رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: شرکتهای اجارهدهنده هواپیما هم مایل به همکاری با ایرلاینهای داخلی هستند.
وی افزود: برای توسعه ناوگان هوایی کشور به 500 فروند هواپیما مسافری نیاز است که بخش اعظم این ناوگان باید توسط شرکتهای هواپیمایی خصوصی تأمین شود.
* فعلاً ماهان و ایرانایر کفایت سرمایه دارند
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره مصوبات تأسیس شرکت اجارهدهنده هواپیما در ایران گفت: با توجه به شرایط جدید صنعت، محدودیتها را تغییر دادهایم و ایرلاینها باید با توانایی بیشتری تأسیس شوند تا بتوانند هواپیماهای بهتری وارد ناوگان خود کنند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: طبق الزام سازمان هواپیمایی کشوری، ورود هواپیماهای اجارهای با سن بیش از 12 سال و خرید هواپیماهای با سن بیش از 15 سال ممنوع است. البته ایرلاینهایی که از قبل در این باره قرارداده بسته و تعهد در خارج کشور ایجاد کردهاند، میتوانند هواپیماهایی را که در قراردادهای قبلی خریداری کردهاند، وارد کنند.
عابدزاده گفت: تأکید سازمان هواپیمای کشوری این است که ایرلاینهایی که توانایی و کفایت مالی دارند، وارد عرصه شوند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر فقط ماهان و ایرانایر به اندازه کافی سرمایه لازم را دارند، گفت: طبق مصوبه سازمان هواپیمای کشوری ایرلاینهایی که حداقل سرمایه برای فعالیت در صنعت را ندارند 6 ماه مهلت دارند که به رقم مورد نظر دست یابند.
* نداشتن سوئیفت هزینه جابهجایی پول را به ایرلاینها تحمیل کرد
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره تأثیر کاهش تحریمهای سوئیفت در تسهیل مبادلات اقتصادی ایرلاینها، بیان داشت: با توجه به اینکه صنعت حملونقل هواپیمایی ما بینالمللی است و همه قطعات از خارج کشور تأمین میشود، باید این پرداختهای بانکی با برقراری سوئیفت، تسهیل شود.
وی ادامه داد: نداشتن سوئیفت هزینههای سنگین جابهجایی پول را به ایرلاینهای داخلی تحمیل میکرد.
* بوئینگ هم به دنبال بازار ایران است
عابدزاده درباره مذاکره با شرکت سازنده هواپیمای بوئینگ هم گفت: بوئینگ هم شرکتی تجاری است که مسلماً تمایل دارد وارد بازار ایران شود و قطعاً در این باره تدارکات دیدهاند و رایزنیهایی خواهند داشت.
* تحویل اولین ایرباس در سال 95/ ایرباسهای 350 سه سال دیگر میآیند
رئیس سازمان هواپیمایی درباره ورود 118 فروند هواپیما به ناوگان هواپیمایی کشور گفت: پیشبینی میکنیم ورود اولین فروند از این هواپیماها از اوایل سال 95 انجام شود، چون پروسه قرارداد و تحویل هواپیما زمانبر است.
وی با بیان اینکه ایرباسهای 380 در این قرارداد حدود 3 سال دیگر وارد ناوگان میشوند، ادامه داد: البته باید زیرساختهای لازم در این باره در فرودگاههای کشور فراهم شود.
* نرخ بلیت توافقی در سازمان هواپیمایی نداریم/ قیمتها آزاد شده است
عابدزاده درباره آمادهسازی ناوگان هواپیمایی کشور برای ایام نوروز گفت: در سازمان هواپیمایی آزادسازی نرخها انجام شده و قیمت توافقی نداریم، اما سازمان به عنوان حاکمیت مراقبت میکند که ایرلاینها با هم دستی یکدیگر، با افزایش نرخ بلیت، به مسافر اجحاف نکند.
رئیس سازمان هواپیمایی افزود: همچنین زمانی که ایرلاینی نرخ بلیت را به قدری کاهش دهد که بخواهد رقیب را از میدان خارج کند، سازمان هواپیمایی کشوری ورود کرده و از این کار ممانعت میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: البته سیستم عرضه و تقاضا و نگاه بازرگانی قوی و منطقی ایرلاینها است که نرخ بلیت هواپیما را تعیین میکند.