کد خبر 527155
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸

یکی از شرکت‌کنندگان در نشست پگواش در قطر می‌گوید نمایندگان طالبان نه تنها از پروژه‌های ملی افغانستان حمایت می‌کنند بلکه برای توسعه و پیشرفت به تمام فعالیتهای ملی کمک نیز خواهند کرد.

به گزارش مشرق، «فیض محمد زلاند» استاد دانشگاه کابل که یکی از شرکت‌کنندگان کنفرانس پگواش است گفت: نمایندگان طالبان نه تنها از پروژه‌هاى ملى حمایت می‌کنند، بلکه برای توسعه و پیشرفت به تمام فعالیتهای ملى کمک نیز می‌کنند.

در این نشست، برخی از نمایندگان سیاسى افغانستان، وکلا، اعضاى جامعه مدنى  و نمایندگان طالبان در دوحه قطر شرکت کرده‌اند اما دولت افغانستان به دلیل مخالفت با این نشست هیچ نماینده‌ای را اعزام نکرده‌ است.

استاد دانشگاه کابل ادامه داد: طالبان با پروژه‌های ملى، مدارس، مراکز بهداشتی و سلامت و کارکنان ساختارهاى ملى مخالفتی ندارند و به آنها کمک می‌کنند، تا به مردم افغانستان کمکی کرده باشند، سطح سواد آنها را بالا ببرند و خدمات بهداشتی را توسعه دهند.

زلاند افزود: مذاکرات قبلی نتیجه‌ای مثبت داشت و امروز در مورد تلفات غیرنظامیان، حقوق بشر، جوانان  و حقوق زن بحث و تبادل نظر خواهیم کرد.

وى بیان کرد: برگزاری چنین نشستی گامی مثبت است که امیدوارى در مورد صلح را بیشتر مى‌کند.

طالبان افغانستان علت اساسى چهار دهه جنگ را عواملی همچون مداخلات و تجاوز خارجیها به این کشور، خودخواهى و بى‌کفایتى سیاستمداران داخلى می‌دانند.

آنها بیانیه‌ای در کنفرانس پگواش قرائت کردند که تا زمانی که نیروهای خارجی در افغانستان حضور دارند، جنگ هم ادامه خواهد داشت.

شوراى عالى صلح افغانستان نیز با این شروط طالبان مخالف نیست.

«شهزاده شاهد» سخنگوی شورای عالی صلح گفته است که آنها با شروط طالبان هیچ مشکلی ندارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس