کد خبر 513041
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵

روزگاری گلادباخ باشگاه بزرگی به شمار می رفت، ولی برای مدت ها محو شد و ورود لوسین فاوره بود که باشگاه را دگرگون ساخت. فاوره بود که گلادباخ را که طی 22 بازی فقط 16 امتیاز کسب کرده بود به پرواز درآورد تا گلادباخ فصل پیش را در رتبه سوم بوندسلیگا به پایان ببرد

2015 سال باور کردن کوچک ها

مشرق- سال 2015 با درخشش باشگاه های کوچک همراه بود. باشگاه هایی که برخلاف مسیر آب شنا کردند. شش باشگاه زیر در این سال نمایشی دور از انتظار داشتند.

ساسولو: جسارت و جوانی

کمتر کسی اوزه بیو دی فرانچسکو مربی ساسولو را می شناسد و معروف ترین بازیکنان شان پائولو کاناوارو 34 ساله برادر جوان تر فایبو کاناوارو است. خیلی ها حتی نمی دادند نام "ساسولو" را چگونه ادا کنند. آنها کوچک هستند، خیلی کوچک. وقتی به سری آ صعود کردند جمعیت شهر ساسولو حدود چهل هزار نفر - کمتر از تعداد سکوهای هفت هشت استادیوم باشگاه های سری آ - به شمار می رفت. آنها سال 1974 برپا شده اند و باشگاه جوانی به شمار می روند. در فصل 14-2013 هفدهم شدند و با فقط دو امتیاز فاصله از سقوط رهایی پیدا کردند، ولی سال 2015 را با پیروزی برابر میلان در سن سیرو آغاز کردند و فصل را در رتبه هفتم بالاتر از روسونری به پایان بردند. ساسولو بیش از حد کوچولو در 2015 میلان را شکست داده (آن هم دو بار)، همین طور یووه، اینتر، ناپولی و لاتزیو را. حالا همه می دانند "ساسولو" را چگونه بر زبان آورند.

2015 سال باور کردن کوچک ها

 اینگول اشتات: همسایه کم خرج اف سی هالیوود

وقتی از باواریا حرف می زنید احتمالا یاد بایرن مونیخ می افتید و نه اینگول اشتات که سال 2004 با ترکیب دو باشگاه "ای اس و" و "ام تی و" بنا شد و یکی از شهرهای حومه مونیخ به شمار می رود. بنابراین وقتی اینگولاشتات در سال 2015  یازده سال پس از برپایی اش پا به بوندسلیگا گذاشت طی زمان بسیار کوتاهی گام هایی را برداشته بود که باورکردنی نبودند. کمپانی " Audi " که مقرش در این شهر 120 هزار نفری قرار گرفته در کرانه های دانوب است و نقش اساسی در این پرواز داشت. تا پیارسال گران ترین بازیکن تیم فقط نیم میلیون پوند می ارزید و اکنون برای الیاس کاچونگا 1.04 میلیون پوند پرداخت شده تا اینگولاشتات برای نخستین بار بیش از یک میلیون خرج کرده باشد. در چنین قابی اینگول اشتات نیم فصل جاری را در رده یازدهم به پایان برده است. جایی بالاتر از بزرگانی مثل وردربرمن، اشتوتگارت و اینتراخت فرانکفورت.

2015 سال باور کردن کوچک ها

بوروسیا مونشن گلادباخ: ققنوس شوبرت

روزگاری گلادباخ باشگاه بزرگی به شمار می رفت، ولی برای مدت ها محو شد و ورود لوسین فاوره بود که باشگاه را دگرگون ساخت. فاوره بود که گلادباخ را که طی 22 بازی فقط 16 امتیاز کسب کرده بود به پرواز درآورد تا گلادباخ فصل پیش را در رتبه سوم بوندسلیگا به پایان ببرد و خاطره تیم رویایی اواخر دهه 1970 با آلن سیمونسون و برتی فوگتس را زنده کند.  ولی فاوره در سپتامبر 2015 با سقوط گلادباخ در لیگ قهرمانان کنار گذاشته شد. او رفت و آندره شوبرت وارد شد. وارد شد و گلادباخ را به رتبه چهارم بازگرداند. این که فقط 9 تیم بایرن مونیخ را در 2015 شکست داده اند و گلادباخ دو بار به این توفیق بزرگ دست پیدا کرده به خودی خود اهمیت دارد. گلادباخ طی سه نبرد با بایرن در 2015 فقط یک گل دریافت کرد! آن هم طی برد 1-3 در نیم فصل جاری.

2015 سال باور کردن کوچک ها

واتفورد: پسران طلایی

آنها سال 2015 را با شکست آغاز کردند. همان زمانی که در لیگ یک قرار داشتند و اسلاویا یوکانوویچ روی نیمکت نشسته بود. ولی همه چیز در سال 2015 برای زردپوش ها زیر و رو شد. آنها در پایان فصل پیش راهی لیگ برتر شدند و کیکه سانچز فلورس رهبری تیم را در دست گرفت و مدیران باشگاه هم بازیکنانی را به صورت آزاد از اودینزه و گرانادا به خدمت گرفتند. در حالی که کسی تصور نمی کرد آنها این چنین در لیگ برتر بدرخشند. کسی خوابش  را نمی دید آنها اکنون در فاصله یک امتیازی چهار تیم اول لیگ برتر نشسته باشند. فلورس به ترکیب  ایگالو – تروی دینی در خط حمله روی آورد. دو بازیکنی که واتفورد روی هم برای شان فقط 650 هزار پوند پرداخته بود. این دو از فصل پیش تا حالا 58 گل در لیگ – لیگ یک و لیگ برتر – زده اند و 19 پاس گل داده اند تا بهترین زوج جزیره باشند.

2015 سال باور کردن کوچک ها

ایبار: هدیه آسمانی

شنیدن قصه های متفاوت در لیگی که قصه اصلی را رئال مادرید و بارسلونا نوشته اند سخت است، خیلی سخت. ولی توپچی های اسپانیایی – لقب باشگاه ایبار " Ameros " است – سال عجیبی را در میدان و همین طور خارج از میدان سپری کرده اند. آنها در فصل 14-2013 کوچک ترین تیم  لیگ دوی اسپانیا محسوب می شدند که صعود کردند. ولی در فصل 15-2014 در صف سه تیم آخر جای گرفتند، چرا که دپورتیوو لاکرونیا توانست در آخرین گام برابر بارسا به تساوی دست پیدا کند. آنها سقوط کرده به شمار می رفتند که الچه به دلایل مالیاتی از لالیگا کنار گذاشته شد تا ایبار در لالیگا باقی بماند. باقی بمانند تا خود را پیدا کنند. تا به زندگی در لالیگا ادامه دهند. تا نیم فصل جاری را درست وسط جدول در رتبه دهم به پایان برد. فقط یک امتیاز کمتر از والنسیا و دو امتیاز کمتر از سویا و بالاتر از بتیس، سوسیداد و اسپانیول. یادتان باشد شهر ایبار فقط بیست و هفت هزار جمعیت دارد و ظرفیت استادیومش شش هزار نفری است.

2015 سال باور کردن کوچک ها

 لستر سیتی: قصه پریان

این همان قصه پریان است. قصه یکی بود، یکی نبود ... وقتی فصل 16-2015 آغاز شد بنگاه های شرط بندی شانس قهرمانی لستر سیتی را 5000 به یک پیش بینی کردند و امکان سقوط شان را 3 به یک. اما حالا پس از هفده هفته سپری شدن از لیگ برتر با نگاه کردن به جدول چشم های تان از نمایش لستر خیره می ماند: 17 بازی و فقط یک شکست برای صدرنشین لیگ. در حالی که منچستر سیتی 5 بار شکست خورده و منچستر یونایتد 4 بار و آرسنال 3 بار. روباهان کینگ پاور با 37 گل زده بهترین خط حمله لیگ را معرفی کرده اند. حالا لستر ، واردی و پیروزی هایش نماد ظهور تیم های کوچک شده اند. یادآوری کننده روزگار گذشته فوتبال انگلیس که ماهی های کوچک برابر نهنگ های بزرگ خودی نشان می دادند. 


2015 سال باور کردن کوچک ها

* حمیدرضا صدر (تحلیلگر و کارشناس فوتبال سایت طرفداری)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس