رایزن فرهنگی ایران در مالزی با بیان اینکه CIA به دنبال این بود که خطر را از مرزهای غرب دور و گروه‌های تکفیری را به سمت کشورهایی که ایران در آن نفوذ دارد سوق دهند، گفت: احتمال دارد جنوب شرقی آسیا گرفتار داعش شود.

به گزارش مشرق، علی‌اکبر ضیائی شامگاه چهارشنبه در نشست جریان‌شناسی داعش و ناشنیده‌هایی از فرقه‌های تکفیری در مزار آقانجفی قوچانی(ره) با اشاره به تاریخچه‌ای از تشکیل گروه‌های افراطی از زمان صدر اسلام تاکنون اظهار کرد: جریان افراطی‌گری از زمان پیامبر گرامی اسلام(ص) شروع و در دوره خلفا ادامه پیدا کرد که تا به امروز مصائب زیادی را به امت اسلامی و تقویت دشمنان اسلام به بار آورده است.

وی با بیان اینکه افراطی‌گری به معنای زیاده‌روی بوده و شامل هر نوع افراط می‌شود، بیان کرد: پیامبر گرامی اسلام در قرن ششم با مشرکان صلح حدیبیه را امضاء کردند تا سال بعد از آن مسلمانان به زیارت بروند و در عهدنامه پس از نام محمد بن عبدالله کلمه رسول‌الله نوشته می‌شود.

این تحلیل‌گر مسائل فرقه‌ای با اشاره به اینکه رهبر مشرکان به این نام رسول‌الله اعتراض کرده و پیامبر گرامی اسلام قبول کردند که تنها نام محمد‌بن‌عبدالله در عهدنامه آورده شود، گفت: عمر بن خطاب به این پیمان اعتراض کرده و گفت اگر نام رسول‌الله در آن نباشد دچار ضعف و سرشکستگی می‌شویم که این موضوع در منابع اهل سنت نیز آورده شده است.

وی اضافه کرد: اینجا فردی از صحابه رسول گرامی اسلام دچار افراطی‌گری شده و بر خلاف سخنان پیامبر اکرم (ص) صحبت می‌کند یعنی اجتهاد که نشان از وجود افراطی‌گری از تاریخ صدر اسلام دارد.

ضیائی با بیان این موضوع که وقتی امام علی (ع) قرار است به خلافت و امامت پس از پیامبر منصوب شوند یک نوع افراطی‌گری در دین پس از آن رُخ می‌دهد، تصریح کرد: گروهی از مسلمانان برای منافع مادی و جناحی از نص صریح ولایت عبور می‌کنند که تا زمان عثمان نیز ادامه‌دار می‌شود.

وی با یادآوری اینکه عثمان بیت‌المال را برای قوم خویش استفاده می‌کند و موجبات اعتراضات مسلمانان و رویش فتنه‌ای جدید را به همراه دارد، ادامه داد: امام علی(ع) برای حفظ وحدت اسلامی امام حسن و امام حسین(ع) را برای حفظ جان عثمان به منزل وی می‌فرستند و این اتهام را که در قتل عثمان دست داشته‌اند در نهج‌البلاغه رد می‌کنند.

رایزن فرهنگی ایران در مالزی این رفتار علوی را دلیلی برای حفظ مصلحت نظام دانست و افزود: اگر یکی از مراجع عظام تقلید در حوزه علمیه قم مطلبی را درباره عمر بن خطاب یا ابوبکر ادا می‌کنند این حق است که مبحث تولی و تبری و... را بیان کرده و کسی حق اعتراض ندارد.

وی اضافه کرد: اما انتقاد به شاگردان ایشان بوده که یک مبحث علمی در مجلس درس برای عده‌ای از فضلا بیان می‌شود و پس از آن مطالب جلسه در وایبر و شبکه‌های اجتماعی توزیع که موجبات تقابل بین مراجع و مقام معظم رهبری را ایجاد می‌کند.

این تحلیل‌گر مسائل مذهبی با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری توهین به خلفای اهل سنت را رد کرده‌اند و آیت‌الله سیستانی نیز بر این موضوع تأکید دارند، گفت: عظام تقلید می‌توانند خلفای سه‌گانه را نقد کنند اما رسانه‌ای کردن این مباحث درسی اجحاف بزرگی به مقام معظم رهبری و وحدت امت اسلامی است.

وی یکی از مهم‌ترین دلایل شهادت امام علی (ع) را تفکرات افراطی خوارج برشمرده که در عین سیاسی‌ بودن ریشه‌های اعتقادی داشته‌اند، تأکید کرد: جریان‌های دیگری همچون اباذیه درون خوارج شکل می‌گیرد که در حال حاضر این مذهب در عمان، جزیره تونس، مرکز الجزایر طرفداران زیادی دارد.

رایزن فرهنگی ایران در مالزی با اشاره به اینکه درون بنی‌امیه دو فرقه جبریه و مفوضه شکل گرفت که دارای برداشت‌های انحرافی و افراطی بودند، عنوان کرد: جریان ترجمه متون یونانی به عربی در مقطعی از زمان به وجود می‌آید که کتاب‌های ارسطو، افلاطون و... ترجمه و کتاب‌هایی در زمینه فلسفه اسلامی شکل می‌گیرد که موجبات افراطی‌گری به شکل عقلانی می‌شود.

وی با بیان اینکه نهضت ترجمه در زمان مأمون و هارون شکل گرفته و یک افراطی‌گری عقلی در میان عقلا شکل می‌گیرد، اظهار کرد: معیار تشخیص را عقل انسانی می‌دانند و تعدادی از فلاسفه منکر معاد جسمانی و حتی بهشت، جهنم و معراج پیامبر گرامی اسلام می‌شوند.

ضیائی یادآور شد: مقابل هر افراطی یک افراطی‌گری دیگر وجود دارد و اگر درباره داعش سنی هوشیار نباشیم داعش شیعه نیز شکل می‌گیرد که نمونه‌هایش در حال ظهور و این در طول تاریخ ثابت شده است.

وی ابن‌تیمیه را مؤسس تفکر وهابیت دانست و خاطرنشان کرد: پس از ابن‌تیمیه، عبدالوهاب هرچه موضوع جدید در اسلام از جمله جشن گرفتن برای میلاد پیامبر(ص) بوده را بدعت برشمرده و کسانی را که متوسل به قبور انبیاء و اولیاء شده و میلاد پیامبر گرامی اسلام (ص) را جشن می‌گرفتند مشرک می‌دانست.

این تحلیل‌گر مسائل فرقه‌ای با یادآوری اینکه اگر محمد‌بن‌عبدالوهاب با محمد‌بن‌سعود پیوند نمی‌خورد وهابیت اصلا باقی نمی‌ماند، اظهار کرد: وهابیت در اوایل قرن 11 شکل می‌گیرد که همه اهل قبله را کافر می‌دانستند.

وی ادامه داد: درآمد مالی محمد‌بن‌سعود از طریق غارت اقوام حجاز هاشمی و فروش برده و مالیات تأمین می‌شد که در سال 1926 خاندان آل سعود به قدرت رسیده و جریان وهابیت نیز قدرت یافت.

رایزن فرهنگی ایران در مالزی با اشاره به همبستگی میان داعش و القاعده و سپس بروز اختلافات در میان آنها، گفت: داعش می‌گفت هدف ما از بین بردن شیعه بوده و نمی‌توانیم تابع القاعده باشیم زیرا آنها آمریکا را هدف قرار داده و منبع غرب و اروپا به خطر افتاده است.

وی با بیان اینکه CIA به دنبال این بود که خطر را از مرزهای غرب دور و گروه‌های تکفیری را به سمت کشورهایی که ایران در آن نفوذ دارد سوق دهند، یادآور شد: سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل دست به کار شده تا بر این جریان مسلط و نفوذ شیعه و انقلاب اسلامی را سَد کنند و حکومت‌های خود را پابرجا و در این برهه منافع آمریکا و داعش پیوند می‌خورد.

ضیائی با تأکید بر اینکه 450 میلیون مسلمان در جنوب شرقی آسیا وجود دارد، بیان کرد: وقتی آمریکا دید نمی‌تواند با چین مقابله کند بهترین روش را سیطره پیدا کردن گروه‌های تکفیری دانست و با عربستان متحد شده به طوری که عربستان 100 میلیارد تومان با استفاده از گروه‌ها و مبلغین خود سرمایه‌گذاری کرده تا جلوی نفوذ اقتصادی و سیاسی چین در جنوب شرقی آسیا گرفته شود.

وی افراطی‌گری را سبب عدم امنیت و ایجاد خشونت دانست که دشمن از این اختلافات چهره سیاهی از دین را به نمایش می‌گذارد، خاطرنشان کرد: آیت‌الله‌های لندن‌نشین در انگلیس و آمریکا در مقابل میلیون‌ها نفر نسبت‌های ناروا به برادران اهل سنت می‌دهند و موجب تحریک جهان اهل سنت و خون‌ریزی‌های بیشتر می‌شوند.

این تحلیل‌گر مسائل فرقه‌ای و مذهبی داعش را منحصر به اهل سنت ندانسته و تأکید کرد: داعش و گروه‌های تکفیری اگر ساکت نشسته و منطقه دیگری را برای جولان انتخاب نکنند از بین خواهند رفت اما احتمال دارد جنوب شرقی آسیا گرفتار داعش شود.

وی داعش را فاقد ایدئولوژی ثابت برشمرده و بیان کرد: حیات داعش در حال انتقال بودن است و مهاجرت‌های امروز از مناطق مختلف سوریه که به نام آوارگان سوری نامیده می‌شود بعضا مهاجر واقعی نبوده بلکه خانواده گروه‌های معارض هستند.

رایزن فرهنگی ایران در مالزی با اشاره به انتخابات و اینکه رسانه‌های خارجی تنها به حضور پرشور مردم در انتخابات‌ها اشاره می‌کنند، تصریح کرد: دشمن از نفوذ انقلاب اسلامی در جهان اسلام و حتی مسیحیت ترس دارد و این امر سبب شده تا آنان از مرزها دور و امنیت امروز حاصل شود.

وی تأکید کرد: استکبارستیزی و مسئله فلسطین دو محور اساسی بوده که امام و رهبری آن را محور وحدت جهان اهل سنت و شیعه می‌دانند و این‌گونه می‌توان در جهان اهل سنت بالاترین نفوذ را داشت که هم‌اکنون نیز این نفوذ محقق شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
    0 0
    باور نکردنیه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس