پیشکسوت شعر ایران در محفل جوانان جشنواره شعر فجر گفت: من به شاعران جوان، به خصوص آنانی که حدود 24 تا 26 سال سن دارند، بیش از آن نسلی امیدوارم که اکنون در 35 سالگی بسر می‌برند.

به گزارش گروه فرهنگی مشرق، چهارمین محفل شعرخوانی دهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر که به جوانان زیر 30 سال اختصاص یافته بود، با حضور شاعران جوان و همچنین پیشکسوتان شعر و ادب در خانه اندیشمندان علوم انسانی در تهران برگزار شد.

ساعد باقری در سخنان کوتاهی در جمع شاعران شرکت‌کننده در این محفل اظهار داشت: من امروز، شعرهای بسیار خوبی در این محفل شنیدم که اصل لذت هنری در آن‌ها مشاهده می‌شد.

سراینده سرود ملی جمهوری اسلامی ادامه داد: شعر در گذشته به تصویر بسیار اهمیت می‌داد، اما شعر امروز، ناظر بر قدت تصور کردن است. بنابراین، اگر شعری بتواند باعث لذت هنری شود، به خوبی از تصویر در آن استفاده شده است.

وی با بیان این که خوبی و ضعف شعر در تصویری است که مخاطب به دست می‌آورد، افزود: معلوماتی که شاعر از اثر خودش دارد، باید با معلومات مخاطب همسان و مطابق باشد.

باقری آن‌گاه گفت: سرعت، همیشه و در همه حال، لذت‌آفرین است و این لذت، محدود و مخصوص رانندگی نیست. بعضی از شاعران هم از سرعت انتقال مفاهیم برای ایجاد لذت هنری استفاده می‌کنند، اما طی کردن نقاطی که در ذهن مخاطب فاصله‌گذاری شده، باید منطقی و صحیح باشد و اگر غیر از این شد، مخاطب ریزش خواهد کرد.

این شاعر پیشکسوت با اشاره به اشکالات موجود در شعر نسل جوان خاطرنشان کرد: یکی از اشتباهاتی که در برخی شعرها مشاهده می‌شود، این است که شاعران جوان، درد و داغ را خیلی خوب مطرح می‌کنند، اما آن را با فانتزی ادامه می‌دهند و پایان‌بندی نادرستی برای شعرشان به‌کار می‌گیرند. آنان با این کار می‌گویند که درد مرا جدی نگیرید و بدان اهمیتی ندهید.

ساعد باقری در پایان، خطاب به شاعران جوان شرکت‌کننده در محفل با بیان این‌که اصالت شعر را فدای تحسین‌ها نکنید، گفت: گاهی وقتی می‌گوییم جوان، انگار به یک نسل توهین می‌کنیم، در حالی که همین نسل جوان شعر امروز، به خصوص آنان که در مرز 24 تا 26 سالگی هستند، به مراتب از نسل میانی شعر امروز و آنان که 10 سال بزرگ‌ترند، امیدوارکننده‌تر ظاهر شده‌اند و من به شدت به این نسل امید بسته‌ام.

قزلی: 300 شاعر جوان در دوره‌های کارگاهی جشنواره فجر شرکت می‌کنند

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در بخش دیگری از محفل شعر جوانان زیر 30 سال که با حضور شاعران تهرانی و شهرستانی برگزار می‌شد، گفت: وضعیت شعر جوان ما هم در کمیت و هم در کیفیت، بسیار خوب است، اما ما در اینجا جمع شده‌ایم تا اعتماد بنفس شاعران جوان را زیر سایه استادان و پیشکسوتان شعر محک بزنیم و شعر جوان، یک بار دیگر از حنجره سرایندگان بازخوانی شود.

مهدی قزلی، برگزاری محفل شعر جوانان را سخت‌ترین محفل از سلسله محافل شعرخوانی در سراسر کشور برشمرد و افزود: انتخاب کردن 23 شاعر از میان صدها استعداد جوان، کار بسیار پیچیده و دشواری بود که من در همین‌جا از تمام کسانی که برای شعرخوانی در این محفل دعوت نشده‌اند، پوزش می‌خواهم.

دبیر اجرایی دهمین جشنواره شعر فجر خاطرنشان کرد: ما با برگزاری شب‌های شعر «ترانگیزان» تلاش کردیم که به توسعه کمی و کیفی در شعر، هم در سطح و همه در عمق کمک کنیم و این محفل، در ادامه همان تلاش‌ها برنامه‌ریزی شده است. البته جوانان شاعر باید در برنامه‌های حوزه ادبیات، نه فقط آن‌ها که بنیاد شعر و ادبیات داستانی برگزار می‌کند، بلکه در همه محافل و برنامه‌های شاعرانه و ادبی شرکت کنند و از توجه بیش از حد به جشنواره‌ها بپرهیزند.

قزلی با بیان این‌که جدا شدن شاعران از تمرکز بر جایزه‌های ادبی، موجب رشد شعر آن‌ها می‌شود، گفت: سرودن اشعار جشنواره‌پسندی که صرفاً در پی دریافت جایزه باشد، به شعر جوان ما آسیب جدی وارد می‌کند.

وی با اشاره به سفر اخیر شاعران عرب‌زبان کشورمان به لبنان برای شرکت در محافل برون‌مرزی جشنواره شعر فجر گفت: ما در این کشور در هشت محفل در شهرهای بیروت، صور، صیدا، ضاحیه، بعلبک و ... شرکت کردیم و شیعه و سنی و مسیحی به احترام شعر عربی شاعران ایرانی ایستادند.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در پایان از برگزاری دوره متمرکز 3 روزه برای شاعران جوان سراسر کشور در تهران خبر داد و گفت: این دوره، پیش از اختتامیه دهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با حضور 300 تن از شاعران جوان و 20 نفر از استادان و پیشکسوتان شعر ایران برگزار می‌شود.

امینی: در سرزمین فردوسی، ادعای شاعری کردن سخت است

دبیر علمی دهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر نیز در سخنان کوتاهی در جمع شاعران جوان گفت: سال‌ها قبل که ما جوان بودیم و دوست داشتیم در میان شاعران جایگاهی پیدا کنیم، به ما مجال سخن گفتن و اظهار نظر نمی‌دادند. روال این‌گونه بود که مطروحه‌ای گفته می‌شد که همه می‌توانستند آن مطروحه را کامل کنند، اما ما تا مدت‌ها اجازه خواندن و اظهار نظر پیدا نمی‌کردیم و فقط به عنوان یک شرکت‌کننده و شاهد در محافل و مجامع حضور می‌یافتیم.

دکتر اسماعیل امینی ادامه داد: چندی قبل، استادی به شعر یکی از جوانان نقدی وارد کرد، اما آن شاعر جوان با تندی و عتاب با استاد سخن گفت و تأکید کرد که هفت ـ هشت کتاب دارد و لازم نیست کسی شعر او را نقد کند. در حالی که این‌که گمان کنیم با چند کتاب و جایزه و اسم و رسم، دیگر خودمان پیشکسوت شده‌ایم و کسی حق نقد کار ما را ندارد، آفت است.

وی در پایان گفت: در سرزمینی که فردوسی، نیما، اخوان و قیصر در آن شاعر بوده‌اند، ادعای شاعری کردن سخت است و برای یک شاعر ناپخته، حرفی گزاف به شمار می‌رود.

شعرخوانی 23 شاعر از سراسر کشور

در این محفل که دو ساعت به طول انجامید، 23 تن از شاعران جوان از تهران، قم، همدان، دلیجان، اندیمشک، اصفهان، زنجان و .... شعر خواندند که مضامین طنز به‌کار گرفته شده در برخی از سروده‌ها بسیار مورد استقبال شاعران جوان قرار گرفت.

در محفل جوانان زیر 30 سال دهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، ساجده جبارپور، مجید تال از قم، محمد زارعی از دلیجان، محمدحسن جمشیدی، مرتضی حیدری، میثم بهاران، سیدمحمدحسین حسینی، سورنا جوکار از همدان، حسین زحمتکش، محمد نیازی از اندیمشک، صدیقه مرادزاده، محمدحسین ملکیان، حسین طاهری از زنجان، احمد امیرخلیلی، صابر قدیمی، سعید طلایی، پیمان طالبی ، کیانوش خان‌محمدی، یاسر قنبرلو، کاظم بهمنی، سجاد سامانی و رویا باقری از زنجان شعر خواندند.

در این محفل پرشور، استاد عباسعلی براتی‌پور، استاد جواد محقق، دکتر اسماعیل امینی، ساعد باقری، حمیدرضا شکارسری و سعید بیابانکی (از پیشکسوتان شعر) و بهروز یاسمی، محمود حبیبی کسبی، حامد محقق و ... شعرخوانی جوانان زیر 30 سال را به نظاره نشستند.

پس از قم، شهرری و ایلام، محفل شعرخوانی جوانان زیر 30 سال، چهارمین محفل داخلی دهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر بود. پنجمین محفل داخلی این جشنواره، فردا شنبه دهم بهمن در ارومیه برپا می‌شود.

آیین پایانی دهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، اوایل اسفندماه امسال در تهران برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس