وزیر مشاور در امور خارجه شیخ نشین امارات با ابراز خشم از موضع منطقی وزیر خارجه لبنان در نشست ضد ایرانی قاهره و مخالفت وی با بیانیه خصمانه تحمیلی از سوی سعودی‌ها تهدید به اخراج اتباع لبنانی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه امارات کرد.

به گزارش مشرق، مخالفت صریح "جبران باسیل" وزیر خارجه لبنان با بیانیه ضد ایرانی و ضد مقاومت نشست وزیران خارجه کشورهای عربی عضو اتحادیه عرب در قاهره خشم شیخ نشین امارات مهترین متحد و دنباله‌رو آل سعود را به دنبال داشت.

نشست ضد ایرانی قاهره با فشار و تطمیع و تهدید رژیم سعودی برگزار شد تا این رژیم به زعم خود اینگونه القا کند که همه کشورهای عربی با سیاست‌های ماجراجویانه‌اش همسو هستند، اما وزیر خارجه لبنان در مقابل این فشارها و تهدیدها ایستاد و ضمن دفاع از جنبش مقاومت حزب الله با بیانیه پایانی نشست که کاملا علیه ایران و مقاومت بود، مخالفت کرد.

البته بیشتر احزاب و گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی،‌رسانه‌ای و مذهبی لبنان به دفاع از موضع شجاعانه جبران باسیل پرداختند و تنها افراد و گروه‌های معروف به وابستگی به آل سعود و در راس آنها جریان المستقبل و شخص سعدالحریری رئیس آن برای نشان دادن اوج وفاداری و خوش خدمتی خود به رژیم سعودی، از جبران باسیل انتقادکرد و اتهامات ناروایی را هم به وی نسبت دادند.

موضع‌گیری باسیل و همراه نشدن وی با ماجراجویی جدید آل سعود، خشم شیخ نشین امارات را هم به  دنبال داشته است، این شیخ‌نشین که پس از اقدام نمایشی و فریبکارانه سعودی‌ها در قطع روابط دیپلماتیک با ایران، سطح سفارت خود را به کاردار تقلیل داده، برای جلب رضایت ارباب سعودی‌ خود حتی اعلام کردند حاضر به بازی با تیم‌های باشگاهی ایران در خاک کشورمان نیستند.

وزیر مشاور در امور خارجه امارات که یکی از اعضای ائتلاف جنگ افروزان عرب علیه فقیرترین کشور عربی همسایه آنها یعنی یمن به شمار می‌رود، تهدید به اخراج کارگران لبنانی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در واکنش به موضع‌گیری جبران باسیل در نشست ضد ایرانی قاهره کرده است.

انور بن محمد قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی تویتر به تهدید آشکار کارگران لبنانی شاغل در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس کرده و با لحن تحکم آمیزی نوشته است: موضع رسمی لبنان در اتحادیه عرب،‌تاسف بار است، خود را بی‌طرف نشان می‌دهد وقتی حزب الله می‌خواهد و موضع و جایگاه لبنان عربی و منابع لبنانی‌ها در خلیج فارس(این وزیر اماراتی از واژه جعلی و ساختگی "ع ر ب ی" برای خلیج همیشه فارس استفاده کرده است) را رعایت نمی‌کند.

در بیانیه ضد ایرانی نشست قاهره، حزب الله لبنان جنبش مقاومت مردمی که اسطوره شکست ناپذیری رژیم غاصب صهیونیستی را درهم شکست و سبب سربلندی اعراب و تمام مسلمانان و آزادگان جهان شد، در حالی به انجام اقدامات تروریستی متهم شده است(البته آل سعود چند سالی است که مقاومت حزب الله در برابر رژیم اشغالگر قدس و اخیرا در برابر گروه‌های تروریستی تکفیری مورد حمایت سعودی‌ها را تروریستی می‌خواند) که این جنبش از گروه‌های سیاسی مهم صحنه سیاسی لبنان به شمار می‌رود که نقش تاثیرگذاری با  توجه به حضور در دولت و پارلمان ایفا می‌‌کند. باسیل با اعتراض به بیانیه از دادن رای مثبت به آن خودداری کرد.

بیش از 100 هزار لبنانی در شیخ نشین امارات کار می‌کنند و در دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هم شمار زیادی از اتباع لبنانی از طیف‌های مختلف کار می‌کنند.

کارگران خارجی بخش بزرگی از نیروی کار امارات متحده عربی را تشکیل می‌دهند که فرصت‌های کار و طرح‌ها و فعالیت‌های اقتصادی آن را جذب کرده است به طوری که حدود 86 درصد ساکنان شیخ نشین امارات را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند یعنی در عمل تنها 14 درصد جمعیت امارات را اماراتی‌ها تشکیل می‌دهند.

در حالی که تعداد ملیت‌های کارگری با فرهنگ‌های مختلف در شیخ نشین امارات بیش از 200 ملیت از کشورهای مختلف جهان هستند، با این‌ حال وزیر مشاور در امور خارجه امارات صرفا کارگران لبنانی را آن هم به خاطر مسائل سیاسی و دنباله‌روی نکردن دولت لبنان از مواضع خصمانه و تنش‌آمیز آل سعود و متحدانش، تهدید به اخراج می‌کند.

تهدید این مقام شیخ نشین امارات به  اخراج کارگران لبنانی در حالی است که مقامات این شیخ‌نشین همواره ادعا می‌کنند که احترام به حقوق کارگران، یک ضرورت اخلاقی و فرهنگی و اقتصادی و یک مسئله حقوقی برای دولت امارات است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    با یه مشت اسکل طرفیم. راضی ام با آمریکا و اسرائیل بجنگم تا با این اسکلا دهن به دهن بشم
  • ریاستی ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    به هر طریق باید این امیرک نشین تازه به پول رسیده را با تحریم مردمی ادب کنیم
  • ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    اقا سفرهای تور ها رو به امارات متوقف کنید اکه منافعتون اجازه میده
  • ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    بندرعباس را بکنید عین دبی، مگه مشکلی هست؟
  • ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    بندرعباس را بکنید عین دبی، مگه مشکلی هست؟
  • پسر ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    خاک عالم بر سر عراق که بیشتر از لبنان بهش خدمت کردیم به لبنان باید گفت با شاهکارهای اعراب وهابی نحس نجس وحشی بیشتر آشنا میشی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس