کد خبر 51932
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۸

علامه سيد مرتضي عسگري از نام آورترين علماي حديث و رجال در تاريخ معاصر بود و علاوه بر تاسيس دانشگاه اصول دين ، رياست اين دانشگاه را نيز تا زمان وفاتش بر عهده داشت.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق ، سید مرتضی عسکری در سال ۱۳۳۲ هجری قمری در سامرا متولد شد . شخص علامه درباره اصليت خود مي فرمايد:
«پدرم مرحوم [آيت‌الله] سيد محمد حسيني معروف به شيخ‌الاسلام بود. در عصر صفوي اجداد ما را از سبزوار به ساوه دعوت کردند و انها شيخ‌الاسلام ساوه شدند. در شهر ساوه سنّي‌هاي متعصّبي بودند که اجداد ما در طول زمان مردم ساوه را شيعه کردند. تمامي اجدادم لقب شيخ‌الاسلام را داشتند جز من که لقب عسکري را دارم. به مناسبت تولّدم در شهر عسکريين عليهما‌السلام که سامرا باشد.» 
علامه عسكري سرانجام پس از عمري 98 ساله به تاريخ ۲۵ شهریور ۱۳۸۶ در بیمارستان میلاد تهران درگذشت. علامه سيد مرتضي عسگري از نام آورترين علماي حديث و رجال در تاريخ معاصر بود و علاوه بر تاسيس دانشگاه اصول دين ، رياست اين دانشگاه را نيز تا زمان وفاتش بر عهده داشت. آثار وي از اصلي ترين منابع رجال شناسي شيعه و سني به شمار مي رود. به دليل آن كه اكثر آثار علامه عسكري به زبان عربي است ، ايشان در جهان عرب بسيار شناخته شده تر از جهان اسلام هستند.
تصاوير زير مربوط به حضور علامه عسكري در جبهه ي خوزستان است (آرشيو ساجد). علامه در زمان ثبت اين تصاوير بيش از 75 سال عمر داشتند.
 
 
 
 
 
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
    0 0
    علامه مرد بسیار بزرگی بود اما حیف و صد حیف که او را کمتر شناختیم از همه جوانب نمونه و سرآمد روزگار بود چه در علم و چه در اخلاق خدا او را در جوار رحمت خویش منعم گرداند.
  • شناس ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
    0 0
    با سلام سپاسگذاریم که از علامه عسکری یاد کردید ایشان کتابهای خیلی خوبی در تاریخ اسلام دارند که مورد وثوق علمای سنی نیز هست جوانان میتوانند کتابهای ایشان از جمله "نقش عایشه در اسلام "را مطالعه نمایند و با حقیقت مظلومیت علی علیه السلام بیشتر آشنا شوند
  • مهدی ولایتی ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
    0 0
    سلام علیکم؛اگر میخواهید بشناسیدش کتاب سقیفه ایشان را مطالعه فرمایید حتما حتما حتما فراموش نشود
  • مجتبی از تنکابن ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
    0 0
    سعدیا مرد نکو نام نمیرد هرگز؛ مُرده آن است که نامش به نکویی نبرند. «رحمت بی پایان الهی بر آن مرد الهی و بزرگ باد.» یازهرا
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۵
    0 0
    انصافا غالب افرادیکه حضوری در جبهه ها داشته اند رنگ و بوی دیگری دارند. شادی روح علامه صلوات
  • ع ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۵
    0 0
    طيب الله ثراه و قدس الله نفس الزكية .. بحق از علماي نمونه اين قرن بود مجتهد.. ..مؤلف ..محقق..مبلغ .. استاد و مدرس .. دلسوخته تشيع و هر جه بكوييم كم كفتيم و السلام عليه يوم ولد و يوم مات و يوم يبعث حيا ..
  • يك دانشجو ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۷
    0 0
    بنده از شاگردان ايشان در دانشكده اصول الدين هستم اي كاش امثال علامه عسكري در جامعه ما به اندازه يك هنر پيشه سينما در بين مردم شناخته مي شد!!! اي كاش اي كاش اي كاش.
  • مهدی ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
    0 0
    این برادر عزیز، مجتبی از تنکابن هم شده آقای دوربینی سایت وزین مشرق نیوز. البته به دلیل هم استانی بودن این شوخی رو با ایشون کردم.
  • مجتبی از تنکابن ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
    0 0
    مخلص بچّه های با صفای مازندران و شمال و کلّ ایران
  • رئیسی ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
    0 0
    سلام با تشکر از این خبر بهتر نبود منبعی را که این عکسها را از آن کش رفتید می زدید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس