کد خبر 512202
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تفاهم نامه‌ای با معاون سازمان‌های مردم نهاد معاونت امور اجتماعی وزارت کشور برای نظام‌مندی فعالیت‌های فناورانه منعقد کردند.

 به گزارش مشرق، سید محمد حسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز در مراسم امضای تفاهم نامه با معاون سازمان‌های مردم نهاد معاونت امور اجتماعی وزارت کشور گفت: واقعیت این است که ما هم مانند مجموعه معاونت سازمان‌های مردم نهاد معاونت امور اجتماعی وزارت کشور و حتی شورای عالی معتقد هستیم سازمان‌های مردم نهاد برای کشور ما یک فرصت هستند.
 
وی ادامه داد: در این شرایط اقتصادی کشور که وابستگی ما نسبت به نفت به دلیل درآمد پایین آن در حال کم شدن است، فرصت مناسبی است تا از پتانسیل‌های دیگر کشور استفاده کنیم. این پتانسیل‌ها موضوعی و برخی تشکیلاتی هستند.
 
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی ادامه داد: پتانسیل‌های موضوعی مثل صنایع فرهنگی و اقتصاد خلاق، هستند که در کشورهای پیشرفته که اقتصاد آنها مبتنی بر صنایع نفت و پتروشیمی نیست، به سمت آن روی آورده‌اند. این اقتصاد یک اقتصاد کم هزینه، پر درآمد و با ارزش افزوده بالا محسوب می‌شود؛ چه برسد مجموعه‌ای مثل کشور ما که ادعا می‌کنیم عمده توان کشور ما نیروی انسانی است.
 
سجادی نیری افزود: نمی‌خواهم وانمود کنم ما نابغه‌ترین ظرفیت نیروی انسانی را داریم، اما در هر صورت کشور جوانی با نسبت خوبی از تحصیلات هستیم که این مسئله فرصت خوبی ایجاد میکند تا بیش از صنایع سنگین، نفت و پتروشیمی در حوزه‌هایی که ایجاد اشتغال در آنها کم هزینه‌تر است تمرکز کنیم.
 
وی گفت: یکی از این موضوعات مبحث صنایع فرهنگی و نرم است که از جنس موضوعی است و ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دنبال آن هستیم. فرصت‌های تشکیلاتی نیز فرصتی است که ساماندهی آن در اختیار معاونت سازمانهای مردم نهاد وزارت کشور قرارداد؛ این که ما بتوانیم این نیروها را در قالب‌های تشکیلاتی غیر از شرکت‌های خصوصی و تشکل‌هایی مثل دانش بنیان و تشکیلات شورایی کنار هم جمع کنیم، فرصت مغتنم و مناسبی است.
 
وی بیان کرد: این فرآیند پیش از این در معاونت وزارت کشور شروع شده بود، ما فکر کردیم شاید بتوانیم تشکیلاتی را شکل دهیم که رویکرد آن بر حسب اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان و یک لایه تخصصی اقتصاد خلاق و صنایع خلاق که مد نظر ما است، باشد.
 
سجادی نیری توضیح داد: اتفاقاً در حوزه‌های اقتصاد خلاق و صنایع فرهنگی، به دلیل این که آنچه نیاز ابتدایی است، نیروی انسانی و نوآوری است، به نظر می‌رسد چنین تشکلاتی بهتر جواب می‌دهند.
 
وی گفت: در دنیای امروز رقابت شرکت‌های بزرگ از جنس نوآوری است، نه فناوری و اتفاقاً چیزی که موجب رشد گروه‌ها می‌شود نوآوری است که شکل دادن چنین تشکلهایی می‌تواند در شکل گیری فعالیت‌های نوآورانه بسیار مؤثر باشد.
 
بهمن مشکینی معاون سازمان‌های مردم نهاد معاونت امور اجتماعی وزارت کشور نیز در ادامه این مراسم بیان کرد: اشتباهی که در حوزه کار تشکل‌ها وجود دارد این است که کار را تخصصی نمی‌بینند. این در حالی است که واژه سازمان مردم نهاد بر هر فعالیت حقوقی غیر دولتی می‌تواند اطلاق شود.
 
معاون سازمان‌های مردم نهاد معاونت امور اجتماعی وزارت کشور گفت: حتی شرکت‌های تجاری بنگاه‌های تجاری نیز یک سازمان مردم نهاد است. در نتیجه می‌توان اینها را یک تشکل اجتماعی و سازمان مردم نهاد اجتماعی نامید. چرا که تشکل اجتماعی عبارت‌است از فعالیت‌های مردم که سازمان یافته، جمعی و هدفمند هستند.
 
مشاور وزیر کشور ادامه داد: خلاقیت عنصری است که مثل دوپینگ عمل می‌کند. این روند نیز یک پشتوانه می‌خواهد که پشتوانه آن اقدامات معاونت علمی و ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز است.
 
از مفاد این تفاهم‌نامه می‌توان به کمک به نظام‌مند و ساختارمند شدن فعالیت‌های فعالان عرصه فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در قالب تشکل‌های مردم‌نهاد، ایجاد تحول دانش‌بنیان در سازمان‌های مردم نهاد موجود در حوزه‌های سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری با تکیه بر دانش روز دنیا در فناوری‌های فرهنگی، بهره‌گیری اشاره کرد.
 
همچنین استفاده حداکثری از منابع فیزیکی، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از قبیل مکان‌های موجود و بهره‌وری از منابع انسانی و سرمایه‌ای دو طرف در راستای طراحی و اجرای طرح‌های کاربردی و توسعه‌ای و توسعه کاربرد فناوری‌های نو و به روزرسانی فناوری‌های بومی در حوزه صنایع فرهنگی از دیگر مفاد این تفاهم نامه به شمار می روند.
 
از دیگر اهداف تفاهم‌نامه میان ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با معاونت سازمان‌های مردم نهاد معاونت امور اجتماعی وزارت کشور می‌توان به  حمایت از تأسیس و راه‌اندازی سازمان‌های مردم‌نهاد برای توسعه کسب و کارهای فرهنگی و هنری،حمایت از نوآوران و سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه فرهنگ و هنر و تسریع در ثبت و صدور مجوز برای معرفی شدگان از سوی ستاد از دیگر مفاد این تفاهم نامه محسوب می شوند.
 
البته می توان به برگزاری رویدادهای ایده پروری مانند رویدادهای کارآفرینی و ایجاد شتاب دهنده‌ها و مراکز نوآوری و شکوفایی در حوزه علوم انسانی و هنر با کمک سازمان‌های مردم نهاد و  برگزاری دوره‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی ویژه سازمان‌های مردم‌ نهاد ذینفع در حوزه هنر و فرهنگ که جز دیگر مفاد این تفاهم نامه هستند، اشاره کرد.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس