همه وزرای خارجه عضو اتحادیه عرب به جزء لبنان و عراق با بیانیه پایانی ضد ایرانی این اتحادیه که درباره تنش در روابط ایران و عربستان صادر شده است، موافقت کردند.

به گزارش مشرق، وزرای خارجه اتحادیه عرب در پایان نشست امروز خود با صدور بیانیه‌ای ضد ایرانی که همه کشورهای عضو این اتحادیه به جزء لبنان و عراق با آن موافقت کردند، ایران را «مداخله گر» در امور منطقه خوانده و این دخالت ها را محکوم کردند.

وزیر خارجه عربستان در این بیانیه تاکید کرد که مواضع کشورهای عربی برای توقف تجاوزات ایرانی قوی و محکم است.

«عادل الجبیر» تاکید کرد که نشست امروز یک پیام روشنی که برای داشته است،‌این است که اتحادیه عرب با دخالت در امور کشورهای عضو این اتحادیه مخالف است.

وی افزود: عربستان به درگیری‌های طایفه‌ای اعتقادی ندارد و فرقی بین سنی و شیعه قائل نیست و آنچه که ما انجام داده ایم، واکنشی به رفتارهای ایران است.

الجبیر تاکید کرد که اختلافات مذهبی از زمان انقلاب ایران آغاز شده است، این در حالی است که عربستان اعتقادی به درگیری‎های مذهبی و طایفی ندارد.

وزیر خارجه عربستان در ادامه مدعی شد که عربستان هیچ ایرانی را به خدمت نگرفته که داخل ایران علیه مردم و دولتش فعالیت کند، عربستان شبه‌نظامیانی به خدمت نگرفته که داخل ایران فعالیت کنند، حال آنکه ایران این کار را کرده است.

وی گفت: ایران را متقاعد کنیم که کشوری باشد که روابطش را بر اساس حسن همجواری و عدم دخالت در امور دیگران تنظیم کند.

عادل الجبیر افزود: باید برای مقابله با سیاست های خصمانه ایران متحد عمل کنیم و مشکلات را به صورت مسالمت آمیز حل کنیم.

به گزارش العربیه،‌ وزیر خارجه عربستان گفت: اقدامات اتحادیه عرب علیه ایران در دست بررسی است.

«عبد الله بن زاید آل نهیان» وزیر امور خارجه امارات در نشست خبری پس از اجلاس اتحادیه عرب با اشاره به اینکه اعضای این اتحادیه از عربستان در برابر ایران حمایت می‌کنند، گفت: ایران قوانین بین المللی را نقض کرده است.

نبیل العربی دبیر کل اتحادیه عرب نیز در این کنفرانس خبری که به اتهام زنی صرف علیه ایران تبدیل شده است، تاکید کرد که همه کشورهای عربی از موضع عربستان در قبال ایران حمایت کردند، اما عراق و لبنان موضعی دیگر دارند.

شیخ زاید با متهم کردن ایران به دخالت در امور داخلی کشورهای همسایه تصریح کرد که سیاست‌های ایران بی نتیجه است و باید این سیاست‌ها تغییر کند.

وی در ادامه تاکید کرد که اتحادیه عرب از اقدام عربستان سعودی در اعدام شیخ نمر باقر النمر رهبر شیعیان این کشور حمایت می‌کند.

وزیر امور خارجه امارات تاکید کرد که همه کشورها با بیانیه صادر شده حمایت کردند و تصریح کرد که میانجی‌گری در کار نخواهد بود.

«بن زاید» وزیر خارجه امارات گفت: همه مسائلی که بین ایران و کشورهای عربی است، تلاش کردیم آن را امروز بررسی کنیم، چه موضوعی که مربوط به امارات، سوریه، بحرین یا دخالت‌ها در عراق یا لبنان هست. درست است که ایران در نهایت همسایه ماست ، اما ما نمی‌توانیم هویت این همسایه را معین کنیم.

وزیر خارجه امارات با تاکید بر اینکه ایران باید تعیین کند که همسایه‌ای خوب است یا همسایه‌ای تنش‌زا، افزود: اگر ایران همان تلاشی را که برای رفع تحریم‌ها و رفع اختلاف با غرب به کار برد، برای رفع اختلاف با کشورهای عربی به کار گیرد، موفق خواهد شد.

بن زاید آل نهیان اعلام کرد که ما تاکنون فقط از طرف ایرانی حرف شنیده‌ایم و نه عمل و این ایران است گکه باید حسن نیت خود را نشان بدهد.

کشورهای عراق و لبنان با این بیانیه ضد ایرانی اتحادیه عرب مخالفت کردند، این در حالی است که به مواضع کشورهایی مانند «الجزایر» و «مغرب» در خصوص این بیانیه اشاره‌ای نشده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • رزمنده دوران دفاع مقدس ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    از کشورهای عربی مرتجع عرب نفت و گاز را بگیرند . دیگه این بدبخت ها چیزی ندارند که بخورند. این ها این همه شیعه را در سراسر جهان در پاکستان ودر افغانستان و در نیجریه و در لبنان به دستور آل سعود قتل عام کردند و بعد می گویند ما نکشتیم . لعنت برخاندان آل سعود
  • ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    چقد خنده دارن اینا ، یاد سیرک میفتم . اینا شبیهه اون حیوون کوچولو هایی هستن که لباس تنشون میکنن دامن و اینا بعد تو سیرک میدون کسی هم جدیشون نمیگیره ، میوه بهشون بدین خخخخخ اتحادیه جزایر کوچک و حومه
  • 182 ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    آمریکا خیلی حساب شده کار میکنه تحریما برداشته میشه ولی حالا باید با اعراب بجنگیم !
  • ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    عمان چی؟
  • محمدرضا ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    به این میگن آخر بلاهت!! فقط جهت یادآوری..............جنگ شش‌روزه ۱۹۶۷ نبردی بود که از ۵ ژوئن تا ۱۰ ژوئن ۱۹۶۷ میان اسرائیل و کشورهای عربی مصر، سوریه، و اردن رخ داد و با پیروزی مطلق اسرائیل به پایان رسید. این نبرد نقطه اوج بحرانی بود که از تاریخ ۱۵ مه تا ۱۲ ژوئن ۱۹۶۷ به درازا انجامید و در آن اسرائیل با شکست ارتش چند کشور عربی قسمتی از خاک آنها را تصرف کرد. این جنگ با حمله هوایی ناگهانی اسرائیلی به پایگاه‌های هوایی مصر در ۵ ژوئن ۱۹۶۷ آغاز شد و اسرائیل طی ۶ روز موفق شد تا کنترل نوار غزه و صحرای سینا را از مصر، قدس شرقی و کرانه باختری رود اردن را از اردن و بلندی‌های جولان را از سوریه خارج کند. کشورهای عربی همچون عراق، عربستان سعودی، تونس، سودان، مراکش، الجزایر، لیبی و کویت نیز به اسرائیل اعلام جنگ داده و با اعزام نیروهای کمکی به یاری اردن، مصر و سوریه شتافتند. وحالا شیخک ها بدانند ، ما ایرانی هستیم که خواب را از چشم صهیونیسم سالهاست گرفته!! وای به روزگارتان اگر زمان اشاره رهبرمان فرارسد!
  • ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    عمان چی؟ اونم؟ چه غلطا، وزیر نالایق
  • ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    ای بابا مشرق اصلا چرا حرفای بی فایده اینا رو پخش میکنی؟!! با عرض معذرت بزار زرشونو بزنن!! این ... ها زورشون به یمن نمیرسه حالا واسه ایران شاخ وشونه میکشن!!! اینهمه ساله گیر دادن ابوموسی مال ماست ولی جرات نکردن بهش نزدیک شن ما باید مراقب خودمون باشیم یعنی مراقب باشیم خودمون خطا نکنیم و اب به اسیاب دشمن نریزیم وگرنه امریکاشم جرات نکرد به ایران حمله کنه چه برسه به مزدورای بی جیره و مواجبش !!خواهشا مزخرفات اینارو خلاصه کن ملت حوصله چرت وپرتای اینارو ندارن!!
  • امیر تبریز اوغلی ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    عزت پاسپورت
  • افشین تهران ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    اتحادیه عرب!!!!!!!!!!!!..........................م به همون اتجادیتون.
  • مهتاب ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    "عادل الجبیر افزود: باید برای مقابله با سیاست های خصمانه ایران متحد عمل کنیم و مشکلات را به صورت مسالمت آمیز حل کنیم." اقايان حضرات ! شما لطف كنيد متحد شويد مشكلات كشورهاي عرب بين خودتان را مسالمت اميز حل كنيد. فلسطين , يمن , لبنان, سوريه........ خوشحالم از قدرت اسلامي ايران كه همه شما را به زانو دراورده.
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    این چرندیات خنده دار پشیزی ارزش ندارند ، اگر یک جو غیرت و انسانیت در آنها بود ، باید جنایات آل سعود در کشتن شهروندانش و افراطی گری و تروریست پروری آن و کشتار مردم مظلوم یمن را محکوم می کردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس