مسئول سابق کمیته‌ پزشکی و مبارزه با دوپینگ فدراسیون فو‌تبا‌ل در پاسخ به این سوال مبنی بر اظهار نظر کمیسیون اصل "90" در خصوص آمار دوپینگ طی سال‌های 2003 تا 2008، گفت: ارائه چنین آماری از نظر کارشناسی نیازمند بررسی و تامل بیشتری است. در مدتی که مسئولیت این حوزه را بر عهده داشتم به هیچ عنوان اسناد و مدارکی که این آمارها راتایید کند، در فدراسیون فو‌تبا‌ل موجود نبوده است.

به گزارش مشرق، دکتر احمد هاشمیان در‌ رابطه با گزارش کمیسیون اصل "90" راجع‌ به موضوع دوپینگ و این که از سال 2003 تا 2008 شیوع ارتکاب دوپینگ 10 برابر آمار جهانی این رشته بوده است، اظها‌ر کرد: آن چه کمیسیون اصل "90" به آن اشاره داشته به زمان قبل از ریاست علی کفاشیان بر می‌گردد. آن چه بیان شده به نظر می‌رسد مربوط به دوره ریاست قبل از کفاشیان است که مسئولیت کمیته‌ مبارزه با دوپینگ را دکتر شریف بر عهده داشت.

وی افزود: انتشار چنین آمارها‌یی طبیعتا مردم را نگران خواهد کرد که یک چنین قیاسی داشته باشیم و بگوییم امروزه نظام مبارزه با دوپینگ در ایران حدود 10 سال از نظام دوپینگ دنیا عقب‌تر است. این گونه مستندات آماری به هیچ عنوان در فدراسیون فو‌تبا‌ل نبوده و نیست. زمانی که من به عنوان بالاترین مرجع در بحث دوپینگ این مسئولیت را تحویل گرفتم و بعد از آن اساسنامه فدراسیون فو‌تبا‌ل تدوین و مصوب شد، چنین آماری در فدراسیون فو‌تبا‌ل موجود نبود. شاید این اطلاعات توسط فرد دیگری به کمیسیون اصل "90" ارائه داده شده است.

مسئول سابق کمیته‌ پزشکی و مبارزه با دوپینگ فدراسیون فو‌تبا‌ل خاطر‌ نشان کرد: قطعا صحت و سقم چنین آمار منتشر شده از سوی کمیسیون اصل "90" نیاز به اظهارنظر کارشناسی دارد و بعد از کار کارشناسی می‌توانیم با دلیل و منطق عنوان کنیم که ایران از نظر دوپینگ 10 سال از نظام دوپینگ دنیا عقب‌تر است یا خیر؟ قطعا تایید این مساله مستلزم آن است که از نظر علم آمار حجم نمونه قابل قبولی داشته باشیم تا بتوانیم در مورد تعمیم نتیجه‌ حاصل از این حجم نمونه اظهار نظر کنیم. ضمن این که براساس مستنداتی که در فدراسیون فو‌تبا‌ل داریم، هرگز این حجم انجام نشده که بتوان راجع‌ به آن مطالعات آماری قابل قبولی انجام داد.

وی ا‌ضافه‌ کرد‌: در زمان کفاشیان و از سال 87 تعداد نمونه گیری‌ها از 120 تا 130 نمونه شروع شده و تا سال 94 که من از کمیته رفتم، حجم نمونه‌هایی که در یک فصل اتخاذ شد به 460 نمونه رسید. با توجه به این حجم نمونه‌ای که گرفته شده موارد مثبت ما یک و شش دهم درصد بوده که با نمونه متوسط دنیا هیچ متفاوتی نداشته است.

هاشمیان تاکید کرد: از سال 2003 تا 2007 که من مسئولیتی در دوپینگ نداشتم، از نظر علمی حجم نمونه به اندازه کافی وجود نداشته که یک چنین آماری ارائه دهیم. این موضوع از نظر کارشناسی نیازمند بررسی و تامل بیشتری است. ضمن این که اگر قرار باشد چنین آماری منتشر کنیم، باید حجم نمونه بالا را با رعایت کامل استانداردهای نمونه‌گیری و با انتخاب شیوه نمونه‌گیری از میان شیوه‌های تصادفی یا هدفمند مطالعه دقیقی انجام دهیم.

مسئول سابق کمیته‌ پزشکی و مبارزه با دوپینگ فدراسیون فو‌تبا‌ل در پایان گفت: بر اساس تجاربی که از سال 87 تا 94 به عنوان مسئول کمیته‌ پزشکی و مبارزه با دوپینگ فدراسیون فو‌تبا‌ل داشتم، هرگز چنین آماری را که کمیسیون اصل "90" گزارش داده تایید نمی‌کنم و معتقدم هم‌اکنون اسناد و مدارکی که چنین آماری را ثابت کند در فدراسیون فو‌تبا‌ل موجود نیست.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس