به گزارش مشرق، رسول علی اشرفی پور در گفتگو با مهر گفت: در حال حاضر هر خودروی قابل تردد در سطح استان تهران سالانه به طور میانگین 5/3 تن دی اکسید کربن تولید می کند و با توجه به اینکه تعداد خودرو های قابل تردد در سطح استان هم اکنون سه میلیون دستگاه است این بخش به تنهایی مسئول انتشار سالانه 10 میلیارد و 500 میلیون تن گاز گلخانه ای دی اکسید کربن در هوا است.
اشرفی پور اظهار داشت: بنابراین معاینه فنی خودروها به ویژه در استان تهران که سهم قابل توجهی از آلایندگی ها مربوط به منابع متحرک یعنی خودروها و موتور سیکلتهاست بسیار ضروری است.
وی با بیان اینکه خودروهای داخلی هنوز از استانداردهای روز دنیا برخوردار نیستند افزود: با توجه به هوای نیمه خشک تهران، جمعیت زیاد و حجم بالای فعالیتهای روزانه تردد خودروها در این سطح قابل توجیه نیست.
اشرفی پور با اشاره به نقش معاینه فنی خودروها در کاهش انتشار آلاینده ها گفت: توسعه کمی و کیفی مراکز معاینه فنی خودرو در سطح استان تهران بایستی در دستور کار قرار گیرد تا بتوان بخشی از آلاینده ای هوا را که مربوط به ریزگردها نیست و قابل کنترل است کاهش داد.
وی با انتقاد از طرح 5 ساله شدن معاینه فنی خودروها گفت: در حالی که معاینه منظم فنی خودروها می تواند تا 23 درصد کاهش آلودگی هوا را به همراه داشته باشد وضع چنین قانونی و وجود چنین ناهماهنگی بین دستگاهها قابل قبول نیست.
به گفته اشرفی پور، اینکه بسیاری از صاحبان خودرو هنوز قطعات کنیستر و کاتالیست را نمی شناسند با توجه به تأکیدات کار گروه کاهش آلودگی هوا ی تهران برای مکلف کردن صاحبان خودرو برای نصب این قطعات بر روی خودرو بسیار قابل تأمل است.