کد خبر 532504
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹

مدیرعامل تامین سرمایه سپهر از انتشار اوراق سلف برای یک میدان نفتی برای اولین بار به منظور تامین مالی صنایع بالا دستی از طریق بازار سرمایه خبرداد.

 به گزارش مشرق، بهروز زارع با بیان اینکه اين نخستین بار است كه تامین مالی صنایع بالا دستی از طریق بازار سرمایه صورت مي گیرد و اوراق سلف نفتی برای میدان آذر منتشر می شود، درباره چرایی طراحی ابزار سلف موازی استاندارد نفت گفت: این اوراق به منظور کمک به تولیدکنندگان برای پیش فروش محصولات و استفاده از منابع در کنار پوشش ریسک در مقابل نوسانات قیمت آتی طراحی شده است. خریداران با کمک این ابزار می توانند محصول خود را در زمان خاص در اختیار داشته باشند و در کنار آن پوشش مناسب ریسک بر اساس قیمت را برای خود فراهم کنند.

وی با بیان اینکه این ابزار پیشتر در محصولاتی همچون سنگ آهن، برخی از محصولات پتروشیمی و نفت کوره در بورس انرژی عرضه شده بود، یادآور شد: با این پیش درآمد یکی از بحث های مطرح استفاده از این ابزار برای توسعه صنایع بالادستی نفت بود، برهمین اساس نفت خام گزینه مناسبی برای تحقق این مهم بود به نحوی که نفت آن را امروز پیش فروش کرده و با توجه به مزیت های موجود منابع حاصل از انتشار اوراق، صرف توسعه همان میادین نفتی می شود.

زارع ادامه داد: بر این مبنا و پس از بررسی های لازم به توسعه پروژه میدان نفتی آذر در استان ایلام که میدان نفتی مشترک بین ایران و عراق است ورود پیدا کرده و قرارداد بیع متقابل با صندوق های بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت و یکی از شرکت های تابعه آن بسته شد.

وی با اشاره به اینکه برای تامین مالی این پروژه بخشی از کمک از محل وام های صندوق توسعه ملی، بخشی از محل منابع داخلی صندوق های بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت و بخشی هم از طریق بازار سرمایه در نظر گرفته شد، اضافه کرد: بر این مبنا انتشار و عرضه اوراق مشارکت را در ابتدای بهمن و با رقم ۲۰۰ میلیارد تومان داشتیم و به زودی بخش دوم  آن با انتشار اوراق سلف نفتی برای تامین مالی همان پروژه با رقم ۲۰۰ میلیارد تومان را خواهیم داشت به نحوی که منابع حاصل از آن برای توسعه میدان نفتی استفاده می شود.

زارع از بهره برداری فاز اول میدان نفتی مشترک آذر بین کشور ایران و عراق در بهار ۹۵ هم خبرداد و گفت: نفت تولیدی حاصل از این میدان نفتی مبنای انتشار اوراق سلف  نفت خام قرار خواهد گرفت. وی استفاده از این روش را راه حلی برای توسعه صنایع بالادستی عنوان کرد و آن را مسیر سبزی برای تامین مالی  صنايع گوناگون از طریق بازار سرمایه عنوان کرد.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس