کد خبر 513000
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۶

کمپین «دیوار مهربانی» رفته رفته در حال تبدیل شدن به یک سنت در سراسر کشور می شود و از سوی دیگر بازتاب رسانه ای جهانی پیدا کرده است.

به گزارش مشرق، در روزهای گذشته رسانه ها و خبرگزاری های مختلف جهانی از جمله سی ان ان،  بی بی سی  و گاردین و... درباره گسترش "دیوار مهربانی" و کمپینی به نام "پایان کارتن خوابی" در ایران و بازتاب آن در فضای مجازی و تاثیرات آن در زمستان سرد ایران مطالبی منتشر کرده اند.

سی ان ان با انتشار گزارشی در این باره نوشته است:

در زمستان سرد ایران مردم این کشور ابتکاری جالب برای گرم کردن بی خانمان ها پیدا کرده اند.

"دیوار مهربانی" که مردم در آن می توانند لباس هایی را که نیاز ندارند با دیگران به اشتراک بگذارند، در حال گسترش در سراسر کشور است.

پیام این دیوار ساده است: اگر نداری بردار و اگر نیاز نداری بذار. این شعاری است که روی چند رخت آویز و قلاب وصل شده روی دیوار نوشته شده است.

به گفته مقامات دولتی در ایران، در این کشور بیش از 15 هزار بی خانمان وجود دارد. یک سوم این تعداد زن هستند. با این حال برآوردها و ارقام رسمی بالاتر از  این آمار است.  بر اساس تخمین سال گذشته سازمان بهزیستی تنها بیش از 15 هزار نفر بی خانمان در سطح شهر تهران زندگی می کنند.

اقتصاد ایران از سال 2014 پس از تحمل دو سال رکود وارد دوران نقاهت شده است. با این حال با توجه به آمار بانک جهانی نرخ بیکاری در این کشور همچنان 11.4 درصد است.

طرح دیوار مهربانی موفقیت خود را تا حدود زیادی مدیون شبکه های اجتماعی است، چون این طرح از طریق شبکه های اجتماعی اطلاع رسانی شد.

بر اساس گزارش بی بی سی نخستین دیوار مهربانی در ایران در شهر مشهد درست شد و سپس این ایده در شهرهای دیگر از جمله شیراز، سیرجان و ایلام الگو برداری شد.

"آیا شما از دیوار مهربانی چیزی شنیده اید؟" یک کمدین محبوب ایرانی این مطلب را در صفحه فیسبوک خود نوشته است.

او با تشویق مردم به درست کردن این دیوارها در شهرهایشان نوشته است: درست کردن این دیوار کار بسیار ساده ای است، فقط کافی است یک دیوار مناسب برای این کار پیدا کنید ، کمی رنگ و چند تا قلاب و جا رختی و نوشتن جملات: دیوار مهربانی و اگر نداری بردار و اگر داری، بذار.

همچنین بر اساس گزارش روزنامه گاردین کمپینی به نام "پایان کارتن خوابی " با راه انداختن طرح  "یخجال مهربانی " برای نخستین بار در شهر تهران و در منطقه شوش یخجالی را برای کمک به بی خانمان ها و کارتن خواب ها تدارک دیدند، این طرح از شهر تهران فراتر رفته و هم اکنون در شهرهای شمالی لاهیجان و رشت و نیز کرج مورد الگوبرداری قرار گرفته است.

{$sepehr_album_34842}


منبع: عصر ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • محسن ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    با سلام این کار بسیار پسندیده و مورد قبول عامه مردم و به صورت خود جوش است ،امیدوارم که دولتها هم کمی از مردم یاد بگیرند
  • ali ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    احسنت كار پسنديده و عاليه ايشالا اين كار خير همه جاي كشور راه بيوفته
  • نیما ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    ای کاش بانک مرکزی نیز اینچنین بود ... !
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    يكي از معدود مطالبي هست كه نظر منفي نخورده
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    آفرین به باعث و بانی اش کیست آنکه به خدا وام نیکو دهد ، تا خدا آن را برایش چندین برابر بیفزاید؟ احسنت به متولیان این کار و یه احسنت دیگه برای اون کسانی که مازاد خودشونو به افراد کم بضاعت میدن
  • شهاب شفیعی ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    من دیوار ندارم و گرنه دیوار مهربانیش میکردم ای کاش آدرس همه دیوار های مهربانی رو رو سایت بزارید خیلی ها مثل من دوست دارند با اینکه ندارند ولی لباس اضافشون رو کادو بدن
  • پسری از خطه ی آذربایجان ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    خیلی ثواب داره هرکسی برادر یا خواهر دینیش رو لباس بده بپوشه و ازش استفاده کنه روز قیامت عریان محشور نمیشه خیلی حرکت خوبی هست واقعا احسنت داره
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    کارمناسبیه من هر ساله چقدر لباس به سطل زباله میندازم اگر امکان داشت حتما به یک نیازمند میدادم ..
  • بسیجی ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    لطفا آدرس این دیوار ها رو منتشر کنید
  • ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    آدرسشو باید از بابک زنجانی ها و خاوری ها پرسید
  • پسری از خطه ی آذربایجان ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    خیلی ثواب داره هرکسی برادر یا خواهر دینیش رو لباس بده بپوشه و ازش استفاده کنه روز قیامت عریان محشور نمیشه خیلی حرکت خوبی هست واقعا احسنت داره
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    سالها منتظر چنین حرکات خدا پسندانه ای بودیم.آفرین بر بنیانگذاران این اقدامات شایسته. حقا که نزد خدا محبوبترین و با ارزشترین کارها کمک به خلق خدا اونهم از قشر نیازمند هست.به امید فراگیر شدن چنین افداماتی در تمامی نقاط کشور عزیزمون.
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    اگر باز مردم خيري در اين دولت نيست
  • ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    برادر کی گفته اینو بعد بحث قیامت جداست
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    خیلی جاها هم رعایت توش نیست ٬ بعضی از این روشنفکرنماها میان سر چهارراه دیوار انفاق اروپایی میذارن و دامن و ..... لباس های زنانه میزارن ٬ همونایی که یه روز به سیب زمینی پخش کردن میگفتن گداپروری احمدی نژاد ٬ حالا با دفن سیب زمینی و گذاشتن دامن و ..... لباس های زنانه اونم کهنه فرهنگ گداپروری اروپایی را تبلیغ میکنن ٬ مشرق منتشر کن ٬ پیه توهین ها را به تن مالیده ام
  • ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    این همون اقتصاد مقاومتیه.
  • امین ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    چقدر قشنگه که لباس های نو مون رو هم انفاق کنیم یا مثلا لباس نو بخریم و بذاریم که درجه بالاتر انفاق، انفاق از اون چیزیه که دوستش داریم لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون..
  • ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    خبر نداری مشرق, بانکهای مهربانی هم چند سالی هست به لطف و همت مسئولین دایر شده با همین شعار (نیاز نداری بذار - نیاز داری بردار) اصلا این شعار دیوار مهربانی هم از آنجا گرفته شده. فقط یک فرق عمده داره که در مورد بانکهای مهربانی همش ((برمی دارن می برن خارج)) یعنی بعضیها زیاده روی می کنن یک دفعه ۳۰۰۰ میلیارد ۱۵۰۰, ۱۲۰۰ .........دیگه هر چی در توان خودشان و گروهشان باشه با تمام توان می کنن می برن. انقدر این ابتکار در دنیا مایه مباهات همه شده که اتفاقا الان چند تا از کشورهای اروپایی و آمریکایی می خوان از مسئولین اقتصادی و بانکی ایران تقاضا کنن که چطور یک همچین سیستمی را میشه پیاده سازی کرد چون هم کم نظیره هم بی نظیر.
  • ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    یاهوآمریکا نوشته ایرانی ها این دیوار مهربانی رو از اروپایی ها و استرالیا یاد گرفتن البته یک مرد مشهدی کخ اولین بار در ایران اینکاررو کرده گفته من از اروپاااااااااایی ها یاد گرفتم!!!!!!!!!!
  • سعید ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    پس دو دسته شدیم دارا و ندارها!!کسی که داره عزت و ابرویش دو چندان بشه اون که نداره آبروش تبدیل به عرق شرم بشه
  • ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    هر چه برای خود میپسندی برای دیگران نیز بپسند اهالی شهرک ما شهرک آزادی بسیار انسان های بی فرهنگی هستن دیوار و پر از لباسای به درد نخور کردن! فرهنگ نیست !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس