به دنبال تصمیم محمدرضا پهلوی برای برگزاری مراسم تشییع پیکر پدرش (رضا خان)، سه نفر از طرف وی - قائم مقام رفیع، صدرالاشراف و تولیت قم- نزد آیت الله بروجردی آمدند تا رضایت ایشان را برای اقامه نماز بر پیکر رضاخان جلب کنند.

به گزارش مشرق، آیت الله علم الهدی با بیان اینکه طلاب تهذیب نفس و تزکیه قلب را مهمتر از تعلیم علوم بدانند، گفت: مراجع تقلید و علمای سلف که نام شان در تاریخ ماندگار و کتب آنها همچنان در مدارس علمیه تدریس می شود، صرفا به هوش و ذکاوت علمی، آموزشی و پژوهشی شهرت نداشتند، بلکه اسوه های عرفان و اخلاق بودند. بنابراین طلاب برای ترقی در مسیر تحصیل علوم و معارف اهل بیت (ع) باید توامان در اندیشه فراگیری علوم و تزکیه نفس باشند.

 توصیه مراجع به دوری از شهوت مال

 وی با بیان اینکه مراجع معظم تقلید در درس اخلاق، طلاب را به دوری از شهوت مال و مقام دنیوی توصیه می کنند، افزود: آن بزرگواران تاکید دارند، درآمد و کسب حلال از مهمترین عوامل تعالی نفسانی انسان است؛ زیرا مال حرام یا شبهه ناک، انسان را در خطر سقوط و تباهی فرو می برد.

 تولیت مدرسه علمیه امام القائم (عج) با اشاره به اینکه سالها از محضر علما و بزرگان حوزه علمیه قم مانند آیات عظام سیدحسین بروجردی (ره) و امام خمینی (ره) استفاده های علمی و معنوی کرده است، خاطرنشان کرد: آیت الله بروجردی (ره) شاگرد ممتازِ مرحوم آخوند خراسانی -بنیانگذار نهضت مشروطه و صاحب کفایه الاصول- بودند. ایشان اجازه اجتهاد تام از مرحوم آخوند داشتند و پس از تحصیل در نجف برای تبلیغ به بروجرد هجرت کردند؛ و به دنبال درخواست مکرر اعلام و اعاظم برای مدیریت حوزه علمیه قم، به این شهر مقدس هجرت نمودند.

 مصرف «سهم امام» در مسیر صحیح

 ایشان چهارشنبه ها درس فقه و اصول را کوتاه می کردند و  به بیان مواعظ و تذکرات اخلاقی می پرداختند. از جمله مهمترین توصیه های ایشان این بود که: "بزرگترین سرمایه ما بر سر سفره اهل بیت (ع)، سهم امام است. باید این مبلغ در فقه و اصول جعفری مصرف می شود.

 استاد درس خارج ادامه داد: آیت الله بروجردی (ره) خطاب به طلاب می فرمودند: مانند علمای سلف، قناعت، پیشه و سعی کنید سهم امام در تجملات مصرف نشود بلکه صرفا در ضروریات باشد.

 وی با بیان اینکه آیت الله بروجردی (ره) عنایت ویژه ای به ساده زیستی داشتند، گفت: ایشان می فرمودند: شهریه، علت محدثه طلبگی است نه علت مبقیه. بنابراین در ایام تبلیغ (محرم، صفر و رمضان) به بلاد بروید و مبالغی که به دست می آورید  صرف زندگی کنید. ضمنا بدانید که پیش از شیخ مرتضی انصاری، مراجع، شهریه به طلاب نمی دادند؛ بنابراین قدر وضعیت مالی امروزه را بدانید.

مبلغ، تعیین نکنید

 آیت الله علم الهدی افزود: مرحوم آیت الله بروجردی توصیه می کردند هیچگاه مبلغین برای امر تبلیغ، مبلغی را طی نکنند، زیرا شاگرد مکتب امام صادق (ع) و سرباز امام زمان (عج) هستند.

  حکایت نمازنخواندن آیت الله بروجردی (ره) بر پیکر رضاخان

 وی با تاکید بر اینکه آیت الله بروجردی (ره) در اوج زهد نسبت به دنیا و تقوا نسبت به پروردگار متعال بودند، خاطرنشان کرد: به دنبال تصمیم محمدرضا پهلوی برای برگزاری مراسم تشییع پیکر پدرش (رضا خان)، سه نفر از طرف وی - قائم مقام رفیع، صدرالاشراف و تولیت قم- نزد آیت الله بروجردی آمدند تا رضایت ایشان را برای اقامه نماز بر پیکر رضاخان جلب کنند.

 این سه در مجلسی دوزانو در برابر آن مرجع تقلید بزرگوار نشستند و گفتند: اعلی حضرت همایونی ما را فرستادند تا وجود اقدس شما بر پیکر پدر ایشان نماز بخوانید. آقای بروجردی با شنیدن این سخن، رنگ چهره مبارک شان تغییر کرد و فرمودند: تشریف ببرید. آنها باز درخواست خود را تکرار کردند و همان جواب را شنیدند.

 مرتبه سوم، تولیت آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) درخواست را تکرار کرد که این بار آیت الله بروجردی فرمودند: لطفا تشریف ببرید، من کارهای او (رضاخان) را فراموش نکردم.

 این سه نفر - قائم مقام رفیع، صدرالاشراف و تولیت قم- خدمت آیت الله حجت کوه کمره ای (ره) رفتند و درخواست خود را مطرح نمودند که ایشان فرمودند: اگر آقای بروجردی بیاید ما نیز می آییم. این سه نزدِ آیت الله سیدصدرالدین صدر (ره) رفتند تا شاید رضایت ایشان را جلب کنند اما آن مرجع تقلید بزرگوار با لحنی تند فرمودند: ما کارهای او را فراموش نکردیم.


منبع: شبستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    درود بر مراجع عظام تقلید و استکبار ستیز خداوند مقامشونو متعالی فرماید.
  • ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    امروزه جامعه به سمت انحطاط می رود ولی متاسفانه مراجع تقلید ساکتند...
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    مگه رضا قلدر تو جزیره موریس نمرد؟
  • فضول ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    پس بالاخره کی نماز رضاشاه رو خوند؟
  • حسین ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    نه نه اش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس