روزنامه‌نگار برنده جایزه پولیتزر در گزارشی اعلام کرد که آمریکا تعمداً اقدام به تسلیح گروه‌های افراطی مانند داعش در سوریه کرده است.

به گزارش مشرق، سیمور هرش، روزنامه‌نگار برنده جایزه پولیتزر در گزارش خود به این مسئله اشاره کرد که دولت باراک اوباما و به‌خصوص سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا از روی عمد اقدام به تسلیح شبه‌نظامیان اسلام‌گرا در سوریه ازجمله داعش کرده‌اند.

هرش در پایگاه "بررسی کتاب‌های لندن" نوشت: اصرار مکرر باراک اوباما درباره کناره‌گیری اسد از قدرت و اینکه گروه‌های میانه‌رو در سوریه توانایی شکست او را دارند طی سالهای اخیر با مخالفتهایی بین مقامات ارشد پنتاگون مواجه شده است. انتقاد اصلی آنها از تثبیت ولادیمیر پوتین به‌عنوان متحد اصلی اسد است. به‌اعتقاد منتقدان اوباما زندانی افکار مربوط به جنگ سرد درباره روسیه و چین است و هنوز نتوانسته با اهداف این دو کشور درباره مبارزه با تروریسم که همان غلبه بر داعش است هماهنگ شود.

هرش به این مطلب اشاره کرد که در گزارش سال 2013 سازمان اطلاعات دفاعی درباره سوریه پیش‌بینی شده بود که سقوط دولت اسد به ایجاد بی‌نظمی در سوریه و احتمالاً تسلط شورشیان بر نقاط مختلف این کشور منتهی خواهد شد. به‌گفته هرش گزارش سازمان اطلاعات دفاعی با استقبال دولت آمریکا مواجه نشد و طبق اظهارات مایکل فلین، مدیر این سازمان " آنها قصد شنیدن حقایق را نداشتند".

طبق اظهارات یک مشاور، گزارشات سازمان اطلاعات دفاعی باعث کاهش پافشاری دولت آمریکا بر ادامه حمایت مالی تسلیح گروههای میانه‌روی سوری شد و او بعدها متوجه این مسئله شد که برنامه مخفیانه آمریکا برای تسلیح و حمایت شورشیان میانه‌روی مخالف اسد با همکاری ترکیه برای تمام گروه‌های مخالف از جمله جبهه النصره و داعش انجام می‌شد.

هرش دراین‌باره نوشت: ارزیابی ناامید کننده بود. هیچ مخالف میانه‌روی معتبری علیه اسد وجود نداشت و  آمریکا درحال تسلیح گروه‌های افراطی بود.

به‌گفته هرش در ماه اکتبر پنتاگون اعلام کرد که برنامه آموزش و تجهیز شورشیان میانه‌رو در سوریه را که 500 میلیون دلار هزینه داشت و تنها منجر به تعداد محدودی از معارضان شد، ادامه نخواهد داد. در ماه نوامبر سازمان سیا ارسال تسلیحات خود برای شورشیان سوریه را تشدید کرد و به گروه متحدان آمریکا در مقابله با حضور ایران و روسیه در سوریه پیوست.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس