کد خبر 525977
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۳:۱۴

نشریه آمریکایی «پولیتیکو» طی گزارشی با اشاره به کاهش تدریجی نفوذ آلمان در عرصه سیاسی اروپا نوشت که قدرت اقتصادی برلین نیز دیگر قادر به حفظ جایگاه سلطه‌گرانه این کشور در اروپا نیست و مرکل هم‌اکنون با خطر تنها ماندن مواجه است.

 به گزارش مشرق، آلمان به دلایل مختلف به تدریج در حال کاهش نفوذ خود در عرصه سیاسی اتحادیه اروپاست تا جائیکه حتی قدرت اقتصادی این کشور نیز دیگر قادر به حفظ جایگاه سلطه‌گرانه این کشور در اروپا نیست.

نشریه آمریکایی «پولیتیکو» طی گزارشی به قلم «فلوریان ادر» به بررسی 5 عامل سیاسی و اقتصادی مهم مؤثر در کاهش قابل توجه نفوذ آلمان در اروپا پرداخته و نوشته است: تضعیف احزاب سیاسی راست میانه در حزب مردم اروپا (PPE) و ائتلاف پان اروپایی شامل احزاب دموکرات-مسیحی و راست میانه اروپا از نخستین علل کاهش نفوذ آلمان در اروپاست.

انتخابات پارلمانی که طی سال 2015 میلادی در یونان، فنلاند، اسپانیا، لهستان و سایر کشورها برگزار شد، منجر به تغییر روابط قدرت‌های سیاسی شد و نتیجه این شد که «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان به عنوان تنها مقام ارشد دولتی یک کشور بزرگ اروپایی در بطن حزب مردم اروپا باقی ماند و شرکای ایدئولوژیک و طرفداران سیاست وی از او جدا شدند.

ظهور اتحادیه‌های جدید دومین عامل کاهش نفوذ آلمان در اروپاست. بحران مهاجران و مخالفت‌ها با آلمان موجب ایجاد اتحادیه‌ای بسیار قوی‌تر از کشورهای گروه ویسگراد شامل لهستان، جمهوری چک، اسلواکی و مجارستان شده است و در چنین شرایطی زمانیکه فعالیت‌های این کشورها از نقطه‌نظر اتحادیه اروپا وارد تناقض با ارزش‌‌‌های اساسی اروپا شود، در اینصورت قوانین این اجازه را به بروکسل نخواهد داد که با تدابیر قانونی پاسخ بگوید.

 

 

از سوی دیگر استقلال سیاسی نهاد‌هایی نظیر کمیسیون و پارلمان اروپا در قبال برلین و پاریس تقویت شده و در چنین شرایطی آلمانی‌ها که در این ساختارها و نهادها مشغول به فعالیت هستند، از بروکسل جانبداری می‌کنند نه برلین.

علاوه بر این، خانم مرکل شرکای چندان قدرتمندی در سایر کشورهای اروپا ندارد که بتوانند به وی در حل بحران مهاجران کمک کنند؛ به گونه‌ای که رهبران فرانسه و اسپانیا از وی چندان حمایت نمی‌کنند و «دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس نیز خط مشی سیاسی خود را در خصوص مسائل مربوط به اتحادیه اروپا و مهاجرت حفظ کرده است.

تهدیدهای تروریستی، حملات نوامبر گذشته پاریس، مناقشه دشوار جاری در سوریه و وقایع کلن بخشی از مشکلات دشوار و وخیمی هستند که صدراعظم آلمان باید با آن‌ها مواجه شود.

آنگلا مرکل هم‌اکنون با خطر تنها ماندن مواجه است چرا که هیچکس در چنین بحران‌هایی به کمک وی نخواهد آمد.

 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس