29 آذر آغاز شد؛‌ هرچند روز دوشنبه هفتم دی ماه، خبر آزادسازی کامل آن از اشغال تروریست‌های وهابی به‌ صورت رسمی از سوی مقامات عراقی اعلام شد، با این حال دیری نپایید که اعلام شد بخش‌هایی از الرمادی آزاد شده و همچنان مناطق دیگری به ‌ویژه در شرق الرمادی در اشغال داعشی‌ها بود، البته استفاده داعش از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی هم مانع آزادی الرمادی شده بود، با این حال عملیات نیروهای عراقی همچنان ادامه یافت تا اینکه نهایتا امروز شبکه رسمی العراقیه از آزادی کامل شهر الرمادی در پی پاکسازی مناطق باقی‌مانده در شرق آن از لوث تروریست‌های تکفیری خبر داد.

عملیات آزادسازی شهر الرمادی در روزهای اخیر روند روبه‌رشدی را به خود گرفته و ارتش عراق موفق شد یک‌یک مناطق استراتژیک و راهبردی این شهر را از دست تروریست‌ها و داعش خارج کند.

مرکز بزرگترین استان عراق از دست تروریست‌ها آزاد شد/ داعش از کربلا دور شد +نقشه

عناصر ارتش و نیروهای مردمی عراق که پیشروی‌های گسترده را در شرق الرمادی انجام داده بودند، در روزهای اخیر مناطق السجاریه،‌ جویبه، حصیبه شرقی و مناطق اطراف آن را آزاد کرده و به این ترتیب شهر الرمادی به ‌طور کامل از اشغال تکفیری‌ها آزاد شد. در جریان این عملیات نیروهای عراق خسارت‌ها و تلفات سنگینی به گروه تروریستی داعش وارد کردند .

سرتیپ یحیی رسول الزبیدی سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک (نیروهای ارتش و مردمی) تأکید کرد ده‌ها نفر از سرکردگان باندهای تروریستی داعش در جریان عملیات آزادسازی این شهر به هلاکت رسیدند. وی افزود: تروریست‌های داعشی در برابر عزم و اراده نیروهای شجاع عراق که روحیه بالایی دارند، پا به فرار گذاشتند. الزبیدی تأکید کرد نیروی هوایی ارتش هم نقش بسزایی در تحقق این پیروزی داشت و با ضربات دقیق به اهداف، سرکردگان داعشی را در الرمادی به هلاکت رساند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • جواد ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    نیروهای مردمی عراق قادرند تا در یک هفته همه کشور را از وجود تروریست ها پاک کنند " همچنان که در ازاد سازی صلاح الدین این کار را انجام دادند " اما بعد از ازادی تکریت " زمزمه مخالفت با مشارکت گروههای مردمی از سوی امریکا بلند شد " و امریکا این مخالفت را از طریق مهره هایی که در پارلمان عراق دارد " انجام میدهد با تصویب لوایحی که مشارکت گروههای مردمی در عملیات ها را محدود میکند . این یعنی همان نفوذ که امریکا به دنبال ان در ایران هم هست " یعنی گروههای دز داخل حاکمیت ها " اهداف امریکا را دنبال کنند . همان کاری که سکولار های حزب العراقیه در عراق میکنند و یا جریان 14 مارس لبنان . امریکا در ایران هم روی فتنه گرها حساب باز کرده است .
  • ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    احسنت بر این تحلیل دقیق شما
  • ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    احسنت بر شما
  • ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    هر کشوری وقتی آسیب ببینه از خیانت داخلی هاست که آسیب میبینه عراق هم از داخل بهش خیانت شد سوریه هم از داخل بهش خیانت شد در ایران هم حواسمون نباشه از داخل بهمون خیانت میشه
  • حسین ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    دقیقا.
  • محمد ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    دقیقا همینطوره! آزادی شهر موصل مسلزم همکاری و مشارکت همه گروه ها است که سیاست های شیطانی آمریکا روند را کند می کند.
  • ح ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    very good
  • ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    احسنت
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    چه قدر رودخونه داره این عراق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس