رئیس اتحادیه جهانی کشتی می‌گوید که کشتی جهان بدون ایران قابل تصور نیست. او از اتفاقات قریب الوقوع در کشتی جهان و همچنین برنامه‌های آینده اتحادیه جهانی کشتی سخن گفت.

به گزارش مشرق، نناد لالوویچ هفتمین رئیس اتحادیه جهانی کشتی است. پس از اینکه رافائل مارتینتی از سمت خود استعفا داد، او هدایت کشتی جهان را به دست گرفت و در تاریخ 7 سپتامبر 2014 برای یک دوره شش ساله به ریاست اتحادیه جهانی کشتی رسید.

لالوویچ یک تاجر اهل بلگراد است. او پس از تجزیه یوگسلاوی سابق یک مهره کلیدی در ورزش صربستان به شمار می‌رفت. پس از جنگ، پسر او میلوس عضو یک باشگاه کشتی محلی شد که لالوویچ در همان باشگاه به کشتی نزدیک شد و سپس در فدراسیون کشتی صربستان هم عضویت پیدا کرد. یک سال بعد او رئیس فدراسیون کشتی صربستان شد و کمک کرد تا سر و شکلی به این رشته در کشورش بدهد.

بدون ایران کشتی نیز وجود نخواهد داشت. ما نمی توانیم چنین چیزی را تصور کنیم کشتی دنیا بدون ایران یا روسیه یا ژاپن بی‌معنا می‌شود.

لالوویچ به واسطه شغل مهم پدرش که سفیر یوگسلاوی در کشورهای تونس، لبنان، اردن، سوریه، بلژیک و سوئیس بود، به کشورهای مختلف سفر کرد. او دوران مدرسه متوسطه را در تونس، یوگسلاوی و بلژیک گذراند و دبیرستان را در ژنو تمام کرد.

در حالی که او دوران دانشگاه را در بلگراد می گذراند، یک بیزینس موفق را با آژانس مسافرتی فرانسه در دوبروونیک و پاریس تجربه کرد. لالوویچ مدرک مهندسی مکانیک خود را نیز از دانشگاه نویساد گرفت.

او سپس به بلگراد برگشت و بیزینس خود را راه انداخت. شراکت در ساخت و ساز در یک کمپانی روسی، واردات ماشین و موتورسیکلت سوزوکی به کشور صربستان، رستوران‌داری، باشگاه‌داری تنیس و کارخانه تولید شامپو از جمله فعالیت‌های تجاری لالوویچ بوده‌اند.

لالوویچ 56 ساله که در سال 2006 به عضویت هیئت رئیسه فیلا درآمد، پیش از این رئیس فدراسیون کشتی صربستان و عضو هیئت رئیسه کنفدراسیون کشتی اروپا بوده است. او همچنین عضو هیئت رئیسه کمیته المپیک صربستان نیز است.

رئیس اتحادیه جهانی کشتی در یک روز کاری به گرمی در دفترش در مقر اتحادیه جهانی در شهر ووی سوئیس پذیرای خبرنگار ایسنا بود و به گرمی تمامی سئوالات را پاسخ گفت.

ایران پتانسیل‌ کسب مدال طلای المپیک را دارد همان طور که پیش از این نیز مدال‌های بسیاری را برده است و حالا باید ببینیم که در آینده چه اتفاقی می‌افتد.

گفت‌وگو با رئیس اتحادیه جهانی کشتی را در ادامه می‌خوانید:

* به نظر می‌رسد هنوز سلامت خود را بازنیافته اید و همچنان دست راست شما را سوزن‌های آهنی احاطه کرده اند.
سه ماه قبل باز هم عمل جراحی داشتم که استخوان کوچکی از پایم را به بازویم پیوند زدند و همانطور که می بینید فلزها و سوزنهای زیادی در بازویم است که امیدوارم این بار بهبودی کامل صورت گیرد.

* شما اخیرا به عنوان عضو IOC انتخاب شدید. همچنین شما اولین فرد از خانواده‌ کشتی هستید که به این سمت می‌رسید. فکر می کنید حضور شما در IOC می‌تواند چه منافعی برای کشتی جهان داشته باشد؟
انتخاب من در IOC می‌تواند نشانه ای از انقلابی باشد که در کشتی صورت گرفته است. البته نه یک پست شخصی،‌ بلکه خانواده‌ کشتی صاحب این فرصت شد. پس از همه کارهایی که در دو، سه سال اخیر برای کشتی انجام دادیم این یک جایزه بزرگ برای جامعه کشتی بود. همه کارها باعث شد که ما امروز قدرتمند و استوار روی پاهایمان ایستاده باشیم. ما باید نگاه کنیم که امروزه در سایر فدراسیون‌ها چه اتفاقاتی در اطرافمان می افتد. با مشکلاتی که در فدراسیون‌های دیگر می‌بینیم متوجه می شویم که خوش شانس بودیم که سه سال قبل این تغییرات در کشتی صورت گرفت و حالا ما امروز با مشکلاتی که سایر فدراسیون‌ها دست به گریبان هستند مواجه نیستیم.

هدف همه فدراسیونهای ملی و جهانی این است که اعتماد هو‌اد‌ا‌رانشان را جلب کنند و بحران‌هایی مانند دخالت دولت‌ها، شفافیت در اداره فدراسیون‌های بین‌المللی و همچنین دوپینگ وجود دارد. البته در این رابطه استثناهایی نیز وجود دارد که اعضای کمیته‌ بین‌المللی المپیک و فدراسیون‌های بین‌المللی این مشکلات را برطرف خواهند کرد.

* شما اخیرا نیز به عضویت آژانس جهانی ضد دوپینگ در آمده‌اید و جانشین سپ‌بلاتر شده‌اید. با این شرایط وضعیت دوپینگ در کشتی را چطور می‌بینید؟
من چند هفته‌ قبل به عضویت وادا درآمدم. ما نیز مانند سایر فدراسیون‌های بین‌المللی با مشکل دوپینگ مواجه هستیم. ما نمی توانیم ذات برخی افراد که می‌خواهند به هر طریق بهتر شوند را درمان کنیم، اما وظیفه ای که داریم این است که دوپینگ را کمتر و کمتر کنیم که در این راه باید با فدراسیون‌های ملی همکاری داشته باشیم و آموزش را افزایش دهیم چرا که دوپینگ در مرحله نخست در سطح ر‌قا‌بت‌های ملی و داخلی رخ می‌دهد و اگر به تاریخ مراجعه کنید متوجه می‌شوید که مثلا دوپینگ در بازی‌های المپیک بین کشتی‌گیر‌ان خیلی کم رخ داده است.

رسول خادم یک فرد فعال در کشتی ایران است و از این که سخت کار کند هیچ ترسی ندارد. از وقتی که خادم رییس فدراسیون شده، ما در اتحادیه جهانی تجربیات بزرگی را به واسطه فدراسیون کشتی ایران به دست آورده‌ایم. او فردی است که در آینده نقش مهمی در کشتی جهان خواهد داشت.

در این راه موضوع ما این است که شما چگونه به صورت قدرتمند برای کشف دوپینگ اقدام کنید. ما به شدت تلاش خواهیم کرد تا قبل از این که یک ورزشکار دوپینگی به رویدادهای مهم برسد، با او مبارزه کنیم.

* حضور شما در IOC چقدر می‌تواند کمک کند که ورزش کشتی دوباره به جمع رشته‌های اصلی المپیکی باز گردد و دیگر خطر حذف از المپیک آن را تهدید نکند؟
حضور من در IOC این فرصت را به کشتی می‌دهد که در زمان درستی اطلاعات خوبی به دست آورم، اما برای حفظ کشتی در باز‌ی‌های المپیک ما به چیزهای بیشتری احتیاج داریم. ما احتیاج داریم که متحد باشیم. ما اسم‌مان را تغییر دادیم تا نشان دهیم با هم متحد هستیم. ما باید نشان دهیم که به تمام قوانین IOC احترام می گذاریم. ما احتیاج داریم که سطح فنی رشته مان را بالا بیاوریم تا طرفداران و بینندگانمان را افزایش دهیم. همچنین ما نیاز داریم که شفافیت و مدیریت را در فدراسیون‌مان در وضعیت بهتری قرار دهیم. اگر ما این چنین به راهمان ادامه دهیم در آینده دیگر ترسی از تهدیدات پیرامونی ورزشمان نخواهیم داشت.

* تصور شما از جهان کشتی بدون حضور ایران چه چیزی است؟
بدون ایران کشتی نیز وجود نخواهد داشت. ما نمی توانیم چنین چیزی را تصور کنیم. کشتی دنیا بدون ایران یا روسیه یا ژاپن بی‌معنا می‌شود. وظیفه ما این است که در همه کشورها کشتی را گسترش دهیم، حتی در کشورهای کوچک.

* کشتی ایران می‌تواند در المپیک ریو صاحب مدال طلا شود؟
امیدوارم چنین شود. این به کشتی‌گیر‌انتان بستگی دارد. ما شرایط برابری را برای همه مبارزان در المپیک مهیا خواهیم کرد. این وظیفه ماست و این که چه کسی برنده می‌شود به کار و تلاش کشتی‌گیر‌ان و مربیانشان بستگی دارد، اما ایران پتانسیل‌ کسب مدال طلای المپیک را دارد. همان طور که پیش از این نیز مدال‌های بسیاری را برده است و حالا باید ببینیم که در آینده چه اتفاقی می‌افتد. رسول خادم یک فرد فعال در کشتی ایران است و از این که سخت کار کند هیچ ترسی ندارد. از وقتی که خادم رییس فدراسیون شده، ما در اتحادیه جهانی تجربیات بزرگی را به واسطه فدراسیون کشتی ایران به دست آورده‌ایم. او فردی است که در آینده نقش مهمی در کشتی جهان خواهد داشت.

* ایرانی‌ها از حضور شما در راس کشتی جهان خوشحال هستند، چرا که عدالت را به کشتی آورده‌اید چیزی که پیش از آن با چالش‌های فراوانی مواجه بود.

همه تغییراتی که انجام داده‌ایم از جمله تغییر قوانین برای این بوده که ورزشکاران شرایط بهتری داشته باشند و ما این کشتی که در حال‌ حاضر وجود دارد را ترجیح می‌دهیم. من کاری جز این ندارم که شرایط یکسان را برای همه مهیا کنم. این کار باعث می‌شود که فدراسیون بزرگ ما سازماندهی بهتر داشته باشد و افراد بیشتری را برای روی آوردن کشتی ترغیب کند. ما باید ورزش جذاب‌تر، موثرتر و همچنین اوضاع رسانه‌ای بهتری داشته باشیم. کارهای بسیار زیادی پیش روی ما برای سال‌های آینده وجود دارد، چرا که در گذشته کمی خواب بودیم.

* بعد از بازی‌های المپیک چه تغییراتی در کشتی ایجاد خواهد شد؟
تغییراتی در کشتی فرنگی خواهیم داشت که البته با رای گیری صورت گرفته است. یک موضوع وضعیت خاک در کشتی فرنگی است. در آینده نیز خاک در کشتی فرنگی وجود خواهد داشت، اما باید حریف خود را در وضعیت سرپا خاک کرد، نه این که حریف در خاک در اختیار کشتی‌گیر قرار گیرد. همچنین قصد داریم امتیاز بیرون بردن حریف از تشک را حذف کنیم چرا که این قانون مربوط به کشتی سومو است، اما کشتی فرنگی باید در سرپا و در حالت سینه به سینه انجام شود و شرایطش کاملا متفاوت از کشتی آزاد است. در کشتی آزاد بخش زیادی از کشتی ممکن است در خاک انجام شود، اما در کشتی فرنگی بخش اصلی به سرپا مربوط می‌شود که البته ممکن است حریف را در خاک بنشانیم اما کشتی نباید از حالت خاک شروع شود. البته ما این قوانین را در کشتی جوانان و نو‌جو‌ا‌نان امتحان خواهیم کرد تا اگر نتیجه‌ خوبی داشت آن را در بز‌ر‌گسالان نیز اجرا کنیم.

تغییر دیگری که احتمال دارد انجام شود، برگزاری مسابقات هر وزن در دو روز است چرا که 5 یا 6 کشتی گرفتن در یک روز، کشتی‌گیران را بسیار خسته می‌کند. اینها قوانینی هستند که 90 درصد احتمال اجرای آنها وجود دارد که از مسابقات قاره‌ای رده نوجوانان آغاز خواهیم کرد.

تغییر مهم دیگری که ممکن است رخ دهد این است که شاید مسابقات نوجوانان جهان را دیگر برگزار نکنیم تا شاهد شرکت کنندگان بیشتری در رقابتهای قاره‌ای نوجوانان باشیم تا با کمتر شدن هزینه‌ها، شاهد حضور کشتی‌گیران نوجوان بیشتری در مسابقات قاره‌ای باشیم.

* چندی قبل قبل مسابقات باشگاه‌های جهان در ایران برگزار شد. این ر‌قا‌بت‌ها که ابتکار ایران است و در تقویم رسمی اتحادیه جهانی جای گرفته چقدر می‌تواند به توسعه کشتی کمک کند؟
این ر‌قا‌بت‌ها بسیار جذاب است که به صورت تیمی برگزار می‌شود و در آینده طرفداران بیشتری را جذب خواهد کرد. ر‌قا‌بتهای تیمی برای تماشاگران جذاب‌تر هستند. ‌در اروپا نیز کاپ‌هایی متعددی به صورت تیمی برگزار می‌شود، اما مشکل این است که سبک‌های مختلف به صورت ترکیبی هستند و مثلا در یک مسابقه چهار کشتی فرنگی و سه مسابقه آزاد نتیجه‌ را تعیین می‌کند و مسابقات جداگانه فقط برای آزاد و یا فقط برای فرنگی وجود ندارد. این در حالی است که در بخش‌های زیادی از اروپا کشتی فرنگی محبوب‌تر است.

با مسابقات باشگاه‌های جهان کشتی در همه جا محبوب‌تر می‌شود و سرانجام همه کشورها مجبور خواهند شد که تیم کاملی در آزاد یا فرنگی داشته باشند که در این صورت سازماندهی مسابقات باشگاهی بسیار چشمگیرتر از این خواهد شد و در نهایت از تمامی قاره‌ها نمایندگانی در مسابقات باشگاهی خواهیم داشت. راه‌اندازی این مسابقات اولین قدمی بود که برداشته شده و باید کارهای بیشتری انجام بدهیم.

* در مورد راه‌اندازی سایت فارسی اتحادیه جهانی چه نظری دارید؟
کشتی در ایران طرفداران زیادی دارد. نه تنها ایرانیانی که داخل کشور زندگی می‌کنند،‌ بلکه ایرانی‌های سراسر جهان به کشتی علاقه‌مند هستند. البته دیگر دلیل اصلی از راه‌اندازی سایت فارسی این است که ما جامعه کشتی خانواده‌ بزرگی هستیم و بین ما هیچ تفاوتی وجود ندارد. من علاقه‌مندم که همه مردم به سایت ما دسترسی داشته باشند. حتی آنهایی که به زبان‌های اسپانیولی، چینی، هندو و سایر زبان‌ها صحبت می‌کنند. ما می‌خواهیم یک فدراسیون بزرگ باشیم و ورزشمان را در تمام کشورها رواج دهیم. البته ما به رواج دادن کشتی در ایران احتیاج نداریم، چرا که کشتی در آنجا جریان دارد، اما باید سایت فارسی را راه‌اندازی می کردیم تا ایرانی‌ها هم از اخبار فدراسیون جهانی به راحتی مطلع شوند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس