کد خبر 528927
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۳:۴۹

صنعت خودرو ایران که بر اساس آمارoica دوازدهمین خودروساز بزرگ دنیا و بزرگترین خودروساز خاورمیانه بوده و از لحاظ سرعت رشد صنعت خودرو، مقام پنجم دنیا را کسب کرده است، سواری بر خودرویی است که برای ایرانی‌ها ارزان تمام نشده است.

سواری «پژو» روی دوش ایرانی‌هابه گزارش مشرق، این سفر یک آغاز دوباره است. سخنی که فابیوس، وزیر خارجه فرانسه قبل از ورود به ایران در مرداد ماه سال جاری به زبان آورد. روز چهارشنبه هفتم مرداد؛ فابیوس پس از آلمان و قبل از ایتالیا در حالی به تهران آمد که ترک ناگهانی بازارهای ایران توسط پژو را همه همچنان به خاطر دارند. حرکتی که حتی در داخل فرانسه نیز سر و صدا کرد. کارکنان کارخانه پژو در چند ساله اخیر چندین بار به خیابان ها ریختند چرا که شرکت پژو سيتروئن از چندی پيش 7درصد از سهام خود را به شرکت جنرال موتورز واگذار کرده و در اجرای تحریمهای اعمال شده عليه جمهوری اسلامی مجبور به قطع صادرات قطعات توليدی خود به کشورمان شد.

 

در همين حال برخی از تحليلگران و اقتصاددانان فرانسوی معتقدند قطع صادرات محصولات کارخانه پژو سيتروئن نيز مستقيما قربانی سياستهای نابجای تحریمهای آمریکایی و غربی اعمال شده عليه جمهوری اسلامی ایران است.

 


 

در آن زمان یکی نمایندگان سندیکای کاری کارکنان این کشور گفته بود در صورت تعطيلی کارخانه «اولنه سوبوآ» که از مهمترین کارخانجات قطعه سازی شرکت پژو است اخراج تعداد زیادی از کارکنان این کارخانه قطعی است. همانطور که مشاهده میکنيد ما کارکنان شرکت پژو سيتروئن خشمگين و عصبانی هستيم. با تحریمی که عليه ایران انجام شده ضرر بزرگی به شرکت ما خورده چرا که ایران دومين مشتری بزرگ ما بود و این طبيعی است که وقتی ما طرف معاملهای مثل ایران را از دست دادیم باید قشر وسيعی از کارکنانمان از کار بيکار شوند. حذف 8 هزار فرصت شغلی تا سال 2014 ميلادی تنها در شرکت پژو سيتروئن فرانسه و آن هم در حالی که 10درصد از نيروهای فعال این کشور با مشکل بيکاری مواجهند تنها یکی از دهها نگرانی سندیکاهای کاری و شهروندان این کشور است.

 

نخستین بوق پژو مونتاژ شده در ایران سال 69 به صدا درآمد. با پژو 405. و بعدها پارس و 206. خودروهایی که همچنان خیابان‌ها را در قرق خود دارند. اما سال 91؛ ناگهان پژو با وجود قراردادهای بلندمدت خود بارش را بست و از ایران رفت. ماجرایی که باعث شد تا پژوسواران بی‌شمار ایران با مشکلات ناشی از کمبود قطعات روبرو شوند.

 

با کاهش 50 درصدی تولید محصولات پژو شرکت‌های خودروساز داخلی ماندند با تعهدات خود به مشتریانی که تعداشان نیز کم نبود و نتیجه آن چیزی نبود جز افزایش روز به روز قیمت خودرو در کشور.

 

در سال 92 با صدور بیانیه ژنو سر و کله مقامات پژو باز هم در ایران پیدا شد.

 

اما تجربه بدعهدی این شرکت خودروساز اروپایی، مقامات ایران خودرو را بر آن داشت که بگویند شرط دارند. مجلسی‌ها نیز می‌گویند این بار شرط ورود دوباره پژو به بازار ایران سفت و سخت‌تر خواهد بود.

 

حسین گروسی، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفته بود: ورود دوباره پژو به بازار ایران منتی ندارد . چرا که در طول 10 سال گذشته که پژو در ایران بوده یک ریال هم سرمایه گذاری نکرده است و یک جانبه همکاری خود را لغو کرد که تولید به نصف کاهش پیدا کرد.

 


 

به گفته وی؛ اگر فرانسه می خواهد چهره خود را ترمیم کند، حداقل 50 درصد در ایران سرمایه گذاری کنند و 30 درصد از محصولات روز دنیا و به روز را به ایران صادر کند.

 

این نماینده مجلس با بیان اینکه مجلس همواره نظارت دارد، عنوان کرده بود: اخیرا نیز قانون ارتقای کیفیت خودرو را تصویب کردیم اگر خودروسازی با مشارکت شرکت خارجی همکاری کند باید خودروها به روز باشد. حال تفاهم نامه ای که امضا شده است 50 درصد سرمایه گذاری و 30 درصد صادرات رعایت شده است.

 

حال بیش از آنکه مردم و خودروسازان ایرانی مشتاق بازگشت پژو باشند، این شرکت فرانسوی است که گفته محتاج ورود به بازار ایران است.

 

با توجه به اعلام مدير ارشد ايران خودرو در خصوص نهایي شدن قرارداد اين شركت با همتاي فرانسوي خود به‌نظر مي‌رسد شركت پژو براي توسعه بازار و تجارت خود باز هم روي بازار ايران حساب كرده و قرار است بارديگر مدل‌هاي مختلف پژو ميهمان شهرهاي كشورمان شود.

 

حالا سرانجام پس ازماه‌ها رایزنی قرارداد پژو و ایران خودرو با حضور رئیس جمهور ایران و نخست وزیر فرانسه به امضاء رسید. براساس این توافقنامه قرار است با سرمایه‌گذاری 400 میلیون یورویی که به طور مساوی از سوی دو طرف تأمین می‌شود کارخانه‌ای نزدیک تهران برای تولید سه مدل‌ خودروی پژو 208، 2008 و 301 از اواسط سال 2017 تأسیس شود.

 

توافق گذشته دو خودروساز ایرانی با فرانسوی ها به گونه ای یک طرف بسته شده است که به گفته تحلیلگران و حتی گزارش مجلس شورای اسلامی خودروهای این کشور اروپایی بین 20 تا 30 درصد گرانتر از دیگر کشورها به ایرانی ها عرضه می شود ضمن اینکه کیفیت این خودروها نیز هم تراز با خودروهای اروپایی نیست.

 

حال صنعت خودرو ایران که بر اساس آمارoica   شانزدهمین خودروساز بزرگ دنیا و بزرگترین خودروساز خاورمیانه بوده و از لحاظ سرعت رشد صنعت خودرو، مقام هفتم دنیا را کسب کرده است، سواری بر خودرویی است که برای ایرانی‌ها ارزان تمام نشده است. شاید بتوان این روزها خودروی بهتری را جایگزین پژو کرد.

 

سواری «پژو» روی دوش ایرانی‌ها
منبع: خبرگزاری دانشجو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس