اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال مدت‌ها است تائیدیه هیات وزیران را ندارد ولی کفاشیان توانسته با چماق احتمالی تعلیق فیفا با این اساسنامه به کار خود ادامه دهد و قصد دارد تا دوباره در انتخابات فدراسیون شرکت کند.

با اساسنامه غیر قانونی فدراسیون فوتبال، کفاشیان بازهم رئیس می‌شود؟به گزارش مشرق،‌ انتخابات فدراسیون فوتبال درحالی به گفته علی کفاشیان قرار است در اسفندماه سال جاری برگزار شود که وی رسما روز گذشته عنوان کرد که قصد حضور در این انتخابات را دارد. نکته اساسی در این خصوص این است که اساسنامه فدراسیون فوتبال مدت‌ها است که غیرقانونی بوده و مورد تائید هیات وزیران نیست ولی کفاشیان توانسته با چماق تعلیق فیفا در این چندساله با اساسنامه غیر قانونی به کار خود ادامه دهد و با همین اساسنامه قصد دارد تا دوباره در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت کند.

مشکل اصلی کجاست؟
پس از تعلیق فوتبال ایران در آذرماه سال 85 مسئولان وقت اساسنامه‌ای را آماده کردند که با کمک این اساسنامه و اصلاحاتی که صورت گرفته بود فوتبال ایران از تعلیق خارج شد. در ماده 41 بند یک این اساسنامه که در تاریخ دوم جولای 2007 مورد تائید فیفا قرار گرفته و در تاریخ 86/5/24 مورد تائید هیات وزیران ایران قرار گرفته است، رئیس فدراسیون فوتبال حداکثر می‌تواند برای یک دوره متوالی انتخاب شود.

کفاشیان که از این قضیه اطلاع کافی داشته و می‌دانسته که در دوره‌های بعد نمی‌تواند در انتخابات شرکت کند در مجمع فوق‌العاده 90/10/04 در این اساسنامه تغییراتی می‌دهد و در ماده 39 بند یک اساسنامه جدید انتخاب مجدد رئیس فدراسیون برای دوره‌های متوالی را بلامانع می‌کند و در این مجمع آن را تصویب می‌کند.


نکته جالب این است که این تغییرات جدید در اساسنامه به تائید هیات وزیران نرسیده ولی کفاشیان طبق همین اساسنامه غیر قانونی در این چندسال فدراسیون را مدیریت کرده است. سوال اساسی این است که چرا کفاشیان اساسنامه را تغییر داده و چرا این اساسنامه مورد تائید هیات وزیران قرار نگرفته است. با این بند جنجالی عملا کفاشیان می‌تواند به صورت مادام‌العمر در فدراسیون حضور داشته باشد و در انتخابات فدراسیون شرکت کند.

بازهم تغییرات غیرقانونی و این بار در ریاست مجمع
در اساسنامه سال 86 در ماده 23 بند 3 گفته شده که رئیس مجمع مسئولیت اداره جلسه را دارد ولی اعلام نکرده که رئیس مجمع چه کسی است، اما کفاشیان در تاریخ 7 اکتبر 2014 دستخطی از مقامات فیفا در زوریخ را گرفته که در آن نوشته شده که رئیس مجمع، رئیس فدراسیون فوتبال است. این در ماده 20 بند 4 آورده شده است.

سوال اساسی این است که همیشه اگر قرار است تغییراتی در اساسنامه صورت بگیرد ابتدا باید در مجمع تصویب شود سپس به فیفا ارسال شود ولی این بار قضیه برعکس شده است و ابتدا از فیفا دستخط گرفته شده و به ایران آورده اند تا در مجمع تصویب شود. قرار است این بند جنجالی در مجمع فوق‌العاده ای که قرار است به زودی برگزار شود به تصویب برسد.

سخن پایانی
طبق قانون مصوب جمهوری اسلامی اگر بخواهیم مصوبه‌ای را که هیات وزیران آن را تصویب کرده چیزی را اضافه یا کم کنیم باید هیات وزیران درباره این تغییرات نظر بدهد و آن را تصویب کند ولی در اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال که تغییرات اساسی برای ماندگاری برخی از دوستان صورت گرفته، هیات وزیران آن را تصویب نکرده است و این اساسنامه که فدراسیون فوتبال در این چندساله با آن اداره شده کاملا غیرقانونی است و باید منتظر ماند تا عکس‌العمل مسئولان ورزش را درخصوص این بی‌قانونی ببینیم.
منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس