تاریخ در رابطه با دوره پهلوی و سبک دموکراسی در آن ایام روایت های جالبی دارد. روایت هایی که نشان می دهد تا چه اندازه روحیه رضاخانی با مجلس و نمایندگان مجلس سازگاری داشته است!

به گزارش مشرق، نحوه انتخاب مجلس فرمایشی در دوران پهلوی یکی از خاطرات پرتکرار تاریخ ایران است و کمتر کسی است که از نحوه شمارش آرای مدرس در زمان رضاخان بی اطلاع باشد. اما در کتاب «تحولات سیاسی ایران» نوشته دکتر موسی نجفی و دکتر موسی حقانی روایتی خواندنی از فهرست رضاخان جهت ارزیابی و انتخاب نمایندگان وابسته در مجلس آمده است.

زمان رضاخان نمایندگان مجلس چگونه انتخاب شدند؟

در این فهرست نامزدهای انتخابات مجلس ملی در سه حوزه «موافق یا مخالف رژیم»، «سن» و «ملاحظات خاص» ارزیابی می شوند. جلوی برخی افراد القابی نظیر احمق، دیوانه، فایده خواه و جاسوس به چشم می خورد!


زمان رضاخان نمایندگان مجلس چگونه انتخاب شدند؟

قیمت نماینده شدن در مشهد چقدر بود؟

در بخشی از این کتاب در رابطه با نحوه انتخاب نمایندگان آمده است: «برای نمونه سرتیپ جان محمد خان دولو در خراسان و مشهد رقمی بین ۱۰ تا ۵۱ هزار لیره از داوطلبان نمایندگی مجلس رشوه دریافت کرد که زمینه انتخاب شدن آنها را فراهم نماید. او از تمامی صندوق های رای در بجنورد فقط یک صندوق را که خود پر کرده بود به مشهد فرستاد. در رشت انتخابات به درگیری انجامید. حکومت با جعل اسامی آرای مورد نظر خود را به صندوق می ریخت. در بلوچستان، کردستان و ... نیز تقلبات گسترده صورت گرفت. ریاست مجلس در ابتدای فعالیت بر عهده سیدمحمد تدین بود. نامبرده از طرفداران قرار داد ۱۹۱۹ بود و با حمایت رضاخان در صعود وی به قدرت مشارکت داشت.»

پاسخ جالب مدرس به تلگراف رضاخان!

در ادامه این کتاب به ماجرای چالش رضاخان با مدرس نیز اشاره شده و در رابطه با سوقصد رضا خان به جان مدرس می نویسد: «مبارزه مدرس با دیکتاتوری پلهوی خشم رضاخان را برانگیخت. لذا در سالروز قتل واعظ قزوینی تروریست های دستگاه های امنیتی پهلوی شهید مدرس را به گلوله بستند. هوشیاری و سرعت عمل مدرس باعث شد علیرغم زخمی شدن، جان سالم از معرکه بدر ببرد. رضا خان برای رفع اتهام از خود طی تلگرافی از حادثه رخ داده برای مدرس اظهار تاسف! نمود. مدرس نیز در پاسخ نوشت به کوری چشم دشمنان زنده ام.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس