اگر استان جوف توسط نیروهای ائتلاف عربی اشغال شود و اشغال این استان ادامه پیدا کند، صحنه جنگ در یمن تغییر می‌کند، چون در آن صورت با توجه به مرز وسیعی که این استان با عربستان دارد، نیرو، سلاح و تجهیزات از عربستان وارد جوف خواهد شد.

گروه بین‌الملل مشرق - در شمال یمن و در کنار مرزهای مشترک این کشور با عربستان، استانی وسیعی قرار دارد که این روزها شاهد درگیری های شدید بین نیروهای موسوم به ائتلاف عربی و مزدوران یمنی اش  با نیروهای ارتش یمن و حرکت انصارالله است.

استان بزرگ جوف با توجه به نزدیکی اش به شهر صنعا پایتخت یمن و استان صعده پایگاه اصلی حرکت انصارالله از اهمیت زیادی در تحولات یمن برخوردار است.
در این مقاله به معرفی استان جوف، اهمیت آن، تحولات میدانی در این استان و آینده جوف می پردازیم:

چرا سعودی‌ها نفت جوف یمن را می‌خواهند/ چگونه استان طرفداران انصارالله به دست رژیم سعودی افتاد +عکس و نقشه / آماده انتشار

چرا سعودی‌ها نفت جوف یمن را می‌خواهند/ چگونه استان طرفداران انصارالله به دست رژیم سعودی افتاد +عکس و نقشه / آماده انتشار
نقشه استان جوف

جوف؛ استان بزرگ یمن

استان جوف در شمال شرق استان صنعا و در 143 کیلومتری پایتخت یمن قرار دارد. این استان یکی از استان های بزرگ یمن است که مساحتی نزدیک به سی هزار کیلومتر مربع دارد. استان جوف از دوازده شهرستان تشکیل شده است و بیش از پانصد هزار نفر در این استان زندگی می کنند.

کار اصلی مردم استان جوف کشاورزی و دامداری است و در این استان محصولاتی همچون سبزیجات، حبوبات و علوفه دام کاشت می شود. استان جوف یکی از استان های غنی یمن در زمینه آثار تاریخی است و شهرهای تاریخی زیادی همچون شهر «قرناو» و «براقش» در این استان قرار دارد.

بیشتر مساحت استان جوف را دشت ها تشکیل می دهند و در این استان بیابان های زیادی وجود دارد. با وجود اینکه بافت غالب در استان های شمالی یمن، بافت کوهستانی است، اما در استان جوف مناطق کوهستانی کمی وجود دارد.

 
استان جوف؛ مالامال از ذخایر نفت و گاز

یکی از دلایل اهمیت استان جوف ذخایر نفتی کشف شده در این استان شمالی یمن است. کارشناسان براساس حفاری های انجام شده معتقدند که استان جوف بر روی دریایی از نفت و گاز خوابیده است، ذخایری که می تواند یمن را به یکی از صادر کنندگان بزرگ سوخت های فسیلی در جهان تبدیل کند.

اما با این وجود در سال های اخیر اقدامی برای استخراج نفت و گاز از جوف صورت نگرفت، تصمیمی که گفته می شود به دلیل فشارهای عربستان به یمن برای عدم استخراج نفت و گاز از این استان اتخاذ شده بود.

عربستان به این که یمن به رقیبی برای آن در بازار نفت و گاز تبدیل  شود، حساس است و این مساله را به ضرر منافع خود در یمن می داند. عربستان می خواهد همیشه یمن فقیر بماند تا محتاج کمک های رژیم سعودی باشد و این رژیم بتواند از این طریق نفوذ خود را در یمن حفظ کند.


چرا سعودی‌ها نفت جوف یمن را می‌خواهند/ چگونه استان طرفداران انصارالله به دست رژیم سعودی افتاد +عکس و نقشه / آماده انتشار
نیروهای ائتلاف عربی در بیابان های استان جوف

وضعیت میدانی جنگ در جوف

استان جوف یک استان زیدی نشین است که حرکت انصارالله طرافدارانی در میان بخشی از قبایل آن همچون قبیله اشراف الجوف و نیز قبیله همدان دارد. برای نشان دادن نفوذ حرکت انصارالله در استان جوف می توان به نشست اخیر قبایل مناطق «المطمه» و «الزاهر» اشاره کرد که رهبران قبایل در این نشست به مقاومت در برابر نیروهای متجاوزگر تاکید کردند.

نیروهای انصارالله کنترل مناطق وسیعی از استان جوف از جمله شهر الحزم را پیش از شروع جنگ یمن در دست داشتند، گرچه که نیروهای ائتلاف عربی بعد از شروع جنگ توانستند شهر الحزم را اشغال کنند، اما نیروهای یمنی در خرداد ماه دوباره این شهر را آزاد کردند، در نهایت نیروهای ائتلاف عربی و مزدوران یمنی اش ماه گذشته دوباره توانستند مناطق وسیعی از استان جوف از جمله مرکز آن شهر الحزم را اشغال کنند.

چرا سعودی‌ها نفت جوف یمن را می‌خواهند/ چگونه استان طرفداران انصارالله به دست رژیم سعودی افتاد +عکس و نقشه / آماده انتشار
شهر الحزم

بخش هایی از استان جوف همچون مناطق «الحزم»، «الخلق»، «خب و الشعف» و «المصلوب» در اشغال نیروهای ائتلاف عربی است. مناطقی که البته بیشتر بیابان می باشند و بخش وسیعی از مساحت استان جوف را تشکیل می دهند. علاوه بر این کنترل پادگان های نظامی «الخنجر» و «اللبنات» که جزو پایگاه های نظامی مهم استان جوف است، هم در دست نیروهای ائتلاف عربی می باشد.

نیروهای ارتش یمن و حرکت انصارالله نیز اکنون کنترل بخش اعظم منطقه جوف العالی که در غرب استان جوف و در مجاورت استان های صعده و عمران واقع است، را در دست دارند. مناطقی همچون «الحمیدات»، «المطمه»، «برط العنان» و «خراب المراشی» در سیطره ارتش یمن و انصارالله قرار دارد.

از آن سو هم گرچه ائتلاف عربی شهر «الغیل» در جنوب استان جوف را به محاصره خود درآورده است، اما نیروهای یمنی مدافع این شهر حاضر به تسلیم خود یا عقب نشینی از شهر الغیل نشدند و هنوز نیروهای یمنی از این شهر در برابر ائتلاف عربی دفاع می کنند.

چرا سعودی‌ها نفت جوف یمن را می‌خواهند/ چگونه استان طرفداران انصارالله به دست رژیم سعودی افتاد +عکس و نقشه / آماده انتشار
بمباران استان جوف توسط جنگنده های سعودی

دلایل تغییر معادله جنگ در جوف

یگی از دلایل پیشروی نیروهای ائتلاف عربی در استان جوف وجود دشت های زیاد در این استان است. مواضع دفاعی نیروهای ارتش یمن و حرکت انصارالله در دشت ها در برابر بمباران های هوایی جنگنده های سعودی چندان مستحکم نیست و  نیروهای ائتلاف عربی پس از بمباران سنگین مواضع نیروهای یمنی توسط جنگنده ها در مناطق استان جوف پیشروی می کنند.  

عامل دیگر پیشروی نیروهای ائتلاف عربی در شمال یمن به خصوص استان جوف تزریق نیروهای جدید آموزش دیده یمنی به جبهات جنگ در این منطقه بوده است. عربستان در طول ماه های اخیر هزاران نفر از مردان یمنی که بیشتر از اعضای قبایل نزدیک به رژیم سعودی بودند، را به پادگان های نظامی در داخل خاک خود برد و پس از دادن آموزش های نظامی به این افراد، آنها را در جبهات جنگ یمن وارد کرد که این مساله باعث پیشروی نیروهای ائتلاف عربی در برخی از جبهات جنگ در شمال یمن شد.


عربستان سعی می کند با آموزش یمنی ها در داخل خاک خود و روانه کردن آنها به جبهات درگیری در یمن، معادله جنگ در این کشور را عوض کند. رژیم سعودی می خواهد مساله جنگ در یمن را از تجاوز یک کشور خارجی به مردم بی دفاع یک کشور دیگر به نبردی یمنی، یمنی و جنگ داخلی تبدیل کند.

چرا سعودی‌ها نفت جوف یمن را می‌خواهند/ چگونه استان طرفداران انصارالله به دست رژیم سعودی افتاد +عکس و نقشه / آماده انتشار
ائتلاف عربی در استان جوف

عربستان در جوف به دنبال چیست؟

ائتلاف عربی از پیشروی در استان جوف اهدافی را دنبال می کند که یکی از این اهداف می تواند محاصره کردن پایگاه های اصلی انصارالله در شمال یمن مثل استان های صعده و عمران باشد تا از این طریق راه ارتباطی این استان ها با بقیه مناطق یمن قطع شود. هدف دیگر هم این است که با اشغال استان جوف، نیروهای مرزی عربستان به نیروهای ائتلاف عربی در استان جوف و مارب برسند و این نیروها پس از به هم رسیدن بتوانند که به صورت مشترک به پیشروی به سوی شهر صنعا ادامه دهند.

اگر استان جوف توسط نیروهای ائتلاف عربی اشغال شود و اشغال این استان ادامه پیدا کند، صحنه جنگ در یمن تغییر پیدا خواهد کرد، چون در آن صورت با توجه به مرز وسیعی که این استان با عربستان دارد، نیرو، سلاح و تجهیزات به آسانی و در سطح گسترده از عربستان وارد استان جوف خواهد شد و این مساله باعث پیشروی نیروهای ائتلاف عربی در مناطق دیگر شمالی یمن خواهد شد.  

اشغال استان توسط ائتلاف عربی، استان های صنعا، عمران و صعده که قدرت اصلی حرکت انصارالله در این استان ها هست، را تهدید می کند. ائتلاف عربی پس از اشغال استان جوف می تواند با پیشروی در استان های شمالی دیگر یمن، راه های دسترسی بین این استان ها را تهدید کند که در آن صورت معادله جنگ در یمن تغییر پیدا خواهد کرد.  

چرا سعودی‌ها نفت جوف یمن را می‌خواهند/ چگونه استان طرفداران انصارالله به دست رژیم سعودی افتاد +عکس و نقشه / آماده انتشار
مزدورهای یمنی ائتلاف عربی در جوف
آینده استان جوف یمن

در آینده درگیری ها در استان جوف ادامه پیدا می کند و دو طرف جنگ به این راحتی از  فکر گرفتن استان جوف نمی گذرند. آنها به جنگ خود در این استان ادامه می دهند و نیرو و تجهیزات نظامی جدیدی را به این محور نظامی ارسال خواهند کرد.

اشغال جوف به معنی تهدید استان های صعده، عمران و صنعا است و ائتلاف اگر بتواند از استان جوف وارد استان عمران شود، در آن صورت راه استراتژیکی بین صعده به صنعا که پایگاه اصلی انصارالله را به پایتخت یمن متصل می کند، به خطر خواهد افتاد، لذا حرکت انصارالله به هر قیمتی به دنبال آزاد کردن استان جوف می باشد.  


البته حتی در صورت اشغال استان جوف هم بعید به نظر می رسد که ائتلاف عربی بتواند از طریق محور جوف شهر صنعا پایتخت یمن را اشغال کند، چون در اطراف شهر صنعا کوهستان های برافراشته ای وجود دارد که این شهر را به دژی مستحکم در برابر دشمن تبدیل کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 13
  • ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    انصارالله به عمد از مناطق بیابانی که شامل شرق جوف هم می شه عقب نشسته و کار درستی هم کرده چون پشتیبانی هوایی و یا حداقل پدافند نداره تاکتیکشون اینه که با جنگ چریکی در کوهستان بیشترین ضربه رو بزنن و کمترین آسیبو ببینن عربستانو چه به لحاظ اقتصادی چه به لحاظ روانی خسته کنن چون یمن پیش از جنگ هم کشوری فقیر بود این عربستانه که با جنگ فرسایشی و هزینه ایی که می کنه بعلاوه قیمت پایین نفت تو دیواره ، عربستان زیاد نمی تونه این وضعیتو ادامه بده
  • ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    1 1
    بالاخره بعد از مدتها سکوت حقیقت رو گفتی مشرق جان ، در حال حاضر حدود 75 درصد خاک یمن در کنترل نیروهای ائتلاف و رییس جمهور یمن یعنی عبدربه منصور هادی میباشد وهر روز حلقه محاصره رو تنگ تر میکنند.
  • ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    بهانه هایی برای شکست!!
  • ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    ایران هم که متاسفانه دست روی دست گذاشته و فقط شاهد ماجرا ست
  • حسین صابری دانشجوی دکترا مشهد ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    بهانه های الکی مشرق برای شکست!!! شما که میگفتید ال سعود رو نابود کردن!!خخحح
  • ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    استدلال دانشجوی دکترا؟ متأسفم
  • علی ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    سعودی کثیف و سرسپردگانش بدانند که قیام یمن مقدمه اتفاق بزرگیست که عالم را از وجود تمامی ظالمان و مستکبران و سرسپردگانشان پاک خواهیم کرد ان شاء الله. زیاد عجله نکنید و خوشحال نباشید...
  • عضو هیئت علمی تهران ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    من استادت بودم اجازه دفاع بهت نمیدادم. با این پایه ضعیفت تو استدلال و استنتاج
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    هیچ غلطی نمی تونن بکنن جوجه رو اخر پاییز میشمرن پس ایران چه کار میکنه فقط حمایت معنوی
  • آرمان ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    منظورت دکترا چهار گزینه ای نیست؟؟
  • غلامعلی ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    دانشجوی دکترا ،هه هه هه!
  • ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    هر بلایی است همین به اصطلاح جناب دکترها و حقوقدانها بر سر این مملکت میارن
  • اهوازی ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    باید موشک های برد بلند تاسیسات زیربنایی آل سعود را مورد هدف قرار دهند.بویژه پایگاههای نفتی و نظامی.موشک های انصارلله باید به ریاض برسد.
  • حسین صابری دانشجوی دکترا مشهد ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    اتفاقا من دانشجوی بهترین دانشگاه تهرانم ای استاد تقلبی!! ولی محل زندگیم مشهده!! واقعا که شماها تعطیل هستید!! اون علی افراطی جالبه هنوز نفهمیده کسی که واقعیت رو میگه منظورش طرفداری از یک جریان نیست!! واقعا نظرات بعضیا اینجا.....
  • مسعود ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    مردم یمن/زیدیها/ از نظر ساختاری .اعتقادی و تاریخی با همه اعراب فرق دارند .انسانهایی مبارز از صدر اسلام .از یاران امام علی تا امام حسین . جنگهای صد سال گذشته که با عربستان داشتند همه گویای این است که عربستان در گردابی گرفتار شده .اگر عقل حکام عربستان برسد باید در لوای جامعه ملل از این معرکه فرار کند .البته به نظر میرسد تاریخ مصرف عربستان تمام شده و دول غربی بیشتر تمایل دارند که این حکومت زودتر پاشیده شود .ویکی از راههای تسریع ان جنگ بی هدف یمن است
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    کاربران سایت پس از شکست ( البته خدای نا کرده ) : انصار اله باید با موشک های دوربردش تاسیسات نفتی و شهرهای مهم عربستان را هدف قرار دهد. !!! پای اینترنت نشستی موشک هوا میکنی ؟ جنگنده های اف - 15 رژیم پسا تمدن سعودی در تاریکی مطلق شب دارن اهدافشون رو میزنن . تا اینجاش هم جانفشانی یمنی ها بوده که جنگ به درازا انجامیده .
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    عاشق مطلب در حد دکتراتم
  • اصفهانی ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    مشرق جان بلد نیستی خبر درست بزنی الآن مردم را بیخود نا امید میکنی همین الآن تو سایت ویکیپدیا که جهت گیری شدید غربی داره در همین ساعت که چک کردم مناطق زیادی از جوف در نقشه به انصارالله تعلق گرفته درگیری ها زیاده و هر روز مناطق دست به دست میشند بارها قبل هم خبر زدی خطرناک شده و الآن ممکنه صنعا سقوط بکنه ولی دیدیم روی زمین هم همه چیز عوض شد چون به سنت های الهی اعتقاد داریم جور دیگری مسئله را میبینیم همان جور که در جنگ تحمیلی نابرابر در برابر صدام پیروز شدیم و با دست خالی رژیم پهلوی را سرنگون کردیم (ان تنصروا الله ینصرکم و یقبت إقدامکم) (یا ایها الذین آمنوا کونوا انصارالله) (نصر من الله و فتح قریب) کسایی که هم اعتقاد درست حسابی ندارند و همه چیزشون محاسبات مادی و زمینی و دودوتا چهار تاست منتظر پیروزی انصارالله از جنس پیروزی حزب الله در برابر اسراییل و به حقیقت پیوستن فرمایشات حضرت آقا مبنی بر به خاک مالیده شدن بینی آل سعود و پیروزی قطعی ملت یمن باشند مخصوصا این که در آینده نزدیک خون شهید نمر به قول حضرت آقا پدرشان را در می آورد حتی آقا فرمودند شک نکنند پدرشان را در می آورد و دست انتقام الهی سریعتر دامانشان را میگیرد
  • ناشناس ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    جنابعالی اگر دانشجوی رشته دکترا باشی تو رشته یمن شناسی نیستی جناب الان دنیا به جز ایران بر علیه انصارالله است(روسیه را دقیقا نمیدونم) حتی چین هم بر علیه انصارالله است چه برسه به امریکا و اروپا و کشورهای عربی این از این تو داخل یمن ارتش وفادار یه هادی و یک سری قبایل بر علیه انصارالله هستند محاصره هوایی ودریایی هم هستند هیچ گونه پدافندی به جز یک سری توپ 23 میلیمتری و موشک دوش پرتاب ندارند که اون هم با یک افزایش ارتفاع ساده میتونند اثرات اینها را خنثی کنند آ ماشاالله پایگاه های هوایی را همون روز اول زدند الان هم مثل چی دارند بمب های هدایت شونده و دقیقی را بر سر مردم بیگناه و انصارالله و نیروهای ارتش خالی میکنند یک سری از قبایلی که به صالح وفادار بودند خریداری شدند و رفتند سمت هادی خودت ببین تو این شرایط چطور انصارالله داره مفاومت میکنه و عربستان هنوز نتونسته به چیزی که دلش میخواد برسه این کار خیلی حرفه به خدا کمش ندونید لطفا
  • ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    اولا شهر حزم منطقه بیابانی محسوب نمیشه ثانیا تا حالا بیشتر پیشروی ها در استان هایی بود که جمعیت زیدی کمی داشتند ولی شکست در جوف و مارب معادلات رو تغییر داد. والا ما هم از تحلیل های خوشبینانه مانند مال شما خوشحال میشیم ولی واقعیت جنگ برخلاف گفته شماست و به اشغال جوف و مارب و چه بسا به زودی تعز بیش از این که عقب نشینی تاکتیکی باشه شکسته.
  • ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    آقای صابری! شما دقیقا دکترای چی داری که دم به دم زیارتتون میکنیم؟!
  • مجتبی ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    با جنگ چریکی و از راه تونل زیر زمینی به متجاوزین ضربه بزنند.
  • ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    یمن بزودی کاملا به دست عربستان خواهد افتاد و هیچ اتفاق بزرگی رخ نخواهد داد چون اتفاق بزرگ دروغی بیش نیست
  • ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    این همه درموردسوریه وپیروزی های ارتش سوریه وکشته های تروریستهاگفتند ولی برعکس تروریست هانزدیک کاخ سوریه رسیده بودن که بادخالت روسیه ورق برگشت..خداکنه که دریمن اینطوری نباشه و واقعیت یک چیزدیگه نباشه ومردم انقلابی یمن دربرابردشمنان مقاومت کنند.
  • ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    من بارها به سایت اصول گرای شما سر زدم. بارها کامنت گذاران تذکر دادند که تنها راه ضربه زدن به سعود یو امارات و حامیانش غربی و عربی اش، ناامن کردن شریان حیتی انهاست. یمنی ها دیگه چیزی برای از دست دادن ندارند. منابع استارتژیک سعودی و امارت.. مراکز نفتی و نفت کشهاست. ولی انگار کسی نیست این پیشنهاد به یمین ها برساند یا کلا یمنی ها دوست دارند شکست کامل بخورند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس