در این مدت بسیاری از تحلیلها نبل و الزهرا را برگ برنده معارضین علیه مقاومت می‌دانستند که سعی می‌شود با فشار بر آن در ژنو دست بالا را داشته باشند. شکست این محاصره برگ برنده تروریستها را شکست.

 به گزارش مشرق، شب گذشته ـ چهارشنبه ـ بالاخره پس از تلاش چند شبانه روزی و نفس گیر، ارتش سوریه و نیروهای مقاومت پس از آزادسازی معرسة الخان موفق به شکستن محاصره بیش از سه سال و نیم دو شهرک «نبل» و «الزهراء» شده و با ورود به داخل این دو شهرک به پاکسازی محله به محله از لوث تروریست ها اقدام کردند.

شکستن محاصره این دو شهرک که در ۲۰ کیلومتری حومه شمالی حلب و ۴۰ کیلومتری مرز ترکیه در مسیر «حلب ـ اعزاز» در شمال سوریه واقع شده و در بیست و سوم ژوئیه سال ۲۰۱۲ میلادی توسط گروه‌های سلفی وهابی تکفیری وابسته به گروه تروریستی «القاعده» و در رأس آنها گروه «جبهة النصرة» هدف حمله قرار گرفته و به‌ صورت کامل به محاصره در آمدند، از چند منظر اهمیت ویژه و راهبردی دارد.

در این باره فرماندهی کل ارتش سوریه شکست محاصره دو منطقه شیعه نشین «نبل» و «الزهراء» را ضربه مهلکی به تروریست ها و حامیان آنها در منطقه و نقطه عطفی برای تکمیل عملیات نظامی در حومه شمالی حلب و ریشه کنی گروه های تروریستی برشمرد و اعلام کرد که نیروهای ارتش سوریه با همکاری گروه های دفاع مردمی پس از سلسله عملیات نظامی موفق که طی آن کنترل بسیاری از روستاها و مناطق حومه شمالی حلب را در دست گرفتند موفق به کسب این دستاورد و فک محاصره نبل و الزهراء شدند که طی آن شمار زیادی از عناصر گروه های تروریستی کشته شدند.

بنابر این گزارش، دستاوردهای حداقلی این عملیات بزرگ و سرنوشت ساز را می توان به شرح زیر فهرست نمود:

الف) این پیروزی مهمترین راه امدادرسانی به تروریست ها از ترکیه به حلب و حومه آن را قطع کرده و فروپاشی بزرگی برای گروه های تروریستی بشمار می رود.

ب) برخلاف ادعاهای آمریکایی ها و جنگ روانی رسانه های وابسته، پیروزی در این عملیات با توجه به اینکه کاملا توسط ارتش سوریه ساماندهی و انجام شد نشان داد که اولا هنوز دولت سوریه وجود دارد و در ثانی تاکیدی دوباره بر اصرار نیروهای مسلح سوریه برای ادامه انجام وظایف و ماموریت های خود در حمایت از این کشور و مردم آن بود.

ج) در فرآیند جنگ میدانی پیچیده چند وقت اخیر در مناطق تحت درگیری، این پیروزی و حصر شکنی، موقعیت محور مقاومت را پس از پشت سر گذاردن دوران عقب نشینی و دفاع به تحکیم و تثبیت محیطی و در نهایت به سمت آفند تغییر داد و همین مسئله موجب افت شدید روحیه تروریست ها و تقویت روحیه رزمندگان مقاومت شد.

د) چنانچه در روزهای منتهی به نشست ژنو ۳ مشخص بود، نظام سلطه و حامیان تروریست ها به دنبال بهانه گیری هایی بودند تا با تحمیل برخی پیش شرط ها، خروجی کار را به سود خویش پیش ببرند. در این مدت بسیاری از تحلیل ها نبل و الزهرا را برگ برنده معارضین علیه محور مقاومت می دانستند که سعی می شود با فشار بر آن در ژنو دست بالا را داشته باشند. شکست این محاصره در واقع برگ برنده تروریست ها و حامیانشان را در ژنو شکست.

در این باره «عمران الزعبی» وزیر اطلاع رسانی سوریه اظهار داشت که پیروزی های میدانی در سوریه و شکست محاصره نبل و الزهراء در حومه حلب نشان می دهد که مذاکره سوری ـ سوری تنها در سوریه انجام می گیرد نه در هیچ کشور دیگری.

به بیان بهتر؛ یکی از مواردی که موجب به تعویق افتادن دوباره مذاکرات صلح سوریه در ژنو و تعلیق آن شد همین مسئله بود زیرا عملا ابزار فشار تروریست ها و حامیانشان را از آنها ستاند و هیأت سوری نیز پس از تعلیق مذاکرات صلح این کشور در ژنو و موکول شدن آن به روز ۲۵ فوریه اقدام به ترک ژنو کردند.

«بشار الجعفری» رئیس هیأت مذاکره کننده سوری پیش از ترک ژنو در این باره تصریح کرد: هیات مخالفان سوری دستوراتی را از عربستان، ترکیه و قطر برای کناره گیری از مذاکرات ژنو دریافت کرده بود. ما با یک هیات مخالفان روبرو نبودیم بلکه با مخالفان متعددی مواجه بودیم. ما به دی میستورا گفتیم که قرار است با چه کسانی سر میز مذاکره بنشینیم گویا ما با گروهی از اشباح طرف بودیم. ما باید شرایط دی میستورا را به عنوان پیش برنده مذاکرات درک کنیم اما وی با فشار از سوی عربستان مواجه است. برخی از دوستان ما و همچنین برخی کشورها از اقدامات ائتلاف ریاض ناخرسند هستند.

بر این اساس به نظر می رسد شکستن محاصره این دو شهرک در حومه حلب ـ که از سال ۲۰۱۳ در پی محاصره شدید از سوی گروه های مسلح با بحران غذا، دارو و سوخت مواجه شده و افزون بر این فجایع باید به گلوله باران مداوم شهروندان به صورت کورکورانه اشاره کرد که منجر به شهادت و زخمی شدن شمار زیادی از این افراد به ویژه زنان و کودکان شد ـ توانسته تا حدود زیادی اوضاع منطقه ای در سوریه را وزن کشی کند.

از سویی؛ از آنجا که با وجود شرایط سختی مانند بمباران و محاصره، ساکنان این دو شهرک شیعه نشین به مدت ۳ سال و نیم مقاومت کرده و با تشکیل کمیته های مردمی برای دفاع از خود در برابر گروه های مسلح و با وجود بمباران روزانه ایستادگی کردند تا جایی که موفق شدند با شکسته شدن محاصره، پوزه تروریسم تکفیری و حامیان عبری ـ غربی ـ عربی ـ ترکی آنها را به خاک مالیده و به نیروهای ارتش سوریه ملحق شوند، پیام روشن «مقاومت، تنها راه پیروزی» به همگان مخابره شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • پسر ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    0 0
    درود خداوند بر اهل بیت(ع) و پیروانش لعنت خداوند بر دشمنان اهل بیت(ع)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس