کد خبر 525127
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹

احمد داوداوغلو نخست وزیر ترکیه با ادعای اینکه هیچ کشوری به اندازه ترکیه حق سخن در مذاکرات حل بحران سوریه که قرار است هفته آینده در ژنو شروع شود، ندارد، با مشارکت حزب اتحاد دمکراتیک سوریه (پ.ی.د) در این فرآیند مخالفت کرد؛ اظهاراتی که نشان از توهم این مقام ترک دارد.

به گزارش مشرق، داوداوغلو در توجیه این ادعای خود گفت: ترکیه پذیرای 2.5 میلیون آواره سوری است و بیش از هر کشور دیگری تحت تاثیر تحولات آن قرار دارد.

خبرگزاری آناتولی گزارش داد که داوداوغلو که برای سفر دوره ای به انگلیس، آلمان و داووس در اروپا به سر می برد، در گفت وگو با روزنامه گاردین این ادعا را عنوان کرده است.

داوداوغلو با تاکید بر اینکه مساله سوریه دیگر مساله داخلی ترکیه شده، مدعی شد، تا زمانیکه بشار اسد بر راس قدرت بماند، نمی توان متصور بود که این آوارگان به کشورشان باز خواهند گشت.

نخست وزیر ترکیه با تاکید بر اینکه پ.ی.د نمی تواند به عنوان یکی از طرف ها در مذاکرات حل بحران سوریه در ژنو شرکت کند، مدعی شده است PYD یک گروه مخالف واقعی نیست و همکاری نزدیکی با رژیم بشار اسد دارد.

داوداوغلو با مضحک خواندن ادعاهای کشورهای اروپایی در خصوص اینکه ترکیه قاچاق انسان در مقوله فرار آوارگان خارجی از این کشور به اروپا را نادیده می گیرد، گفته است: اتحادیه اروپا هنوز نسبت به پرداخت سه میلیارد یورو به ترکیه برای کمک به آوارگان سوری اقدام نکرده است.

وی با اشاره به اینکه ترکیه برای آوارگان سوری امکان اشتغال فراهم کرده و شما نه می توانید شاهد بیگانه ستیزی در ترکیه باشید، گفت: برای جلوگیری از سفر آوارگان سوری به اروپا، در ورود آنها به ترکیه مقررات روادید محدود اعمال می کند.

داوداوغلو گفته است: شکست بهار عربی در سال 2011 میلادی، موجب افزایش تضاد و درگیری های قومی و مذهبی در منطقه شده است.

ترکیه پ.ی.د را به عنوان یک گروه تروریستی وابسته به پ.ک.ک ارزیابی می کند.

آنکارا اعلام کرده است که عبور پ.ی.د به غرب رودخانه فرات در خاک سوریه را خط قرمز می داند و در این صورت مداخله خواهد کرد.

در این راستا دیشب برخی از رسانه ها از ورود حدود یک هزار نیروی ترکیه به جرابلس سوریه خبر دادند که این خبر از سوی رسانه های نزدیک دولت تکذیب شده و ادعا شده که این خبر را رسانه های وابسته به پ.ی.د شایع کرده اند.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ژرژ ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    مرگ بر تركيه
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    واقعا خنده داره کردهای سوریه و دولت این کشور حق شرکت در مذاکرات ندارند ولی خردوغان ودارو دستش!!! باید همه جا باشن ونظر بدن!!! کردها با دولت همکاری میکنن؟!!!! اینها که با ارتش ازاد دسته شون تو یه کاسس!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس