تئوری‌پرداز «پایان تاریخ» و تحلیلگر ارشد آمریکایی طی یادداشتی در وال استریت ژورنال، با هجمه به قانون اساسی ایران وجود نهادهایی چون نهاد «رهبری»‌ و همچنین «شورای نگهبان» را موانع اصلی تبدیل ایران به نظامی سکولار دانست.

به گزارش مشرق، پنجم مرداد 1388 تئوری‌پرداز نظریه «پایان تاریخ» و تحلیلگر ارشد آمریکایی در یادداشتی با هجمه به قانون اساسی ایران وجود نهادهایی چون نهاد «رهبری»‌ و همچنین «شورای نگهبان» را موانع اصلی تبدیل ایران به نظامی سکولار دانست.

در این مطلب که در اوج اغتشاشات فتنه سال 88 نگارش شده، فرانسیس فوکویا جایگاه «رهبری» و نهادهایی چون «شورای نگهبان» را به علت آنکه مانع از تغییر رژیم در ایران و تبدیل آن به «دموکراسی لیبرال» و «دولت سکولار» هستند، مورد هجمه قرار داده است.

او در ابتدای مطلب خود با اشاره به انواع انتخابات در ایران، تلویحا به ساختار دموکراتیک و مردم سالار نظام ایران اذعان کرده اما بلافاصله تصریح می‌کند که «ایران یک دموکراسی لیبرال نیست».

او با اشاره به فتنه سال 88 و خرسندی از اردوکشی‌های‌ غیرقانونی خیابانی، چنین ابراز خوشبینی کرد: «با توجه به تظاهرات‌های گسترده،‌ ما باید خواستار چه نوع از آینده‌ای برای ایران باشیم؟ اولویت خود من برای ایران این خواهد بود که یک روزی این کشور قانون اساسی جدی و با سبک غربی برگزیند که در آن آزادی‌ مذهبی و یک دولت سکولار تضمین شده باشد».

فوکویاما با ابراز خوشبینی درباره تغییر ساختار نظام کنونی در ایران در گافی فاحش، ‌اختیارات رهبری در جمهوری اسلامی ایران را با اختیارات و وظایف شورای نگهبان اشتباه می‌گیرد.

او با خوشبینی درباره تغییر ساختار نظامی ایران به یک نظامی «دموکراتیک» اینطور مدعی شد: «برای این منظور ضروری است که اصل 110 قانون اساسی که به شورای نگهبان کنترل نیروهای مسلح و رسانه را داده لغو شود و کارکرد و وظیفه آن به چیزی شبیه به دادگاه فدرال تغییر یابد».

فوکویاما در ادامه مطلب خود به مذهبی بودن مردم ایران اذعان کرده و با لحنی ناامیدانه از سخت بودن و شاید ناممکن بودن حذف کامل مذهب از ساختار اجتماعی ایران سخن می‌گوید.

وی تصریح می‌کند که «حذف کامل مذهب از قانون اساسی ایران مشکل‌سازتر است. حاکمیت قانون نه فقط به خاطر کیفیت‌های رسمی و قانونی آن غالب شده و برتری می‌یابد بلکه به این خاطر که این موضوع تا حد زیادی نمایانگر هنجارهای اجتماعی ‌هم هست. اگر حاکمان آینده ایران خواهان احترام به حاکمیت قانون هستند باید قانونی را در بربگیرد که از قلب‌های مردم ایران بیرون می‌آید. شاید روزی برسد که شاهد قانونی کاملا سکولار باشیم اما این موضوع امروز بعید است».

فوکویاما در پایان بار دیگر با ابراز خوشبینی از فتنه 88 می‌گوید :‌«بیایید امیدوار باشیم که نیروهای داخلی این کشور به تغییر و تکامل سیستم سیاسی به سمت یک دموکراسی واقعی فشار بیاورند».

روز گذشته هم آیت الله احمد جنتی امام جمعه موقت تهران با اشاره به انتخابات پیش رو در ایران، گفت فوکویاما به مقامات آمریکایی توصیه کرده است که شورای نگهبان و نهاد رهبری را هدف قرار دهند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    جایی خواندم که فوکویاما تئوریسین نیست بلکه سک کاخ لیبرال سرمایه داری است
  • محسن از اصفهان ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    انشاءالله این آرزو را به گور خواهد برد. ولی مردم و سیاسیون کشور و نیروهای امنیتی باید در مورد این راهکارهای ارائه شده توسط تئوریسین های غربی هوشیار باشند. آنها برای نابودی کشورهای آزاد و برای ایجاد تسلط بر آنها از هیچ دسیسه ای فروگذار نیستند.
  • ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    فیلسوف! حکیم! طرف سگ دست‌آموز ابلیس هست!
  • محمد رضا ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    هر چی باشه یک شیطان صفت پست فطرت هست...
  • ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    خدا رهبری رو نگه داره و الا بعد ایشون هم داخلی ها هم خارجیها نقشه ها دارن...
  • جواد ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    جالب است که این ماموریت را به فتنه گران داخلی سپرده اند .
  • ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    فوکویاما(مارادونا) را رهاکن هاشمی رفسنجانی(غضنفر) حودمون را مواظب باش
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    فوکویاما کی بوده حالا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس