کارشناس مسائل حقوقی فوتبال می‌گوید که ضعف در قانون نویسی علت اصلی ایجاد بحران برای فدراسیون بوده و این مسئله فشار را به مقامات فدراسیون وارد کرده است.

به گزارش مشرق، احمدرضا براتی در خصوص اینکه آیا انتخاب ارکان قضایی فدراسیون فوتبال توسط هیئت رئیسه فدراسیون و اصلاحیه‌ای که در این خصوص در اساسنامه ایجاد شده است، با معیارهای بین‌المللی و اساسنامه فیفا مطابقت دارد یا نه، گفت: براساس آخرین اصلاحیه اساسنامه فیفا، ارکان قضایی باید توسط مجمع (کنگره) انتخاب شوند تا از استقلال کامل برخوردار باشند. منطق نیز از این روش حمایت می‌کند، زیرا قضاتی که منصوب مجمع باشند، در برخورد با تخلفات احتمالی توسط هرکس در هر مقامی احساس آزادی و استقلال بیشتری دارند و طبیعتاً تحت فشار هیچ شخص یا گروهی قرار نمی‌گیرند. بنابراین اصلاحیه‌های انجام شده در اساسنامه مطابق با استانداردهای فیفا نیست.

وی درباره حذف دیوان داوری ورزش (CAS) از اساسنامه فدراسیون فوتبال به عنوان مرجع بالاتر از استیناف قانونی است و جزو رویه‌های بین‌المللی بوده یا نه، اظهار داشت: این دیگر واقعاً از شاهکارهای اساسنامه پیشنهادی است، زیرا تمامی فدراسیون‌ها، کنفدراسیون‌ها و به طور کلی اهالی فوتبال برابر اساسنامه فیفا متعهد هستند تا صلاحیت و حکمیت CAS را به رسمیت بشناسند و باورپذیر نیست که فیفا طبق اساسنامه خودش فدراسیون‌ها را مکلف به پذیرش صلاحیت CAS کند و به صورت شفاهی به دوستان بگوید آن را حذف کنید.

کارشناس مسائل حقوقی فوتبال درباره اینکه مسئول واحد حقوقی فدراسیون در برنامه زنده رادیویی اعلام کرده با وجود اینکه در فیفا مجمع ارکان قضایی را انتخاب می‌کند، اما در عمل هیئت رئیسه و رئیس فیفا این اقدام را انجام نمی‌دهد و نمونه‌اش عملکرد AFC است و اینکه آیا این موضوع درست بوده، گفت: این ادعا یعنی اینکه ما ادعا کنیم فیفا اساسنامه‌ای دارد که به آن عمل نمی‌کند! یعنی اینکه ما به فیفا اتهام بزنیم که اساسنامه خود را نقض می‌کند! من ضمن رد این ادعا می‌خواهم بگویم مسلماً فیفا بر اساس اساسنامه جدیدش رفتار خواهد کرد. علت آنکه تاکنون اینطور نبوده این است که فیفا اساسنامه خود را بعد از انتخاباتش اصلاح کرده و قطعاً در انتخابات آینده براساس اساسنامه جدید رفتار خواهد شد و ارکان قضایی توسط مجمع انتخاب می‌شوند. در مورد AFC هم قضیه به طور کلی متفاوت است، چرا که اساسنامه AFC هنوز به روز‌رسانی نشده و به طور قطع بعد از اصلاح مطابق رویه فیفا عمل خواهد شد.

براتی درباره اینکه آیا درج مطلبی مبنی بر «به شرط چاپ صحیح در نسخه‌های فارسی اساسنامه» در ماده 9 اساسنامه پیشنهادی که این مطلب در صورت بروز مغایرت اساسنامه آمده است منطقی و با رویه‌های بین‌المللی منطبق است یا نه،» اظهار داشت: شما در دنیا یک نمونه مانند این را نشان بدهید که در مقررات نوشته شده باشد «به شرط نداشتن اشکال چاپی!» قرار دادن این عبارت در اساسنامه یعنی اینکه ما فرض را بر این گذاشته‌ایم که اساسنامه اشکال چاپی دارد، ضمن اینکه از این بعد هرگاه روی مسئله‌ای اختلاف شود، می‌توان ادعا کرد اشکال چاپی دارد. اینگونه نگارش متون قانونی واقعاً فوتبال و فدراسیون را در آینده دچار بحران‌هایی خواهد کرد که حل آنها برای فدراسیون هزینه زیادی خواهد داشت. ما در دو سال اخیر نمونه‌های متعددی داشته‌ایم که ضعف در قانون نویسی علت اصلی ایجاد بحران برای فدراسیون بوده است و مقامات فدراسیون با وجود آنکه تقصیری نداشته‌اند، اما فشار اصلی بحران‌ها به آنها تحمیل شده است، نه نگارندگان این مقررات!

کارشناس مسائل حقوقی فوتبال درباره اینکه آیا فیفا که خودش CAS را به رسمیت شناخته و رکن قضایی‌اش را توسط مجمع انتخاب می‌کند، می‌تواند در جلسه پیشنهادی با مسئولان فدراسیون فوتبال پیشنهاد کند که شما CAS را حذف یا انتخاب ارکان قضایی را به هیئت رئیسه واگذار کنید، گفت: با عقل و منطق من امکان پذیر نیست و هرکس باید با عقل و منطق خودش باید به این سؤال پاسخ دهد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس