سفیر ایران در فرانسه می‌گوید عربستان به دلیل ناخرسندی از برخی موضوعات مانند توافق هسته‌ای، عمدا به دنبال ایجاد تنش در منطقه است و اعدام شیخ نمر هم در همین راستا صورت گرفته است.

به گزارش مشرق، «علی آهنی» سفیر ایران در فرانسه در گفت‌وگو با شبکه فرانس 24، گفت احتمال دارد که اعدام شیخ نمر باقر النمر روحانی برجسته عربستانی توسط ریاض، تعمدا با هدف تنش‌آفرینی صورت گرفته باشد.

وی در این رابطه گفت: «جنگ و تنش در بردارنده منافعی برای هیچ کس نیست، بر عکس،‌ما در واقع به دنبال رابطه خوب و حسن همجواری با همه کشورهای منطقه هستیم و متاسفیم از سیاست‌های غلطی که از سوی عربستان دنبال شده و منجر (شد) به این تنش‌های اخیری که ایجاد شده، به خصوص بعد از اعدام شیخ نمر که یک شخصیت محبوب مذهبی است.»

آقای آهنی افزود: «ما این پیش‌بینی را می‌کردیم که اعدام چنین شخصی واکنش‌های تندی را در کشورهای جهان، به خصوص کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی به دنبال داشته باشد و به همین خاطر هم تلاش‌هایی شد برای جلوگیری از این اقدام و حتی سازمان ملل و برخی از سران کشورها هم هشدار داده بودند به مقامات سعودی که وارد چنین اقدام خطرناکی نشوند.»

سفیر ایران در پاریس ادامه داد: «متاسفانه گوش ندادند و شاید هم عمدی داشتند، برای اینکه یک تنش جدیدی را ایجاد کنند، چون از چند بابت آن‌ها ناراحت بودند و هستند،‌ در رابطه با بحث هسته‌ای و از پیشرفت مذاکرات ایران و 1+5 اصلا خوشحال نبودند و تلاش‌های زیادی هم از روش‌های مختلف انجام دادند تا این توافق به نتیجه و سرانجام نرسد.»

وی افزود: «ولی از زمانی که این توافق به نتیجه رسید، با تاسف و عصبانیت زیاد سعی کردند حداقل کاری کنند که اگر قرار است که اجرا شود و برداشتن تحریم‌ها قدرت مانور و فضایی برای ایران ایجاد کند تا در عرصه منطقه‌ای و جهانی قدرتمندتر عمل کند، آن را در برابرش مانعی ایجاد کنند.»

آهنی ادامه داد: «فکر می‌کنم که این تنش‌ها در راستای همان هدف باشد و نکته دیگری که برای آن‌ها خیلی سنگین بود، این بود که ایران در واقع کلیدی‌ترین کشوری است که با تروریسم، داعش و القاعده مبارزه می‌کند، که این خوشایند آن‌ها نبود،‌ چراکه منشا و منبع الهام ایدئولوژیک داعش مشخص است که کجاست، لذا وارد این معرکه شدند. متاسفانه این اقدام دارای منفعت نبوده و می‌تواند به وحدت اسلامی لطمه بزند، می‌تواند به وحدت در مبارزه با تروریسم لطمه بزند. امیدواریم با اصلاح سیاست‌ها و روش‌هایشان بتوانیم این مرحله حساس را پشت سر بگذاریم.»

سفیر ایران در پاریس در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد حمله به سفارت عربستان در تهران، گفت: «اقدامی که رخ داد و حرکتی که رخ داد،‌ بسیار مایه تأسف بود و در ایران در بالاترین سطح محکوم شد. آقای رئیس‌جمهور کتبا از رئیس قوه قضائیه درخواست کردند و وزیر کشور را مأمور کردند تا کمیته‌ای را برای بررسی این قضیه تشکیل دهند تا از این اتفاقات در آینده جلوگیری شود.»

وی در پایان گفت: «ما کشور متعهد و مسئولی هستیم و به تعهدات بین‌المللی خود پایبند هستیم و حادثه‌ای هم که رخ داد، حتی به زخمی شدن برخی از نیروهای پلیس ما منجر شد که غافل‌گیر شدند و تلاش کردند که به دیپلمات‌های سعودی کوچکترین آسیبی وارد نشود و این جای خوشحالی دارد. قطعا در پرداخت خسارت‌های مربوط به دولت عربستان بر اساس نرم بین‌الملل متعهد هستیم و امیدوار هستیم با دستورات اخیری که صادر شده،‌ اینگونه حرکات را دیگر به هیچ وجه شاهدش نباشیم.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • محسن ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    اقای سفیرشماخیلی بیجاکردین به این سگهاغرامت بدین شماچیکاره این ماتازه داریم ازدست این اشغالها راحت میشیم توبه فکرغرامت دادن ورفاقت بااونایی امیدوارم ‏ عربستان باخاک یکی بشه بره به درک اوناچندصدنفر تو مناازماکشتن خبری نشدحالایه خوک دونی روایرانی ها اتش زدن میخوای غرامت بدی بهشون ‏
  • محمد ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    چرا باید خسارت رو بپردازیم اونا خسارت پانصد حاجی را پرداخت کردند که ما اینو پرداخت کنیم؟!!! پانصد حاجی ای که برابر با کل خاک عربستان بودند.
  • مهدی مرادیفر ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    دولت اقتذار !!!!! فردا هم جیبونی درخواست قسمتی از خاک مارا میکند واین ها یک عقب بری عقب صد قدم جلو میان
  • ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    آقای سفیرکلا شما حالت خوبه ؟ تب نداری ؟ یعنی اگه پلیس از سفرای عربستان حمایت نمی کرد ملت وحشی ایران تا الان اونارو تیکه پاره کرده بودن ؟ اینکه میگی ایران به تعهدات خودش درسطح دنیا پایبنده نکنه ما بودیم تا الان دوتا جنگ جهانی راه انداختیم مردم دنیارو کشتیم ؟ نکنه ما داعش و القاعده راه انداختیم فرانسه هم مظلوم این وسط قرار گرفت ؟ چه باجی داری میدی ؟ به کی داری باج میدی ؟ براچی باج میدی ؟ هنوز چیزی از مردم ما ندارن این وسط تروریسم و قاتل و جانی ماییم وهابیتی که سر میبره عزیز دور دونه ... وای به حالی که یه کم کوتاه بیایم و مثلابگیم ولش کن بذار قائله بخوابه ... بعد اونجا همینو هم ببخشیدای سفیرمون تو فرانسه رو کنارهم میذارن برا دنیا تو بوق و کرنا میکنن آی ملت ایران که برا مظلومیت حسین اشک میریزه میخواد سرهمتونو ببره !!!
  • ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    اقتدار و عزت یعنی این!! تدبیر مچچچککککرییییمممم !!
  • خراسانی ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    مشرق جان تیتر شرم آوری بود کاش نبود
  • ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    آقای آهنی را کسانیکه می شناسند بخوبی می دانند که ایشان بیشتر ....تا دفاع ...
  • بهرام محمدی کرمانشاه ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    آقای آهنی ازجیب خودت خرج کن نه ازبیت المال.اینهمه خسارت ماازدست این آلسعود دیده ایم کی جبران کندآلسعوددهن چهارتامثل تورادیده به جوانان ماتجاوز وهفتصدنفرحاجی مارایکجامیکشدسربازشان باسیلی تودهن پیرمرد۷۵ساله مامیزند حال تومیخوای جبران کنی براشان ماروابط اینهارامیخوایم چکاریاسومالی وجیبوتی کم باآبروایران بازی کنید.باراکت زدن بسفارتمان تومی خوای جبرانکنی حرف چهارتامثل جنابعالی ایران رامحکوم میکند.عینیک ایرانی شجاع باش نه مثل بدهکارسعودی حرف میزنی کاش رهبرمعظم دستوردهدتاشیران سپاه یک شب سیصدموشک بزنندبه ریاضشان تابادم شیربازی نکنند.سیاست من وتوتولیدنفت ایران۸۰۰/۰۰۰هزاربشکه است وسعودی دوازده میلیون وپانصدهزاربشکه درروز..باعث شدیم سعودی پولدارشود.شنیدی غلامرضاپهلوی خاعن بخاطرمرگ یک حاجی خواباندتوگوش سفیرسعودی چهارسال حاجی نفرستادتاافتادن غلط کردن حال توسفیرایرانی بعدازسه روزقصدجبران داری....منانقلابی اصیلم دلم برای خودمان می سوزد وقتی آلسعود هرچه بلارابسرمان می آورد.وجوابمان نمی دهد.وشماقصدجبران براشان داری.ملت ایران عین سگ بدشان ازعربهای وهابی بخصوص آلسعود میاد.اگررهبری دستوربفرمایند براشان جبران میکننداما نه جبران شما....اینهابگذاریدبرن سی کشورشان به اندازه یک کشوراروپایی نیست...حج هم درخانه همه است دیگرکم برین دنبال این شیعه ستیزهای لعنتی
  • shadman ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    آقای وزیر درسته کاری که با سفارت عربستان اتفاق افتاد اشتباه بود ولی اشتباه های عربستان هزاربرابر بود بزارین اونا عذر خواهی و جبران کنن بیشتر از اینا کرنش نکنین که صدای واق واقشون بلندتر و جثورتر میشن
  • پويا ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    شما چه كاره هستي كه داري حرف مفت ميزني، بذار اونا هزينه چند صد انسان كشته شده منا رو پرداخت كنند بعد...
  • للل ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    واقعا به عنوان یک ایرانی خجالت میکشم دیگه تا کی ذلت و بد بختی
  • ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    خسارت بدیم که چی بشه ما خیلی از عربستان طلبکاریم انفجار سفارت ایران در بیروت ٬ دیه حجاج٬ازار نوجوانان ۰۰۰ بازم بگم کی اینارو دیپلمات کرده همین کارها میکنید سوسمارخورها اینقدر پررو شدن لطفا از جیب این ملت بدبخت اینقدر ولخرجی نکنید
  • ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    واقعا منزجر کننده ست این دیپلماسی تحقیر و ذلت عربستان 500 نفر از حاجیان ما رو قتل عام کرد به دو نوجوان ما تجاوز کردند به سفارت ایران در یمن حمله موشکی کردند حالا جالبه ما بدهکار این آل سقوط هم شدیم واقعا متاسفم برای این دولت خوار و ذلیل و همچنین متاسفم برای کسانی که سنگ این دولت رو به سینه میزنند در فاجعه منا و تجاوز به دو ایرانی و حمله به سفارت ایران در یمن جالبه این دولت حتی خم به ابرو هم نیاورد چه برسه که عصبانی بشه ولی در حمله به سفارت اونقدر عصبانی شد که زمین و زمان رو بهم دوختن تاسف باره و فاجعه ست
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    از جیب خودت می دهی یا از جیب ملت یا از جیب حمله کنندگان ؟
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    خسارات سفارت ايران در لبنان و يمن را بپردازند ما هم ميپردازيم.
  • ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    دولت تدبیر و امید! تحقیر ملت ایران تا کی؟
  • ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    اگه به شما باشه حاضرین فرش قرمزم زیر پای دیپلماتاشون پهن کنید تا برگردن! حال آدمو از این همه تواضع به هم میزنین. اح!!
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    اونا اگه کل عربستان را به ما واگذار کنند باز خسارت کشته های عزیزان و نجبه‌های ما در منا جبران نخواهد شد. تازه عذرخواهی هم نکردند.
  • محمد ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    مشرق قبلا گفته بودم نظرم رو نذاشتي بازم ميگم بازم ميخواي نذار وقتي مسئولين جايي كه بايد اظهار نظر كنند و محكوم كنند ، دير بجنبند هيجانات مردم بيشتر ميشه ...الان هنوز دليل زود محكوم كردن حوادث پاريس و دير محكوم كردن شهادت آيت الله نمر رو متوجه نميشم.........
  • سید ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    آیا سفارت عربستان از خون شهدایمان در منا با ارزش‌تر است. چرا اینگونه در سطح بین المللی برخورد می‌کنید؟ آیا این همان عزت‌مندی بود که بدنبالش برای هر ایرانی در جهان بودید؟ ضعف تا کجا؟ این که ما بدنبال تنش نیستیم درست است؛ ولی نباید تا این حد هم در برابر عربستان عقب بنشینیم. این را بدقت درک کنید؛ عربستان نوچه آمریکا است. آمریکا با این حرکت دیپلماسی خارجی انقلاب اسلامی را دارد محک می زند. نکند خدای ناکرده سیاسیون بدنبال به چالش کشاندن انقلاب باشند.
  • احمد ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    این هم شمه از دولت..
  • بسیجی ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    بخدا باید در قیامت جواب خون مردم رو بودین سفارت ما در لبنان، حاجیان ما در منا 1394 و 1364 و 1323 و ... هزاران مورد دیگر که تاکنون نزدیک هزار نفر کشته و توهین به تمدن ایران در فرودگاه جده و . . . ما باید خسارت بدیم خجالت داره آقای سفیر شما خیر سرت باید حافظ منافع ایران باشد اشتباه نگیرید شما سعودی نیستید و آخر حرف طرف حساب ما این دولت است که با روی کار اومدنش کشورهای که رو نقشه جهان دیده نمیشن ایران رئ تهدید می کننر تورو خدا یه زره شجاعت چیز خوبی بابا چرا می ترسید کسی با تو کاری نداره جنگم بشه مث دفاع مقدس میتونی بری یه گوشه قایم بشی بابا چرا ایران رو به ورطه نابودی میبری این چه دیپلماسی ایه که فقط میخنده چرا جواب توهین هیچ کشوری رو نمیدین خدا زبون به شما واسه استفاده داده حداقل یه حرف مفید بزنیدنگیم لالی؟ مشرق خواهشا منتشر کن نشه مث قبلیا. با تشکر
  • مهدی 90085 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    اول میزاشتید اونا معذرت خواهی کنند بعد شما پیشقدم میشدی هیهات من الذله
  • وحید ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    غیرتم خوب چیزیه اینهمه توهین تجاوز قتل همه یادتون رفت حداقل حمله اونا به سفارت ایران در یمن یادتون نره امام خمینی اون موقع گفتن : ما اگه یه روز از صدام بگذریم از آل سعود نمی گذریم کاش می فهمیدن
  • سعید ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    وزارت امور خارجه سخنگو داره بهتره اعلام نظر درخصوص موضوع از جانب سخنگو باشه.
  • یک ایرانی ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    من یک جوان 18 ساله هستم یک عکس در فضای مجازی دیدم که خیلی ناراحت شدم محتوای عکس ای طور بود پادشاه عربستان دست محمد رضا شاه پهلوی را بوسید ! اما دارم میبینم که اون ها چه بلا هایی سر ما آوردند و ما هیچ کاری نتونستیم بکنیم خشم تمام وجودمو به خودش میگیره
  • قاسم ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    آقای سفیر!اگر عرضه داری خسارت جان 500 نفر بیگناه حادثه منا را هم بگیر.
  • سعید ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    آقایون درسته که جنایتهای آل سقوط بر کسی پوشیده نیست اما همین کثافتا حمله به سفارت خودشون رو مستمسک سیاسی خودشون در جامعه بین المللی قرار داده و ایران رو به عدم رعایت حقوق دیپلماتیک و رعایت نکردن کنوانسیون وین و ... در حفظ و تامین امنیت نمایندگی های دولت خارجی در خاک کشور میزبان متهم کرده و با توجه به اینکه بوق های سیاسی و تبلیغاتی غرب و نوچه هایشان مانند عربستان و قطر و امارات قوی تر از ما به گوش مردم هالوی دنیا میرسه لذا آقای آهنی که از سفیران پخته و قدیمی کشور هست خواسته تا حدودی این کار اشتباه رو لاپوشانی و ماست مالی کنه وگرنه خودش که میدونه عربستان و اون کشورهای ذربینی چه خبیث هایی هستن. حالا ما باید حمله هوایی به سفارتمون در یمن و کشتار حجاج ایرانی و خارجی در منا را پررنگ تر کنیم. خباثت سعودی ها رو که دیگه امسال از نزدیک خودم شاهد بودم که جان هیچ مسلمانی برای آنها اهمیت نداره و اگه مصدوم ایرانی بود که میگفتن بذار بمیره. از منفی دادنتون نمیترسم ولی خدائی باید راه دیگه رو واسه انتقام جویی از این خبیث ها پیدا کنیم نه تسخیر سفارت و کنسولگری بیگانه که مجبور باشیم تا مدتها خودمون رو به زحمت بندازیم تا ما رو به بی فرهنگی و بربریت متهم نکنن هر چند که میدونیم آخر وحشی ها خود وهابی جماعت هستن. درست در زمانی که شیخ نمر بشهادت رسید بهترین موقعیت برای ما بود اونهم وقتی که حتی نماینده سازمان ملل و برخی کشورهای غربی عربستان رو در کشتن رهبر شیعیانش تقبیح و محکوم کردن و حتی اتهام جنایت جنگی رو بخاطر کشتار در یمن به عربستان میزنن اما حیف که با یه حرکت عجولانه کار رو به ضرر خودمون تموم کردیم. هر چند شاید نیت خیلی از معترضین پاک بود اما در مسیر غلط قرار گرفت و آب توی آسیاب دشمن ریخت.
  • عاشق مشرق ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    بفرما مشرق هی ضد احمدی نژاد بنویس . خوب دارند به ربشتون میخندند .
  • سروش ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    عربستان هم غرامت ارزان کردن نفت وسرنگونی فانتوم ومنا وکشتار سال۶۶و انفجار لبنان توسط ماجد ماجدو موشک زدن به سفارت ایران درصنعاراپرداخت کرده ؟کاش موشک در پاریس به شما اصابت میکرد تا ازاین حرف ها نزنید اقای جیوه ای.... .راست فرانسه غرامت خون های الوده راداده؟مگه وزارت خارجه سخنگو نداره که شما صحبت میکنید؟مشرق سانسورچی پخش نمیکنه
  • امین ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    بیجا کردی شما میخای غرامت میدی به این آل سقوط بجای این حرفا به فکر معشیت مردم بدون بهتره الان نشستی پاریس داری برج ایفلو میبینی کیفت کوکه
  • سروش ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    مگه وزارت خارجه سخنگو نداره که شما صحبت میکنید؟مشرق سانسورچی پخش نمیکنه
  • پويا ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    چهارتا آدم حسابي بعنوان سفير بفرستيد خارج از كشور!!!
  • IRANIIIIIi ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    بی غیرتتتتتتتتت دولت آبروی ایران و ایرانی رو برده بس دیگه آقاااااااااا
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    روحانی مچکریم! تا کی باید اینهمهذتحقیر بشیم؟ مردمی که فقط دنبال اب و دونشون بودند بهت رای دادن نه به اب ودون رسیدن. بلکه عزت و اقتدارمون را هم از دست دادیم پیش این سگهای کثیف
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    ضمنا مگه اونا خسارت سفارت ایران در لبنان و یمن را داده اند که این آقای دیپلمات ! دست پیش گرفته در عذر خواهی نمیدونم اینها کجا درس خوندن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس