کد خبر 519042
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۶

رییس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی با مقایسه میزان مصرف گاز در کشور با دیگر کشورهای جهان، گفت: گاز از نظر استراتژیک انرژی مهمی به حسابی می‌آید و چون تحریم در صادرات گاز موثر نیست می‌تواند برای ایران مهم باشد.

به گزارش مشرق، ابراهیم شیبانی با اشاره به اینکه کشوری مانند چین با آن میزان جمعیت و تولید ناخالص داخلی سهمش از مصرف جهانی گاز تنها 4.8 درصد است، اظهار کرد: اما ایران که نه صنعت خاصی دارد و نه در منطقه فرد جغرافیایی قرار گرفته پنج درصد از کل مصرف گاز جهان را داراست.

وی با تاکید بر اینکه ما در صورت اسراف نکردن می‌توانیم صادرات داشته باشیم، تصریح کرد: ایران بعد از روسیه دومین کشور سوزاننده گاز است.

برنامه شورای راهبردی روابط خارجی برای صادرات برق به‌جای گاز

رییس شورای راهبردی روابط خارجی نیز با اشاره به اینکه در گذشته به عنوان وزیر خارجه کشور اصرار داشته است که ایران تمام گاز ترکمنستان را خریداری کند، گفت: اگر در آن زمان این کار را می‌کردیم از این نظر نفع زیادی می‌بردیم بنابراین باید در کشور در حوزه انرژی یک دید راهبردی وجود داشته باشد.

سیدکمال خرازی با اشاره به اهمیت گاز در ایران به عنوان برجسته‌ترین کشور در زمینه مصرف گاز، اظهار کرد: لازم است صادرات گاز ایران توسعه پیدا کند اما صادرات در حال حاضر پایین است و دلیل آن نیز پایین بودن تولید گاز است که در آینده با تکمیل پارس جنوبی افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با تاکید بر لزوم توجه به خرید منابع گازی خارجی در کنار منابع داخلی گاز، افزود: ما باید گاز را از دیگر کشورها نیز خریداری کرده و عرضه کنیم که این امر می‌تواند در موقعیت ژئوپلتیک کشور موثر باشد.

خرازی گفت: ما همچنین می‌توانیم گاز را در کشور به برق تبدیل کرده و سپس برق را با ارزش افزوده صادر کنیم که در این زمینه شورای راهبردی برنامه‌ریزی‌هایی دارد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    مگر چین گاز مصرف می کند؟
  • ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    مجید دلبندم چینی ها از زغال سنگ و انرژی هسته ای استفاده می کنند.ما از گاز.بالاخره چینی ها هم که در سرمای زیر صفر منازل زندگی نمی کنند.
  • ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    مقصر مصرف زیاد گاز ، دولت است یا ملت؟. 1-بیست درصد ملت و هشتاد درصد دولت مقصر است. قیمت گاز ارزان و وسایل انرژی بر چند برابر استاندارد گاز مصرف میکند وپرت امرژی نیروگاها اسفناک است 2- در چین گاز ندارد و مصرف زیادی ندارد مقیاس خوبی نیست 3- اگر نظام به مردم گاز نمیداد ملت باید سوخت مایع مصرف کنند (یعنی معادل کل تولید نفت کشور)و هیچ درامد نفتی نداشتیم 4- حرف مفت نزنند خدمت بزرگ گاز رسانی نظام به ملت را ،کم ارزش نکنند
  • ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    شمارا به خدا به پیر به پیغمبر این قدر دروغ نگوئید
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    وقتی بجای حرارت مرکزی از بخاری و یا پکیج مسخره دیاری استفاده میکنیم همینه. باید از یک طرف لای در و پنجره باز باشه تا هوا بیاد از اون طرف بخاری یا پکیج احمقانه گاز بسوزونند تا خانه یا آپارتمان گرم بشه. اینها در کشورهای پیشرفته منسوخ شدند و جایشان را به حرارت مرکزی دادند واسه همینه درها و پنجرها کیپ و شیشه هاشون دوجداره هستند.
  • saeid ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    قطر از منابع گازی مشترکی که با ایران داره حداکثر ده برابر ایران داره برداشت میکنه یه کشور کوچیک شاید جمعیتش به دو میلیون نرسه اما درآمد حاصل از فروش نفت و گازشو صرف پیشرفت کشورش و سطح رفاه و آسایش مردمش میکنه.اما ما چی باور کنید اگر صد برابر قطر نفت و گاز بفروشیم به حال من و امثال من که جزء قشر پایینتر از متوسطیم فرقی نمیکنه.در ضمن فرهنگ درست مصرف کردنو بلد نیستیم.تو فصل زمستان بجای اینکه لباس گرم بیشتری بپوشیم بجاش بخاری و شومینرو تا درجه آخر زیا میکنیم.البته بعید میدونم مشرق نظرمو درج کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس