قائم‌مقام وزیر کشور گفت: کسانی که احراز صلاحیت و احراز شرایط نشده باشند حتماً دلیل و مستند قانونی به آن‌ها اعلام شده است.

به گزارش مشرق، موضوع انتخابات 7 اسفند و  روند بررسی صلاحیت‌ها با حضور "نجات الله ابراهیمیان" سخنگوی شورای نگهبان و "حسین‌علی امیری" قائم‌مقام وزیر کشور در گفتگوی ویژه خبری امشب سه شنبه 15 دی ماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 هیئت‌های اجرایی گلوگاه‌های استراتژیک نظام انتخاباتی ما هستند

در ابتدای گفتگوی ویژه خبری حسین‌علی امیری قائم‌مقام وزیر کشور طی تماس تلفنی با برنامه در پاسخ به این سؤال که در این ده روز چه چیزهایی را  در بررسی صلاحیت‌های نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی لحاظ کردید اظهار داشت: قانون‌گذار برای انتخابات یک فرآیندی را تعریف کرده است که یکی از مراحل این فرآیند بررسی شرایط نامزدها برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی است و هیئت‌های اجرایی گلوگاه‌های استراتژیک نظام انتخاباتی ما هستند و  معتمدین محلی تشکیل می‌شوند، اصناف، گروه‌ها و اقشار مردم را نمایندگی می‌کنند.

وی  اضافه کرد: ما در سراسر کشور 1063 هیئت اجرایی داشتیم که این هیئت‌ها بر اساس ماده 50 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی کار احراز شرایط نامزدها را برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی  بررسی کردند.

 در صورت ضرورت، هیئت‌های اجرایی علاوه بر استعلام از مراجع 4 گانه تحقیقاتی محلی هم انجام می‌دهند

امیری با بیان این که تکلیف هیئت‌های اجرایی را ماده 50قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مشخص کرده است اظهار داشت: هیئت‌های اجرایی در احراز شرایط به دو شیوه به علم می‌رسند، یک شیوه از طریق استعلام از مراجع 4 گانه ( ثبت احوال، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و دادستانی کل کشور ) است و شیوه دیگر نیز به این صورت است که در جاهایی به این ترتیب است که برای افرادی از طرف مراجع 4 گانه گزارش‌هایی حاصل نشده باشد خود هیئت‌های اجرایی بر اساس بررسی‌های محلی، شرایط افراد را با قانون تطبیق می‌دهند و اظهارنظر می‌کنند

قائم‌مقام وزیر کشور در ادامه در پاسخ به این سؤال که اگر از مراجع 4 گانه یک مرجع نظر منفی داشته باشد اما نظر 3 دستگاه دیگر مثبت باشد تکلیف چیست اظهار داشت: در عمل چنین چیزی امکان‌پذیر نیست چون کسی که محکومیت دارد و دادستانی کل کشور اعلام می‌کند که دارای محکومیت است حتماً در نیروی انتظامی یا بر اساس صلاحیت‌های قانونی ذاتی اگر امنیتی باشد در وزارت اطلاعات نیز دارای سابقه است.

وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که اخیراً وزیر کشور اعلام کرده است که در بررسی صلاحیت‌ها یکی از خطوط قرمز فتنه 88 است و در بررسی صلاحیت‌ها آیا این موضوع لحاظ شده است یا خیر گفت: ماده 28 قانون انتخابات راجع به شرایط انتخاب شوندگان است و بر این اساس عمل افراد را با هر یک از مواد قانونی تطبیق می‌دهند و اعلام نظر می‌کنند لذا قطعاً کسی که قانون‌شکنی کرده باشد که با بندهایی که در قانون وجود دارد عملاً تطبیق داده می‌شود و نسبت به آن اظهارنظر می‌شود .

امیری خاطر نشان کرد: کلیه مراحل ثبت امسال به صورت الکترونیکی انجام شد و هر کسی که ثبت‌نام می‌کرد، بر خط استعلام او در مراجع چهارگانه قابل رویت بود و همزمان مراجع 4 گانه اظهارنظر می‌کردند و اظهارنظرهایی که از مراجع 4 گانه به وزارت کشور بود را در اختیار هیئت‌های اجرایی قرار دادیم و هیئت‌های اجرایی که به لحاظ قانونی کاملاً مستقل از دولت و وزارت کشور هستند بر اساس مدارکی که در اختیارشان قرار گرفته اظهارنظر کردند

 مستندات قانونی افرادی که از سوی هیئت‌های اجرای احراز صلاحیت نشدند حتماً به آن‌ها اعلام می‌شود

قائم‌مقام وزیر کشور همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که افرادی که احراز صلاحیت نشده‌اند باید به کجا اعتراض کنند اظهار داشت: این افراد از فردا 16 دی ماه به مدت 4 روز یعنی تا پایان روز اداری شنبه 19 دی ماه حق دارند که به هیئت‌های نظارت استان‌ها مراجعه  و اسناد مثبته را ضمیمه اعتراضاتشان کنند و بر این اساس هیئت‌های نظارت استان‌ها نیز 7 روز فرصت دارند که به اعتراض این معترضین بر اساس مدارک و اسنادی که آن‌ها ارائه داده‌اند رسیدگی کنند.

وی خاطر نشان کرد: کسانی که احراز صلاحیت و  احراز شرایط نشده باشند حتماً دلیل و مستند قانونی به آن‌ها اعلام شده است

ابراهمیان در ادامه برنامه با اشاره به این که نظر هیئت مرکزی نظارت در مورد تأیید صلاحیت‌ها اصل خواهد شد گفت: بعد از پایان 7 روز نظر هیئت مرکزی نظارت به فرماندهی‌های مربوطه اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به این که 537 نفر برای آزمون نامزدی خبرگان رهبری دعوت شده بودند گفت: از تمام 537 دانشمند و فاضلی که داوطلب مجلس خبرگان رهبری بودند طی اطلاعیه‌ای رسمی دعوت به عمل آمد.

 از هیچ‌کدام از داوطلبین مجلس خبرگان برای شرکت در آزمون دعوت کتبی نشد

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به این که  از هیچ‌کدام داوطلبان مجلس خبرگان  رهبری برای شرکت در آزمون دعوت کتبی و رسمی به عمل نیامد خاطر نشان کرد: علاوه بر اطلاعیه، به  شماره تلفنی داوطلبان پیامک ارسال کردیم تا آن‌ها اطمینان پیدا کنند ادامه داد: تمام اشخاص باید در ساعت 8 صبح امروز در محل برگزاری امتحان حضور می‌یافتند.

ابراهیمیان اظهار داشت: همان طور که اطلاع داده شد قرار نبود از کسی دعوت مستقیم، فردی و کتبی به عمل آید.

وی با اشاره به این که از میان 16 ثبت نامی خانم 6،7 نفر در آزمون شرکت کردند بیان کرد: انصراف از داوطلبی بر اساس قوانین به صورت تشریفات اداری خواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به این که صرف عدم شرکت در آزمون انصراف تلقی نمی‌شود افزود: انصراف باید در قالب تقاضای کتبی انجام شود.

 تشخیص صلاحیت به عهده فقهای شورای نگهبان است

ابراهیمیان با اشاره به شیوه ارزیابی مربوط به صلاحیت‌ها افزود: تشخیص صلاحیت به عهده فقهای شورای نگهبان است.

وی با اشاره به این که صرف‌نظر از ارزیابی قانونی با اجرا مواجه هستیم ادامه داد: باید قانون را با هر نوع ارزیابی اجرا کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان این که اجازه شرکت به شورای نگهبان داده شده است تصریح کرد: همه داوطلبین مجلس خبرگان محترم و از جایگاه علمی والایی برخوردار هستند.

 شأن و جایگاه علمی مجلس خبرگان و داوطلبین باید حفظ شود

ابراهیمیان با اشاره به این که ‌شان و جایگاه علمی مجلس خبرگان باید حفظ شود افزود: نباید وارد مسائل حاشیه‌ای شد.

وی افزود: ممکن است شیوه‌های بهتری را در آینده تصور کنیم اما عرف امتحان آزمون عمومی را در این رابطه برگزیده است که از آن بهره می‌جوییم.

 74 درصد از علما در آزمون مجلس خبرگان شرکت کرده‌اند

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر این که 74 درصد از علما در این آزمون شرکت کرده‌اند اضافه کرد: انشالله شاهد انتخابات با شکوه و بی‌نظیری خواهیم بود.

 طبیعت مقررات انتخابات اقتضا می‌کند به پاسخ‌های مراجع 4 گانه اکتفا نکنیم

ابراهیمیان در پاسخ به این سؤال که روال کار در هیئت‌های نظارت چگونه است گفت: طبیعت مقررات انتخاباتی اقتضا می‌کند که نتوانیم به پاسخ‌های مراجع 4 گانه اکتفا کنیم زیرا هر یک از مراجع 4 گانه اظهارنظرهایی در حیطه‌های مشخص می‌توانند داشته باشند.

وی با اشاره به این که التزام و اعتقاد به اسلام به عنوان شرط اساسی برای داوطلبی مطرح می‌شود افزود: باید از منابع دیگر اطلاعات هم نیز برای حصول یقین استفاده کرد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به این که از تحقیقات محلی و کسب اطلاع از محل نیز بهره خواهیم جست گفت: شورای نگهبان در جریان انتخابات برای ارزیابی احراز صلاحیت‌ها قرار خواهد گرفت.

ابراهیمیان افزود: از رسانه‌ها تقاضا دارم شان و جایگاه داوطلبان مجلس خبرگان را حفظ کنند.

وی با بیان این که از تعداد زیاد داوطلبین استقبال می‌کنیم افزود: از سوی دیگر این امر ممکن است استراتژی خوبی برای گروه‌های سیاسی نباشد.

 قانون انتخابات نواقصی دارد اما مجال پرداختن به آن نیست

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر این که قانون انتخابات نواقصی دارد اما مجال پرداختن به آن نیست اظهار داشت: باید قانون انتخابات نوین تری تصویب شود.

ابراهیمیان با بیان این که باید از تمام  وقت برای رسیدگی عادلانه استفاده کرد گفت: رفتار کسانی که نماینده بودند و یا در معرض انتخاب شدن قرار داشتند را رصد می‌کنیم.

وی ادامه داد: تحقیقات محلی و کسب اطلاع از مطلعین به ابزاری تحقیق اضافه می‌شود تا اطلاعاتی از داوطلبین داشته باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر این که از قبل اعلام کرده‌ایم که به هیچ‌وجه به برچسب زدن‌های گروه‌های سیاسی به یکدیگر کاری نداریم گفت: ما داور بی‌طرف هستیم و هر کسی خلاف مصالح جمهوری اسلامی ایران اقدام کند برای اعضا مسلم می‌شود که آن شخص عدم التزام به ایران داشته است.

وی با اشاره به این که با قوه قضاییه هماهنگ هستیم تا اجازه ندهیم فضای انتخابات با اعمال غیرقانونی دچار خدشه شود افزود: اگر فردی التزام عملی به قواعد شرعی داشته باشد و رفتار غیرقانونی را از خود نشان داده باشد از این عرصه خارج می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون الکترونیکی شدن انتخابات ادامه داد: همکارانم در وزارت کشور جدول زمانی را ارائه کرده‌اند لذا آن چه در قانون پیش‌بینی‌شده است  بر این  است که جلب نظر شورای نگهبان به صورت الکترونیکی عملی شود که متأسفانه این امر از جدول زمانی عقب افتاده است.

ابراهیمیان با اشاره به این که زمان کوتاه شده است و باید زمینه و آموزش‌های لازم را برای الکترونیکی شدن انتخابات فراهم می‌کردیم گفت: در نظام انتخاباتی‌مان سنت فعالیت منظم و مستقیم حزبی جا نیفتاده است.

ممنوعیت قانونی برای تبلیغات انتخاباتی را شامل فضای مجازی می‌شود

وی ممنوعیت قانونی برای تبلیغات انتخاباتی را شامل فضای مجازی نیز دانست و عنوان کرد: اگر  نتوانستیم به شناسایی فعالیت‌های برخی از اشخاص در مدت 7-20 روز بپردازیم این به معنای حذف آن‌ها از گروه سیاسی نیست.

 زمان برای برگزاری انتخابات الکترونیک بسیار محدود است

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به این که از همه عوامل دخیل در امر انتخابات، نامزدها، مجریان و مردم تقاضا داریم در این عرصه به خوبی عمل کنند افزود: زمان برای برگزاری انتخابات الکترونیک بسیار محدود است.

ابراهیمیان انتخابات‌های در پیش رو مانوری برای اقتدار جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: بدخواهان کمی در دور و بر خود نداریم لذا باید منتظر قانون باشیم

وی با اشاره به این که در انتخابات نداشته های خود را به دست می‌آوریم گفت: اقتدار و قانون در جمهوری اسلامی ایران باید تقویت شود لذا باید از فرصت‌ها به خوبی استفاده کرد.



منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    چرا پس تو آزمون شرکت نکردند؟!
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    انتخابات مهمی در پیش داریم
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    پناه میبریم به خدا از دست سیاسی کاریهای جناح ها که میخوان فضای انتخابات رو خراب کنند (از لحاظ شرکت در آزمون)
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    مردم با بصیرت بهترینها رو انتخاب میکنن
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    اینکه این تعداد ثبت نام کردند مشکوک بود
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    انصراف دادند
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    آمریکا برای این انتخابات نقشه ها کشیده باید حواسمون رو جمع کنیم
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    اونهایی که در آزمون شرکت نکردند برای چی ثبت نام کردند؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس