کد خبر 524575
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای مدعی شد که با اجرایی شدن برجام، برنامه هسته‌ای ایران به عقب برگردانده شده است.

به گزارش مشرق، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ام اس ان بی سی» درباره  اجرایی شدن توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 به صحبت پرداخت.

کری در بخشی از این مصاحبه با  اشاره به نگرانی‌های همپیمانان آمریکا از جمله اسرائیل و کشورهای عربی گفت: امروز دنیا امن تر شده است. قبل از آنکه ما این توافقنامه را داشته باشیم، ایران برنامه هسته‌ای کاملا مخفی، بدون پاسخگویی و بدون راستی آزمایی داشت. ایرانی‌ها 19 هزار سانتریفیوژ داشتند، آنها به اندازه کافی مواد هسته‌ای در اختیار داشتند که 10 تا 12 بمب بسازند و همچنین به سرعت به سمت برنامه‌ای می‌رفتند که تقابل را اجتناب ناپذیر می‌کرد اما امروز این مسئله وجود ندارد و کاملا برعکس شده است.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: ما اکنون نه تنها یک راستی آزمایی بی سابقه را داریم بلکه برنامه هسته‌ای ایران به عقب رانده شده، ایران همچنین مواد هسته‌ای خود را به بیرون از کشور فرستاده، راکتور پلوتونیوم خود را از بین برده، فعالیت‌های غنی سازی را در تاسیسات مخفی فردو متوقف کرده و اجازه داده که 130 بازرس دیگر از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این کشور بروند و این مسئله را در ادامه راستی آزمایی کنند.

کری در ادامه مدعی شد: ما از یک زمان گریز 2 ماهه به یک زمان گریز بیش از یکسال رسیده‌ایم. پس متحدین ما هم امن تر شده‌اند. پرسشی که اکنون وجود دارد این است که آیا ما قادر خواهیم بود که به همراه همپیمانان خود کار کنیم تا به سایر موضوعاتی بپردازیم که در مورد ایران مایه نگرانی است؟ در واقع موضوعات دیگر وجود دارد. ما این‌ها را با ایران مطرح کرده‌ایم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    ظریف حق ندارد در موضوع دیگری با امریکا مذاکره کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس