با قیام کارگران و دهقانان در اکتبر 1917، «بلشویک‌ها» بر مسکو مسلط شدند و «حزب کمونیست اتحاد شوروی» نام گرفتند. تا 1922 و تشکیل اتحاد جماهیر شوروی، کشور درگیر جنگ داخلی بود.

گروه بین‌الملل مشرق - وقتی به مرور بیانان رهبر معظم انقلاب درباره چرایی و چگونگی و سرنوشت انقلاب‌های جهان می‌پردازیم، در وهله نخست این حقیقت هویدا می‌شود که ایشان تسلط و اشراف خاصی بر تاریخ انقلاب‌های جهان دارند. نقل ظرایف و جزییاتی از سوابق انقلاب‌ها که تنها برای یک اهل فن ممکن است، نشان از این دارد که این شناخت حاصل یک مطالعه دقیق و عمیق در طول سالیان است، که خود این امر، اهمیت این موضوع را هویدا می‌سازد.

رهبر انقلاب بارها جوانان را به مطالعه تاریخ انقلاب‌ها و درس‌آموزی از عبرت‌های آن فراخوانده‌اند. از همین رو بنا داریم تا به مناسبت فرا رسیدن سالگرد انقلاب پرشکوه اسلامی ایران، مجموعه‌ای از گزارش‌ها را با موضوع شناخت اجمالی انقلاب‌های مهم جهان به مخاطبان گرامی مشرق ارایه دهیم، باشد که آشنایی با این مبحث مهم و نسبت انقلاب‌های دیگر تاریخ با انقلاب اسلامی ایران،  تا حدی به شناخت جایگاه امروز جوان انقلابی و راهی که پیش رو دارد، یاری برساند.




انقلاب روسیه؛ سرنوشت عدالت منهای خدا (قسمت اول)

 انقلاب روسیه: سرنوشت عدالت منهای خدا(1)
داس، چکش و ستاره سرخ سه نماد مقدس انقلاب روسیه

در آستانه انقلاب روسیه، این کشور از مشکلات اقتصادی عدیده رنج می‌برد و فقر و گرسنگی بیداد می‌کرد. تزار نیکلای دوم از خاندان رومانف‌ها، در 1914 روسیه را به طرفداری از اسلاوهای صربستان وارد جنگ جهانی اول کرده بود.

انقلاب روسیه: سرنوشت عدالت منهای خدا(1)
تزار نیکلای دوم از خاندان رومانوف

ده‌ها هزار تن از جوانان روسیه در زمستان سرد این کشور در جنگ کشته شده بودند و جنگ به کمبود شدید غذا و سوخت در این امپراتوری دامن زده بود.

انقلاب روسیه: سرنوشت عدالت منهای خدا(1)
سربازان امپرراتوری روسیه در جنگ جهانی اول

در این زمان، مخالفان اصلی جنگ، مارکسیست‌هایی بودند که در حزب سوسیال دموکرات روسیه گرد آمده بودند. مخالفان سیاست های تزار نیکلای دوم به ویژه در عرصه جنگ، تحت رهبری یک انقلابی تبعیدی به نام «ولادیمیر ایلیچ اولیانوف» معروف به لنین بودند که در آلمان به سر می‌برد.
انقلاب روسیه: سرنوشت عدالت منهای خدا(1)
ولادیمیر ایلیچ لنین؛ رهبر بلشویک‌ها

 آلمان که در جنگ مقابل روسیه قرار داشت، از تحرکات لنین و پیروانش به صورت جدی حمایت می‌کرد، چرا که لنین و جناح او، موسوم به بلشویک‌ها (به معنای اکثریت) موافق کنارکشیدن فوری روسیه از جنگ بودند، چرا که آن را جنگی به نفع بورژواها و نظام سرمایه‌داری و به ضرر طبقه کارگر می‌دانستند.

انقلاب روسیه: سرنوشت عدالت منهای خدا(1)

جناح دیگر حزب سوسیال دموکرات روسیه، موسوم به «منشویک‌ها» (اقلیت) به رهبری جولیوس مارتوف، مخالف مشی انقلابی افراطی بلشویک‌ها بودند. البته بلشویک‌ها در میان سوسیالیست‌های روسیه واقعا در اکثریت نبودند، لیکن گروه کم شمارتر آن‌ها نظم و انضباط سازمانی قوی داشت و در نهایت توانست گروه‌هایی از کارگران و همچنین ملوانان مسلح را با خود همراه کند و در جهت اهداف خود به کار بگیرد. ملوانان کشتی کرونستات، زبده‌ترین نیروی مسلح بلشویک‌ها و در واقع نیروی ضربت لنین بودند.

انقلاب روسیه: سرنوشت عدالت منهای خدا(1)
جولیوس مارتوف، رهبر منشویک‌ها

انقلاب روسیه: سرنوشت عدالت منهای خدا(1)
ملوانان کرونستات، گروه ضربت بلشویک‌ها

لازم به ذکر است که بر خلاف ادعاهای بعدی رهبران شوروی، انقلاب روسیه اصولا یک انقلاب توده‌ای فراگیر نبود و مهم‌ترین کانون تحرکات انقلابی، شهر «پتروگراد» (سن پترزبورگ) بود. بیشترین اعتراضات مردمی هم در این دوره، متوجه کمبود نان بود و اصولا قاطبه مردم روسیه (که یک کشور عقب نگه‌داشته‌شده اروپایی محسوب می‌شد) آشنایی با اصول پیچیده مارکسیستی نداشتند.
 
انقلاب روسیه: سرنوشت عدالت منهای خدا(1)
اعتراضات مردمی در پتروگرد

در پی اعتراضات و اعتصابات گسترده در پتروگراد، و تمرد ارتش تزار در سرکوب اعتراضات، در نهایت با خلع نیکلای دوم از سلطنت دولت موقت سوسیال دموکرات توسط الکساندر کِرنسکی، در فوریه 1917 تشکیل شد.

انقلاب روسیه: سرنوشت عدالت منهای خدا(1)
الکساندر کرنسکی، رییس دولت موقت

 کرنسکی موافق ادامه جنگ بود، لیکن ادامه شکست‌ها در جبهه، دولت او را تضعیف کرد. در این مقطع، لنین و طرفدارارنش با شعار «پایان جنگ»، «تقسیم زمین میان دهقانان» و «سپردن کار به دست شوراهای کارگری» سعی در راه‌اندازی قیام سراسری داشتند، اما قیام شکست خورد و بلشویک‌ها که از سوی دولت موقت متهم به خیانت در جنگ شده بودند، تحت پیگرد قرار گرفتند.

انقلاب روسیه: سرنوشت عدالت منهای خدا(1)
سرکوب شورش بلشویک‌ها توسط دولت موقت

لنین هم به مرز فنلاند گریخت. اما همزمان، سلطنت‌طلب‌های طرفدار خانواده تزار، به رهبری ژنرال کورنیلوف، قصد سرنگونی دولت موقت سوسیال دموکرات را کردند.

انقلاب روسیه: سرنوشت عدالت منهای خدا(1)
ژنرال الکساندر کورنیلوف، فرمانده سلطنت‌طلب‌ها

کرنسکی مجبور شد از بلشویک‌ها برای مقابله با نیروهای کورنیلوف کمک بخواهد. فرماندهی «لئون تروتسکی»، انقلابی دیگری که همپیمان لنین بود، باعث شد تا ارتش سرخ کمونیست‌ها که عمدتا از ملوان‌های مسلح تشکیل شده بود، نیروهای سلطنت‌طلب را شکست بدهد.

انقلاب روسیه: سرنوشت عدالت منهای خدا(1)
لنین در حال سخنرانی انقلابی

انقلاب روسیه: سرنوشت عدالت منهای خدا(1)
لئون تروتسکی، فرمانده ارتش سرخ

 این پیروزی موجب شد که بلشویک‌ها دست بالا را در مناسبات روسیه پیدا کنند. لنین پیروزمندانه به تروتسکی در پتروگراد ملحق شد و در اکتبر 1917، قیام عمومی کارگران و دهقانان علیه دولت موقت سازماندهی شد. ساختمان‌های دولتی توسط بلشویک‌ها اشغال شد و عملا حکومت موقت پایگاه خود را در این شهر از دست داد.
 
انقلاب روسیه: سرنوشت عدالت منهای خدا(1)
انقلابیون مسلح در پتروگراد

سرانجام با دستگیری الکساندر کرنسکی و اعضای دولتش در هفت نوامبر، رسما بلشویک‌ها بر روسیه حاکم می‌شوند. بلشویک‌ها «شورای کمیسرهای خلق» را تشکیل می‌دهند و لنین به عنوان صدر این شورا برگزیده می‌شود. با تصرف مسکو توسط بلشویک‌ها، مالکیت خصوصی برانداخته، و همه امور به شوراها سپرده شد و بلشویک‌ها نام خود را به «حزب کمونیست اتحاد شوروی» تغییر دادند.

انقلاب روسیه: سرنوشت عدالت منهای خدا(1)

تا سال 1922، حزب کمونیست شوروی به رهبری لنین، درگیر جنگ با مخالفان خود بود. در این سال آخرین بقایای نیروهای وفادار به تزار موسوم به ارتش سفید (که مورد حمایت کشورهای خارجی چون انگلستان وفرانسه) بودند، با ارتش سرخ می‌جنگیدند. این دوران به دوران جنگ داخلی مشهور است.

انقلاب روسیه: سرنوشت عدالت منهای خدا(1)
ارتش سفید طرفدار سلطنت

لنین یک برنامه ریاضتی اقتصادی را با عنوان «کمونیسم جنگی» به اجرا گذاشت. این برنامه از ژوئن 1918 توسط «شورای عالی اقتصاد» شوروی به اجرا گذاشته شد و تا 1921 به طول انجامید. هدف اصلی این برنامه، تامین سلاح و غذا برای ارتش سرخ در جنگ با ارتش سفید بود. کمونیسم جنگی، نارضایتی شدید دهقانان و خرده مالکان را به دنبال داشت، چرا که آنها نمی‌توانستند محصول خود را با پول معاوضه کنند و کل مازاد محصول خود را باید به دولت واگذار می‌کردند.
 
انقلاب روسیه: سرنوشت عدالت منهای خدا(1)
وضعیت مردم روسیه در دوره اجرای کمونیزم جنگی

ملی‌کردن صنایع و مدیریت شدیدا متمرکز دولت بر اقتصاد داخلی، انحصار دولت در تجارت خارجی، انضباط شدید کارگران بدون حق اعتصاب، تحمیل کار اجباری بر طبقات غیرکارگر، دریافت کل مازاد محصول از کشاورزان برای توزیع دوباره از مرکز، ممنوعیت کسب و کار خصوصی و اداره نظامی راه آهن از سرفصل‌های این برنامه اقتصادی بود. هدف اصلی این برنامه، یعنی کمک به ارتش سرخ برای شکست دادن ارتش سفید و تصرف باقی‌مانده سرزمین‌های امپراتوری تزاری، محقق شد.

انقلاب روسیه: سرنوشت عدالت منهای خدا(1)
پوستر تبلیغاتی کمونیسم جنگی

اما به لحاظ اقتصادی فشار سنگینی بر روستاییان وارد می‌شد که مجبور بودند بدون بهره مالی برای سیر کردن شکم ساکنان شهرها کار کنند. به علاوه کاهش تولید محصول جمعیت شهرها را دچار سوء تغذیه کرد و بسیاری، از شهری‌ها برای سیر کردن شکم به روستاها رفتند. این مساله به گرسنگی عمومی دامن زد.
 
انقلاب روسیه: سرنوشت عدالت منهای خدا(1)
کمبود آذوقه در دوره اجرای کمونیسم جنگی

طبق آمار بین سه تا 10 میلیون نفر در دوران اجرای کمونیسم جنگی از بین رفتند. در نهایت با شکست ارتش سرخ و تثبیت سلطه بلشویک‌ها بر کل امپراتوری سابق تزاری، و افزایش اعتراضات و اعتصابات، لنین اجرای آن را در 1921 متوقف کرد.

در ادامه کار، یک برنامه جدید اقتصادی که به «نپ» معروف شد در کنگره دهم حزب کمونیست (1921) به تصویب رسید. این برنامه به واقع عقب‌نشینی لنین از محقق ساختن کمونیسم انقلابی در زمان کوتاه بود. دوباره کشاورزان حق فروش محصولات خود را یافتند و به عوض مازاد محصول، به دولت مالیات می‌دادند. خرده مالکان توانستند قطعات کوچک زمین خود را به دست بیاورند. کارگاه‌های کوچک با زیر 20 نفر کارگر دوباره اجازه مالکیت خصوصی پیدا کردند و خارجی‌ها اجازه ورود محدود به عرصه اقتصاد شوروی را پیدا کردند.  مجموع این اصلاحات، تا حدی قحطی و گرسنگی و اثرات سوء کمونیسم جنگی را کاهش داد.

در 30 دسامبر 1922، کشور اتحاد جماهیر شوروی، از اتحاد روسیه و 14 کشور دیگر امپراتوری سابق تزاری تشکیل شد.

انقلاب روسیه: سرنوشت عدالت منهای خدا(1)
کشورهای عضو اتحاد شوروی

بعد از مرگ لنین در 1924، میان شاگردان او بر سر جانشینی جنگ قدرت در گرفت. مهم‌ترین رقبا هم جوزف استالین، سازمان‌دهنده اصلی حزب کمونیست و لئون تروتسکی، تئوریسین و فرمانده ارتش سرخ شوروی بودند. هر دوی آنها شاگرد و دست پرورده شخص لنین محسوب می‌شدند، لیکن با وجود جذابیت و کاریزمای آشکار تروتسکی، استالین به لحاظ کار تشکیلاتی بسیار سیاس و مکار بود.

انقلاب روسیه: سرنوشت عدالت منهای خدا(1)
استالین در اوایل جوانی درس کشیشی می‌خواند
 
استالین در یک سال پایان عمر لنین، چنان شرایط را مهیا کرده بود که سرنخ همه تصمیم‌ها به او ختم می‌شد، این در حالی بود که تروتسکی به عنوان فرمانده ارتش یک سره در حال جنگ با سلطنت‌طلبان و سایر نیروهای ضد بلشویک بود. مکاری و بی‌رحمی استالین در نزدیک‌شدن به راس حزب به قدری عیان شده بود که حتی لنین، در بستر بیماری طی نامه‌ای خواستار حذف او از حزب شد؛ نامه‌ای که استالین اجازه توزیع آن را نداد.

انقلاب روسیه: سرنوشت عدالت منهای خدا(1)

در نهایت، جوزف استالین، با غلبه بر رقبای خود، به ویژه لئون تروتسکی و فراری دادن  یا کشتن آنها، رهبر حزب کمونیست شوروی شد. دوران استالین، مهم‌ترین و در عین حال مخوف‌ترین دوره از حیات اتحاد جماهیر شوروی بود.

انقلاب روسیه: سرنوشت عدالت منهای خدا(1)
لئون تروتسکی، رقیب اصلی استالین برای جانشینی لنین

استالین: مظهر جنون قدرت

استالین به محض مسلط شدن بر اوضاع، هزاران جوان مسلح کمونیست را از شهرها به روستاها فرستاد تا دهقانان را مهیای دوران جدید کنند و اگر آنها همراهی نمی‌کردند، بی‌درنگ نابود می‌شدند. او قصد داشت در عرض چند سال شوروی را نیم قرن به لحاظ صنعتی پیش ببرد. برنامه استالین این بود که مهر پایانی بر تزاریسم، ارباب-رعیتی، کولاک‌ها (خرده مالکان)، کلیسای ارتدوکس و خلاصه هر چیز مربوط به روسیه قدیم بزند.
 
انقلاب روسیه: سرنوشت عدالت منهای خدا(1)

در دوره استالین، کولاک‌ها مقصر اصلی کمبود غذا و قحطی شناخته شدند و به اتهام پنهان کردن غلات، یا درجا توسط جوانان انقلابی اعدام می‌شدند یا به سفر بی‌بازگشت به اردوگاه‌های مخوف کار اجباری در سیبری فرستاده می‌شدند. طبق قانون استالین، یافتن بیش از حد معینی از غلات نزد دهقانان و کولاک‌ها مساوی با اعدام فوری بود.

انقلاب روسیه: سرنوشت عدالت منهای خدا(1)
کولاک‌ها یا خرده مالکان در دوره استالین

به این ترتیب، یک نوع جنگ یکطرفه میان شهرها و روستاها به وجود آمد و جوانان مشتاق کمونیست شهری، به هوای برپایی هر چه سریع‌تر بهشت کارگری از هیچ قساوتی فروگذار نمی‌کردند. صدها هزار دهقان در این دوره در سرمای جانفرسا و تحت شدیدترین فشار کاری و گرسنگی همیشگی تلف شدند.

انقلاب روسیه: سرنوشت عدالت منهای خدا(1)
اردوگاه کار اجباری در دوره استالین

 بنا بر برخی تخمین‌ها در فاصله 1929 تا 1933 حدود پنج میلیون نفر از اهالی اتحاد شوروی جان سپردند. به بیان دیگر، مزارع اشتراکی مورد نظر استالین به گورهای اشتراکی تبدیل شد.

انقلاب روسیه: سرنوشت عدالت منهای خدا(1)
کولاک های تبعیدی به سیبری

انقلاب روسیه: سرنوشت عدالت منهای خدا(1)

رفتار استالین به تدریج ترسناک‌تر می‌شد و حتی همسرش، نادژدا، از هراس رفتار او دچار مشکلات روانی شده بود. پسر استالین از همسر اولش در گرجستان (استالین در واقع گرجی بود)، از ترس پدرش دست به خودکشی زد که ناموفق بود. استالین در واکنش، تنها پسرش را تحقیر کرد که حتی عرضه شلیک درست و حسابی به خود را نداشت!

همسرش نادژدا که که مرتبا اخبار جنایات همسرش را می‌شنید و از سویی مورد توهین و تحقیر مستقیم او بود، دچار فروپاشی روانی شد و به زندگی خود خاتمه داد. مردم اولین و آخرین بار اشک‌های استالین را بر سر تابوت همسرش دیدند.

انقلاب روسیه: سرنوشت عدالت منهای خدا(1)
نادژدا همسر استالین و دخترشان اسفتلانا

نزدیک‌ترین دوست استالین در این دوره، فردی به نام «سرگئی کروف»، از اعضای برجسته حزب کمونیست بود. وقتی زمزمه‌هایی مبنی بر شایستگی کروف برای رهبری حزب کمونیست مطرح شد، یک روز به ناگهان او را در لنینگراد (سن پترز بورگ) ترور کردند.

انقلاب روسیه: سرنوشت عدالت منهای خدا(1)
سرگی کروف(وسط)، نزدیک‌ترین دوست استالین

 استالین به محض شنیدن این خبر به همراه دادستان‌های خود به لنینگراد رفت و شخصا کار محاکمه مظنونین را به عهده گرفت. چندین نفر از جمله دو چهره کلیدی حزب، زینوویف و کامنوف، از یاران اولیه لنین، به این ترور متهم شدند.

انقلاب روسیه: سرنوشت عدالت منهای خدا(1)
زینوویف

انقلاب روسیه: سرنوشت عدالت منهای خدا(1)
کامنوف

 آن دو از رقبای بالقوه استالین هم بودند. در نهایت با وجود قول استالین مبنی بر گذشت از جان آن‌ها در ازای اعتراف، هم این دو عضو ارشد حزب و هم چند نفر دیگر، بعضا به همراه خانواده خود اعدام شدند! بعدها گزارش‌هایی منتشر شد که قتل کروف به دستور خود استالین انجام گرفته بود تا هم از شر کروف خلاص شود و هم زینوویف و کامنوف.



استالین بعد از تسویه حساب با زینوویف و کامنوف بر سر ماجرای ترور کروف، به جان کلیساهای روسیه افتاد و دستور ویرانی آنها را در سرتاسر روسیه صادر کرد. دستگاه کشتار و سرکوب او قصد توقف نداشت. احکام مرگ معمولا توسط یک هیات سه نفره صادر می‌شد که به صورت سیار آماده بودند در هر لحظه حکم مرگ هر کسی را صادر کنند.

استالین شخصا پای حدود 200 فهرست مرگ را امضاء کرد که نام حدود 40هزار نفر را در خود داشت. در دوران «وحشت استالینی»، 700هزار مرد و زن حکم مرگ دریافت کردند. این جدای از آمار کسانی است که بر اثر کار طاقت فرسا، گرسنگی و سرمای سبیری جان خود را از دست دادند که سر به میلیون ها می زد. احکام مرگ معمولا به اتهام «خیانت بزرگ» و تحت ماده 28 قانون اساسی اتحاد صادر می شد.

استالین تقریبا همه انقلابیون قدیمی و یاران لنین در انقلاب اکتبر را از بین برد. بری مثال، نیکلای بوخارین، نظریه‌پرداز بزرگ کمونیسم و چهره محبوب حزب در دوره لنین، وقتی به دستور دوست قدیمی‌اش به زندان افتاد، در نامه‌ای به استالین از او خواست که به حرمت رفاقت قدیمی، اگر دستور مرگش را می‌دهد، او را با تیر اعدام نکنند، بلکه به او زهر بخورانند. البته بدیهی است که همین خواسته او هم اجابت نشد.

انقلاب روسیه: سرنوشت عدالت منهای خدا(1)
نیکلای بوخارین

همسر منشی مخصوص استالین، الکساندر پوسکریبیشوف، که گویی معشوقه استالین هم بود، یک روز به ناگهان غیب شد.! بریا رییس یکی از پلیس مخفی‌های استالین، به الکساندر خبر داد که همسرش به اتهام گرایش به اندیشه تروتسکی به خیانت محکوم شده است. همسر الکساندر و معشوقه استالین بعد از دو سال زندان، اعدام شد!

حلقه کشتار در نهایت به اعضای خانواده خود استالین رسید. مثلا برادر و خواهر همسر اول او در گرجستان به زندان افتادند و اعدام شدند. نکته عبرت آموز اما اعدام «نیکلای یزوف»، رییس دستگاه مخفی استالین بود،  که تا روز قبل مسوول اصلی اجرای حکم مرگ برای استالین بود و در عرض یک شب ستاره بختش افول کرد و خود به مرگ محکوم شد. لاورنتی بریا، پلیس مخفی مورد اعتماد استالین مسوولیت اجرای حکم را بر عهده داشت.

با ردگیری لئون تروتسکی در مکزیک(1939) توسط ماموران استالین، و ترور او به وسیله یک یخ خرد کن نوک تیز، عملا همه رقبای بالقوه استالین از بین رفتند و استالین از این بابت نفس راحتی کشید.
 
انقلاب روسیه: سرنوشت عدالت منهای خدا(1)
تروتسکی در تبعید

انقلاب روسیه: سرنوشت عدالت منهای خدا(1)
جسد تروتسکی بعد از ترور در مکزیک

او که برنامه خود برای صنعتی‌کردن اتحاد شوروی را محقق‌شده می‌دید، در سال 1940 با آلمان نازی پیمان عدم تجاوز امضاء کرد. نکته این جاست که تا روز قبل از امضای این قرارداد، نازیسم در کنار تروتسکیسم دو دشمن اصلی ایدئولوژیک شوروی محسوب می‌شدند و تبلیغات حزب پیوسته در کار هیولاسازی از هیتلر بود. با امضای قرارداد، به ناگهان همه این تبلیغات متوقف شد و آلمان نازی به عنوان یک کشور دوست مطرح گردید.

ادامه دارد...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 12
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    14 2
    واقعا داستان قلعه حیوانات(یا به روایتی مزرعه حیوانات) حکایت همین انقلاب هاست هر کدوم از دوستان که نخوندند این داستان رو پیشنهاد میکنم مطالعه کنن
  • ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    9 3
    اینا انقلابن یا بلایای آسمانی؟!!!
  • شایان ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    7 21
    میلیون میلیون آدم کشتن اسمش رو هم گذاشتن انقلاب!! این جور باشه القاعده ای ها و داعشی ها هم انقلابین!! دم انقلاب خودمون گرم دم امام خمینی خودمون گرم
  • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    12 9
    مرگ بر روسیه!!!
  • ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    6 3
    مشرق بابت گزارش کوتاه و خلاصه ات ممنون . قبلا گزارش مینوشتی فاجعه بود کارت .
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    4 2
    یک مقدار هم راجع به نقش سازمان های مخوف اطلاعاتی شوروی می نوشتید ولی کلا خوب بود خسته نباشید
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    0 0
    عقده ای جان شوروی بود
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    8 8
    اینطور که شما نوشتید انگار استالین صبح تا شب درگیر کشتن مخالفان و کشتار مردم روس بوده. اگر اینطور بود چطور شوروی را تبدیل به دومین ابرقدرت دنیا کرد؟
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    9 6
    مشرق از تو بعید بود که منشتر کنی چون جیره خوار روسیه ای
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    2 2
    یادحمله چنگیزافتادم.....
  • دانشجوی تاریخ ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    8 0
    سایت وزین مشرق در این نوشتار اشتباهات زیادی وجود دارد به طوری که عملا تاریخ را تحریف نموده است: 1- لنین در زمان جنگ اول جهانی هیچ وقت در آلمان نبوده است بلکه در سوئیس زندگی می کرده است. 2- حزب سوسیال دمکرات کارگری روسیه در سال 1912 و در جریان کنگره ای که پراگ که در آن زمان جزیی از امپراتوری اتریش هنگری بوده است به دو جناح تقسیم شده بود. 3- بعد از انقلاب فوریه (تقویم روسیه ارتدوکسی 10 روز عقب تر از تقویم مسیحیت کلاسیک است) اولین دولت موقت به رهبری شاهزاده لووف تشکیل شد. 4- به دنبال انقلاب فوریه دو حزب انقلابی روسیه یعنی حزب سوسیال دمکرات کارگری (منشویک) و حزب سوسیالیست انقلابی شوراهای سربازان و کارگران را در پتروگراد تشکیل دادند و به دنبال آن عملا در برابر دولت موقت و دوما یک قدرت دومی به نام شورای کارگران و سربازان تشکیل شد. 5- آلمان ها در آوریل 1917 اجازه دادند که لنین با قطار از طریق این کشور به سمت فنلاند رود و از طریق فنلاند وارد پتروگراد شود و در ایستگاه فنلاند پتروگراد مورد استقبال رهبر شورای کارگران و سربازان قرار گرفت. 6- به دنبال تز آوریل بلشویک ها در ژوئیه سال 1917 با کمک ملوانان پایگاه دریایی کرونتشات تصمیم به نوعی کودتا داشتند که توسط مخالفان سرکوب شدند. 7- به دنبال شکست قیام ژوئیه دولت شاهزاده لووف استعفاء داد و کرنسکلی از حزب سوسیالیست انقلابی و وزیر دادگستری دومین دولت موقت را تشکیل داد. 8- در جریان انقلاب اکتبر (یا کودتای اکتبر) کرنسکلی قبلا از محاصره کاخ زمستانی از آن جا گریخت و به سمت جبهه رفت تا نیروهای موافق خویش را گردآوری کند که نتوانست کاری صورت دهد. 9- حزب سوسیال دمکرات کارگری روسیه (بلشویک) در سال 1918 تبدیل به حزب کمونیست (بلشویک) روسیه شد و لفظ بلشویک تا پایان جنگ جهانی دوم روی حزب بود که در سال 1952 به توصیه استالین حذف گردید. 10- لنین از درگیری با اعضاء حزب در کنگره های سالانه خسته شده بود تصمیم گرفت که پستی ایجاد کند که برایش کنگره های منظم تری تدارک ببنید لذا پست دبیرکلی حزب را ایجاد کرد و آن را به استالین واگذار نمود. تمامی بورکرات هایی که حزب را اداره می کردند همگی باید از استالین تأییدیه می گرفتند. لذا پس از مرگ لنین قدرت عملا به استالین منتقل می شد و رهبران حزبی کرملین اگر با تصمیمات کنگره ها مخالفت می کردند مخالفتشان تعبیر به مخالفت با اکثریت انقلابی می شد و اتهام بورژوازی و ضدانقلابی و... به آنها داده می شد. 11- لنین در اثارش اغلب انقلابیون قدیمی را مسخره می کرد و می گفت که باید در سن 40-50 سالگی به دیدن نیاکانشان فرستاد. انقلابیون کمونیستی بعد از مدتی عملا تبدیل به مخالفان اندیشه هایی می شدند که خودشان مروج آن ها بودند. در جریان کنگره حزب در سال 1932 این حزبی های قدیمی قصد داشتند استالین را برکنار کنند که توسط اداره سیاسی دولتی متحد (او. گ. پ. او- سازمان امنیت داخلی) توطئه کشف شد و تمامی این حزبی های قدیمی در سال 1935تا1938 تصفیه شدند. 12- استالین در جریان برنامه پنج ساله اول صنعتی روسیه می گفت که ما بین 90تا100 سال از کشورهای غربی عقب هستیم یا این شکاف را در 10 سال پر می کنیم تا اونها ما را خرد و نابود خواهند کرد. 13- در جریان سفر استالین در سال 1928 به سیبری وقتی که در حال سخنرانی برای گولاک ها برای تحویل گندم اضافی بودند یکی از گولاگ ها از جای برمی خیزد و به استالین فریاد می زند که ای گرجی نابه کار کمی برایمان لزکی برقص تا به تو گندم دهیم. 14- اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی در سال 1922 از اتحاد جمهوری سوسیالیستی شورای روسیه، جمهوری سوسیالستی شورایی روسیه سفید، جمهوری سوسیالیستی شورایی اوکراین و فدراسیون جماهیر ماوراء قفقاز تشکیل شد. 15- ماکسیم گورکی در دهه 20 وقتی که به سرزمین شوراها برگشت و بازدیدهای از اردوگاهای کار و تربیت (همان اردوگاه های کاراجباری) انجام داد به گریه افتاد. در آنجا وی جانیان، غارتگران، زنان بدکار و... را دید که همگی تبدیل به انسان های سخت کوش شده بودند (فیلم آخرین امپراتور چین نیز بخشی از کارکرد این اردوگاها را نشان می دهد البته در کشور چین)
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    0 1
    زیاد به این داستان ها تکیه نکنید.
  • دانشجوی تاریخ ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    3 0
    اولین سازمان امنیتی که بعد از انقلاب اکتبر تشکیل شد نامش بود چکا که مخفف کمیسیون فوق العاده سراسری مبارزه با ضدانقلاب و احتکار به وسیله مقامات بود. این سازمان در سال 1921 تبدیل به اداره سیاسی دولتی (او گ پ) شد و در سال 1922 تبدیل به اداره سیاسی دولت متحد (او گ پ او) شد. در سال 1934 که استالین می خواست حزب را تصفیه کند آن را منحل کرد و به زیر مجموعه کمیسیاریای خلق در امور داخلی (نمایندگی مردم در امور داخلی) که همان وزارت امورداخلی (کشور) است اضافه نمود که در تاریخ به نام ان.کا.و.د مشهور شد. در سال 1946 بعد از تشکیل وزارت خانه ها، از وزارت امورداخلی جدا و وزارت امنیت دولتی روسیه تشکیل شد. این بود تا در سال 1956 تبدیل به کمیته امنیت دولتی (همان کا.گ.ب مشهور) شد. یلتسین در سال 1992 سازمان امنیت داخلی روسیه و سازمان اطلاعات خارجی از انحلال کا گ ب تشکیل داد
  • ایرانی ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    4 0
    چرا در مورد ارتش سفید و نقش انگلیس در کشتار مردم شوروی نمی گید و در مورد اینکه شوروی را استالین ورشکسته تحویل گرفت پیشرفته تحویل داد
  • ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    4 2
    اطلاعات شما نیز برگرفته از مطالب غرب و تحریفاتش هست...پس نمیشه برای شما رو هم درست دونست!
  • بوسجین ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    5 1
    من با اینکه نظام کمونیسم را قبول ندارم ولی هر حادثه ای را درزمان و جای خود مورد نقد قرار داد اگر ان نظام نبود سرمایه داران جهانی پدر توده های مردم را در می اوردند الان ساعت کار و تعطیلات و بهداشت و..... که جهان سرمایه داری به مردم داد از ترس کمونیسم بود پس ان حادثه را هم باید احترام گذاشت که ذهن توده ها توانست برای عقب نشاندن سرمایه داران بی رحم روشی را ایجاد کند
  • ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    9 20
    نظلم کمونیستی و کپتالیسم هر دو پرورده دست صهیونیست بودند تا بتونند دو نظام ضد بشریت و ضد خدا رو در جهان پیاده کنند و دو قطب تشکیل بدند تا کشورها دو راهکار داشته باشند یا کمونیسم و یا امپریالیسم! بعدها تصمیم به ایجاد یک نظام غیر رسمی برای حقه زدن به بقیه کشورهای مخالف این دو نظام کردند با نام غیر متعهد ها... اینکه بخواهیم کمونیسم رو ناجی ای برای نجات مردم از امپریالیسم غرب و برعکس امپریالیسم رو فرشته ازادی در مقابل کمونیست بدونم بیشتر شبیه تحریفاتی هست که مثل همیه از غرب میشنویم... کمونیست و امپریالیسم امریکا مثل برادرانی هستند که سوگند به نابودی زمین خوردند و هر دو دست پرورده صهیونیست برای نابودی جهان هستند.
  • ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    3 0
    واقعا که... ماشین کشتار استالین رو چه به پیشرفت...بدبخت کرد مردم رو اونوقت پیشرفت داده!
  • دانشجوی تاریخ ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    2 0
    ناشناس15:08 مي توانيد در اینترنت جستجو نمایید مثلا با کلید واژه های روسیه- انقلاب اکتبر- لنین و.... خیلی از سایت های موجود که به زبان فارسی هستند اطلاعاتی را در این زمینه به شما می دهند
  • ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    2 1
    اولین نظام برنامه ریزی را استالین ایجاد کرد
  • ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    3 0
    اسم هیتلر بد در رفته
  • ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    0 2
    - دادم چون معمولا گزارشها خوب هستند
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    3 1
    اولين بار است كه مي شنونم نظام كمونيست دست پرورده صهيونيست ها بوده است.
  • ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    3 2
    واقعا تاسف باره
  • جعفر ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    2 1
    یه چیزی که در کتاب قلعه حیوانات زیاد تکرار میشه اینه که هی به مخاطب میگه انقلاب حیوانات بر علیه مردم انگلیسه چند بار اینو تو کتاب میگه دقیقا میخواد به مستعمره های انگلیس بگه شما حیوونید و تونایی مدیریت خودتون رو ندارید. پس کار رو به مردم انگلیس بسپارید و سرکش نباشید
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
      1 0
      مقاله فوق العاده روشنگرانه وعالیست مختصر ولی بسیار مفید اززحماتتان متشکرم در پناه خدا باشید
  • رشتی ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    1 4
    ناشناس بی مخ روسیه با شوروی فرق دارد.چقدر مزدور ترکیه هستی که روسیه با شوروی کمونیستی را تشخیص نمی دهی.انتقام چشمانت را کور کرده.
  • سراج ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۸
    1 2
    حوادث جمع کن این لین واستالین قدرت سرخ شیطان است اتحادجماهیر شوروی زندگی شادی نیس استالین خوک کثیف زندگی می کند استالین همکاری یهودی است این استالین سیاست شگل مهربان ملت خوش میاداماخدانمی شناسه وکمونیست کثیف است
  • محمد ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    6 9
    به هرحال هم لنین و هم استالین از هیتلر بهتر بودند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس