کد خبر 519167
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸

چهل و هشتمین سالگرد گرامیداشت درگذشت "جهان پهلوان تختی" به عنوان نماد "مروت و پهلوانی" در ورزش ایران با شرکت گسترده مردم و علاقمندان در شهر ری بر سر مزار وی برگزار شد.

برگزاری با شکوه سالگرد «جهان پهلوان تختی»به گزارش مشرق، چهل و هشتمین سالگرد گرامیداشت درگذشت جهان پهلوان تختی از صبح امروز (پنجشنبه) بر سر مزار آن مرحوم در ابن باویه شهر ری برگزار شد.

در این مراسم که با حضور با شکوه مردم و علاقمندان به جهان پهلوان تختی برگزار شد، تعدادی از مسئولان و پیشکسوتان ورزش ایران حضور داشتند.

یزدانی خرم رییس فدراسیون سابق کشتی، بهرام افشارزاده مشاور عالی وزیر ورزش و جوانان و سرپرست باشگاه استقلال، عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان، شجاعی رییس فدراسیون تیروکمان، فرهاد طلوکیان رییس فدراسیون ورزش زورخانه‌ای، پهلوان توپچی، امیری، اکبر حیدری، ابراهیم جوادی، دلیریان و بسیاری دیگر از پیشکسوتان ورزش کشتی و همچنین چهره‌های ورزشی نظیر بهنام ابوالقاسم پور و همچنین غرضی یکی از کاندیدای ریاست جمهوری در دوره قبل در این مراسم شرکت کردند.

* افشارزاده هیچ کس جای تختی را در کشتی ایران نخواهد گرفت

در آغاز این مراسم بهرام افشارزاده با اشاره به روح پهلوانی، گذشت و مردم داری تختی گفت: تختی نه به خاطر قهرمانی‌هایش، بلکه به خاطر گذشت، انسانیت و مردم دوستی که داشت تختی شد و با وجود گذشت سال‌ها از درگذشتش همچنان در قلب مردم ایران و علاقمندان به مروت و پهلوانی جای دارد.

سرپرست باشگاه استقلال که در زمان قهرمانی تختی خود از قهرمانان رشته ژیمناستیک در ایران بود، با اشاره به کشتی تختی مقابل الکساندر مدوید یکی از پر افتخارترین کشتی‌گیران جهان، خاطر‌ نشان کرد: تختی در مبارزه مقابل مدوید وقتی فهمید یکی از پای او آسیب دیده است به سراغ پای آسیب دیده او نرفت تا فشاری بر روی آن پا وارد نشود. این بزرگ منشی تختی و بسیاری از خصلت‌های جوانمردی که در او وجود داشت باعث شده تختی همچنان در قلب مردم ایران جا داشته باشد و مطمئنا او برای همیشه در دل مردم جای خواهد داشت.

وی در ادامه با تاکید بر این که هیچ کس در کشتی ایران نمی‌تواند جای تختی را بگیرد، بیا‌ن‌ کرد: تختی بسیار مردم‌دار بود و در حوادثی مانند زلزله بوئین زهرا شخصا آستین همت بالا زد و به کمک مردم زلزله‌زده شتافت و منابع قابل توجهی را برای آنها جمع‌آوری کرد. متاسفانه توجه بیش از به مسائل مالی در ورزش ایران باعث شده مروت و پهلوانی کمرنگ شود، اما باید ورزشکاران بدانند که عمر قهرمانی آنها کوتاه است و یک روز تمام خواهد شد و تنها گذشت، پهلوانی و مردم داری است که از آنها به یادگار باقی خواهد ماند.

همچنین در ادامه این مراسم اکبر حیدری، پیشکسوت کشتی ایران طی سخنانی با بیان این که افتخار می‌کند که در المپیک توکیو به همراه تختی در تیم ملی ایران حضور داشته است، گفت: او در آن مسابقات تنها به خاطر مردم آمد و کشتی‌های خوبی هم گرفت، اما زمانی که مقابل حریف ترک نتیجه‌ را واگذار کرد درست به یاد دارم که شب‌ها از خواب می‌پرید و مدام می‌گفت جواب مردم را چه بدهم و به چه رویی به ایران باز گردم؟

وی افزود: متاسفانه در‌ رابطه با یادآوری مروت و خصایل اخلاقی تختی در جامعه امروز کم کاری می‌شود و بسیاری از جوانان با ویژگی‌های تختی آشنایی ندارند. در دنیا به عنوان مثال همه هرکول را می‌شناسند، اما در ایران به ندرت از تختی یاد می‌شود و تنها سالی یک بار آن هم به همت هم دوره‌ای‌های او و اهالی کشتی مراسم سالگرد با شکوهی برای او برگزار می‌شود. در حالی که رسانه‌ها باید یش از پیش جوانان را با تختی آشنا کنند.

به‌ گزارش ‌ایسنا‌، همچنین در ادامه این مراسم عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان که به نمایندگی از محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان در این مراسم حاضر شده بود، گفت: وزیر ورزش و جوانان به دلیل جلسه فوق‌العاده‌ هیات دولت نتوانست در این مراسم حضور پیدا کند، اما به من اعلام کرد که مراسم احترام و سلام گرمش را به عزیزان حاضر در این جمع برسانم.

وی در ادامه با بیان این که شخصیت تختی در ورزش ایران منحصر به فرد است، ا‌ضافه‌ کرد‌: برای ورزش ایران این یک افتخار بزرگ است که پهلوانانش در قلب مردم جای دارند و گذر زمان هیچ گاه آنها را به باد فراموشی نسپرده است. مطمئنا تختی هیچ گاه از یادها نمی‌رود چرا که بذر محبت او که همان راه و رسم پهلوانی است در دل مردم کاشته شده است و بسیاری از مردم و علاقمندان به پهلوانی از صمیم قلب تختی را دوست دارند و هر ساله یاد او را گرامی می‌دارند.

این مراسم که با ضرب زورخانه و نوای مرشد همراه بود توسط فدراسیون ورزش‌های زورخانه و کشتی پهلوانی برگزار شد و همچنین مرشد شیرخدا با نوای گرم خود در این مراسم به اجرای برنامه پرداخت.

در حالی که انتظار می‌رفت بسیاری از چهره‌های ورزشی مخصوصا از جامعه کشتی و همچنین مسئولان ورزش ایران در این مراسم حضور داشته باشند، اما این امر اتفاق رخ نداد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس