چرایی واردات 2میلیون و 700 هزار تنی فولاد امشب در برنامه گفتگوی ویژه با حضور دو تن از معاونان وزیر صنعت ، معدن و تجارت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش مشرق، "ولی‌الله افخمی راد" معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و "مهدی کرباسیان"مدیرعامل ایمیدرو امشب 9 دی در برنامه گفتگوی ویژه خبری به موضوع واردات دو میلیون و 700 تن فولاد پرداختند.

کرباسیان  در ابتدا در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه پیرامون چرایی واردات دو میلیون  و 700 هزار تن فولاد گفت: در صنعت فولاد شاهد کاهش قیمت جهانی هستیم.

وی با اشاره به این که چین بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان است افزود: متأسفانه قیمت فولاد یک دفعه افت پیدا کرده است این در حالی است که رکود جهانی هم در این حوزه حاکم است.

معاون وزیر صنعت  با بیان این که چین در بازار جهانی قیمت شکنی کرده است ادامه داد: دولت در این رابطه چندین اقدام انجام داده است به طوری که تعرفه بین 10 تا 20 درصد میان شمش فولاد و محصولات طولی قرار گرفته است و از سوی دیگر ارزش واردات را از ارز مبادله به سمت ارز آزاد هدایت شده است.

 صادرات برای محصولات فولادی آزاد شده است

کرباسیان  با اشاره به این که صادرات برای محصولات فولادی آزاد شده است خاطر نشان کرد: در سال گذشته 2 و نیم میلیون تن صادرات داشتیم این در حالی است که صادرات به بیش از 3 میلیون تن رسیده است.

وی با بیان این که  این تعرفه کافی نیست افزود: دلیل کافی نبودن تعرفه در این است که قیمت‌ها در حال کاهش است.

تعرفه واردات فولاد باید افزایش یابد

معاون وزیر صنعت با اشاره به این که دو میلیون و 700 هزار تن واردات در این حوزه داشته‌ایم گفت: با پیگیری‌های به عمل آمده قرار است تعرفه واقعی 15 درصد افزایش یابد.

ولی‌الله افخمی راد در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به این که تعرفه ابزاری برای کنترل واردات است افزود: ابزار دیگری به جز ابزار تعرفه نداریم تا از واردات پیشگیری کنیم.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که چرا در واردات متناسب با دامپینگ چین تعرفه افزایش پیدا نکرده است برخی از خطوط تعرفه را افزایش داده‌ایم این در حالی است که برخی واردکنندگان با اظهار واردات کالا در تعرفه اقدام به ورود کالا می‌کنند این در حالی است که نباید اظهار غیرمتعارف برای واردات وجود داشته باشد.

وی در ادامه با بیان این که ما از اول سال 250 درصد افزایش تعرفه را داریم گفت: با توجه به این که ما نهاده‌های تولید را در کشور داریم مشکلات ما بیشتر سوء مدیریت و مدیریت دولتی یا خصولتی‌ها هستند.

ولی‌الله افخمی راد با بیان این که در بعد تعرفه نیازی به افزایش تعرفه نیست بلکه بازرگانی یک هنر است اظهار داشت: اگر بخواهیم به wto بپیوندیم و اقتصاد رقابتی ایجاد کنیم معنی ندارد که قیمت‌های بورس کالا یا صادرات ما کمتر باشد.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت یادآور شد: در شهریورماه که به خدمت آقای وزیر رسیدیم اعلام کردیم که معنی ندارد در داخل کالایی را ما به یک قیمت بخریم اما همان کالا تولیدکنندگان  داخلی ما به کشورها هم‌جوارمان به نصف قیمت یا کمتر از نصف بفروشند چرا که این موضوع  بر خلاف این است که ما بخواهیم  رقابتمان را افزایش دهیم.

 مشکل اجرای تعرفه واردات فولاد بروکراسی تصویب است که چندین ماه طول می‌کشد

 در ادامه این گفتگوی کرباسیان نیز در پاسخ به این سؤال که آیا ما هنوز نتوانستیم مسئله تعرفه را حل کنیم اظهار داشت: ممکن است در بحث تعرفه گذاری در وزارت صنعت، معدن و تجارت بخش تجارت با معدن در مورد تعرفه‌ها هم نظر نباشند و هر یک نظر خود را دارند ضمن این که  در حال حاضر در مورد اجرای تعرفه در کشور مشکلی که هم اکنون وجود دارد این است که بروکراسی تصویب چندین ماه طول می‌کشد.

وی اظهار داشت: امسال میزان واردات برخی از محصولات فولادی، فولاد ممزوج است یعنی فولاد خالص نیست بلکه فولادی است که چیزهای دیگری به آن اضافه کرده‌اند و بر این اساس در تعرفه گذاری در تعرفه دیگری قرار گرفته که آن تعرفه آزاد بوده و نرخ‌ها پایین تر بوده است.

در ادامه اظهارات کرباسیان افخمی راد معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت درباره این ابهام که در وزارت صنعت، معدن و تجارت بحث تجارت با معدن هم نظر نیستند در دیگر بخش‌های صنعتی هم ممکن است این حالت وجود داشته باشد یعنی الزاماً هر چه که بخش تولید بگوید صد درصد مورد قبول کمیسیون ماده یک قرار نخواهد گرفت چرا که در این کمیسیون از دستگاه‌های مختلف حضور دارند و پیشنهادات در آن جا مطرح و به بحث گذاشته می‌شود

ادغام وزارت صنعت، معدن و بازرگانی به حل مشکل تولید سرعت داده است

وی همچنین درباره این که آیا بین سیاست‌های تجاری و تولیدی صنعتی ما همخوانی وجود دارد نیز اظهار داشت: زمانی که وزارت صنعت، معدن و وزارت بازرگانی به صورت دو وزارت خانه منفک از یکدیگر کار می‌کردند تصویب دیدگاه‌ها، طرح مسائل و مشکلات با تأخیر انجام می‌شد اما یکی از مزایای بسیار خوب ادغام وزارت صنعت با وزارت بازرگانی این است که بخش تولید و تجارت کشور در یک وزارت خانه جمع شدند و به سرعت می‌توان از مسائل و مشکلاتی که در بخش تولید وجود دارد آگاه شد

 مشکل صادرات ما این است که میزان آن بر اساس نیاز داخلی تغییر می‌کند

در بخش دیگری از گفتگوی ویژه خبری امشب کرباسیان نیز در پاسخ به این سؤال که ما در حوزه استراتژی صادرات چه اقداماتی انجام داده‌ایم اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در حوزه صادرات کشور  در طی چند سال گذشته داریم این است که صادرات را بر اساس نیاز داخلی، شل کن سفت کن می‌کنیم.

وی یادآور شد: در سال 92 که دولت جدید روی کار آمد صادرات فولاد باید سهمیه‌ای می‌شد که این برداشته شد و یا در رابطه با واردات ارز مبادله‌ای تخفیف داده می‌شد که این اتفاق نیفتد و باعث شد ما یک دفعه از 200 -300 هزار تن صادرات در سال 92 امسال رکورد 3 میلیون تن را می‌زنیم.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت همچنین خاطر نشان کرد: این بحث تنها مربوط به صنعت فولاد نیست بلکه ما در صادرات اصلاً نباید محدودیت ایجاد کنیم چرا که به دست آوردن مجدد بازارهای هدف مشکل خواهد بود ضمن این که در حال حاضر ما نمی‌توانیم به همه جا صادرات داشته باشیم چون پول ما از مسیر صرافی عمل می‌کند و از طریق سیستم بانکی صورت نمی‌گیرد.


معاون وزیر صنعت معدن و تجارت ادامه داد: علاوه بر این مطالبی که عرض شد زمانی که حوزه مسکن فعال نیست یا برخی از تولیدات لوازم خانگی و خودرو افت تولید پیدا می‌کنند این اتفاقات اثر مستقیمی بر فولاد می‌گذارند ضمن این که ما باید نوع کالاهای تولید فولادی‌مان را تغییر دهیم و نکته بسیار مهم کاهش قیمت تمام شده است که دنیا هم اکنون به این سمت پیش می‌رود.

در ادامه این علی‌محمد ابویی یکی از تولیدکنندگان فولاد کشور که در ارتباط تلفنی در بحث امشب حضور پیدا کرده بود نیز اظهار داشت: سیاست‌هایی که در حوزه فولاد پیش‌گرفته‌شده بر خلاف اشتغال زایی و تولید داخل است و علت گران تمام شدن تولیدات صنایع زیردست فولاد را می‌توان نوعی سوء مدیریت دانست.

وی اظهار داشت: عوامل تولید و نهاده‌های تولید مانند سنگ آهن، انرژی، کارگر ماهر و تکنولوژی در کشور وجود دارد اما مشکل ما در هزینه‌های بالای بانکی  و مابقی هزینه‌هایی است که در ریخت و پاش‌های سیستم‌های دولتی انجام می‌شود که باعث شده صنعت فولاد ما غیرقابل رقابت حتی با صنعت ترکیه باشد.

این تولیدکننده صنعت فولاد همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا انحصاری برای قیمت سازی درست شده است اظهار داشت: ارتباطاتی که در سطح خصولتی‌ها و بخش دولتی وجود دارد در واقع یک رقابت عظیم و بزرگی شده که در مقابل آن بخش خصوصی  که می‌تواند با قیمت پایین تر در این حوزه فعال باشد اما به شرط این که نحوه قیمت‌گذاری چه در نهاده‌ها و چه در مواد  اولیه به صورت شفاف باشد که این موضوع نیز با عملکرد بورس کالا که الآن نیز در قیمت مواد اولیه، قیمت‌ها با قیمت بازار و تولید نهایی وجود دارد غیرواقعی است.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس