سرانجام جمعه، 28 دی‌ماه فرا می‌رسد و اولین نمازجمعه به امامت آیت‌الله خامنه‌ای برگزار می‌شود. در ابتدای نماز، آقای منتظری سخنانی را در باب اهمیت نمازجمعه بیان می‌کند و در نهایت، امام جمعه‌ی جدید را معرفی می کند.

به گزارش گروه تاریخ مشرق؛ 24 دی‌ماه سال 1358، در پی انصراف آقای منتظری از امامت جمعه‌ی تهران، حضرت امام خمینی طی حکمی، سیدالاعلام و حجت‌الاسلام آقای حاج سید علی خامنه‌ای را که به حُسن سابقه موصوف و در علم و عمل شایسته هستند، به امامت جمعه‌ی تهران منصوب می‌کنند و توفیق ایشان را در ارشاد و هدایت مردم از خدای متعال طلب می‌کنند. بدین ترتیب، فصل جدیدی در تاریخ انقلاب رقم می‌خورد. متن پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
خدمت جناب مستطاب، سیدالاعلام و حجت‌الاسلام آقای حاج سید علی خامنه‌ای دامت افاضاته
چون حضور جناب مستطاب حجت‌الاسلام و المسلمین آقای منتظری دامت افضاته در حوزه‌ی مقدسه‌ی قم لازم بود و ایشان انصراف خودشان را از امام جمعه‌ی تهران اعلام نمودند؛ جناب‌عالی که بحمدالله به حُسن سابقه موصوف و در علم و عمل شایسته هستید، به امامت جمعه‌ی تهران منصوب می‌باشید.
از خداوند متعال توفیق جناب‌عالی را در ارشاد و هدایت مردم خواستارم
والسلام علیکم و رحمت‌الله، روح‌الله الموسوی الخمینی
25 صفر 1400 برابر با 24 دی‌ماه 58

نماز جمعه
 

*بیوگرافی امام جمعه‌ی جدید در روزنامه

روزنامه‌ی جمهوری اسلامی در 25 دی‌ماه، پس از انتشار حکم حضرت امام، نوشته‌ای با عنوان بیوگرافی حجت‌االاسلام خامنه‌ای منتشر می‌کند که مختصری از سوابق و فعالیت‌های ایشان است:

حجت‌الاسلام خامنه‌ای در سال 1318 در خانواده‌ی روحانی در مشهد متولد شد. پدر ایشان از فقهای بزرگ می‌باشد. تحصیلات علوم اسلامی را در مشهد و قم گذراند. وی از مکتب مراجع بزرگ، چون مرحوم آیت‌الله بروجردی، مرحوم آیت‌الله میلانی و امام خمینی بهره برده است. فقه و اصول و تفسیر نیز از مهم‌ترین رشته‌های تحصیلی ایشان بوده و سال‌ها این سه رشته را در حوزه‌های قم و مشهد تدریس کرده است.

حجت‌الاسلام خامنه‌ای از نخستین سال‌های تحصیلی خود، امام را از دور می‌شناخت و از سال 1337 در حوزه‌ی علمیه به استفاده از اندیشه‌های بلند و پیامبرانه‌ی امام پرداخت. وی از آغاز مبارزات روحانیت به رهبری امام خمینی، سال 1341 وارد صحنه‌ی سیاست که شامل فعالیت‌های فرهنگی و سازماندهی گروهی بود، شد.

حجت‌السلام خامنه‌ای یکی از معدود افرادی بود که برای وحدت بین حوزه و دانشگاه کوشش می‌کرد و شخصیت شهید دکتر شریعتی را در حوزه‌ی علمیه شناساند
نماز جمعه
و از دوستان نزدیک شهید شریعتی بود. وی بارها هدف یورش عوامل مزدور ساواک منحله قرار گرفت و دستگیر شد و به زندان رفت.

حجت‌الاسلام خامنه‌ای مدتی نیز در بلوجستان در تبعید به‌سر برد و چون به وضع بومی آنجا آشنا بود، امام خمینی چندی قبل، ایشان را مأمور حل مشکلات آن منطقه کرد. چند ماه پیش از پیروزی انقلاب، وی با عده‌ای دیگر از نویسندگان و روشنفکران و روحانیون، کانون نهضت فرهنگ اسلامی را تأسیس کرد که به‌خاطر برخورد با انقلاب، آن کانون عملاً متوقف گشت. وی به شعر و ادبیات نوین ایران نیز عمیقاً علاقه‌مند است و از ادبا به شمار می‌رود.

همچنین امام خمینی ایشان را مأمور تبلیغات اسلامی و جواب‌گویی به مشکلات دانشجویان و اقامه‌ی نماز در دانشگاه تهران کردند که هر دوشنبه این جلسه در مسجد دانشگاه تهران تشکیل می‌شود.

 وی از اواسط سال 55 با همکاری همفکران خود، طرح تشکیلاتی را ریخت که اکنون به نام حزب جمهوری اسلامی معروف است. حجت‌الاسلام خامنه‌ای، در حال حاضر سرپرستی سپاه پاسداران، عضویت شورای انقلاب، معاونت وزارت دفاع و عضویت شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی را عهده‌دار است.

از تألیفات ایشان می‌توان از «صلح امام حسن»، «آینده در قلمرو اسلام»، «مسلمانان در نهضت آزادی هندوستان»، «ادعانامه علیه تمدن غرب»، «پیشوای صادق»، «گفتاری در باب صبر»، «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»، «از ژرفای نماز» و «درست فهمیدن اسلام» را نام برد.



*تحویل بار امانت به اهلش

سرانجام جمعه، 28 دی‌ماه فرا می‌رسد و اولین نمازجمعه به امامت آیت‌الله خامنه‌ای برگزار می‌شود. در ابتدای نماز، آقای منتظری سخنانی را در باب اهمیت نمازجمعه بیان می‌کنند و در نهایت، امام جمعه‌ی جدید را اینگونه معرفی می کنند:

«حال که من نتوانستم در خدمت شما باشم، برادر مجاهد ما حضرت حجت‌السلام و المسلمین آقای خامنه‌ای، که هم از لحاظ علمی و هم عملی مورد تأیید امام و همه‌ی دوستان هستند، به امامت نمازجمعه برگزیده شده‌اند.

من هم یکی از ارادتمندان به ایشان هستم و اگر من خطیب نیستم، ایشان خطیب هستند و خطابه یکی از ارکان نمازجمعه می‌باشد.»

الحمدلله که در این مقطع حساس که باید صدای انقلاب به گوش مظلومان و پابرهنگان عالم برسد و مبانی و اهداف انقلاب بیش از پیش تبیین شود، جایگاه امامت جمعه‌ی ام‌القرای جهان اسلام، یعنی تهران، به اهلش سپرده شد.

و شکر بی‌حساب که این اتفاق شیرین، در مقیاسی مهمتر تکرار شد و جایگاه زعامت مسلمین و حاکمیت تنها حکومت اسلامی به اهلش رسید.

الله اعلم حيث يجعل رسالته...
نماز جمعه


*برای حفظ وحدت، خامنه‌ای خوش آمد

سالی که سپری شده، سالی است پر از اتفاقات گوناگون:

شهادت آیت‌الله مطهری به دست گروهک فرقان.

ایجاد اختلاف و فاصله میان ارتش و انقلاب توسط عده‌ای.

واقعه‌ی 13 آبان و تسخیر لانه‌ی جاسوسی و به تبع آن استعفای دولت بازرگان.

تشتت آرا و نظرات در مورد گروگان‌ها در میان بعضی مسئولین و مردم.

رد صلاحیت مسعود رجوی در انتخابات رئیس جمهوری و فعالیت‌های تخریبی مدافعان وی به‌خاطر این اتفاق.

همه‌پرسی قانون اساسی در آبان‌ماه.

بازگشت حضرت امام از قم به تهران.

انتخابات پیش روی ریاست جمهوری و تضاد آرای گروه‌های مختلف.

و...

نماز جمعه

در این اوضاع، تریبون نماز جمعه بیش از همه، نیازمند کسی است که مطیع و عامل به فرمان امام باشد و کلام و عملش، در راستای کاهش تنش‌ها و ایجاد آرامش سیاسی برای پیش‌برد اهداف انقلاب باشد. و مردم خوب می‌دانند که آیت‌الله خامنه‌ای چنین کسی است.

ایشان پشت بلندگو می‌روند، شعارها شروع می‌شود. ناگهان برای لحظاتی، همه با هم شعار سر می‌دهند که «برای حفظ وحدت، خامنه‌ای خوش آمد».
 
*دیدنی‌ها و شنیدنی‌های یک نماز ماندگار

در این بخش به بعضی از فرازهای خطبه‌ها اشاره می‌شود.

سپاس از امام امت:

و آن گاه سپاس از امام اين امت، از آن دست معجزه‌گر، از آن حنجره‌اى كه غريو الهى را در سراسر آفاق اين كشور و در سراسر كشورهایى كه مستضعفان جهان در آن زندگى مى‌كنند، با مَنشى پيامبرانه آن چنان استوار و كوبنده سَر داد كه تاريخ نظيرش را جز در بعثت‌هاى پيامبران به ياد ندارد.

و سپاس از امام امت، از اين‌كه سخن‌گوى اين جمعيت عظيم را و امام جماعت اين جمع را آن كسى قرار داده است كه به ضعف و عجز خود معترف است. «اللّهم انّ هذا مقام اوليائك و احبّائك» اين مسند اولياى بزرگ خداست، اين مسند صالحان و شايستگان است.
نماز جمعه

یاد خدا و سلاح:

{نمازجمعه} اوّلاً نماز است؛ يعنى ذكر خداست؛ ياد خداست؛ جهت‌دهنده‌ى به زندگى اجتماع و فرد است.

..ثانياً سلاح است، حالت جنگيدن با دشمن خدا و با شيطان‌هاست. امام جمعه كه رمز نماز جمعه است بايد به سلاحى تكيه كند، بايد عصاى خود را سلاحى قرار بدهد و در مقابل مردم بايستد و اساسى‌ترين و لازم‌ترين و اصلى‌ترين مسائل را در اجتماعى بزرگ از زبانى ايمن و مورد اطمينان با مردم درميان بگذارد.

نمازجمعه در خانه‌ی دانش:

همه‌ى نماز جمعه‌ها به طور طبيعى در مسجد تشكيل مى‌شود و نماز جمعه‌ى ما در دانشگاه تشكيل مى‌شود. يعنى دانشگاه، محل دانش، خانه‌ى دانشجويان و دانش‌پژوهان، خانه‌ى عبادت خداست، مركز توجه به خداست. آفرين بر اين هوشمندى و هوشيارى.

ایجاد جوّ نمازگزار:

ما بايد جوّ نمازگزار به وجود بياوريم. برادران و خواهران من! مسائل سياسى و مسائل نظامى يعنى اين اصلى‌ترين اندام‌هاى يك پيكر زنده، آن وقتى اثر مطلوب خود را خواهد بخشيد كه با بخش مهمى از معنويّت و ياد خدا همراه باشد. مردم ما بايد بيشتر و بيشتر به خدا نزديك بشوند.

اسوه و سرمشق ملت‌ها بودن:

پس بايد خودخواهي‌ها به حساب نيايد، پس بايد فريب‌ها به حساب نيايد، پس بايد زرق و برق‌ها به حساب نيايد. ملت مسلمان در ايران، بعد از اين انقلاب شكوهمند بايد اسوه و سرمشق ملت‌ها باشد؛ اسوه و سرمشق ملت‌ها بودن در پيمودن راه خدا. اين خلاصه‌ى آن مطلبى است كه بايد ما همواره به ياد داشته باشيم.

ما به هیچ قدرتی باج نمی‌دهیم:

اگر تا ديروز رژيم وابسته‌ى ايران، سياست ايران و جبهه‌گيري‌هاى سياسى را بر اساس ميل قدرت‌ها و ابرقدرت‌هاى جهانى تنظيم مى‌كرد، امروز اين سياست از سوى قرآن، از سوى مكتب، از سوى اللَّه مشخص و معيّن شده است. ما به هيچ قدرتى باج نمى‌دهيم. اين به اين معنا نيست كه با همه‌ى دولت‌ها و كشورها و سياست‌هاى عالم، دشمن و طرف هستيم، بلكه به اين معناست كه ما در تعيين خط مشى سياسى و كلى خودمان ميل و گرايش هيچ قدرتى و هيچ دولتى را ملاك عمل قرار نمى‌دهيم، راه ما راه اللَّه و صراط مستقيم است.

مستضعفان همه با ما هستند:

مستضعفان همه با ما هستند، ملت‌ها همه طرفدار ما هستند، آن كسانى كه همسايگان ما و همدردان ما در اين منطقه هستند، همه با ما هستند. شما از تعداد معدودى فاميل‌هاى قدرت‌طلب در رأس قدرت‌هاى سياسى كشورهاى اين منطقه بگذريد، يكسره همه‌ى مردم اين منطقه با ما هستند، ما چرا احساس تنهائى بكنيم؟

 اين ملت شكست‌خوردنى نيست:

بگذاريد ابرقدرت‌ها و قدرت‌هاى جهانى هر چه مى‌خواهند، هر چه مى‌توانند، عليه ما توطئه بچينند، بگذاريد ما را به محاصره‌ى اقتصادى، يا به دخالت نظامى، يا به تجاوزهاى نفوذى موذيانه تهديد بكنند، اما بايد بدانند كه ملت ايران، ملتى كه فرزندانش امروز با نام امام، با نام انقلاب، با نام مبارزه در ميدان اجتماع وارد مى‌شوند، كودكانش در مدرسه درس سلاح مى‌آموزند، اين ملت شكست‌خوردنى نيست، اين ملت از ميدان انقلاب و مبارزه عقب‌نشستنى نيست. وقتى اين ملت در ميدان مبارزه و در خط مبارزه باقى مى‌ماند، انسان‌ها همان‌طورى كه امام فرمودند درياها و اقيانوس‌ها هستند و اقيانوس‌ها به هم متصل و مرتبطند. آن‌كه مى‌خواهد بر فراز اين اقيانوس‌هاى متلاطم، نه در جهت آنان، نه در خط آنان، كشتيرانى بكند بايد از طوفان اين اقيانوس‌ها بترسد.

طرز فکر خطرناک:

امروز در آستانه‌ى انتخابات رياست جمهورى، ملت ايران بايد هوشيارانه به مسائل بنگرد. بعضى مى‌خواهند وانمود كنند كه امروز آن كسى بايد در رأس اين ملت قرار بگيرد كه بيشتر به امور داخلى و رفاهى مردم بپردازد، اين طرز فكر را بعضى دارند ترويج مى‌كنند، اين طرز فكر، طرز فكر خطرناكى است.

..همه مى‌دانيم كه اقتصاد ما، كشاورزى ما، تكنولوژى ما، فرهنگ ما و همه چيزِ داخلىِ ما بر اساس ده‌ها سال حكومت جبّارانه‌ى بيگانگان و بيگانه‌پرستان به كجا رسيده است. همه مى‌دانيم كه بايد اينها همه بازسازى بشود، اما بازسازى اينها چگونه خواهد شد؟ آيا يك دولت، يا ملت ايران مى‌تواند بدون توجه به جهت‌گيري‌هاى اصولى در سياست خارجى، به داخله‌ى خود بپردازد؟ آيا مسأله‌ى ويرانى كشاورزى ما، ويرانى كارخانجات ما، ويرانى صنعت ما، ويرانى مدرسه و دانشگاه ما مرتبط به سياست‌هاى امپريالسيتى خارجى نيست؟ آن كسانى كه اين ويرانگى‌ها را به وجود آوردند در يك خط سياست خارجى قرار گرفتند تا اين ويراني‌ها به وجود آمد.

..ما گمان نكنيم كه اگر درِ خانه‌ى خود را ببنديم، از خارج اين مرزها غافل بشويم، جهت‌گيري‌هاى اساسى و اصولى را كنار بگذاريم به ما فرصت خواهند داد تا به خانه‌ى خود برسيم و به آبادى آن بپردازيم. اگر كسى چنين تصوّرى بكند، تصوّر ساده‌لوحانه‌اى خواهد بود.

نماز جمعه
حفظ وحدت:

برادران و خواهران عزيز! مخصوصاً برادران و خواهران جوان! سعى كنيد از تفرقه‌هاى تازه جلوگيرى كنيد. سعى كنيد بر مشتركات اصولى، همه گِرد بيایيد، سعى كنيد دل‌ها به هم نزديك شود، سعى كنيد دل‌ها بيش از اين از هم جدا نشود. اى كسانى كه سررشته‌ى دل‌هاى گروهى از مردم در دست شماست، اى كسانى كه گروهى از مردم از شما درس مى‌گيرند و ياد مى‌گيرند، براى خاطر خدا به هم نزديك بشويد، براى خاطر خدا خودخواهي‌ها را كنار بگذاريد، براى خاطر خدا بر روى اختلاف سليقه‌ها اين همه تكيه نكنيد. اختلاف در اصول بايد نباشد، اگر اصول، يكى است اختلاف سليقه‌ها قابل تحمل است. امروز روزى نيست كه مردمِ ما، هر چه بيشتر در ميانه‌ى خود، در داخله‌ى خود براساس مسائل گوناگون، براساس مسائل غيراصولى باز با يكديگر اختلاف كنند.

پروردگارا! دل‌هاى ما را به هم نزديك‌تر بگردان.

پروردگارا! ما را در خط امام، در خط اسلام، در خط اتحاد و اتفاق، هر چه بيشتر پايدار بگردان.
 
و در آخر هم اقامه‌ی نماز توسط آیت‌الله خامنه‌ای، که در رکعت اول سوره‌ی جمعه و در رکعت دوم سوره‌ی منافقون را قرائت کردند.

و این آغازی بود برای یک سلسلۀ نورانی؛ جمعه‌ها رنگ و بویی تازه گرفتند و رسیدند به آن جایگاهی که اسلام می‌خواهد. نماز، آن نمازی بود که باید برایش «ذرو البیع» کرد و شتافت به سوی «ذکرالله». از آن روز، حضرت آقا 244 بار در این محراب ایستاده‌ و نماز جمعه را به‌پا داشته‌اند. 244 گنج ارزشمند، 244 منبع زلال نورانی و 244 کلاس درس اسلام ناب محمدی.

ای‌کاش روزی، مجموعه‌ای کامل و متقن و کاربردی از این دریای معارف تدوین شود و در دسترس مردم قرار بگیرد. آن روز جلوه‌ای دیگر از ابعاد فراوان رهبر حکیم امت نمایان می‌شود. ان‌شاءالله.

 *جهادی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس