دیروز فهمیدم کنار همه عنادهایی که با مردم ما می‌شود باید گاهی به این مسائل هم فکر کنیم. شادی‌های‌مان کم شده است. آنهایی که دوست‌شان داریم کمتر می‌خندند. شادی و نشاط یک نیاز است که باید از نوع عمیقش در جان‌ها رخنه کند.

گروه فرهنگی مشرق - تقریبا اگر اقرار نکنم دو سالی هست که این قدر از ته دل خوشحال نشدم. خندیدن ها، با دوستان بودن‌ها و در کنار خانواده بودن‌ها کم و بیش لحظات مفرحی را برای آدم فراهم می‌کند؛ اما خیلی کم پیدا می‌شود لحظه‌ای که شادی در عمق جانت اثر کند. خیلی کم پیدا می‌شود لحظاتی که تو خنکای یک حس خوب را وسط التهاب‌ها درک کنی. زندگی این روزها به همه ما روی ناخوشش را نشان داده است و کمابیش همه درگیر رفع و رجوع آنیم.

فراگیری شادی در پسااقتدار

وضع بد اقتصادی کار را به جایی رسانده که دیگر پای سفره نان و پنیر و ریحان هم که می‌نشینی دلت هزار جا هست. دیگر اصلاً لذت نمی‌بری. اوضاع غریب فرهنگی که بیشتر هول‌آور است. ترسی که از شتاب تبدیل فرهنگ‌ها به جان آدم می‌نشیند اصلا به این سادگی برطرف نمی‌شود. مسائل اجتماعی هم که بماند. مهربانی اصولا یک مفهوم نسبتاً انتزاعی شده است. مثلا در زندگی‌هایی که سال‌ها رنگ پدیده‌های اجتماعی تلخ دیده نمی‌شده است امروز هروز یک اتفاق رخ می‌دهد. طلاق... اعتیاد... بزه... از وضع سیاسی و انتخابات و برجام و تحریم و... بماند.
 
این به‌هم‌ریختگی، ارمغانش برای همه ما یک جنگ اعصاب است. آرامش، نشاط، بهجت و... مفاهیمی هستند که باید بیشتر دنبالش باشیم.
 
من دیروز بعد دیدن این عکس فهمیدم چقدر چروک‌های صورتم شبیه اخم‌هایم شده است. فهمیدم چقدر کم می‌خندیدیم. چقدر همه جدی هستیم. یعنی یک لبخند مهربانانه آقا می‌تواند این موج شادی را فراگیر کند. شاید باورتان نشود من اول که این عکس را دیدم کلی خندیدم و بعد کم‌کم اشک‌هایم سرازیر شد. خودم تا دیروز مفهوم "گریه‌خنده" را این گونه درک نکرده بودم.
 
دیروز فهمیدم کنار همه عنادهایی که با مردم ما می‌شود باید گاهی به این مسائل هم فکر کنیم. شادی‌های‌مان کم شده است. آنهایی که دوست‌شان داریم کمتر می‌خندند. شادی و نشاط یک نیاز است که باید از نوع عمیقش در جان‌ها رخنه کند.

فراگیری شادی در پسا اقتدار
 
من از این شادی متظاهرانه که رسانه‌ها می‌خواهند به زور به خوردمان بدهند متنفرم. من شادیی می‌خواهم از جنس خنده رهبرم. از عمق جان. شادیی می‌خواهم که نسیمش جانم را خنک کند. شادیی می خواهم دلم را جلا بدهد.
 
خنده دیروز آقا این را به من فهماند که می‌توان در اوج نگرانی و التهاب و اضطراب، شاد بود و این شادی محصول ایمان است. این شادی وقتی سراغ آدم‌ها می‌آید که با خدا معامله کرده باشیم. فهمیدم ما داریم از غصه دق می‌کنیم چرا که خدا را فراموش کرده‌ایم و کارهای‌مان رنگ خدایی خود را از دست داده است؛ اما آدم هایی مثل آقا که فقط خدا را می‌بینند در اوج اوضاع برآشفته عصر آخرالزمان می‌توانند شاد باشند و شادی‌شان فراگیر باشد.
 
گمشده این روزها را نباید در روزهای پسابرجام جست‌وجو کنیم؛ باید سراغ لحظات پسااقتدار برویم. اقتداری که تنها محصول ایمان است.  به قلب‌های‌مان سری بزنیم تا ببینیم خدا در کدام دهلیز قلب‌مان گم شده است. باید خدا را در خودمان پیدا کنیم.

*حامد حجتی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    زیبا بود . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .
  • مخلوق خدا ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    از این به بعد خند ه باران میشوند یاران پاک انشالله
  • قاسم ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    لبخند و شادمانی رهبرم را با تمام دنیا عوض نمیکنم.
  • ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    تا کور شود هر آنکه نتواند دید.
  • سلماسی ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    لا حول ولا قوة الا بالله
  • bixsblac ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    20
  • حسین ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    0 0
    بعد از واقعه شهدای منا نتوانسته بودم بخندم اما با خنده زیبای اماممان کلی خندیدم
  • ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    0 0
    قربون آقا و خنده اش برم که دل دشمن را میلرزاند.
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    0 0
    چه قدر فرقه بین شما نو اندیش انقلابی و واپس گرایان قاجار و پهلوی. شما فتح الفتوح را خواری دشمن می بینی و اون ها فتح شان را در برد دشمن می یابند. مقطع تاریخ شما قبول خدا از شما است و مقطع تاریخ اون ها مقبول شدن در درگاه شیاطین و طواغیت. واقعا کی خودی و چه کسی نخودی است؟!!!
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    1 0
    خدایا شر دشمنان داخلی و خارجی رهبرمون رو به خودشون برگردون مخصوصا داخلی ها !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس