کد خبر 520542
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴

برادر شیخ شهید گفت: اتهامات دروغین و نادرستی به شیخ زده شد.او یک انسان صاحب نظر بود و امیدوار بودیم با نمر به عنوان یک زندانی سیاسی(زندانی آزادی بیان) برخورد شود!

به گزارش مشرق، هفته نامه پنجره  در شماره 254خود گفت وگویی با محمد النمر،برادر شیخ باقر النمر درباره شیوه زندگی و شهادت او داشته است.

در ابتدا درباره مهمترین تحولات زندگی آیت‌الله شیخ نمر النمر پیش از زندانی شدن‌شان، توضیحاتی کلی ارائه بفرمایید.
آیت‌الله شیخ نمر النمر متولد سال 1337 بود و در سال 1379 برای تحصیل در علوم حوزوی از زادگاه خود یعنی شهر قطیف به جمهوری اسلامی ایران سفر کرد. وی طی دوران تحصیل خود در ایران موفقیت‌های علمی فراوانی را کسب کرد و به درجه اجتهاد نائل آمد. ایشان پس از آن و با تکمیل دروس حوزوی به عربستان بازگشتند. شیخ نمر پس از بازگشت به زادگاهش به ایفای نقش مذهبی معمول روحانیون در جامعه پرداخت. ایشان ارشاد و راهنمایی دینی مردم، اقامه نماز جمعه، برپایی دوره‌های ارشادی در موسم حج و به طور عام حل و فصل مسائل اجتماعی، فکری و فرهنگی مردم جامعه را برعهده گرفت.
همچنین در خصوص دیدگاه آیت‌الله شیخ نمر النمر باید بگویم که دیدگاه او اصلاح‌گرایانه بود و شخصیت شیخ نیز یک شخصیت اصلاح‌گر بود. وی به ضرورت انجام اصلاحات، ایمان داشت و برای تحقق این امر حتی با مقامات دولتی بلندپایه سعودی نیز ارتباط برقرار کرده بود. شهید النمر در این زمینه تلاش‌های بسیاری داشت و نامه‌نگاری‌های فراوانی نیز با مقامات انجام داد.

 

به نظر شما دلیل اصلی بازداشت و در نهایت اعدام شیخ نمر النمر چه بود؟
در سال 2009 شاهد حوادث تاسف‌باری در بقیع بودیم. ماجرا از این قرار بود که پس از اهانت هیئت امر به معروف و نهی از منکر دولت عربستان به جمعی از شهروندان شیعه که برای زیارت به قبرستان بقیع رفته بودند، درگیری‌هایی به وقوع پیوست که چندین روز به طول انجامید و این درگیری‌ها موجب متشنج شدن اوضاع شد. امید می‌رفت که این مسئله در همان زمان و با روش‌های مسالمت‌آمیز و غیرنظامی حل و فصل شود اما این اتفاق روی نداد.
از این رو شیخ نمر النمر به دلیل احساس مسئولیت در قبال مردم برای حل این مسئله به پا خواست و بر روی منبر یک سخنرانی سیاسی با هدف اصلاح وضع موجود ایراد کرد. اما سخنرانی شیخ به مذاق دستگاه‌های سیاسی و امنیتی کشور خوش نیامد. او در سخنان خود پیش از هر چیز خواستار آزادی‌های عمومی شد و تمام سخنانش را با هدف ایجاد اصلاحات بیان کرد. البته لازم به تصریح است که شیخ نمر در هیچ بخشی از سخنان خود خواهان سرنگونی دولت نشد و به مسائل سیاسی اینچنینی نیز نپرداخت.
دستگاه‌های امنیتی که این سخنرانی را نپسندیده بودند جهت بازداشت او اقدام کردند اما موفق به انجام این امر نشدند. شیخ چندین سال را در محاصره نیروهای امنیتی سپری کرد تا اینکه در هشتم ماه جولای سال 2013 نیروهای امنیتی در یکی از خیابان شهر پس از تعقیب او اقدام به تیراندازی به سوی وی کرده و شیخ را بازداشت کردند.


با توجه به اینکه شما در طول مدت بازداشت شیخ نمر النمر با ایشان در ارتباط بودید. لطفا شرایط ایشان را در این برهه زمانی توضیح دهید.
در 25 مارس سال 2013 اولین جلسه محاکمه شیخ نمر برگزار شد و دادستان عمومی برای او تقاضای حکم حد محاربه کرد که این درخواست دادستانی ما را بسیار غافلگیر کرد. اتهامات دروغین و نادرستی به شیخ زده شد. او یک انسان صاحبنظر بود و امیدوار بودیم که با او به عنوان یک زندانی سیاسی از زندانی آزادی (بیان) برخورد شود.
شیخ نمر در طول زندگی خود انسان بسیار سختکوشی بود و دستاوردهای فراوانی کسب کرده بود. او یک حوزه علمیه در شهر خود تاسیس کرد که ده‌ها روحانی از آن فارغ‌التحصیل شدند. وی در زندان نیز همین‌گونه باقی ماند.
در زندان بسیار تلاش می‌شد تا شیخ نمر را از باورهای سیاسی و فکری خود منصرف کنند اما او با اراده بالایی که داشت از مواضع خود کوتاه نیامده و همواره بر درستی نظرات سیاسی و مذهبی‌اش تاکید داشت. او معتقد به موضع‌گیری‌هایی که به بازداشت شدن انجامیدند موضع‌گیری‌های صحیحی بوده‌اند و از این رو تا زمان صدور حکم اعدام در تاریخ 15 اکتبر سال 2014 بر مواضع خود پافشاری کرد. اعدام او بسیار دور از ذهن بود و خبر اعدام هم به صورت غافلگیرکننده‌ای اعلام شد.


در برخی پایگاه‌های خبری عنوان می‌شود که مقامات سعودی از شیخ نمر خواسته بودند تا در برابر آزادی خود رسما از پادشاه عربستان بابت موضع‌گیری‌های پیشینش عذرخواهی کند، آیا این مطلب را تایید می‌کنید؟
این مسئله آن طور که شما ذکر کردید رخ نداد و هیچ پیشنهادی مبنی بر آزادی شیخ نمر در ازای معذرت‌خواهی او مطرح نبود بلکه تنها از شیخ درخواست کردند تا عذرخواهی کنند. در بازجویی‌هایی که از او می‌شد، بازپرس‌ها از شیخ می‌خواستند معذرت‌خواهی کند اما او بار دیگر نظرات پیشین خود را برای آنان توضیح می‌داد.

 

شهادت آیت‌الله شیخ نمر النمر بر مردم مناطق شرقی عربستان که غالبا از شیعیان هستند چه تاثیری گذاشت؟
بدون شک شیخ نمر النمر از جایگاه رفیعی در وجدان و قلب‌های مردم برخوردار بود، این جایگاه به طور حتم تاثیر قدرتمند و طولانی مدتی بر مردم خواهد داشت. هنگامی که خبر به شهادت رسیدن شیخ نمرالنمر منتشر شد تمام مغازه‌های شهر به طور کامل تعطیل شدند و منطقه سیاه‌پوش شد. تا به این لحظه نیز مراسم عزاداری شیخ شهید نمر النمر در مناطق مختلف در حال برگزاری است. اگر بگویم که روزانه هزاران نفر در مجلس عزاداری شیخ حضور پیدا می‌کنند ابدا اغراق نکرده‌ام. همچنین همه روزه تعداد بسیار زیادی نامه و پیام‌های تعزیت از شخصیت‌های مختلف به دست ما می‌رسد. این حجم از عزاداری‌ها و اندوهی که مردم را در بر گرفته به دلیل جایگاه شیخ و نقشی است که ایشان در منطقه ایفا کرد.

 

لطفا در پایان توضیح دهید که با توجه به ممانعت دولت سعودی از تحویل پیکر شهید نمر النمر به شما، برای تحقق این امر چه اقداماتی صورت خواهید داد؟
در تماسی که مقامات سعودی با ما داشتند اعلام کردند پیکر شهید را به خانواده او تحویل نخواهند داد اما ما همچنان بر تحویل پیکر او اصرار داریم و تا زمانی که او را به ما تحویل ندهند به این مطالبه خود ادامه خواهیم داد. با استفاده از کلیه ابزارها و روش‌های مسالمت‌آمیز از مقامات سعودی درخواست خواهیم کرد که پیکر شهید را به ما تحویل دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • پسر ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    درود خداوند بر اهل بیت(ع) و پیروانش لعنت خداوند بر دشمنان اهل بیت(ع)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس