مرتضی پورعلی گنجی خرید جدید السد قظر در لیگ ستارگان این کشور است و با توجه به ساختار متزلزل دفاعی این تیم حضور این مدافع ملی پوش ایران می تواند این ساختار را استحکام بخشد.

پورعلی گنجیگروه ورزشی مشرق - السد تیم متمول لیگ ستارگان قطر روی پله چهارم این رقابت‌ها ایستاده تا متولیانش از شرایط موجود راضی نباشند.

اقدام نخست برکناری آموتا سرمربی مراکشی و 46 ساله تیم بود. السد که هفته دهم رقابت‌ها 4 بر 2 مغلوب لخویا شد، رییس باشگاه هم پای برگه اخراج آموتا را امضا کرد.

سرمربی جدید ژسوالدو فریرا است. این پرتغالی در چند هفته اخیر تا حدودی شرایط السد را بهبود بخشید. با این حال مشکل اصلی سازمان‌دهی نامناسب تیم در فاز دفاعی است.

* مدافعان تعطیل
السد طی 15 دیدار 22 مرتبه پاشنه دروازه‌اش روی ضربات رقبا چرخیده است. به عبارت دیگر تیمی که روزگاری داعیه قهرمانی آسیا را داشت حالا در فاز دفاعی هفتمین تیم لیگ ستارگان قطر است. السد در فاز دفاعی حتی از الخور تیم رده دوازدهم جدول که فقط 17 امتیاز گرفته هم عملکردی نامناسب‌تر داشته است.

الخور در حال سقوط فقط 19 گل طی 15 بازی خود دریافت کرده است و این نشان می‌دهد السد در فاز دفاعی نیاز به بازنگری جدی دارد.

* ناجی ایرانی
خرید مرتضی پورعلی گنجی اولین تصمیم ژسوالدوی پرتغالی است؛ مدافع ملی‌پوش ایرانی که توانایی بازی در پست هافبک دفاعی را هم دارد.

مرتضی فصل قبل در تیانجین تدا یکی از خارجی‌های خوب سوپرلیگ‌ چین بود. این متولیان باشگاه قطری را امیدوار می‌کند تا باوجود برخی جوسازی‌ها امیدوار به حضور موفق مدافع ایرانی مدنظرشان در ترکیب اصلی تیم باشند.

در ادامه با برخی از مدافعان و هافبک های هم پست مرتضی در تیم فوتبال السد و عملکرد آن ها آشنا خواهیم شد:

* هم به رحمتی گل زد هم به تیم خودی
سرشناس‌ترین مدافع السد، محمد کاسولا است. مدافع 29 ساله غنایی الاصل که این فصل 14 بازی انجام داده و 2 گل به القطر (هفته 5) و المسیمیر (هفته 14) زده است.

کاسولا همان مدافعی است که در مرحله مقدماتی جام‌جهانی (سال 2012) یکی از گل‌های قطر را در تساوی 2-2 برابر ایران وارد دروازه مهدی رحمتی کرد. مدافع تغییر تابعیت داده آفریقایی البته سال قبل در هفته ششم لیگ قهرمانان آسیا با گل به خودی خود برابر الهلال کمر السد را شکست تا عامل اصلی باخت یک بر 2 تیمش برابر این تیم عربستانی لقب بگیرد. کاسولا در السد معمولا مدافع میانی سمت راست (در سیستم 1-3-2-4 تیم) است.

* مدافع اضافی
ابراهیم مجید یکی دیگر از مدافعان میانی السد است که به احتمال فراوان گزینه‌ای است برای جابه‌جا شدن با مرتضی پورعلی گنجی. این مدافع 25 ساله ملی‌پوش در فصل جاری 11 بازی انجام داده و طی 823 دقیقه یک گل هم به الخریطیات زده است.

با این حال یکی از مردانی که وظایفش را در فصل اخیر درست انجام نداده، ابراهیم است. این بازیکن گاهی اوقات به پست مدافع راست هم منتقل شده است که البته موفق عمل نکرده.

* کره‌ای 35 ساله
السد در پست مدافع میانی سونگ سولی کره‌ای را هم دارد. مدافع سابق تیم‌ملی کره که دیگر در 35 سالگی کارایی قبل را ندارد. سونگ سال قبل 24 بازی انجام داد اما در فصل جاری طی 15 هفته 11 بازی کرد. شماره 40 السد اگر قرار باشد به‌عنوان مدافع میانی وارد زمین شود مدافع سمت چپ در سیستم 4 نفره خواهد بود.

* هافبک‌های گل‌ نزن
السد در خط هافبک خود دو چهره سرشناس قطری دارد. دو بازیکنی که قابلیت این را دارند که جای خود را به پورعلی گنجی بدهند. نفر اول علی اسدا... قنبر است. این هافبک دفاعی 22 ساله ملی‌پوش است اما طی 11 بازی این فصل و 934 دقیقه چندان مثمرثمر عمل نکرده است.

در کنار او باید از طلال البلوشی نام برد. اولین هافبک دفاعی در سیستم1-3-2-4. طلال در هر 15 بازی فصل حضور داشته با این حال طی 1142 دقیقه گلی به ثمر نرسانده است.

بعید به نظر می‌رسد که طلال با مرتضی جابه‌جا شود اما امکان تعویض پورعلی گنجی و قنبر 22 ساله وجود دارد.

به هر تقدیر باید دید ساختار دفاعی السد مدعی چگونه با حضور مرتضی پورعلی گنجی ترمیم خواهد شد و اصولا نقشه ژسوالدو فریرا سرمربی پرتغالی تیم چه خواهد بود؟

تیمی که در خط میانی خود از ژاوی اسپانیایی سود می‌برد باید بتواند تعادل را در هر دو برنامه دفاعی و هجومی‌اش برقرار کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    ژاوی داخل قطر به شدت ضعیف بازی می کنه کارش به تمسخر شدن توسط عرب ها رسیده ..مثل اینکه آب و هوای خاورمیانه کلا به بازیکنان سوسول اروپایی و امریکای جنوبی سازگار نیست چون به شدت سنگین و کند میشن...مثل بومیان این منطقه ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس