کد خبر 529121
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲

کمترین انتظار ملتی که هندبالیست‌های‌شان با لباس ملی در بحرین به میدان رفتند، دست برداشتن مسئولان فدراسیون از بازی «کی بود، کی بود؟ من نبودم» و شفاف‌سازی اشتباهات مضحک رخ داده است.

به گزارش مشرق، تیم ملی هندبال کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی جام جهانی 2017 فرانسه در حالی در جایگاه پنجم ایستاد که مدال برنز دوره گذشته این مسابقات را در کارنامه داشت و کمتر از 2 ماه قبل نیز در مسابقات انتخابی المپیک نایب قهرمان شد. شاید هم همین نایب قهرمانی در قطر را بتوان بلای جان تیم ملی هندبال در آسیا دانست. عنوانی که تنها ثمره آن غرور برخی از مسئولان هندبال و شاید بازیکنان و کادر فنی بود.

اسماعیلاجیچ اسیر لجبازی یا دنبال جوان‌گرایی؟
عرفان اسماعیلاجیچ در حالی در مسابقات قطر شرکت کرد که 18 بازیکن اصلی هندبال ایران را در اختیار داشت و با دستی پر از بازیکنان لژیونر، با تجربه و با انگیزه برابر حریفان به میدان رفت و با خیال راحت ترکیب‌های متفاوت را به میدان می‌فرستاد اما در مسابقات قهرمانی آسیا با دلیلی نامعلوم تیم دست‌خوش تحولاتی اساسی شد. تغییراتی که بالاخره مشخص نشد با چه نیتی انجام شده است؛ جوان‌گرایی و یا میدان دادن به بازیکنان جدید و شاید هم لجبازی با بازیکنان که قبل‌تر از اردوهای تیم ملی کلید خورده بود.

عرفان پس از بازگشت از قطر ترکیب تیم خود را برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا اعلام کرد در حالی که نام 6 بازیکن حاضر در قطر در میان بازیکنان دیده نمی‌شد. این نخستین گام عرفان برای چیزی که جوان‌گرایی و البته میدان دادن به بازیکنان جدید عنوان می‌شد، بود که با واکنش‌های زیادی هم همراه بود و بسیاری از کارشناسان معتقد بودند دست بردن در ترکیب تیمی که بعد از مدت‌ها به هماهنگی رسیده، چندان درست نیست اما دست کم گرفتن حریفان و خوابیدن در باد غرور نایب قهرمانی و قهرمانی در آسیا به عنوان یک تیم کاملا آسیایی باعث شد تا گوش‌ها به روی اظهار نظرها بسته و مغرضانه اعلام شود.

بازیکن سالاری؛ آتشی که هر بار زبانه می‌کشد
با همه حرف و حدیث‌ها در خصوص لیست بازیکنان،  تیم ملی عازم لهستان و آلمان شد اما در شرایطی که به نظر می‌رسید سجاد استکی در اصفهان است، از همراهی تیم ملی در اردو خودداری کرد و در آستانه اعزام تیم به مسابقات سجاد و الله‌کرم استکی از حضور در تیم ملی عذرخواهی کردند تا در نهایت تیم ملی با 16 بازیکن راهی بحرین شود. اختلاف با سرمربی تیم ملی و خواست برکناری وی در کنار برخی از موضوعات مالی مهم‌ترین شایعاتی بود که در خصوص انصراف استکی‌ها مطرح شد.

ابوالحسن مهدوی پیش از اعزام تیم ملی به بحرین در مورد حضور الله‌کرم استکی در اردوهای تیم ملی هندبال گفت: الله‌کرم عضو باشگاه مون‌پلیه فرانسه است و بندی در قرارداد ایشان وجود دارد که اولویت را به باشگاه می‌دهد. من قرارداد ایشان را دیده‌ام که به او اجازه نمی‌دهد در  همه مسابقات ما شرکت کند.

وی در مورد سجاد استکی نیز گفت: من موارد متعددی را از زبان خود او شنیده‌ام که نمی‌دانم کدام حقیقت دارد. تیم ملی نیاز به سرباز دارد و نمی‌توان در این مورد تعلل کرد. حرف‌های آنها نشان می‌دهد که خیلی راغب نیستند برای تیم ملی بازی کنند. برخورد ما نیز تنها در این حد است که فعلا عضو تیم ملی تا مسابقات انتخابی المپیک (فروردین) نیستند. آنها ما را یاری نکردند.

با تصمیم برادران استکی زمزمه‌هایی در خصوص ادامه بازیکن سالاری در هندبال شدت گرفت و همین امر باعث شد تا فشارها روی این دوبازیکن بیشتر شود و در نهایت سجاد استکی به درخواستی که از سوی بازیکنان عنوان شده است، راهی بحرین شد و از 3 بازی آخر تیم ملی برابر امارات، عمان و کره جنوبی برای ایران به میدان رفت و البته نباید تاثیر این بازیکن در این دیدارها را نیز نادیده گرفت.

موضوع بازیکن سالاری در هندبال ما مربوط به امروز و دیروز نیست اما آنچه که انتظار جامعه هندبال از رئیس فدراسیون است، خشکاندن ریشه این موضوع در هندبال است، البته باید این موضوع را نیز در نظر داشت که  مهمترین مسئله برای ورزشکاران داشتن امنیت مالی است و لازم است تا فدراسیون با ایجاد بهترین شرایط در لیگ هندبال ابتدا نخستین نیاز بازیکنان را تامین کند تا آنها در قامت یک سرباز  تمام قد در اختیار تیم ملی باشند و باید رابطه ای تعاملی و دوطرفه بین بازیکن و فدراسیون وجود داشته باشد.

انتقاد اعضای کمیته فنی از کسی که خودشان انتخابش کردند!
کمیته فنی فدراسیون فدراسیون هندبال پس از بررسی رزومه 24 گزینه در نهایت عرفان اسماعیلاجیچ را برای حضور در راس کادر فنی انتخاب کردند اما برخی از اعضای این کمیته پس از عملکرد تیم ملی در مسابقات قهرمانی آسیا و همچنین ارتباط ضعیف سرمربی با بازیکنان به جمع منتقدان این سرمربی پیوسته‌اند.

کیوان صادقی، سرمربی تیم ملی جوانان نخستین فردی است که این انتقاد را علنی کرده و در صحبت‌های خود نیز اعتراف کرد که انتخاب عرفان اسماعیلاجیچ بر اساس رزومه این سرمربی بوده و شاید در این انتخاب اشتباهی صورت گرفته است و مربی رابطه انسانی خوبی را بازیکنان برقرار نکرده است.

باید قبول کرد تا اینجای کار در تیم ملی هندبال تاکتیک خاصی از سوی کادر فنی دیده نشده و به گفته بسیاری از کارشناسان کارهای فنی و تکنیک فردی بازیکنان در بسیاری از مواقع پیروزی‌های تیم ملی را رقم زده است اما نباید فراموش کرد که حضور بدنساز صرب در این تیم بازیکنان را از نظر بدنی در بالاترین سطح ممکن قرار داد.

اشتباه مضحک بخش بین‌الملل و بلایی که واژه «احتمال» سر هندبال آورد
تیم ملی هندبال کشورمان در مسابقات هندبال قهرمانی آسیا در نخستین گام برابر عربستان به میدان رفت اما با ارائه یک بازی غیر قابل قبول و بدون تاکتیک برابر این تیم شکست خورد اما بازی ناامید کننده ایران برابر لبنانی که نخستین حضورش در این مسابقات را تجربه می‌کرد بیش از همه مورد انتقاد قرار گرفت و نشان داد بر خلاف آنچه پیش از این از سوی مسئولان فدراسیون اعلام شده بود، مسیر موفقیت در این تورنمنت چندان هموار نیست و حتی برای صعود از مرحله گروهی هم روزنه‌های امید کمرنگ است. در ادامه نیز شکست برابر بحرین  و مصدومیت پی در پی بازیکنان کار ایران برای رسیدن به جایگاه اول تا چهارم آسیا را تمام کرد و همه برای کسب سهمیه جام جهانی دست به دعا شدند اما حضور ایران در جام جهانی هم با اما و اگر همراه شد چون طی نامه‌ای که در جریان مسابقات در اختیار تیم‌ها قرار گرفت، سهمیه آسیا 4 تیم به علاوه تیم قطر عنوان شد.

رئیس فدراسیون هندبال در این خصوص در یک برنامه تلویزیونی گفت: مستنداتی داریم که نشان می‌دهد حدود 6 ماه قبل کنفدراسیون هندبال آسیا اعلام کرده است که سهمیه آسیا 1+4 است اما بعد از یک ماه در سایت برگزاری مسابقات جام جهانی مطلبی منتشر شد که نشان می‌دهد شرایط حضور 23 تیم و سهمیه قاره‌ها کاملا مشخص است و تیم بیست و چهارم از میان برنده دیدار تیم چهارم آفریقا، تیم چهارم آمریکا، تیم پنجم آسیا و تیم برتر اقیانوسیه انتخاب خواهد شد اما بعد از دو ماه هم از فدراسیون جهانی نامه آمد که «به احتمال زیاد» 5 تیم را به آسیا خواهیم داد.

وی در ادامه افزود: یک ربع قبل از بازی ایران و بحرین در مسابقات قهرمانی آسیا نامه‌ای به من دادند که خبر سایت جام جهانی را تائید می‌کرد. حسن مصطفی، رئیس فدراسیون جهانی در بحرین حضور داشت و بازی ما را با کره جنوبی دید و چهارشنبه قول داد این موضوع را بررسی کنند اما آنچه مسلم است رفتن به جام جهانی به صوت مستقیم و یا پلی آف امکان‌پذیر است.

رئیس فدراسیون هندبال معتقد است که از مطلب منتشر شده در سایت فدراسیون برگزاری مسابقات اطلاع داشته‌اند اما جای سوال دارد که چرا مسئولان بین‌المللی این فدراسیون از کنار این موضوع بی‌تفاوت عبور کرده‌اند و تنها به نامه کنفدراسیون هندبال اسیا که از لفظ «احتمال» از آن استفاده شده است، اکتفا کرده‌اند.

اساسا مهدوی به عنوان رئیس فدراسیون هندبال، مسئول همه اتفاقات و نتایج ریز و درشت فدراسیون تحت اختیارش است اما در کنار این موضوع باید توجه داشت، این پیش پا افتاده‌ترین وظیفه بخش بین‌الملل فدراسیون هندبال که برخلاف فدراسیون‌های دیگر تا سطح نایب‌رئیسی هم ارتقا یافته (!) بوده که آیین‌نامه مسابقات را مطالعه، ارتباطات لازم را با مراجع بین‌المللی برقرار کند و اطلاعات لازم را در اختیار سایر ارکان فدراسیون قرار دهد.به علاوه باید به یاد داشت که داود توکلی که در فدراسیون هندبال ایران سمت نایب رئیس امور بین الملل را بر عهده دارد، مسئول کمیته داوران آسیا و مسئول تدوین مقررات و آیین‌نامه‌های کنفدراسیون هندبال آسیا نیز است و برخی معتقدند که مطرح شدن موضوع پنج سهمیه آسیا از همان ابتدا از طرف وی و بدون استدلال و تائید فدراسیون جهانی مطرح شده و همین موضوع فدراسیون آسیا را نیز به اشتباه انداخته است. این در حالی است که بسیاری حتی وجود نامه کنفدراسیون آسیا مبنی بر تخصیص پنج سهمیه آسیا را نیز بعید می‌دانند و این اشتباه را صرفا به بخش بین‌الملل فدراسیون نسبت می‌دهند. در این بین لازم است اگر فدراسیون در این خصوص سندی دارد آن را منتشر کند تا حداقل به شائبه‌ها در خصوص صحت این نامه پاسخ داده شود.

در هر حال این اشتباه مضحک رخ داده و هندبال کشور را در بحران قرار داده است. در این بین کمترین کاری که از مسئولان والامقام فدراسیون برمی‌آید دست برداشتن از بازی «کی بود، کی بود؟ من نبودم» و شفاف‌سازی موضوع است. در هر حال شنیدن عذرخواهی مسئولان فدراسیون حداقل حق اهالی و علاقمندان این رشته و ملت ایران است که نمایندگانش با لباس ملی در بحرین به میدان رفتند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس