بافنده تبریزی تابلوفرش‌های ارزشمند 100 شهید هشت سال دفاع مقدس و تابلوفرش‌های مفاخر و مشاهیر، آثار خود را در پارکینگ خانه‌ اجاره‌ای‌ خود نگهداری می‌کند.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، "یعقوب عبدی شهسواری" برنده جایزه بهترین تابلوفرش در نمایشگاه فرش تبریز و عضو انجمن طراحان و نقاشان قالی آذربایجان که سابقه شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی فرش تهران، فرش تبریز، بنیاد شهید و ایثارگران تبریز، بزرگداشت سالگرد مشروطه، نمایشگاه تخصصی تابلو فرش مفاخر و مشاهیر و غیره را در کارنامه دارد، به درد دل با خبرنگار ایسنا نشست و از کار بزرگ بافت 100 تابلو فرش تصویر شهید سخن گفت و گلایه کرد.

وی اظهار کرد: من بافت فرش‌های موضوعی را از 12 سال پیش آغاز کردم و چون خودم در فضای جنگ حضور داشتم، احساس وظیفه‌ای نسبت به شهدا می‌کردم و با توجه به این که هنر اول کشور ما، بافندگی فرش است، به همین دلیل خواستم دین خود را نسبت به شهدا از طریق هنر فرش در معرض نمایش بگذارم.

عبدی گفت: 100 تصویر شهید را در ابعاد مختلف بافته‌ام که این شهدا فقط مربوط به خطه آذربایجان نیستند و تصویر حدود 40 سردار شهید لشکر عاشورا را هم کار کرده‌ام و در حین کار، به موضوعاتی برخوردم و بر خودم وظیفه دانستم که تصاویر خانواده‌هایی از جمله شهیدان افراسیابی، سجادیان، قریشی و غیره را هم به تصویر بکشم تا مردم با این بزرگواران آشنا شوند.

وی ادامه داد: در شروع کار می‌خواستم این تابلوها را در سایز بزرگ ببافم، ولی چون مسئولان مربوطه حمایت لازم را از من نکردند، سعی کردم در وسع خودم این تابلوها را در سایز کوچک تولید کنم.

عبدی که از بی‌توجهی مسئولان به هنرش گلایه دارد، افزود: مردم خارج از کشور، نگاه خاصی به هنر فرش دارند و من نمایشگاه‌های زیادی در خارج از کشور داشتم و برخورد ویژه‌ای از سوی آن‌ها دیده‌ام؛ ولی متاسفانه در کشور خودمان نسبت به این هنر کم‌لطفی می‌شود و هیچ قدمی برای آن برداشته نشده است.

وی عنوان کرد: شهدا هویت ما هستند و نسل جدید کشور اگر نتوانند شخصیت آن‌ها را خوب درک کنند، نمی‌توانند هویت مملکت‌شان را بشناسند و بهتر است جوانان ما به جای الگو قراردادن برخی بازیگران هالیودی، با مردان ارزشمند کشور خودمان آشنا شوند و این ممکن نیست، جز با انتقال حرف‌هایمان از طریق هنرهای مختلف.

این مجموعه تابلوهای بسیار ارزشمند در حالی در یک پارکینگ کوچک و بر روی هم نگهداری می‌شود که دیدن این هنرهای بزرگ در آن مکان بسیار عجیب و البته ناراحت‌کننده بود و یعقوب عبدی با عشق هر چه تمام‌تر سرمایه‌ها و دسترنج‌هایش را به ما نشان می‌دهد و یکی یکی آن‌ها را از گوشه پارکینگ برای عکاسی بیرون می‌آورد که جای تاسف بسیاری دارد.

وی در این خصوص گفت: این تابلو فرش‌ها با تمام وجود بافته شده و بهتر است در مکان بهتری قرار بگیرد تا بتوانیم حرف‌مان را بهتر به دیگران منتقل کنیم.

وی افزود: من شاید نزدیک به 30 استاد بزرگ داشتم که هنر آن‌ها به من منتقل شده و این تابلوها یادگار من و استادان من است که برای نگهداری این تابلوهای ارزشمند، حداقل به 400، 500 متر فضای نمایشگاهی نیاز است، ولی من این‌ها را در پارکینگ خانه‌ام نگهداری می‌کنم.

عبدی که در این راه ناملایمتی‌های زیادی دیده است، اما هنوز به آینده امیدوار است و هم‌چنان از آینده برایمان گفت؛ اکنون پروژه بزرگی با موضوع "صلح جهانی در تاروپود فرش ایران" را آغاز کرده‌ایم که به سرانجام رساندن آن کار یکی دو نفر نیست و افرادی همچون استاد قره‌باغی، نابغه جهان فرش، استاد جلالی و پیرایش در این پروژه حضور دارند و قصد داریم 40 مکتب مختلف فرش و 40 شخصیت تأثیرگذار در بحث صلح جهانی را با طرح‌های خاصی ببافیم و به احتمال زیاد تا یک ماه، این کار بزرگ را شروع خواهیم کرد.

وی افزود: این پروژه را با هزینه‌های خودمان و با بافتن فرش شعر "بنی آدم اعضای یکدیگرند..." آغاز می‌کنیم و قصد داریم با 40 بافنده این پروژه را که یک کار زمان‌بری است و فکر کنم تا دو سال به پایان برسد، ادامه دهیم که البته اگر حمایت کوچکی از ما بشود، شاید در عرض یک سال هم بتوانیم آن را تمام کنیم.

بافنده تابلوفرش‌های شخصیت‌های بزرگ ملی در خصوص حمایت مسئولان برای اتمام پروژه صلح جهانی، تاکید کرد: من چون قبلاً تجربه داشته‌ام و می‌دانم که اگر برای پیدا کردن حامی مالی، دنبال مسئولان بگردم، حتی نمی‌توانم این پروژه را تا 20 سال تمام کنم؛ به همین دلیل تنها به حمایت معنوی نیاز دارم و امیدوارم از ما پشتیبانی کنند.

عبدی که سابقه طولانی در این هنر دارد، ادامه داد: من اکنون مجموعه‌ای را صاحب هستم که 300 تابلو فرش انحصاری در آن وجود دارد و می‌توانم ادعا کنم در دنیا بی‌نظیر است و آن‌قدر به من کم‌لطفی شده که حتی می‌خواستم این تابلو فرش‌ها را در خارج از کشور عرضه کنم.

گفتنی است؛ یعقوب عبدی شهسواری بافنده تابلو فرش باغ عرفان (عجایب هفت‌گانه جهان) است که اکنون در موزه آمریکا نگهداری می‌شود و تابلو فرش زندگانی حضرت محمد (ص) این بافنده، در موزه هنرهای تجسمی تهران نگهداری می‌شود.

با این حال، وضعیت نگهداری دست‌مایه‌های این هنرمند اصلاً در شکل مطلوبی نیست و باید مسئولان مربوطه، فکری به حال این موضوع کنند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس