مرتضی امیری‌اسفندقه در آئین نکوداشت خود گفت: من بلد نیستم سجاده دین و انقلاب آب بکشم؛ شعر هم به خاطر اینکه با شیر مادر در من عجین شده و از آن چاره‌ای ندارم و باید با خود ببرم به من نسبت داده می‌شود.

به گزارش مشرق، بیستمین شب شاعر نکوداشت شاعر انقلاب اسلامی مرتضی امیری اسفندقه، عصر امروز در سازمان هنری رسانه‌ای اوج با حضور چهره‌های فرهنگی و ادبی برگزار شد.

*ماجرای بریدن سعید حدادیان از انقلاب به روایت قزوه!

علیرضا قزوه در بخش دیگری از این مراسم گفت: از آنجا که در آستانه سالروز 9 دی هستیم وقتی به آن روزها فکر می‌کنم جزء چند نفر کسی دیگری در ذهنم به خاطر نمی‌آورم که در صحنه حضور داشته باشد. در آن روزها امیری اسفندقه بی‌جهت بازداشت شده بود که وقتی رفتم کلانتری هر کس را اسم می‌بردیم می‌گفتند آن دیگر کیست. در نهایت گفتیم زنگ بزنید سعید حدادیان. امیری در آن بازداشت گفته بود اگر کتک هم بخورم از خط انقلاب دور نمی‌شوم.


ماهی لیزی که در «شب شاعر» گیر افتاد!/ قرایی:اسفندقه، اخوان شعر انقلاب است/ امیری اسفندقه: من از شعر چاره‌ای ندارم

*امیری اسفندقه یک دفتر چاپ نشده شعر فتنه دارد

وی افزود: امیری یک دفتر چاپ نشده پیرامون فتنه 88 دارد اما چه کسی به داد این شاعر می‌رسد.

قزوه در پایان گفت: پدر امیری، پدر دو شهید است که خانه‌اش در کوچه پروین اعتصامی بود وقتی می‌خواستند نام کوچه را به نام دو شهید کنند پدر او اجازه نداده بود. او گفته بود که این دو شهید برای ماندن ادبیات و امثال پروین رفته‌اند.

*جایگاه امیری اسفندقه را آیندگان می‌فهمند

علی انسانی با اشاره به اینکه مرحوم سیدحسن حسینی گفته بود که مهرداد اوستا را می‌توان به واقع استاد خطاب کرد، گفت: امیری اسفندقه نیز از آن دست افرادی است که می‌توان به او لقب استاد داد. جایگاه امیری اسفندقه را آیندگان خواهند دید. مهربانی، ادب و تواضع را در هم‌نشینی او دیده‌ام و همچنین دانش او در اشعارش نمود دارد.

وی در پایان گفت:‌ هیچ زمانی بازار ولایت گرمتر از امروز نبوده وقتی رهبر انقلاب اینگونه از ولایت دفاع کند باید شعرا و هنرمندان نیز از ولایت دفاع کنند.

*شاعری که همیشه در کنار مردم بوده است

محمدصادق رحمانی مدیر رادیو فرهنگ با اشاره به اینکه 5 سال هم صحبتی با امیری اسفندقه موجب شده تا در این جایگاه سخن بگویم، گفت: همانطور که به ادعای بزرگان، شعر در میان اعراب یک امر ذاتی است در میان ایرانیان نیز ذاتی به شمار می‌رود. نبوغ و بداهه‌سرایی امیری از نبوغ ذاتی او بوده و از این منظر می‌تواند با سهولت شعر بگوید. وی علاوه بر اینکه سهل شعر می‌گوید اما استوار می‌سراید و این دو نکته در شعر وی بروز دارد.

او در پایان گفت: واکنش نسبت به مسائل روز یکی از الهامات امیری است و وطن و وطن‌دوستی یکی دیگر از ویژگی‌های امیری است او شاعری است که همیشه در کنار مردم بوده و در مسائل اجتماعی واکنش شعری داشته است. در حقیقت باید گفت امیری شاعری است که همیشه در خدمت عقیده بوده است.

*امیری اسفندقه، اخوان شعر انقلاب است

حسین قرایی دبیر برگزاری شب‌های شاعر گفت: بیستمین شب شاعر برگزار شد اما باز هم تکانی به مدیران دولتی و فرهنگی نخورد. به نظر من فهم شرکت‌کنندگان در این مراسم را باید به برخی از مدیران تزریق کرد.

وی در پایان گفت:‌ امیری اسفندقه در بزنگاه‌های انقلاب اسلامی حضور داشته در حالی که برخی کم آوردند به نظرم امیری را باید اخوان شعر انقلاب خواند.


*دعوتی که امیری اسفندقه برای سفر به تاجیکستان رد کرد

سیدعلی موسوی گرمارودی با اشاره به اینکه نکاتی را پیرامون شعر امیری پیش از این ذکر کرده‌ام، گفت: سال‌هایی که در تاجیکستان بوده‌ام بارها به او گفتم که به تاجیکستان سفر کند تا هم ما بتوانیم او را ببینیم و هم او بتواند تاجیکستان را بگردد اما این اتفاق نیفتاد. در بازگشت از تاجیکستان امیری یک قطعه اخوانیه برای من سرود البته امیری چهار یا پنج اخوانیه برای من در قالب‌های مختلف سروده است.

او در ادامه اخوانیه امیری برای خودش را خواند و پاسخ خود به این اخوانیه را نیز برای حاضران قرائت کرد.


ماهی لیزی که در «شب شاعر» گیر افتاد!/ قرایی:اسفندقه، اخوان شعر انقلاب است/ امیری اسفندقه: من از شعر چاره‌ای ندارم

*استادپذیری مهم‌ترین ویژگی امیری اسنفدقه است

سعید حدادیان در بخش دیگری از بیستمین «شب شاعر» به مهم‌ترین شاخص در شخصیت امیری اشاره کرد و افزود: استادپذیری و استادمحوری مهم‌ترین شاخص در وجود امیری اسفندقه است. او حتی بعد از وفات اساتیدش از آنها یاد می‌کند.

وی افزود: این روحیه امروز کمتر در جوان‌ها وجود دارد. برای مثال در گذشته افراد تا استاد کارشان را نمی‌دید آن را چاپ نمی‌کردند اما امروز شاعر کارش را چاپ می‌کند بدون اینکه نظر استادی را خواسته باشد. امیری با شاعران جوان چنان مهربان است که برخی حوصله‌شان سر می‌رود.

*او سرشار از ادبیات کهن و معاصر است

حدادیان گفت: امیری اسفندقه سرشار از ادبیات کهن و معاصر است اما این موجب فخرفروشی او نشده است. در جلسات شعر این دانش‌ امیری موجب نمی‌شود که شاعر را از خود براند و شعر او را سلاخی کند در حالی که در کسوت استادی این کار را می‌کنند. مرتضی معلم است و این روحیه مرتضی شاگردپرور است.

حدادیان در پایان گفت: از سال 79 با محوریت امیری اسفندقه انجمن ادبی در دانشگاه تهران راه‌اندازی شد و بعد از آن همایش سوختگان وصل به ریاست او آغاز شد که در حقیقت ثمره حضور امیری است.

*انتظار می‌رفت امیری جای اخوان را پر کند

مصطفی محدثی خراسانی با اشاره به شخصیت امیری اسفندقه گفت: قبل از اینکه جامعه شعری جوان مشهد بخواهد امیری را بشناسد بزرگان شعر مشهد او را به جوانان معرفی کردند و انتظار می‌رفت که او جای خالی اخوان را در شعر خراسان پر کند.

وی افزود: جان شیفته امیری همیشه گرمابخش شعر بوده است و حضور این شاعر تأثیرات ارزشمندی داشته و استعدادهای جوان شعر خراسان به واسطه او کشف شدند یا برخی به واسطه او توانایی شعر خود را افزایش دادند.

محدثی خراسانی با اشاره به اینکه شخصیت امیری محدود به شعر نبوده است، گفت: خوش‌نویسان، اهالی موسیقی، نقاشی و اهل معرفت خراسان با امیری دمخور بودند و استاد ساعدی که از عرفای خراسان است با احترام به امیری می‌نگریست و همیشه به بهره‌ بردن از او توصیه می‌کرد.

او در پایان گفت: بی‌تکلف بودن و صمیمی بودن ویژگی‌ بودن امیری اسفندقه است و همه او را با این ویژگی‌ها می‌شناسند و همین ویژگی‌ها سبب شد تا در شعر سبب‌گذار باشد. عرفان امیری نوعی زاویه‌نشینی نیست بلکه عرفان حضور و ستیز است و این مسئله در اشعارش مشهود است.

*نمی‌توانم سجاده دین و انقلاب آب بکشم

مرتضی امیری اسفندقه در پایان این مراسم اظهار داشت: من بلد نیستم سجاده دین و انقلاب آب بکشم؛ شعر هم به خاطر اینکه با شیر مادر در من عجین شده و از آن چاره‌ای ندارم و باید با خود ببرم به من نسبت داده می‌شود.

وی با اشاره به تصویر شهدا گفت:‌ من مدیون این شهدا هستم و اگر آنها نبودند اینجا هم نبود. اخوان یک شخصیت بزرگ است و من هم‌سنگ او نیستم که به من لقب اخوان داده شد.

*قزوه پای آرمان‌ها مانده و فروغ یک شاعر انقلابی است

امیری اسفندقه گفت: در این سه دهه سه شاعر آمده‌اند که از شعر عبور کرده‌اند یکی قیصر امین‌پور است و دیگری علیرضا قزوه و او شاعری است که پس از قیصر پای آرمان‌ها مانده است. من فروغ را یک شاعر انقلابی می‌دانم زیرا او به زیستن متعهد است و این سخن خود او است.

این شاعر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این نکوداشت گفت: من به برگزاری این نکوداشت دل ندادم بلکه تن دادم البته پیش از این برای من بزرگداشت گرفته شده بود آن زمانی که رهبر انقلاب از شعر من تعریف کرد و اساتیدی مانند موسوی گرمارودی و مشفق برایم شعر گفتند. من معتقدم ارزش‌های انقلاب اسلامی در شعر شاملو و نیما هم هست زیرا همه شاعر انقلاب هستند و معتقدم از قرن سوم همه شاعران، شاعر انقلاب بوده‌اند. آرزو دارم که در ایرانی زندگی کنم که جناح در آن نباشد من حاضرم هر فحشی بخورم ولی به آرزویم برسم.

*من ماهی لیز بودم!

اسفندقه در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: لقب استادی و شاعری را که امروز به من دادند به قزوه می‌دهم همچنین از برگزارکنندگان این برنامه تشکر می‌کنم زیرا در گذشته من را «اصلک» که نوعی ماهی لیز است می‌خواندند زیرا از همه چیز فراری بودم اما امروز اینجا گیر افتادم.

در پایان این مراسم سازمان هنری رسانه‌ای اوج، حوزه هنری، مؤسسه شهرستان ادب، دفتر نهاد رهبری در دانشگاه تهران، شبکه رادیویی فرهنگ، مجمع شاعران اهل بیت و علی انسانی از امیری اسفندقه به خاطر فعالیت‌هایش تقدیر به عمل آوردند.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • اسفندقه ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    اصلک افتخار دارالولایه جیرفتی هرچند بزرگ شده مشهدی. پدر مرتضی امیری اسفندقه جانباز ارتشی دوبرادرش شهید هشت سال دفاع مقدس
  • نروژی اینجا آنجا همه جا ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    بر برگ گل به خون شقایق نوشته اند کانکس که پخته شد می چون ارغوان گرفت
  • ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    استاد بی نظیر شعر
  • ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    خدا حفظش کنه.
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    امیری اسفندقه افتخارجیرفت ومردم خونگرم اسفندقه
  • ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    خیلی شعرهاش باچفت وبست وقشنگه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس